6 فردی که برای ساختن استارتاپ خود به آن‌ها نیاز دارید

۰۱/۰۴/۹

تیم‌ها مکانیسم‌های فوق‌العاده مهمی برای استارت آپ‌ها هستند. اما نه هر تیمی، تیم‌هایی که قادر به اجرای کار هستند، خلاقانه فکر می‌کنند، ساعت‌ها وقت می‌گذارند و باعث می‌شوند استارتاپ بیش از هر چیز دیگری کار کند. ساختن تیم‌های بزرگ کار آسانی نیست. در برخی موارد، ممکن است سال‌ها طول بکشد تا آن تیم آرمانی را […]

Business people with startup rocket

تیم‌ها مکانیسم‌های فوق‌العاده مهمی برای استارت آپ‌ها هستند. اما نه هر تیمی، تیم‌هایی که قادر به اجرای کار هستند، خلاقانه فکر می‌کنند، ساعت‌ها وقت می‌گذارند و باعث می‌شوند استارتاپ بیش از هر چیز دیگری کار کند.

ساختن تیم‌های بزرگ کار آسانی نیست. در برخی موارد، ممکن است سال‌ها طول بکشد تا آن تیم آرمانی را بدست آورید.

در این مقاله 6 فردی که برای ساختن استارتاپ خود به آن‌ها نیاز دارید معرفی شده‌اند.

 

1.      سهامدار عمده

روزهای مالکیت 50 -50 به پایان رسیده است. در واقع، هرگز شروع نشده بودند. مهم نیست که چه نوع کسب و کاری را می‌سازید، شما به کسی نیاز دارید که حرف آخر را بزند. این خیلی اهمیت دارد. اگر شما و یکی دیگر از بنیان‌گذاران هر دو 50 درصد از سهام را داشته باشید و نظرتان مخالف یکدیگر باشد، چه کسی در مورد تصمیم گیری حرف آخر را می زند؟ بنابراین، مشکلات حتی قبل از اینکه شروع کنید آغاز می‌شود.

اگر شما بنیان‌گذار هستید، پس حداقل به 51 درصد از سهام نیاز دارید تا تصمیمات سختی که برای ادامه حرکت باید گرفته شود را بگیرید. این امر به ویژه در استارت‌آپ‌های بسیار نوپا خیلی مهم است. وقتی سریع حرکت می‌کنید، زمانی برای بحث و برنامه‌ریزی ندارید و فقط باید کار را انجام دهید. انجام دادن را آسان‌تر کنید.

شما یا فرد دیگری در تیمتان به حداقل 51 درصد حق کنترل استارتاپ یا اکثریت حق سهام نیاز دارید.

 

2.    هم‌بنیانگذارن

لطفا و خواهشا یک تیم تک بنیان‌گذار نداشته باشید. شما به هم‌بنیان‌گذاران نیاز دارید. افراد علاقه خاصی به موفقیت در کسب و کار دارند. اگر به مرحله‌ای رسیدید که تامین مالی یک ضرورت است، اولین چیزی که قرار است سرمایه‌گذار به آن نگاه کند این است که آیا چندین بنیان‌گذار وجود دارد یا خیر.

استارت‌آپ‌ها می‎توانند شکست بخورند یا موفق باشند. اما نمی توان آنها را با یک بنیانگذار رشد داد. شما به هم‌بنیان‌گذاران نیاز دارید. بنیان‌گذارانی که می‌توانند مسئولیت روزانه کسب و کار را برعهده بگیرند و در یک شغل تخصص دارند. بازاریابی، حقوق، مطبوعات، مدیریت، طراحی، هر چیزی. اما آن‌ها باید در کاری که انجام می‌دهند خوب باشند.

یک یا چند هم‌بنیان‌گذار پیدا کنید، به آن‌ها سهام بدهید و مطمئن شوید که قابل اعتماد بوده و در کاری که انجام می‌دهند عالی هستند.

 

3.  مدیرعامل

اکثر مدیران عامل پس از اقدام برای تصدی فرمانروایی یک استارت‌آپ مقداری از سهام آن را دریافت می‌کنند. هرچه زودتر وارد شوند، ممکن است سهام بیشتری هم بخواهند. برخی می‌توانند وارد شوند (قبل از درآمد) و 25٪ از کسب و کار (تخصیص شده طی 4 تا 6 سال) را در اختیار بگیرند در حالی که برخی دیگر ممکن است فقط 10٪ (پس از درآمد) را بگیرند.

مدیرعاملان نباید موسس اصلی باشند. آن‌ها می‌توانند برای اداره و رشد کسب و کار از خارج وارد شوند. این بسیار رایج است، به خصوص اگر دارنده اصلی استارت‌آپ فاقد تجربه لازم برای رشد کسب و کار باشد.

برای ایجاد کسب و کار و مدیریت تیم، یک مدیر عامل تایید شده و بسیار مرتبط بیاورید. او سهامدار خواهد شد، بنابراین مطمئن شوید که قابل اعتماد و کارآمد است.

 

4.    توسعه‌دهنده داخلی

همه استارت‌آپ‌ها روی کد یا نرم افزار متمرکز نیستند. اما همه برنامه‌های محبوب B2C که در سال های 2020 تا 2022 بسیار موفق بوده‌اند، برنامه‌های بازار بوده‌اند. مانند اوبر، ایر بی‌ان‌بی، لیفت، گراب هاب، اسکوار اسپیس و رابین هود و….

به هر حال نکته این است که اگر یک استارت‌آپ جدید هستید، به احتمال زیاد به نوعی کد نیاز دارید. اگر اپلیکیشن نمی‌سازید، وب‌سایت خود را بسازید یا نوعی IP مبتنی بر کد (مالکیت معنوی) ایجاد کنید.

یک توسعه دهنده پیدا کنید و به او مقداری سهام بدهید زیرا کد گران است. هزینه‌ها را کاهش دهید، نرم افزاری عالی بسازید و یک IP ایجاد کنید.

 

5.   مارکتر و طراح

MVP ها برای استارت‌آپ‌های مبتنی بر کد حیاتی هستند. برخی از MVP ها اگر فقط در حال آزمایش عملکرد باشند، بسیار بد به نظر می‌رسند. برخی دیگر اگر در حال رشد دادن و بزرگ کردن اپ باشند زیبا به نظر می‌رسند. در هر صورت، شما به نوعی مارکتر و طراح در تیم نیاز دارید.

بهتر است که به مارکتر خود سهام بدهید. به خصوص اگر نتوانید به او پول پرداخت کنید. شما به یک وب‌سایت نیاز دارید و ممکن است به UI/UX اپلیکیشن نیاز داشته باشید. در نهایت، برای یادگیری تبلیغات و رسانه‌های اجتماعی به او نیاز خواهید داشت.

یک مارکتر پیدا کنید. مطمئن شوید که مشتاق یادگیری است. مقداری سهام به او بدهید و مطمئن شوید که قابل اعتماد است.

 

6.    مشاوران (با خروجی های قبلی)

زمانی که مرحله آزمایش MVP خود را پشت سر می‌گذارید مشاوران با خروجی‌های قبلی بسیار حیاتی خواهند بود. این مشاوران معمولا هنوز در فضای سرمایه‌گذاری ارتباطاتی دارند و می‌دانند که روند چگونه پیش می‌رود. زمانی که سر خود را به دیوار می‌کوبید و سعی می‌کنید بفهمید که چه کاری باید انجام دهید، چنین سطحی از تجربه را لازم خواهید داشت.

همانطور که رشد می کنید، مشاوران جدید (قابل اعتماد) پیدا خواهید کرد و هیئت مدیره یا تیم را رشد خواهید داد. اما در ابتدا، شما باید با 1 تا 3 مشاور شروع کنید که به طرق مختلف خروجی داشته‌اند و تجربیات مختلفی دارند. در مجموع، آنها بینشی را ارائه می‌دهند که شما خودتان ندارید.

چند مشاور پیدا کرده و به هر کدام 1 تا 5 درصد بدهید. مطمئن شوید که آن‌ها ارتباطات دارند و می‌دانند چگونه از یک استارتاپ خروجی بگیرند.

 

مترجم: حانیه خادم

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد