مالک TikTok چگونه به باارزش‌ترین یونیکورن جهان تبدیل شد؟ – قسمت دوم

۰۰/۰۹/۲۳

در قسمت اول این مقاله به پیدایش ByteDance و 3 مزیت کلیدی این شرکت پرداختیم. همچنین محصولات این غول فناوری چینی (مانند: TikTok ) را در حوزه رسانه و سرگرمی، ویدئو، موزیک و بازی‌های موبایلی بررسی کردیم. در قسمت دوم این مقاله، به دیگرمحصولات ByteDance در سایر حوزه‌ها اشاره می‌کنیم: اینترنت همانند صنعت رسانه، ByteDance […]

در قسمت اول این مقاله به پیدایش ByteDance و 3 مزیت کلیدی این شرکت پرداختیم. همچنین محصولات این غول فناوری چینی (مانند: TikTok ) را در حوزه رسانه و سرگرمی، ویدئو، موزیک و بازی‌های موبایلی بررسی کردیم. در قسمت دوم این مقاله، به دیگرمحصولات ByteDance در سایر حوزه‌ها اشاره می‌کنیم:

اینترنت

همانند صنعت رسانه، ByteDance از الگوریتم‌های اعتیادآور و مخاطبان با تعامل بالا، برای گسترش حوزه نفوذ خود در فضای اینترنت استفاده می‌کند. این امر از طریق ارائه عناوین شخصی سازی شده از طریق برنامه جمع آوری اخبار Toutiao، یا از طریق تجارت الکترونیک و تاثیرگذاری بر تصمیمات مردم درباره خرید ممکن می‌شود.

اخبار

احتمالا ByteDance بیشتر بابت اپلیکیشن TikTok به شهرت رسیده است، اما TikTok اولین حوزه‌ای که این شرکت روی آن متمرکز شد نبود. اپلیکیشن جمع‌آوری اخبار Jinri Toutiao (به معنی “عناوین خبری امروز”) در آگوست 2012 راه‌اندازی شد.

Toutiao از هیچ سردبیر و نویسنده‌ای استفاده نمی‌کند، در عوض از الگوریتم‌های بخصوص ByteDance جهت گرآوری محتوای خارجی (محتوایی که توسط افراد دیگری تهیه شده) که احتمال می‌دهد کاربران به آن علاقمند هستند، استفاده می‌کند. نتیجه این امر یک سرویس فوق العاده شخصی سازی شده است که به کاربران، نوشته‌هایی را بر اساس علایق آن‌ها (مبنی بر رفتارهای گذشته آن‌ها در این نرم افزار) ارائه می‌دهد.

در طی 5 سال اول فعالیت خود، Toutiao با بیش از 120 میلیون کاربر روزانه به یکی از پربازدیدترین سرویس‌های خبری در سراسر جهان تبدیل شد.

ByteDance به عنوان بخشی از تلاش خود جهت گسترش جهانی فعالیت این شرکت، اپلیکیشن‌های تهیه اخبار مشابهی را در کشورهای دیگر عرضه کرده یا روی آن‌ها سرمایه گذاری کرده است. TopBuzz در ایالات متحده، Dailyhunt در هند، BaBe در اندونزی، News Republic در اروپا، اما هیچ کدام از آن‌ها به اندازه Toutiao رشد نکردند.

موتور جستجو

از بین تمام زمینه‌هایی که ByteDance در آن‌ها فعالیت می‌کند، حوزه موتورهای جستجو به دلیل تسلط بازار توسط غول‌های این حوزه، جالب توجه است. طبق آمار Statista، در چین، Baidu بیش از 75% از سهم بازار را در اختیار دارد. در مناطق دیگر نیز Google میزان 87% از ترافیک جستجو در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است.

طبق تجربه، موضع قدرت در دنیای دیجیتال همواره تغییر کرده است، اما شاید نه برای موتورهای جستجو. زیرا شرکتی که جستجوها را کنترل می‌کند، می‌تواند همه چیز را کنترل کند.

این موضوع در حال حاضر برای کاربران ByteDance اثبات شده است، افرادی که از روی عادت، محصولات ByteDance را بطور پیش فرض انتخاب می‌کنند. همانطور که Zhang Xueru از شرکت 86 Research اشاره می‌کند: “ByteDance از طریق فید خبری و اپلیکیشن‌های ارائه ویدئوی کوتاه خود ترافیک زیادی را بدست آورده است، بسیاری از کاربران، جستجوی محتوا را در پلتفرم‌های این شرکت انجام می‌دهند. به همین دلیل است که این شرکت توانسته مفهوم جدیدی از جستجو را ارائه دهد و آن را تجاری سازی کند.”

این پویایی احتمالا نشان می‌دهد که ByteDance چگونه می‌خواهد در حوزه موتورهای جستجو به موفقیت دست یابد. این شرکت به جای راه‌اندازی یک موتور جستجوی اختصاصی، ترجیح می‌دهد تا امکان جستجو را در پلتفرم‌های موجود خود بگنجاند. در آگوست 2019، ByteDance موتور جستجوی Toutiao Search (یک موتور جستجو که در اپلیکیشن تهیه اخبار Toutiao گنجانده شده است) را عرضه کرد. این موتور جستجو، ترکیبی از نتایج موجود در Toutiao و سایر منابع در سراسر وب را هنگام جستجوی کاربر به او نشان می‌دهد.

تجارت الکترونیک

ورود در حوزه تجارت الکترونیک برای ByteDance به معنی یک چالش مهیب یعنی رویارویی با Alibaba و Amazon است. این شرکت برای اینکه بتواند سهمی از این بازار را برای خود دست و پا کند، به شدت به مزایای موجود در پلتفرم‌های خود یعنی از بین بردن مرز بین محتوا و تجارت متکی شده است.

رابطه ByteDance با نقش آفرینان حاضر در تجارت الکترونیک، آنقدر هم ناسازگار نیست. در واقع این شرکت با Alibaba در حوزه نوآوری‌های تجارت الکترونیک همکاری می‌کند. این امر باعث می‌شود تا حداقل برای مدتی، این شرکت‌های رقیب بتوانند سهم خود از بازار را با یکدیگر تقسیم کنند.

همانند سایر حوزه‌ها مانند موزیک و موتورهای جستجو، ByteDance از پلتفرم‌های محبوب خود به عنوان یک سکوی پرش برای گسترش تجارت الکرونیک استفاده می‌کند. این شرکت در حال حاضر در حال آزمایش فروش آنلاین درون برنامه‌ای در TikTok با نوآوری‌هایی مانند تبلیغات “shop now” که به کاربران اجازه می‌دهد تا در داخل برنامه به سایتی جهت خرید دسترسی پیدا کنند. همچنین Douyin، نسخه‌ای از TikTok برای بازار چین، با Alibaba برای افزودن دکمه سبد خرید همکاری کرده است. به گفته این شرکت، این ویژگی باعث تسهیل “حدودا 30 میلیون دلار فروش در یک روز در دسامبر 2018 شده است.”

اما ابهاماتی در مورد تداوم این رویکرد در درازمدت وجود دارد، و ByteDance در حال ایجاد پیش نیازها برای ارائه جایگزین‌های احتمالی است. به عنوان مثال، Toutiao پلتفرم تجارت الکترونیک خود یعنی Zhidian را در سال 2018 معرفی کرد. همچنین ByteDance اخیرا پلتفرم تجارت الکترونیکی دیگری به نام Xincao را عرضه کرده است که تمرکز آن بر روی مخاطبان جوان است.

سایر حوزه‌ها

در حالی که اکثر تلاش‌های ByteDance عمدتا در حوزه رسانه و اینترنت متمرکز شده است، وسعت جاه‌طلبی این شرکت تنها محدود به این حوزه‌ها نمی‌شود. همانند رقبای چینی خود یعنی Tencent و Alibaba و همچنین غول‌های فناوری آمریکایی مانند گوگل و فیس‌بوک، ByteDance نیز قصد دارد با ارائه طیف گسترده‎‌ای از خدمات، کاربران را در تعامل با خود نگه دارد.

طیف وسیعی از اپلیکیشن‌ها و نوآوری‌های ByteDance وجود دارد که از پخش زنده گرفته تا پیام‌رسانی سازمانی (تجاری) و آموزش را در بر می‌گیرد.

پیام‌رسانی

ByteDance محصولات پیام‌رسان نیز در سبد خود دارد، از جمله اپلیکیشنی به نام Duoshan که روی چت ویدئویی متمرکز است. هر چند که جلوی رشد Duoshan، توسط رقیب یعنی Tencent گرفته شد و این برنامه را در WeChat و فروشگاه‌های اندرویدی خود مسدود کرد (به عنوان نشانه‌ای از یک رقابت فزاینده).

پیام‌رسان FlipChat منبع: Flipchat/Feiliao

ByteDance پیام‌رسان دیگری به نام Flipchat (معروف به Feiliao در چین) را چند ماه پس از عرضه Duoshan، روانه بازار کرد که ترکیبی از پیام‌رسانی فوری و انجمن‌های مختلف (بر اساس علاقه کاربران) بود.

بهره‌وری سازمانی

بر اساس ابزار CB Insights’ Industry Analyst Consensus market sizing tool، ارزش بازار جهانی در حوزه مشارکت سازمانی بیش از 40 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و بنظر در سال‌های آینده نیز به سرعت رشد خواهد کرد. از طرف دیگر، تقاضا برای ابزارهای بهره‌وری در چین با افزایش مواجه شده، به ویژه با همه گیری کرونا که باعث پذیرش گسترده‌تر دورکاری در این کشور شده است. ByteDance قبل از شیوع همه گیری کرونا نیز پیشروی خود را در حوزه بهره‌وری سازمانی آغاز کرده بود. در آپریل 2019، این شرکت اپلیکیشن Lark (معروف به Feishu در چین) را عرضه کرد، یک اپلیکیشن در حوزه بهره‌وری که از نظر طراحی مشابه بسیاری از اپلیکیشن‌های B2B شرکت‌های آمریکایی است.

Lark عملکردهایی مانند تقویم، اسناد (Documents) و چت را ترکیب کرده است. در پی پیدایش کرونا، طبق گزارشات، ByteDance تصمیم گرفته است که این اپلیکیشن را با تمرکز بیشتری بر روی مدیریت فایل مبتنی بر ابر و ویرایش اسناد و صفحات اسلایدی بازطراحی کند.

Lark تنها محصول در حال توسعه ByteDance در حوزه بهره‌وری نیست. این شرکت سبد کاملی از ابزارهای دفتری (اداری) را ارائه می‌دهد که شبیه سرویس‌هایی مانند G Suite گوگل است.

اپلیکیشن‌های اداری گوگل و ByteDance

طبق گفته Sensor Tower، در ماه فوریه، این شرکت دسترسی رایگان به امکانات پریمیوم Feishu را برای کاربران سازمانی ارائه کرد. اقدامی که این اپلیکیشن را به رکورد 22 هزار دانلود در روز رساند. حتی اگر در حال حاضر این سرویس‌ها نتوانند درآمد زیادی را بطور مستقیم ایجاد کنند، اپلیکیشن‌های سازمانی باعث نگه داشتن کاربران در داخل اکوسیستم ByteDance می‌شوند.

آموزش

همانند حوزه بهره‌وری سازمانی، همه گیری کرونا فرصتی را برای ByteDance ایجاد کرده است تا حضور خود را در صنعتی که تازه به آن ورود کرده بود، تقویت کند: تکنولوژی‌های آموزشی (EdTech).

در اوایل سال 2019، ByteDance تعدادی پتنت آموزشی را از یکی از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند یعنی Smartisan خریداری کرد. همچنین این شرکت چندین نوآوری آموزش محور را در سال‌های اخیر عرضه کرده است. GoGoKid یک پلتفرم آموزشی برای کودکان چینی جهت یادگیری زبان انگلیسی به واسطه معلمان خارجی بصورت آنلاین است. Haohao Xuexi به معنی “مطالعه شدید”، یک پلتفرم یادگیری آنلاین است که توصیه‌های مربوط به والدین، شغلی، فرهنگی، مدیریت ثروت و کتاب‌های صوتی را پوشش می‌دهد. همچنین ByteDance یکی از سهامداران بزرگ Hope and Rising، یک شرکت چینی فعال در حوزه ارائه محصولات و محتوای آموزشی است.

آموزش مجازی، یکی از حوزه‌هایی است که الگوریتم پیچیده و اختصاصی ByteDance می‌تواند جهت تطبیق دانش آموزان با محتوای مربوطه وارد عمل شود (یک نقطه فروش قدرتمند با پتانسیل درآمدی بالا).

زیرساخت‌های ابری

در حالی که بیشتر محصولات مبتکرانه ByteDance بطور مستقیم با مصرف کنندگان در ارتباط است. نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه این شرکت می‌تواند در آینده نزدیک در حوزه زیرساخت‌های دیجیتالی پیشروی کند.

در سال 2019، ByteDance شروع به افتتاح دیتاسنترهایی در دو بازار بین المللی کلیدی یعنی ایالات متحده و هند کرد. همچنین در سال 2019، این شرکت، استارتاپ Terark (فعال در حوزه جستجو و ذخیره سازی داده) که در حوزه تقویت عملکرد برنامه‌های کلان‌داده (Big Data) تخصص دارد را خریداری کرد.

در حالی که ممکن است این زیرساخت جدید، صرفا برای اهداف داخلی شرکت در نظر گرفته شده باشد، این امر می‌تواند نشان‌دهنده حضور در صنعت میزبانی ابری (Cloud Hosting) باشد. اگر این شرکت بخواهد واقعا در این مسیر حرکت کند، می‌تواند ByteDance را دوباره وارد رقابت مستقیم با غول‌های فناوری فعلی یعنی Amazon (با سرویس‌های Amazon Web)، Microsoft (با سرویس Microsoft Azure)، Google (با سرویس Google Cloud) و Alibaba (با سرویس Alibaba Cloud) کند.

تجهیزات سخت افزاری

این شرکت در ابتدا گزارش‌هایی مبنی بر توسعه یک سخت افزار اختصاصی را رد کرد. اما در اواخر سال 2019، این شرکت گوشی هوشمند Jianguo Pro 3 را با مشارکت تولیدکننده تجهیزات الکترونیکی یعنی Smartisan عرضه کرد.

این دستگاه احتمالا بیشتر با هدف افزایش پذیرش اکوسیستم ByteDance روانه بازار شد تا اینکه به عنوان یک عامل اصلی در کسب درآمد به حساب بیاید. این گوشی بصورت پیش‌فرض همراه با اپلیکیشن‌های ByteDance از جمله Douyin و Toutiao عرضه می‌شود.

اگرچه گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد بلندپروازی‌های آینده ByteDance در حوزه گوشی‌های هوشمند وجود دارد، اما برخی از کارشناسان تردیدهایی در مورد این موضوع دارند که آیا این راهکار، مسیر مناسبی جهت ورود همه جانبه این شرکت در صنعت سخت افزار است. به ویژه به دلیل عدم تجربه شرکت در این حوزه و نبود زنجیره تامین و کانال‌های مرتبط.

بازارهای تحت نفوذ ByteDance

ByteDance تا حد زیادی به لطف موفقیت بین المللی TikTok، در گستره جغرافیایی وسیعی نفوذ پیدا کرده است.

ByteDance در اوایل سال 2020، اقداماتی را رقم زد که نشان‌دهنده قصد این شرکت جهت تغییر تمرکز از بازار محلی چین به سمت بازارهای بین المللی بود.

ابتدا، معرفی انتصاب یک تیم رهبری جدید برای هدایت نوآوری‌های داخلی (معطوف به بازار چین) این شرکت که منجر به تمرکز بیشتر بنیان‌گذار و مدیرعامل یعنی Zhang Yiming بر توسعه بین المللی می‌شود.

سپس، این شرکت موجی از استخدام نیروهای جدید در سراسر جهان را آغاز کرد که تعداد کارکنان ByteDance را تا انتهای سال 2020 به 100 هزار نفر رساند. این استخدام‌های جدید در پلتفرم‌های ByteDance از جمله Douyin، Jinri Toutiao و همچنین حوزه‌های نوپای دیگری از جمله بخش تجارت الکترونیک و بازی‌های موبایلی را شامل می‌شد.

تعدادی از استخدام‌های بین المللی کلیدی (از جمله انتصاب مدیر اجرایی Disney یعنی Kevin Mayer به عنوان مدیرعامل TikTok) باعث تقویت این گمانه‌زنی شد که ByteDance در بحبوحه افزایش تنش‌های اقتصادی و دیپلماتیک، مرکز سازماندهی خود را از سرزمین خود یعنی چین دور می‌کند.

در حال حاضر، بنظر می‌رسد که ByteDance، اقدامات خود را بر روی 3 بازار بزرگ چین، هند و ایالات متحده متمرکز کرده است که این شرکت برای هر کدام از این مناطق، چالش‌ها و اهداف استراتژیکی را تعیین کرده است.

چین

شدیدترین رقابت ByteDance احتمالا در سرزمین این شرکت رخ می‌دهد. تاکنون این شرکت در مقابل پیشگامان فعلی مقاومت کرده است (اما شرکت‌های BAT در حال حاضر بطور گسترده‌ای منابع خود را بر علیه این شرکت بسیج می‌کنند).

این شرکت، انرژی خود را بر روی صنعت سرگرمی، اخبار و محتوا متمرکز کرده است و عمدتا درآمد خود را از تبلیغات در هر یک از این پلتفرم‌ها بدست می‌آرود.

ByteDance در سرزمین خود به دلیل در پیش گرفتن رویکردهای تهاجمی در استخدام افراد، جنجال برانگیز شده است. این شرکت با فلسفه “دستمزد نامحدود برای استعدادهای نامحدود” عمل می‌کند که نقش آفرینان اصلی دیگر شرکت‌های فناوری چینی مانند Baidu و Tencent را با غرامتی که طبق گزارش‌ها ممکن است بیش از 3 میلیون دلار باشد، شکار کرده است.

تعداد زیاد محصولات ByteDance، نقش مهمی در توانایی این شرکت در کشف استعدادها ایفا می‌کند، زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به مدیران ارشد محصول، فرصتی را ارائه دهند تا طوری رهبری هدایت محصولات را بر عهده بگیرند که ممکن است در شرکت‌های رقبا به این گونه نباشد.

در شرکت ByteDance، استعدادهای بلندپرواز در صورت بهره مندی از اعتبار و پیشرفت شغلی مورد نیاز، می‌توانند مدیر محصول شوند.

رقبای ByteDance در چین در حال انجام اقداماتی برای دفاع از خود در برابر تحرکات این شرکت جوان هستند. Tencent در آگوست سال 2019، 1.5 میلیارد دلار در اپلیکیشن ارائه ویدئوی کوتاه خود یعنی Kuaishou، رقیب Douyin سرمایه گذاری کرده است. Tencent همچنین بنا به نقض قانون کپی رایت به دلیل جلوگیری از اپلیکیشن‌های ByteDance از پخش زنده ویدئوهای برخی از محبوب‌ترین بازی‌های این شرکت، به دادگاه احضار شده است.

هند

هند یک بازار بین المللی مهم برای ByteDance به شمار می‌رود. طبق گزارشات، این شرکت در هند حدود 300 میلیون کاربر فعال ماهانه تنها در 3 محصول خود دارد: TikTok، Vigo Video و Helo. این شرکت گفته است که قصد دارد در چندین سال آینده، 1 میلیارد دلار در این کشور هزینه کند.

گسترش سریع ByteDance در بازار هند به دلیل افزایش استفاده از گوشی‌های هوشمند در این کشور در چند سال اخیر ممکن شده است. بر اساس پیش‌بینی‌های Cisco، مجموع کاربران گوشی‌های هوشمند در هند تا سال 2022 به 900 میلیون نفر خواهد رسید.

کاربران گوشی‌های هوشمند در هند

منبع: Quartz India

افزایش اخیر استفاده از گوشی‌های هوشمند در این کشور به این معنی است که بسیاری از این کاربران جدید وابستگی کمتری نسبت به پیشگامان فعلی حوزه فناوری دارند. این امر باعث ایجاد فرصت برای تازه‌ واردانی مانند ByteDance می‌شود. تخمین زده می‌شود که TikTok به تنهایی بیش از 200 میلیون کاربر در هند داشته باشد. برای مقایسه بهتر است بدانید که تصور می‌شود فیس‌بوک نیز حدود 300 میلیون کاربر در هند دارد، که با توجه به سابقه حضور این شرکت، تفاوت قابل توجهی به شمار نمی‌رود.

تنها نوپا بودن زیرساخت‌های فناوری هند نیست که باعث جذابیت این کشور برای ByteDance می‌شود. همانطور که Hari Nair، مدیر محتوای موزیک Resso India به TechCrunch گفته است، هند دارای بیشترین جمعیت مخاطبان هدف این شرکت (نسل Z) در سراسر جهان است.

در ماه مارس، ByteDance اپلیکیشن پخش موسیقی Resso را در هند عرضه کرد. به گفته Sensor Tower، این برنامه به سرعت به بیش از 600 هزار دانلود در این کشور رسید. Nair به TechCrunch گفت: “با توجه به اینکه هسته اصلی مخاطبان Resso، نسل Z هستند، منطقی است که Resso کار خود را با هند شروع کرد.”

ایالات متحده

ByteDance با TikTok توانست به نفوذ گسترده‌ای در بازار ایالات متحده دست پیدا کند. اما در بحبوحه تنش‌های تجاری ایالات متحده و چین و در نتیجه افزایش نگرانی‌ها در مورد حفظ حریم خصوصی و همچنین وجود رقبای سرسخت، باز هم بنظر نمی‌رسد که نگرانی‌های عمده‌ای در مورد چشم انداز این شرکت در ایالات متحده وجود داشته باشد.

ByteDance احتمالا رقابت سرسختی در بازار ایالات متحده با غول‌های فناوری مانند گوگل، آمازون و شاید مهم‌تر از همه، فیس‌بوک خواهد داشت.

فیس‌بوک سابقه‌ای ثابت شده در انجام اقدامات تهاجمی جهت دور زدن رقبا دارد. این شرکت میلیاردها دلار برای خرید رقبایی مانند اپلیکیشن اشتراک گذاری تصاویر یعنی Instagram و برنامه پیام‌رسان WhatsApp پرداخت کرده است. این شرکت همچنین ویژگی‌های کلیدی اسنپ‌چت را در محصولات خود پیاده سازی کرد. این اقدام در جهت تلاش برای جلوگیری از کاهش سهم بازار این شرکت در مقایسه با اسنپ‌چت، پس از رد پیشنهاد خرید آن توسط بنیان‌گذار اسنپ‌چت یعنی Evan Spiegel بود (طبق گزارشات).

گزارشات خبری نشان می‌دهد که بنیان‌گذار فیس‌بوک، مارک زاکربرگ، تلاش‌های افراطی مشابهی جهت جلوگیری از گسترش TikTok انجام داده است، از جمله نگرانی‌هایی درباره آزادی بیان و سانسور در این برنامه که به صورت علنی آن‌ها را بیان کرد.

سیاستمداران آمریکایی نیز نسبت به رشد TikTok ابراز نگرانی کرده‌اند. با توجه به گزارش‌هایی مبنی بر اینکه TikTok، ناظران محتوا را ملزم کرده است که ویدئوهای حساس سیاسی را سانسور کنند، دولت ایالات متحده تحقیقاتی را درباره این اپلیکیشن انجام داد.

TikTok US اخیرا شروع به انجام اقدامات پیشگیرانه برای رفع این نگرانی‌ها کرده است، از جمله انتشار دستورالعمل‌های بروزشده برای کاربران، گزارش شفاف از عملکرد برنامه و استخدام‌ افراد عالی رتبه در حوزه امنیت، شامل استخدام یک مشاور حقوق بین المللی و یک افسر ارشد امنیت اطلاعات. در مارس 2020، این شرکت یک “مرکز شفافیت” در لس آنجلس را بازگشایی کرد که کارشناسان (از خارج از شرکت) می‌توانند سیستم‌های نظارت بر محتوا، سیاست‌ها و فرآیندها را مورد بررسی قرار دهند.

این نگرانی‌ها که می‌توانند جلوی گسترش بیشتر ByteDance در ایالات متحده را بگیرند، تنها مربوط به عوامل سیاسی نمی‌شوند.

روابط تجاری بین چین و ایالات متحده همچنان بی‌ثبات است، و همه گیری ویروس کرونا نیز ممکن است تنش‌ها را بین این دو کشور تشدید کند. اگر پای ByteDance بیشتر به رقابت‌های جغرافیایی-سیاسی باز شود، توسعه این شرکت در ایالات متحده ممکن است با چالش‌های بسیار بیشتری مواجه شود.

گام بعدی برای ByteDance چیست؟

رشد ByteDance تا به امروز قابل توجه بوده است، اما توانایی آن برای حفظ این مسیر را نمی‌توان تضمین کرد (به ویژه اینکه کرونا همچنان بلاتکلیفی را به اقتصاد جهانی تزریق می‌کند).

این شرکت با موانعی روبرو است، از جمله نگرانی‌های مربوط به سانسور محتوا، تشدید تنش‌های تجاری بین ایالات متحده و چین، و نگرانی‌هایی در مورد حفظ حریم خصوصی کاربران. و همچنین با کاهش سرمایه گذاری‌های خطرپذیر در شرکت‌های چینی، ByteDance برای افزایش درآمد خود تحت فشار بیشتری قرار دارد.

برای حمایت از این تلاش‌ها، برخی از اقداماتی که ByteDance ممکن است برای بهبود موقعیت خود انجام دهد عبارتند از:

– پیشروی در بازارهای جغرافیایی جدید:

TikTok احتمالا “اولین اپلیکیشن جهانی متعلق به چین” باشد، اما اگر ByteDance می‌خواهد مانند فیس‌بوک و گوگل به پیشتاری خود ادامه دهد، باید گسترش نفوذ جغرافیایی خود را جدی بگیرد.

– سرمایه گذاری مداوم در محصولات پرطرفدار: 

بارزترین مزیت ByteDance توانایی آن در مهندسی اشاعه پذیری (وایرال کردن) است، و اگر می‌خواهد همچنان به مسیر خود ادامه دهد و از دست اندازی شرکت‌های فناوری رقیب جلوگیری کند، باید این مزیت را توسعه دهد.

– گسترش حضور خود در سایر حوزه‌ها:

سبد محصولات ByteDance در حال حاضر قابل توجه است، اما اگر بخواهد همگام با رقبا (غول‌های فناوری) گام بردارد، باید به گسترش قلمرو خود ادامه دهد. برخی از حوزه‌هایی که رقبا در حال کشف آن‌ها هستند و ممکن است ByteDance را وسوسه کند، شامل واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، حوزه فین‌تک و خدمات درمانی است.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد