سرمایه گذاران دولتی و سازمانی اکوسیستم استارتاپی ایران (بخش اول: بانک ها)

۹۹/۰۴/۱۸

بانک ها به عنوان یکی از اصلی ترین منابع تامین سرمایه که با توزیع اعتبارات نقش مهمی در جهت دهی به سرمایه گذاری در کشور دارند، معمولا در قالب اعطای وام در بخش های گوناگون سرمایه گذاری می کنند. اما با توجه به اینکه مدل مناسب سرمایه گذاری خطرپذیر در شرکت های نوآور و استارتاپی، […]

بانک ها به عنوان یکی از اصلی ترین منابع تامین سرمایه که با توزیع اعتبارات نقش مهمی در جهت دهی به سرمایه گذاری در کشور دارند، معمولا در قالب اعطای وام در بخش های گوناگون سرمایه گذاری می کنند. اما با توجه به اینکه مدل مناسب سرمایه گذاری خطرپذیر در شرکت های نوآور و استارتاپی، سرمایه گذاری در قالب شراکت در سهام می باشد. بانک ها نیز با تاسیس شرکت های سرمایه گذاری و یا مستقیما اقدام به سرمایه گذاری در این حوزه نموده اند. در این مقاله به بررسی بانک های فعال در این حوزه می پردازیم:

بانک ملی

قانون تاسیس بانک ملی پس از کشمکش های بسیار در اردیبهشت سال 1306 به تصویب مجلس رسید و در شهریور سال 1307 به صورت رسمی فعالیت خود را در تهران آغاز کرد. سرمایه اولیه بانک 20 میلیون ریال بود و اکنون این سرمایه با افزایشی که در سال 95 رخ داد بیشتر از  187 هزار میلیارد ریال است. تعداد کارکنان در ابتدای تاسیس 27 نفر بوده و درحال حاضر بیش تر از 3054 شعبه فعال در داخل، 15 شعبه فعال و 4 سابسیدری در خارج کشور و 181 باجه مشغول بکارند و تعداد کارکنان چیزی بیشتر از 39 هزار نفر می باشد.

بانک ملی تا قبل از سال 38 وظایف بانک مرکزی را برعهده داشت اما درنهایت از مرداد سال 39 وظایف بانک مرکزی از ملی مجزا شد و با سرمایه 6.3 میلیارد ریال فعالیت خود را آغاز کرد.

هیئت مدیره

اعضاء فعلی هیئت مدیره بانک ملی به شرح زیر می باشد :

هیئت مدیره بانک ملی

بانک سامان

بانک سامان در شهریور سال 78 با سرمایه اولیه 11 میلیارد ریال و با نام موسسه مالی و اعتباری سامان اقتصاد فعالیت خود را آغاز کرد. موسسه سامان اقتصاد در سال 81 با دریافت مجوز لازم به بانک خصوصی تبدیل شد و توانست در طی سال های فعالیت سرمایه خود را تا حدود 80 برابر افزایش دهد.

هیئت مدیره

اعضاء فعلی هیئت مدیره بانک سامان به شرح زیر می باشد :

هیئت مدیره بانک سامان

شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ)

در تیرماه سال 82 شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) با سرمایه گذاری بانک سامان  و با هدف ارائه راهکارهای نوین پرداخت الکترونیک و با تمرکز بر حوزه های خدمات کارت و ایجاد شبکه فراگیر پذیرندگان کارت تاسیس شد.

این شرکت انواع ابزارهای پرداخت حضوری و غیرحضوری را در انواع بازارهای تجارت الکترونیک ارائه می دهد و یکی از شرکت‌های پیشرو در طراحی و پیاده‌سازی پروژه‌های دولت الکترونیک و ارائه راه‌حل‌های خاص به سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ محسوب می شود.

تلاش های اعضاء تیم مجموعه سپ منجر به نصب بیش از 850 هزار دستگاه کارت‌خوان، ارائه سرویس به بیش از 35 هزار پذیرنده اینترنتی، بیش از 4 میلیون دانلود اپلیکیشن 724 و بیش از 400 هزار کارت فعال تاکنون شده است. هم چنین سپ در سال 97، 10 درصد از سهام خود را در بازار بورس و اوراق بهادار تهران عرضه کرد که با استقبال زیادی روبرو شد.

هیئت مدیره

اعضاء فعلی هیئت مدیره مجموعه سپ به شرح زیر می باشد :

هیئت مدیره سامان کیش

در نقشه زیر سرمایه گذاری های بانک سامان، بانک ملی و مجموعه سپ را در طول سال های فعالیتشان مشاهده کنید :

 

پرتفو سامان کیش

 

برای مشاهده سایر سرمایه گذاران اکوسیستم استارتاپی کشور کلیک کنید.

بانک رفاه کارگران

بانک رفاه کارگران با سرمایه اولیه 400 میلیون ریال از محل سازمان تامین اجتماعی و با هدف کمک به تامین رفاه و ایجاد تسهیلات برای رفع نیاز طبقه کارگر و سرمایه گذاری و بهره برداری از وجوه بیمه کارگران در مرداد سال 39 به ثبت رسید و از فروردین سال 40 در تهران و اصفهان شروع به کار کرد.

این بانک در خرداد سال 91 با ثبت در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری به طور رسمی به یک بانک خصوصی تبدیل شد و سرمایه آن به 4000 میلیارد ریال تبدیل شد. رفاه در اجرای سیاست های کلان اقتصادی به خصوص در بخش صادرات کالاهای غیر نفتی و تولیدات صنعتی و کشاورزی، خدمات ارزنده ای را به صادر کنندگان ارائه می‌دهد و در حال حاضر دارای 9835 نفر نیروی انسانی و 1035 شعبه فعال در سراسر کشور می باشد.

هیئت مدیره

اعضاء فعلی هیئت مدیره بانک رفاه کارگران به شرح زیر می باشد :

هیئت مدیره بانک رفاه

رفاه تک

شرکت رفاه تک ارتباط با سرمایه گذاری بانک رفاه، در دوحوزه فناوری اطلاعاتIT و فناوری ارتباطات CT در سال 95 شروع به کارکرد. حوزه فناوری اطلاعات شامل تولید نرم افزار و اپلیکیشن های تخصصی موبایل و حوزه فناوری ارتباطات شامل ارائه خدمات اینترنت پرسرعت، ارائه تلفن Voice، پهنای باند، مرکز داده ها و اینترنت مخصوص برج ها می باشد.

این مجموعه هم چنین از طریق همکاری با شرکت های تابعه (رایانه گستر فرزانگان و داتوره ارتباط) فعالیت خود را به صورت تخصصی در زمینه فناوری های نوین، واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) ، رایانش ابری (Cloud) و اینترنت اشیاء (IOT) آغاز کرده است.

بانک پارسیان

بانک پارسیان به صورت شرکت سهامی عام و با مالکیت اشخاص غیر دولتی با هدف توسعه اقتصادی از طریق گسترش فعالیت در بخش صنایع، به خصوص صنعت خودروسازی و صنایع وابسته در سال 79 تاسیس و در شهریور سال 80 با ثبت در اداره ثبت شرکت ها و مؤسسات غیر تجاری تهران فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

این بانک در کنار ارائه خدمات متنوع بانکی، خدماتی مانند بیمه، لیزینگ، کارگزاری بورس، مشاوره سرمایه‌گذاری، تأمین مالی، مدیریت دارایی و خدمات تجارت الکترونیک را تحت عنوان چهارسوق مالی پارسیان (سوپرمارکت مالی) با هزینه کمتر و سرعت بیشتر دراختیار مشتریان قرار داده است. سرمایه بانک پارسیان در حال حاضر 23 هزار و 760 میلیارد ریال است.

در زیر می توانید پرتفو سرمایه گذاری بانک پارسیان را مشاهده کنید :

پرتفو بانک پارسیان

هیئت مدیره

اعضاء فعلی هیئت مدیره بانک پارسیان به شرح زیر می باشد :

هیئت مدیره بانک پارسیان

بانک پاسارگاد

بانک پاسارگاد در شهریور سال 84 با سرمایه اولیه 3500 میلیارد ریال فعالیت خود را آغاز کرد. از جمله اهداف این مجموعه جذب سرمایه و اندوخته‌های سرگردان و بکارگیری آن در تأمین مالی بخش‌های مختلف اقتصادی و ارائه خدمات نوین و الکترونیک بانکی با دقت، سرعت و سهولت می باشد.

در حال حاضر سرمایه بانک 50 میلیارد و 400 میلیون ریال است. سهامداران بانک 1.5 میلیون نفر و تعداد شعبه های فعلی آن 338 شعبه می باشد.

هیئت مدیره

اعضاء فعلی هیئت مدیره بانک پاسارگاد به شرح زیر می باشد :

هیئت مدیره بانک پاسارگاد

فناپ

فناپ یکی از بزرگ ترین شرکت های ICT است که درسال 84 با سرمایه گذاری بانک پاسارگاد ایجاد شد و اکنون پاسارگاد از سهامداران آن است. برای آشنایی بیشتر با این مجموعه و مشاهده نقشه آن مقاله معرفی فناپ را بخوانید.

بانک ملت

بانک ملت از ادغام بانک های تهران، داریوش، بین‌المللی ایران، عمران، بیمه‌ی ایران، ایران و عرب، پارس، اعتبارات تعاونی و توزیع، تجارت خارجی و فرهنگیان در تیر سال 59 با ثبت در اداره ثبت شرکت ها و با سرمایه اولیه 33 میلیارد و 500 میلیون ریال فعالیت خود را آغاز کرد.

از مهم ترین راهبرد های این مجموعه توسعه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت روابط مشتریان، بهبود کیفیت خدمات، توسعه منابع انسانی و بهبود شاخص‌های عملکرد می باشد. بانک ملت در حال حاضر 50000 میلیارد ریال سرمایه دارد و یکی از بزرگ ترین بانک های کشور است.

هیئت مدیره

اعضاء فعلی هیئت مدیره بانک ملت به شرح زیر می باشد :

هیئت مدیره بانک ملت

در زیر می توانید پرتفو سرمایه گذاری بانک ملت را مشاهده کنید :

پرتفو بانک ملت

 

بانک اقتصاد نوین

بانک اقتصاد نوین یک بانک سهامی عام می باشد که با سرمایه اولیه 250 میلیارد ریال در مرداد سال 80 با ثبت در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری تهران فعالیت خود را آغاز کرد و در بهمن سال 82 در سازمان بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. سرمایه بانک در حال حاضر 11 هزار و 312 میلیارد ریال می باشد.

هیئت مدیره

اعضاء فعلی هیئت مدیره بانک اقتصاد نوین به شرح زیر می باشد :

هیئت مدیره بانک اقتصادنوین

نوین تک

نوین تک به عنوان یک شتابدهنده از تیر سال 96 با سرمایه گذاری شرکت پرداخت نوین آرین مربوط به بانک اقتصاد نوین فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت تنها سرمایه گذار اصلی شتابدهنده نوین تک می باشد که از سال 85 به عنوان یکی از شرکت های پیشگام حوزه پرداخت شروع به کار کرد.

شتابدهنده نوین تک در 4 حوزه اینترنت اشیا، تجارت الکترونیک، بازی سازی و فین تک مشغول به فعالیت است و احتمال موفقیت استارتاپ‌ها را افزایش و ریسک فعالیت آن ها را کاهش می دهد. هم چنین آن ها را برای جذب سرمایه از سرمایه گذاران یاری می کند. فضای کار اشتراکی، 30 میلیون سرمایه اولیه و استفاده از برنامه های پسا شتابدهی از جمله خدماتی هستند که نوین تک در دوره 6 ماهه شتابدهی خود ارائه می دهد. این شتابدهده در اولین دوره شتابدهی اش در مهر 96، 7 استارتاپ ( آناکوانت، بدوپت، فلپ، هشتگ‌بیمه، لاک‌پُست، نکسیت و یومی‌خانه ) را مورد حمایت قرار داده است.

بانک آینده

بانک آینده یک بانک تجاری خصوصی است که از ادغام بانک تات، ‌مؤسسه اعتباری صالحین و ‌مؤسسه اعتباری آتی با سرمایه اولیه 8 هزار میلیارد ریال در تیر سال 91 شکل گرفت و در نهایت در اسفند ماه سال 93 موفق به دریافت مجوز فعالیت از بانک مرکزی شد. این بانک بیش از 17 هزار سهامدار و 275 شعبه در سراسر ایران دارد.

هیئت مدیره

اعضاء فعلی هیئت مدیره بانک آینده به شرح زیر می باشد :

هیئت مدیره بانک آینده

شرکت تجارت الکترونیک ارتباط فردا

شرکت ارتباط فردا یک هلدینگ سرمایه گذاری است که به عنوان یک شرکت ارائه دهنده محصولات نوآورانه در حوزه تجارت الکترونیک از سال 89 با سرمایه گذاری بانک آینده فعالیت خود را آغازکرد. فعالیت اصلی این شرکت،  فناوری مالی، پرداخت الکترونیک و بانکداری دیجیتال است. برتری در پرداخت و خدمات، نوآوری در فین تک و یکپارچگی در بخش مالی تعدادی از راهبرد های این مجموعه در سال جاری هستند. می توانید محصولات و سرمایه گذاری های این مجموعه را در نقشه زیر مشاهده کنید :

 

پرتفو شرکت ارتباط فردا

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد