تاثیر ویروس کرونا بر میزان استفاده کاربران از اپ های موبایل

۹۹/۰۴/۲۸

با رشد افزایشی شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورها، تحقیقات انجام شده نشان می دهد که افراد در این دوران بیشتر از گذشته از موبایل‌های خود استفاده کرده‌اند. در واقع میزان استفاده از اپ های موبایل در 3 ماهه دوم  2020 با رشد 40 درصدی مواجه بوده است و این استفاده به مقداری بیش […]

با رشد افزایشی شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورها، تحقیقات انجام شده نشان می دهد که افراد در این دوران بیشتر از گذشته از موبایل‌های خود استفاده کرده‌اند. در واقع میزان استفاده از اپ های موبایل در 3 ماهه دوم  2020 با رشد 40 درصدی مواجه بوده است و این استفاده به مقداری بیش از 200 میلیارد ساعت در طی آپریل 2020 رسیده است.

نمودار رشد استفاده از اپ ها در دوران کرونا

ازطرفی با شروع فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه در سرتاسر جهان برای مقابله با شیوع این ویروس همه گیر، زمان صرف شده در اپلیکیشن ها در هند در سه ماه دوم 2020 نسبت به 3 ماه آخر 2019، 35 درصد رشد داشته است. در حالی که ایتالیا، اندونزی و ایالات متحده به ترتیب 30، 25 و 15 درصد رشد داشته اند.

نمودار رشد استفاده از موبایل

نصب نزدیک به 35 میلیارد برنامه جدید در 3 ماهه دوم سال 2020 بر روی تلفن های همراه کاربران!

در این سه ماه تعداد دانلودهای Google Play نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش یافته و به 25 میلیارد رسیده است. در حالی که تعداد دانلودهای iOS در مقایسه با سال گذشته 20 درصد افزایش یافته و نزدیک به 10 میلیارد دانلود جدید را به ثبت رسانده است. در Google Play ، برنامه ها 55 درصد و بازی ها 45 درصد از کل دانلودها را به خود اختصاص داده اند. در حالی که در iOS بیشتر از 70 درصد تعداد دانلودها مربوط به بازی‌ها بوده است.

نمودار میزان رشد نصب برنامه در دوران کرونا

آمارهای ثبت شده از Google Play نشان می‌دهد که بیشترین میزان رشد در سه ماهه اول 2020 مربوط به کشورهای هند، برزیل و اندوزی است و بیشترین تعداد دانلود در 3 ماه دوم 2020 به کشورهای هند و برزیل اختصاص دارد. در همین حال، آمارهای به ثبت رسیده از تعداد دانلودها در سیستم عامل‌های iOS نشان می‌دهد کشورهای آمریکا و چین بیشترین سهم دانلود را به خود اختصاص داده اند. در حالی که آمریکا و عربستان بیشترین رشد دانلود را در سه ماهه اول 2020 داشته‌اند.

اگر بخواهیم نگاهی به دسته هایی که بیشترین تعداد نصب را در این دوران داشته‌اند بیندازیم: دسته‌ نرم‌افزارهای کاربردی، بازی و سرگرمی بیشترین تعداد دانلود در Google Play را داشته اند. با اینکه بازی ها بیشترین رشد دانلود را در سه ماه گذشته در Google Play تجربه کرده‌اند، اما تغییر سبک زندگی کاربران در طول دوران کرونا باعث شده است که اپلیکیشن ­های دیگری نیز مورد توجه قرار بگیرند.

اپلیکیشن‌های کنفرانس و همکاری ویدئویی مانند ZOOM Cloud Meetings و Google Meet و برنامه‌های آموزشی مانند Google Classroom و Duolingo: Learn Languages ​​از نمونه این اپ‌ها هستند که با افزایش دورکاری و تحصیل در خانه در زمان قرنطینه رشد زیادی را تجربه کردند. هم‌چنین در این زمان تعداد دانلود نرم افزارهایی در دسته‌های مشاغل، بهداشت، تناسب اندام و آموزش و پرورش به ترتیب 115، 75 و 50 درصد افزایش دانلود داشته اند.

در سیستم عامل iOS، بازی ها، عکس، فیلم و سرگرمی با دربرگیری یک چهارم دانلودها جزو پرمتقاضی ترین دسته ها بوده اند. با این حال نرم افزارهای کاری بزرگترین عامل رشد کلی دانلودها بوده اند که برنامه های کنفرانس ویدیویی در راس آن‌ها قرار داشته‌اند. دسته‌های بهداشت و سلامت، تناسب اندام، خرید و پزشکی همه رشد سه ماهه بیش از یک چهارم و به ترتیب 30، 25 و 20 درصد را داشته اند.

برای کمک به مهار شیوع بیماری همه گیر COVID-19، نهادهای بهداشتی و دولت ها در سراسر جهان برنامه های هوشمند ردیابی برای تلفن های همراه را راه اندازی کرده اند که به سرعت در حال پیشرفت هستند. Aarogya Setu یک برنامه تلفن همراه است که توسط دولت هند برای اتصال خدمات بهداشتی اساسی با مردم هند برای مبارزه با COVID-19 تهیه شده است. این برنامه در بین برنامه های پرطرفدار، دومین برنامه دانلود شده در هند در سه ماه دوم سال 2020 در فروشگاه iOS و Google Play بوده است. در سایر کشورها، برنامه های ردیابی و پایش سلامت افراد در کشورهای مختلف مانند ژاپن، آلمان، فرانسه، ایتالیا، استرالیا و سنگاپور رتبه اول را در تعداد دانلود کسب کرده‌اند.

کاربران با پرداخت 27 میلیارد دلار در سه ماهه دوم سال  2020 رکورد زدند

کاربران اپلیکیشن‌ها در سه ماهه دوم سال 2020 با پرداخت 27 میلیارد دلار رکورد جدیدی را ثبت کردند. از این مقدار 17 میلیارد دلار توسط کاربران سیستم عامل ios ( پانزده درصد رشد نسبت به سال گذشته ) و 10 میلیارد دلار توسط کاربران اندروید ( بیست و پنج درصد رشد نسبت به سال گذشته) هزینه شده است.

سهم برنامه‌ها از این درآمد در اپ استور 35 درصد و در گوگل پلی 15 درصد بوده است. در واقع درصد زیادی از این مبلغ متعلق به بازی­ ها بوده و برنامه ها سهم کمتری از درآمد را به خود اختصاص داده ­اند.

رشد درآمد آی او اس و گوگل پلی

بیشترین تعداد خریداران در سیستم عامل‌های ios، آمریکایی‌ها و چینی‌ها بودند. در گوگل پلی نیز، آمریکا، ژاپن و کره جنوبی بیشترین سهم از خریداران را داشته‌اند.

در Google Play، بازی ها، شبکه‌های اجتماعی و سرگرمی ببیشترین تعداد خریداران را داشته‌اند. هم چنین این دسته‌ها بیشترین رشد را نیز نسبت به سال گذشته تجربه کرده اند. نرم افزارهای Disney + و Twitch پس از راه اندازی موفقیت آمیز در اروپا و ژاپن شاهد رشد مداوم در کاربران در دوران قرنطینه بودند. سرویس های پخش ویدئو همچنین با اضافه کردن ویژگی‌های جدید سعی داشتند تا مخاطبان خود را افزایش دهند.

در iOS، دسته بازی ها، سرگرمی، عکس و فیلم بیشترین درآمد را داشته‌اند و دسته عکس و ویدئو رشد 25 درصد را تجربه کرده اند. ادامه روند رشد برنامه TikTok در سال 2020 باعث شد تا در فروشگاه iOS به اپلیکیشن برتر در سه ماه دوم 2020 تبدیل شود.

برنامه های برتر سه ماهه دوم سال 2020

برنامه های برتر سه ماهه دوم سال 2020

از بین برنامه‌هایی که بیشترین تعداد دانلود را در سه ماهه دوم سال 2020 داشته‌اند، دو برنامه zoom و hanguots بیشترین رشد را تجربه کرده‌اند.

ZOOM Cloud Meetings، پس از تیک تاک بیشترین تعداد دانلود را در سه ماهه دوم سال 2020 به خود اختصاص داده است. گسترش دامنه استفاده از این اپلیکیشن از آموزش تا پخش کنسرت دلیل اصلی رشد این برنامه‌ است.

Google meet سرویس کنفرانس ویدیویی گوگل است که مهم­ترین دلیل رشد آن رایگان شدن این برنامه در بروزرسانی جدید و هم­چنین افزایش تقاضا در دوران شیوع ویروس کرونا است.

نکته مهم دیگر، حضور پرتعداد برنامه‌های شبکه اجتماعی در لیست بیشترین دانلودها است.

همه گیری ویروس کرونا باعث شده است تا شاهد تغییر در الگوی مصرف کاربران موبایل در سرتا سر جهان باشیم به گونه‌ای که اکنون به طور متوسط افراد 4 ساعت و 20 دقیقه از وقت روزانه خود را با گوشی‌های خود می‌گذرانند. بنابراین، این نکته که امروزه بسیاری از افراد ساعات زیادی را در گوشی‌های همراه خود می‌گذرانند باید مورد توجه بسیاری از صاحبان کسب و کار قرار بگیرد و سعی کنند که استراتژی‌های عملیاتی خود را متناسب با این موضوع تدوین کنند.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد