رشد نیروی انسانی دیجی‌کالا پس از شیوع کرونا

۹۹/۱۰/۱۷

دیجی‌کالا در گزارشی اعلام کرد تعداد کارکنانش در بخش‌های مختلف در طول ۷ سال اخیر، ۲۵ برابر شده و در نیمه اول سال جاری به بیش از ۶ هزار نفر رسیده است. روند جذب نیروی انسانی در این شرکت پس از شیوع کرونا شتاب بیشتری گرفته است که این شتاب در بخش عملیاتی، بیش از […]

دیجی‌کالا در گزارشی اعلام کرد تعداد کارکنانش در بخش‌های مختلف در طول ۷ سال اخیر، ۲۵ برابر شده و در نیمه اول سال جاری به بیش از ۶ هزار نفر رسیده است. روند جذب نیروی انسانی در این شرکت پس از شیوع کرونا شتاب بیشتری گرفته است که این شتاب در بخش عملیاتی، بیش از دیگر بخش‌ها بوده است.

دیجی‌کالا به عنوان مهم‌ترین فروشگاه آنلاین کشور با انتشار گزارشی، جزییاتی از وضعیت نیروی انسانی خود، تعداد، تفکیک جنسیت، میانگین سنی، مدرک تحصیلی و… در اختیار عموم قرار داد. دیجی‌کالا ۳۰ تیرماه امسال گزارش کلی از عملکرد خود در سال ۹۸ منتشر کرد. انتشار چنین گزارش‌هایی می‌تواند در راستای تلاش دیجی‌کالا برای شفاف‌سازی فعالیت‌های خود و تسهیل فرآیند ورود به بازار سرمایه ارزیابی شود. موضوعی که حمید محمدی، مدیرعامل دیجی‌کالا در جدیدترین گفت‌وگوی خود نیز بر آن تاکید کرد.

در گزارش دیجی‌کالا دیده می‌شود که بخش اصلی نیروی انسانی این شرکت (از نظر تعداد) در بخش عملیاتی حضور دارند که شامل پخش و توزیع، انبار، امور مشتریان، محتوا می‌شود. کمترین تعداد نیروها نیز مربوط به بخش تکنولوژی هستند با این حال، اطلاعات مربوط به استخدام در دیجی‌کالا نشان می‌دهد بیشترین استخدام در بخش‌های ستادی در سال ۹۹ در تیم تکنولوژی انجام شده است.

نیروی انسانی
تعداد نیروهای دیجی‌کالا و تفکیک آنها در تیم‌های مختلف

شاخص‌های تفکیک‌ها

دیجی‌کالا اعلام کرده است که در استخدام و ارتقا شغلی، محدودیت جنسیتی را اعمال نمی‌کند با این حال تنها ۱۶ درصد کارکنان کل واحدهای این شرکت از زنان هستند. هرچند در لایه‌های مدیریتی، وضعیت بهتری وجود دارد و ۲۶ درصد پست‌های مدیریتی این شرکت را خانم‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

در میان بخش‌های مختلف دیجی‌کالا، زنان بیشتر در بخش‌های غیر عملیاتی حضور دارند (۳۸ درصد) و پس از آن بخش تکنولوژی است (۲۹ درصد) و در نهایت، تنها ۹ درصد بخش‌های عملیاتی این شرکت را زنان تشکیل می‌دهند. با این همه دیجی‌کالا در گزارش خود با مقایسه این اعداد با شرکت‌های فناوری بزرگ دنیا نشان داده است که از نظر، وضعیت بدی ندارد.

نیروی انسانی
مقایسه سهم زنان در لایه‌های مختلف دیجی‌کالا با شرکت‌های فناوری دنیا

از نظر ترکیب سنی، بیشتر کارکنان این شرکت، متولد دهه ۶۰ و ۷۰ هستند. میانگین سنی اکنون در دیجی‌کالا ۳۰.۳ سال است که کمتر از شرکت‌هایی مانند اپل، آمازون و زلاندو است.

در این گزارش دیده می‌شود که حدود ۵۰ درصد کارکنان دیجی‌کالا، متولدین غیر تهرانی هستند که استان البرز از این نظر، جلوتر از دیگر مناطق کشور است.

از نظر مدرک تحصیلی نیز این شرکت اعلام کرده است که مهمترین معیارش برای استخدام نیروی انسانی «مهارت‌های تخصصی و نرم است و لزوما عدم ارائه مدرک تحصیلی دلیلی بر عدم همکاری با ایشان نیست.» اکنون ۶۹ درصد پرسنل این شرکت در تیم غیرعملیات و تکنولوژی، مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر دارند. از نکات جالب این گزارش در بخش تحصیلات، وجود ۱۱ درصد نیروی دیپلم و زیردیپلم در بخش تکنولوژی است.

استخدام در دیجی‌کالا

در گزارش دیجی‌کالا اعلام شده است که ۴۸۶ نوع شغل در این شرکت وجود دارد. روند استخدام نیروی انسانی در تمام ۱۵ سال فعالیت دیجی‌کالا در بخش‌های مختلف این شرکت وجود داشته؛ اما در سال جاری به دلیل شیوع کرونا و افزایش خریدهای آنلاین، استخدام در دیجی‌کالا شتاب بیشتری گرفته است. این روند در تیم علمیاتی، سرعت بیشتری داشته است.

دیجی‌کالا اعلام کرده است که در سال جاری به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کاهش شیفت‌کاری کاری، تعداد نیروهای خود در بخش عملیاتی را به شدت افزایش داده در مجموع ۳۰۲۸ نیروی جدید در نیم‌سال اول ۹۹ به تیم عملیات دیجی‌کالا پیوسته‌اند.

در میان مشاغل مختلف تیم علمیات، بخش‌های انبار، پخش، توزیع و امور مشتریان سهم بیشتری در استخدام‌ها دارند و در فروردین امسال بیش از ۹۰۰ نفر در این بخش‌ها جذب شده‌اند.

در بخش‌های غیر علمیاتی و تکنولوژی در ۶ ماه اول امسال ۷۲۸۲ نفر برای استخدام در دیجی‌کالا تلاش کرده‌اند که در نهایت ۱۶۱ نفر استخدام شده‌اند. در جریان روند استخدام، بیشترین میزان ریزش مربوط به بررسی رزومه‌ها است که در نهایت ۱۶ درصد داوطلبان برای مصاحبه حضوری دعوت شده‌اند.

در میان نیروهای ستادی (شامل تیم غیرعملیات، تیم تکنولوژی و مهندسی و مدیریتی تیم عملیات)، تیم تکنولوژی به نسبت تعداد موقعیت‌های شغلی، بیشترین کارجو را داشته است. به طور متوسط برای هر موقعیت شغلی در تیم تکنولوژی، ۱۱۵ کارجو وجود دارد در همین حال بیشترین استخدام در بخش‌های ستادی نیز در همین تیم انجام شده که بیش از ۳۰ درصد کل استخدام‌ها را شامل می‌شود.

در گزارش دیجی‌کالا عنوان شده است که متقاضیان استخدام در این شرکت از راه‌های متنوعی می‌توانند رزومه خود را ارسال کنند؛ اما بیشترین دریافت رزومه از صفحه فرصت‌های شغلی دیجی‌کالا اتفاق می‌افتد و به طور متوسط در نیم‌سال اول ۹۹ حدود ۵ درصد از کارجویانی که به صفحه فرصت‌های شغلی مراجعه کرده‌اند، استخدام شده‌اند.

نیروی انسانی
سهم هر بخش از تیم ستادی دیجی‌کالا در جذب نیرو در نیم‌سال اول ۹۹

بیشترین جذب نیروی در بخش غیر عملیاتی دیجی‌کالا در سال ۹۷ مربوط به تحلیل‌گر محصول بوده، در سال ۹۸ مهندس نرم‌افزار بیشترین سهم را داشته و در سال جاری کارشناس HSE سهم بیشتری داشته است.

محیط کاری و ترک کار

دیجی‌کالا اعلام کرده است به منظور نظارت بر رفتار کارکنان و اعلام سوء رفتار آنها، سامانه سوت‌زنی، شفافیت و برخورد با تخلف راه‌اندازی کرده است که در این سامانه، همه کارکنان می‌توانند مشکلات مربوط به سوء رفتار در محیط کار را در دسته‌بندی‌های مختلف گزارش دهند. تبعیض در محیط کار، تخلف از آیین‌نامه‌های شرکت در محیط کار، جرائم مالی، و مزاحمت‌های جنسی در محیط کار، دریافت یا پرداخت رشوه، دستکاری در سیستم‌های اطلاعاتی شرکت، سرقت و فروش اموال، اطلاعات و سرمایه‌های فکری شرکت، سواستفاده از اختیارات و کلاهبرداری و… از جمله این دسته‌بندی‌ها هستند. این سامانه گزارش‌دهی، اسم و اطلاعات گزارش‌دهند را ثبت نمی‌کند.

در گزارش دیجی‌کالا اطلاعاتی از شکایت‌های ثبت شده در این سامانه منتشر نشده است؛ اما مهم‌ترین دلایل خروج کارکنان از این شرکت، اعلام شده است که بر این اساس در سال ۹۸، مهاجرت از کشور، مهم‌ترین دلیل ترک دیجی‌کالا بوده و ۵۱ درصد از پرسنل تیم تکنولوژی که در سال ۹۸ این تیم را ترک کرده‌اند به دلیل مهاجرت از دیجی‌کالا رفته‌اند؛ اما در سال جاری، ترتیب دلایل خروج از دیجی‌کالا تغییر کرده دلایل شخصی مهم‌ترین موضوع ترک شرکت بوده‌اند.

نیروی انسانی
مهم‌ترین دلایل ترک دیجی‌کالا و مقایسه مدت ماندگاری نیروها در این شرکت با شرکت‌های بزرگ فناوری

دیجی‌کالا همچنین اعلام کرده است که با توجه به پراکندگی تیم عملیات با حدود ۵ هزار نیرو در بیش از ۳۰ شعبه و ۲۴ شهر، برای رسیدگی به مشکلات و درخواست‌های آنان، سامانه مداد را راه‌اندازی کرده است که تاکنون بیش از ۱۱۰۰ درخواست در این سامانه ثبت شده که که بیش از هزار مورد حل شده است.

زیرمجموعه‌ها

در گزارش دیجی‌کالا، اطلاعاتی از شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت نیز منتشر شده است که دیجی‌پی از نظر تعداد کارکنان، بزرگ‌ترین آنها است.

دیجی‌پی یک شرکت ارائه دهنده خدمات در حوزه پرداخت است که ۹۷ به عنوان بازوی فین‌تک و لندتک، به گروه دیجی‌کالا پیوسته است. این شرکت پیش از آن با نام «هماپی» فعالیت می‌کرد و اکنون بیش از ۱۵۰ نیرو دارد که پیش‌بینی شده است تعداد آنها تا سال آینده به بیش از ۲۰۰ نفر برسد.

اما از نظر قدمت، فیدیبو، قدیمی‌تر از دیجی‌پی است. فیدیبو که از سال ۹۵ به دیجی‌کالا پیوسته، یک سمانه چند پلتفرمی فروشگاهی و مطالعه کتاب‌های الکترونیک و صوتی است. فیدیبو در سال ۹۷ کتابخوان «فیدیبوک» را به بازار عرضه کرد.

جوان‌ترین و کوچک‌ترین زیرمجموعه دیجی‌کالا نیز دیجی‌نکست است که در فروردین ۹۸ به به‌عنوان بازوی نوآوری دیجی‌کالا فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و تمرکز آن بر هوش مصنوعی و فناوری‌های وابسته به آن است. هدف اصلی دیجی‌نکست ایجاد فناوری‌های نوآوری و تکنولوژی‌محور با تکیه بر دانشجویان و متخصصان کشور و تبدیل فناوری‌ها به کسب‌وکارهای نوآورانه اعلام شده است.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد