طاقچه یک فروشگاه نسخهی الکترونیک قانونی کتابها، مجلات و روزنامههای فارسی است. تصمیم ایجاد کردن طاقچه از زمستان 1391 در شرکت «حصین» شروع شد. در شهریور 1392 نسخه صفر اپلیکیشن با نام «کتاب من» منتشر شد اما پس از گذشت چند ماه به «طاقچه» تغییر نام داد. آبان 1393 رونمایی رسمی از اپلیکیشن طاقچه در همایش ملی کتاب الکترونیک انجام شد و پس از آن روند رشد خود را ادامه داد و اکنون یکی از اپلیکیشنهای مطرح در بحث کتابهای الکترونیکی به شمار میآید.
وضعیت فعلی
در حال حاضر بیش از 55 هزار محتوا در طاقچه موجود است که در 21 دستهبندی (کتاب صوتی، ادبیات، تاریخ، داستان و رمان، درسی و کمکدرسی، دفاع مقدس، روانشناسی و موفقیت، زبان خارجی، زندگینامه و خاطرات، سبک زندگی، علوم انسانی، علوم پایه و مهندسی، علوم پزشکی، فلسفه و منطق، کمیک، کودک و نوجوان، مدیریت و کسبوکار، مذهب، مطبوعات، منابع و مراجع، هنر) تقسیم شدهاند. حدود 20 هزار محتوای رایگان و 12 هزار محتوا قابل دسترسی با خرید اشتراک هستند.
حداکثر با 3 دستگاه امکان ورود به حساب کاربری از طریق نرمافزارهای طاقچه را دارید. زمانی که آنلاین هستید کتابها را دانلود کرده و پس از آن میتوانید آفلاین به مطالعه کتابهای خریداری شده بپردازید. به نظر میرسد هنوز امکان مشاهده و حذف دستگاه توسط کاربر وجود ندارد و در صورت نیاز به تغییر دستگاه باید با واحد پشتیبانی تماس گرفت. البته با نسخه تحت وب، دیگر محدودیت استفاده از دستگاه را ندارید اما امکان مطالعه آفلاین را هم نخواهید داشت.
طاقچه میگوید در قیمتگذاری محتوا صرفا توصیه و پیشنهادهایی میدهد ولی قیمت نهایی توسط ناشر/مولف مشخص میشود. سهم این پلتفرم از فروش هر محصول 30 درصد است.
آخرین اطلاعات موجود در خصوص نیروی انسانی، به اسفند 96 (هفتهنامه شنبه) و اردیبهشت 97 (دیجیاتو) بازمیگردد که اندازه تیم طاقچه 40 نفر اعلام شده است.
طبق آمارهای کافهبازار، طاقچه از پرفروشهای این بازار اندرویدی بوده و در بین 5 اپلیکیشن پرفروش قرار داشته است. جایگاه این اپ در سه ماهه اخیر میان 6 اپلیکیشن برتر کافهبازار در نمودار زیر آورده شده است:
بخون و ببر، خندوانه
برنامه تلویزیونی «خندوانه» در سال 1394 مسابقهی کتابخوانی «بخون و ببر» را برگزار کرده بود. سال 1395، در دور دوم این مسابقه، طاقچه به عنوان اسپانسر حضور پیدا کرد. طبق گفتگوی مدیرعامل مجموعه با هفتهنامه شنبه در اسفند 1396، مجموع هزینههای اسپانسرینگ این طرح یک میلیارد و 400 میلیون تومان بوده است که از این میزان حدود 900 میلیون تومان بازگشت سرمایه داشتند و در نهایت این پروژه با زیان مالی برای طاقچه بسته شد. البته حضور در یک برنامه پربیننده و تبلیغات این چنینی، قطعا تاثیرات مثبت زیادی در آشنایی با طاقچه داشته است.
طاقچه بینهایت (کتابخانه همگانی)
اوایل سال 1397 بخشی با نام «کتابخانه همگانی» به طاقچه اضافه شد که در اواخر سال 1398 به «طاقچه بینهایت» تغییر نام داد. کاربر با خرید اشتراک – که در چهار بازه زمانی یک هفتهای، یک ماهه، سهماهه و ششماهه تعریف شده – امکان دسترسی به تمامی کتابهای این بخش را دارد. این بخش شامل تمامی محتوای موجود در طاقچه نیست و البته هیچ کتاب صوتی نیز تا کنون در این بخش منتشر نشده است.
شبکه اجتماعی (کتابگردی)
کتابگردی یک شبکه اجتماعی کتاب، درون اپلیکیشن است. امکان به اشتراک گذاشتن نقلقولهای مورد علاقه از کتابهای مختلف به صورت متن در زیر بریدهها، نظر دادن و لایک کردن وجود دارد.
کتاب باز
کتابهایی که میهمانان و یا مجری برنامه تلویزیونی «کتاب باز» معرفی میکنند، در بخشی جداگانه تحت عنوان «معرفی شده در کتاب باز» در طاقچه قرار میگیرند. این اقدامات از سری دوم برنامه شروع شد.
کرونا و طاقچه
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اسفندماه 1398 به مدت یک هفته تمام کتابهایش در طاقچه را به صورت رایگان در اختیار همه قرار داد. ارزش این هدیه از طرف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حدود 2 میلیارد و 600 میلیون تومان اعلام شده است.
طاقچه با همکاری معاونت اجتماعی شهرداری تهران امکان دانلود رایگان یک کتاب کودک در 15 و 16 اسفندماه را شروع کرد که تا 13 فروردین 1399 این طرح تمدید شد. همچنین طاقچه به طرح پویش سراسری کتابخانه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی پیوست و تا 20 فروردین ماه 1399، امکان خرید روزانه یک کتاب بزرگسال با 70 درصد و یک کتاب کودک با 80 درصد تخفیف را فراهم آورد. طبق گفتگوی مدیرعامل طاقچه با دیجیاتو، از میزان ذکر شده، 20 درصد در بخش بزرگسال و 30 درصد در بخش کودک توسط وزارت ارشاد و مابقی توسط ناشرین و پلتفرمها تامین میشود.
تخفیفهای 50 درصدی روی کلیه محصولات و 40 درصد برای طاقچه بینهایت (طاقچه بینهایت چیزی شبیه کتابخانه عمومی است که در آن میتوانید کتابها را برای مدت محدودی به ازای پرداخت حق عضویت به صورت مجازی قرض بگیرید.) نیز از سایر طرحهای دوران کرونا در این اپلیکیشن محسوب میشوند.
محمد صدوقی، مدیرعامل طاقچه، در گفتگویی با دیجیاتو فروش مجموعه را نسبت به 15 روز قبل از شروع طرحها 5 برابر اعلام و فروش بیش از 3 میلیارد تومان کتاب تا پایان طرح را پیشبینی کرد.
کنجکاو
کنجکاو یکی از امکانات جدید طاقچه برای هدیه کتاب به کاربران است. کاربران با رفتن به مکانهای مشخص شده در نقشه که کنج نامیده میشود، میتوانند با روشن کردن مکانیاب گوشی خود به صورت تصادفی کد تخفیف برای خرید کتاب، عضویت در طاقچه بینهایت یا کتاب رایگان هدیه بگیرند.
کتابرو
طاقچه از 27 آبان ماه 1399 طرحی را با نام کتابرو و بر اساس طرح کنجکاو با همکاری شرکت بهرهبرداری متروی تهران ایجاد کرده است که کاربران میتوانند به صورت رایگان در ایستگاههای متروی تهران به مطالعه کتاب بپردازند. در این طرح دسترسی 24 ساعته به طاقچه بینهایت در اختیار کاربران قرار میگیرد. در آینده مدت استفاده از کتابرو برای هر کاربر به سه ساعت کاهش خواهد یافت.
کتابخوان الکترونیکی
چندین بار وعده ارائه یک کتابخوان اختصاصی توسط تیم طاقچه داده شده است اما همچنان این پلتفرم برخلاف رقیب خود از یک گجت رسمی کتابخوان بیبهره است. علت اصلی این امر مشکلات و نوسانات شدید ارزی بیان میشود. مدیرعامل طاقچه در گفتگوهای مختلف راجع به کتابخوان اختصاصی نظرات متفاوتی را ارئه کرده است. از محکوم به شکست بودن چنین ابزارهایی تا همکاری با واردکنندگان سایر برندها.
محمد صدوقی در گفتگویی با دیجیاتو در آبان ماه 1399، بر تاثیر نوسانات ارزی در تعلیق به سرانجام رسیدن ارائه این محصول و لزوم برخورداری از قیمت مناسب برای مصرفکننده تاکید کرد و گفت: «همچنان به این مساله نیمنگاهی داریم».
مسیر توسعه
برای مشاهده دقیق تر مسیر توسعه، روی تصویر کلیک کنید.
آمار و ارقام
اطلاعات آماری و مناسب بسیار ناچیزی از طاقچه وجود دارد که امکان بررسی و تحلیل را صلب میکند. نگاهی به آمار بازدید و وضعیت وبسایت طاقچه – که شاید اگر در اختیار طاقچه بود، این اطلاعات نیز الان در دسترس نبود – داشته باشیم:
آمار بازدید 6 ماهه وبسایت طاقچه نیز در نمودار زیر آمده است:
روند رشد نیروی انسانی طاقچه در اوایل کار این استارتاپ به خوبی مطرح شده است اما با گذشت زمان اطلاعات خاصی اعلام نشده و آخرین خبر آن مربوط به انتهای سال 1396 است:
برخی اعداد و ارقام اندک دیگر، اما بسیار پراکنده و جزئی وجود دارد. به نظر میرسد نپرداختن به آنها از بازگو کردن بدون نتیجهشان بهتر باشد. امید است در آینده با کسب اطلاعات بیشتر بتوانیم تحلیل و بررسی این بخش را تکمیل کنیم.
بنیانگذاران
شرکت فنآفرین حصین قشم
سرمایهگذاری
سرمایهگذار اصلی طاقچه، شرکت «حصین» است و مبالغ قابل توجهی روی آن سرمایهگذاری کرده است. محمد صدوقی، مدیرعامل طاقچه، اسفندماه 1396 در مصاحبهای با هفتهنامه شنبه اعلام کرد بیش از 3 میلیارد تومان در چند راند به طاقچه تزریق شده است. همچنین اردیبهشت ماه 1397 در گزارش مصاحبه دیجیاتو با محمد صدوقی عنوان شد در راند دوم سرمایهگذاری طاقچه، شرکت «کلید طلایی» در این مجموعه سرمایهگذاری نموده اما علاقهای از سوی مدیرعامل طاقچه برای بیان جزئیات وجود نداشته است. با این حال بر اساس همین سرمایهگذاری، ارزش کلی طاقچه چیزی حدود ۲۰ میلیارد تومان توسط صدوقی برآورد شده است.
دیدگاه کاربران