ساترا مجوز صوت و تصویر روبیکا را باطل و پخش تبلیغات بازرگانی آن را در رسانه‌ ملی ممنوع کرد

۰۰/۰۵/۲۶

ساترا مجوز صوت و تصویر سوپر اپلیکیشن روبیکا را باطل و پخش تبلیغات بازرگانی آن در رسانه‌ ملی را ممنوع کرد، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر دلیل این امر را تخلفات گسترده این پیام رسان اعلام کرده است. علی سعد، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا با […]

ساترا مجوز صوت و تصویر سوپر اپلیکیشن روبیکا را باطل و پخش تبلیغات بازرگانی آن در رسانه‌ ملی را ممنوع کرد، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر دلیل این امر را تخلفات گسترده این پیام رسان اعلام کرده است.

علی سعد، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا با انتشار یک رشته توییت اعلام کرد که روبیکا طی دوران فعالیت خود تخلفات متعددی داشته و ضرورت دارد که این فعالیت‌ها اصلاح و قانونمند شوند.

سعد یکی از دلایل این اقدام ساترا را گزارش‌های اخیر مبنی بر استفاده غیر مجاز از اطلاعات شخصی کاربران عنوان کرد، گرازش‌هایی که در چند روز اخیر سر و صدای زیادی کرد.

در چند روز گذشته بسیاری از کاربران  فضای مجازی اعلام کردند که با نام کاربری و عکس پروفایل آنها در پلتفرم روبیکا صفحات جعلی ساخته شده و تمامی محتوایی که آنها در اینستاگرام خود منتشر کرده‌اند، در این صفحه جعلی، کپی شده است اما روبیکا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ساخت شناسه کاربری (اکانت) به نام افراد مختلف، محدودیتی ندارد و اکانت‌هایی که جعلی خوانده می‌شوند، توسط افراد حقیقی ایجاده شده‌اند و روبیکا در ساخت آنها نقشی نداشته است.

به نظر می‌رسد دلیل ارائه شده از سوی روبیکا برای ساترا قانع کننده نبوده است. باید گفت که این اولین بار است که ساترا اقدام به ابطال مجوز یک پیام‌رسان داخلی کرده است.

متن رشته توییت علی سعد به شرح زیر است:

از بهمن ۹۹ که پیگیری پرونده تضییع حقوق کاربران در روبیکا را شروع کردیم با طیف وسیعی از تخلفات روبرو شده‌ایم. تخلفات ترافیکی و درآمدهای غیرقانونی، فعالیت بدون مجوز، نقض قوانین رقابت، گزارش‌های اخیر مبنی بر استفاده غیرمجاز از اطلاعات شخصی کاربران و … ضرورت اصلاح را بیش از پیش روشن می‌کند.

ساترا با ابطال مجوز سرویس صوت و تصویر سوپر اپلیکیشن روبیکا و منع پخش تبلیغات بازرگانی آن در رسانه‌ ملی، اقدامات اولیه را به انجام رساند.

در مورد تخلفات ترافیکی با نامه‌نگاری با وزارت ارتباطات و طرح شکایت در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، پرونده احقاق حقوق کاربران را پیگیری کرد که منجر به حذف محاسبه غیرقانونی پهنای باند در آن شد. اما متأسفانه به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها همچنان شاهد تداوم فعالیت‌های متخلفانه این پلتفرم هستیم.

علیرغم اینکه ساترا «اولین و تنها» نهاد اقدام‌کننده علیه تخلفات روبیکا بود ولی خودش را به حمایت تمام‌قد از «سرویس داخلی قانونمند» متعهد می‌داند. روشن است حمایت از پلتفرم داخلی به معنای فعالیت در شرایط برابر و در چارچوب مقررات کشور است که در مورد روبیکا این مسأله نقض شده‌ است.

ساترا تخلفات روبیکا را تا اصلاح نهایی و فعالیت قانونمند آن ادامه خواهد داد.

طبق اعلام معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی سازمان  تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، ساترا با ابطال مجوز سرویس صوت و تصویر سوپراپلیکیشن روبیکا و منع پخش تبلیغات بازرگانی آن در رسانه ملی، اقدامات اولیه را انجام داده است.

طبق گفته سعد همچنین این سازمان در مورد تخلفات ترافیکی این سوپر اپلیکیشن نیز با نامه‌نگاری با وزارت ارتباطات و طرح شکایت در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، پرونده احقاق حقوق کاربران را پیگیری کرده که منجر به حذف محاسبه غیرقانونی پهنای باند در آن شد.

معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا اعلام کرده است که هر چند این سازمان اولین و تنها نهاد اقدام کننده علیه تخلفات روبیکا بوده اما خودش را به حمایت تمام قد از سرویس داخلی قانونمند متعهد می‌داند. طبق گفته او ساترا تخلفات روبیکا را تا اصلاح نهایی و فعالیت قانونمند آن ادامه خواهد داد.

 

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد