بررسی جایگاه استارتاپ‌ها در صنعت بلاکچین

۹۹/۱۰/۱۵

اگر در چند سال گذشته مواردی همچون بانک‌داری، سرمایه‌گذاری و رمزارز (cryptocurrency) را دنبال کرده باشید، احتمالا با صنعت بلاکچین (Blockchain) آشنایی دارید. بلاکچین نوع خاصی از دیتابیس محسوب می‌شود که نحوه ذخیره‌سازی اطلاعات در آن با سایر دیتابیس‌ها متفاوت است. اطلاعات مختلفی می‌تواند در بلاکچین ذخیره می‌شود ولی کاربرد مرسوم آن در ثبت و بررسی […]

اگر در چند سال گذشته مواردی همچون بانک‌داری، سرمایه‌گذاری و رمزارز (cryptocurrency) را دنبال کرده باشید، احتمالا با صنعت بلاکچین (Blockchain) آشنایی دارید. بلاکچین نوع خاصی از دیتابیس محسوب می‌شود که نحوه ذخیره‌سازی اطلاعات در آن با سایر دیتابیس‌ها متفاوت است. اطلاعات مختلفی می‌تواند در بلاکچین ذخیره می‌شود ولی کاربرد مرسوم آن در ثبت و بررسی تراکنش‌ها است. بلاکچین یک لیست افزاینده از رکوردها (بلوک‌ها) است که به صورت رمزنگاری شده با هم در ارتباط هستند. هر بلوک شامل هش (Hash) رمزنگاری شده از بلوک قبلی و یک هش به عنوان نام یکتای خود، اطلاعات زمانی (timestamp) و اطلاعات تراکنش است.

بلاکچین در سال 2008 توسط شخص (یا گروهی از اشخاص) با نام ساتوشی ناکاموتو به عنوان یک دفترکل عمومی مخصوص تراکنش‌های بیت‌کوین اختراع شد. به مرور زمان مزیت‌های مختلف بلاکچین در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفت. بررسی بلاکچین، بیت‌کوین و سایر موارد مرتبط نیازمند گزارش و مقالات مفصلی‌تری است که در موضوع این گزارش نیز نمی‌گنجد و تنها برای معرفی کوتاه چند خطی اشاره شده است.

در گزارش ششم از مجموعه گزارش‌های نقشه بازار به استارتاپ‌های فعال در صنعت بلاکچین می‌پردازیم.

نقشه بازار استارتاپ‌های صنعت بلاکچین

در این گزارش از Venture Scanner به بررسی 1137 استارتاپ حوزه بلاکچین با جذب 17 میلیارد دلار سرمایه تا ژوئن 2019 پرداخته شده است. این شرکت‌ها در 12 حوزه دسته‌بندی شده‌اند؛ البته اشتراک عملکرد و فعالیت زیادی در آن‌ها وجود دارد.

نمودار نوآوری صنعت

این نمودار وضعیت حوزه های مختلف صنعت حمل و نقل را بر اساس 2 شاخص «متوسط طول عمر استارتاپ ها» و «متوسط سرمایه جذب شده» نمایش می دهد.

Blockchain Technology - Innovation Quadrant

1- خدمات مالی (Financial Services)

بلاکچین شبکه‌های باز، فراگیر و امن‌تر تجاری، فرآیندهای کارآمدتر، کاهش هزینه‌ها و محصولات و خدمات جدید را در بانکداری و امور مالی فراهم کرده است. ایجاد امنیت دیجیتال در مدت زمان کوتاه‌تر، با هزینه‌ی پایین‌تر و امکان سفارشی‌سازی بیشتری را نیز در اختیار می‌گذارد. به این ترتیب ابزارهای مالی با رشد این صنعت دچار تحول و پیشرفت شده و این مسیر را ادامه می‌دهند.

2- کیف پول (Wallets)

کیف پول در زمینه رمزارز به دستگاه‌ها، برنامه‌ها و خدماتی گفته می‌شود که امکان ذخیره‌سازی اطلاعات تراکنش‌های شخصی شما را به وسیله کلیدهای رمزنگاری شده بر عهده دارند. دستگاه‌ها و برنامه‌هایی که به صورت فیزیکی و آفلاین توسط شخص نگهداری و استفاده می‌شوند را اصطلاحا سرد و آن‌هایی که به صورت آنلاین باشند را گرم می‌نامند.

3- پرداخت‌ها (Payments)

بخش مهمی از فرآیندهای مالی به مسئله‌ی پرداخت‌ها اختصاص دارد. کارت‌های اعتباری، انتقال وجه و سایر خدمات پرداختی با توجه به ساختار و قابلیت‌های صنعت بلاکچین گسترش یافته‌اند. شرکت‌های این حوزه سعی در ارائه راه‌حل‌های بهتر و سریع‌تر برای ایجاد تجربه بهتر کاربری در کنار امنیت در امور پرداختی با استفاده از رمزارزها و شبکه بلاکچین دارند.

4- زیرساخت (Infrastructure)

زیرساخت در واقع بستر و امکانات اولیه و اساسیِ بهره‌مندی و در دسترس بودن هر خدمت است. شرکت‌ها در این حوزه امکان استفاده از خدمات بلاکچین برای تمامی افراد را هدف اصلی خود قرار داده‌اند و برای آن تلاش می‌کنند. مرسوم‌ترین شکل آن کیوسک‌ها، ATM ها و نقاط فروش (POS) برای بیت‌کوین (یا سایر رمزارزها) است. ارائه‌ی راهکارهای نرم‌افزاری و امنیتی نیز بخش دیگری از این حوزه محسوب می‌شود.

5- استخراج (Mining)

یکی از قابلیت‌های اصلی بلاکچین، امکان غیرمتمرکز بودن آن است. ثبت و نگهداری بلوک‌ها نیازمند زمان، تجهیزات و … است و افرادی که در حفظ و نگهداری شبکه بلاکچین فعال باشند معمولا پاداشی دریافت می‌کنند. استخراج کردن (mining) اصطلاحی است که به محاسبات و حل پازل مربوط به هش‌ها (و در نهایت دریافت پاداش) گفته می‌شود. با توجه به گسترش فعالیت‌های بلاکچین، حجم و پیچدگی هش‌ها بیشتر شده است و استخراج با تجهیزات معمولی ساده نخواهد بود. فعالیت شاخص شرکت‌های این حوزه در زمینه ساخت تجهیزات و امکانات تخصصی استخراج رمزارزها است.

6- نوآوری‌های بلاکچین (Blockchain Innovations)

همان‌طور که اشاره مختصری شد، شروع کار بلاکچین با رمزارز بیت‌کوین صورت گرفت. با این حال، بلاکچین مفهوم و کاربرد گسترده‌تری داشت و با گذشت زمان، خدمات مختلفی با استفاده از این ساختار و روش گسترش یافتند. شبکه‌های مالی، برخی دیگر از رمزارزها، پایگاه‌های اطلاعات متن‌باز و … برخی از این نوآوری‌ها هستند. همچین برخی دیگر از نوآوری‌های این حوزه مربوط به روش‌ها و تجهیزات جدید استفاده و کار با بلاکچین یا بیت‌کوین است.

7- صرافی‌ها (Exchanges)

شرکت‌های این حوزه مشابه سایر صرافی‌ها هستند. البته محلی برای مراجعه حضوری ندارند و خدمات خود را به صورت آنلاین بر بستر وب یا اپلیکیشن‌های موبایل ارائه می‌دهند. فعالیت اصلی این شرکت‌ها، تبدیل رمزارزها به یکدیگر یا به سایر ارزهای رایج و بالعکس است. علاوه بر پشتیبانی و تنوع ارزهای یک صرافی که مزیت ایجاد می‌کند، اعتبار و امنیت بالا از اصلی‌ترین ویژگی‌های یک صرافی است. خیلی از صرافی‌های معتبر نیز اطلاعات کاربران را از دست داده یا مورد حمله سایبری و هک قرار گرفته‌اند.

8- اخبار و داده (Data and News)

مانند سایر اجزای دنیای امروز، اطلاعات و خبرهای مختلف در زمینه بلاکچین و ارزهای دیجیتال بخشی ضروری است. استارتاپ‌های مختلفی در حوزه گردآوری و اطلاع‌رسانی خبرها فعالیت می‌کنند. نوسانات قیمت، قوانین جدید، نوآوری‌ها، اتفاقات و حوادث و … در اختیار اشخاص و موسسه‌ها برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی اقدامات آتی قرار می‌گیرد.

9- شرط‌بندی و قمار (Gambling)

در کشورهایی که بازی‌های شرط‌بندی و قمار رایج هستند، قوانین و پیگیری زیادی برای جلوگیری از کلاهبرداری وجود دارد. حال برخی از سایت‌های این گروه، از شفافیت بلاکچین برای ایجاد اعتماد و بررسی راحت‌تر تراکنش‌ها و همچنین منصفانه بودن بازی‌هایشان (زیرا مبنای اصلی این بازی‌ها شانس است و اگر حتی کمی سوگیرانه طراحی شوند، موجب ضرر بیشتر شرکت‌کننده‌ها می‌شوند) استفاده می‌کنند.

10- خدمات تجاری (Business Services)

بلاکچین و رمزارزها تا زمانی که مورد استفاده عمومی قرار نگیرند، ارزش خاصی نخواهند داشت. شرکت‌های فعال در این حوزه، با درک پتانسیل بلاکچین، شروع به ارائه خدمات تجاری بر این بستر کردند تا عمومیت استفاده از رمزارزها و بلاکچین بیشتر شود. به عنوان مثال فروش گیفت‌کارت‌های آمازون در ازای بیتکوین یکی از چندین اقدام اولیه در این حوزه بوده است و امروزه کالا و خدمات بیشتری بر این بستر ارائه می‌شود حتی بسیاری از شرکت‌ها پرداخت حقوق و دستمزد را نیز به همین سمت برده‌اند.

11- (Trust & Verification)

مانند هر صنعت دیگری (به خصوص مرتبط با مالی)، اعتبارسنجی مشتریان و جلوگیری از کلاهبرداری از نیازهای اصلی است. شرکت‌های فعال در این حوزه روش‌های مختلف و به‌روز را برای تائید هویت و اعتبارسنجی مشتریان ارائه می‌کنند. صرافی‌ها، ارائه‌دهندگان خدمات مالی، کیف‌های پول سخت‌افزاری یا آنلاین و … همواره نیازمند این خدمات هستند.

12- (BigData)

گسترش تکنولوژی همواره با ایجاد و بهره‌گیری از داده‌ها و اطلاعات بیشتر همراه بوده است. بلاکچین نیز از این قاعده مستثنی نیست. به عنوان مثال، شبکه بیت‌کوین متشکل از هزاران دستگاه و میلیون‌ها بلوک است. استفاده و تحلیل حجم زیاد داده‌ها نیازمند تخصیص زمان و انرژی است که شرکت‌های این حوزه به آن پرداخته‌اند. استفاده از این خدمات کاربردهای مختلف از جمله شبکه اتریوم و FBI داشته است.

در ادامه می توانید اینفوگرافیک صنعت بلاکچین را مشاهده کنید. برای دریافت تصویر با کیفیت، روی عکس کلیک کنید.

صنعت بلاکچین

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد