پرونده خبری : ماجرای اکانت‌های فیک در روبیکا چیست؟

۰۰/۰۵/۲۵

جنجال جدید روبیکا در چند روز گذشته روبیکا حواشی زیادی رو به دنبال داشته، آغاز ماجرا با توییت یک کاربر توییتر و استوری‌های چند بازیکن تیم پرسپولیس از جمله حسین کنعانی، فرشاد فرج، سعید آقایی و… بود که اعلام کرده بودند، صفحه‌ای در روبیکا به نام آن‌ها ایجاد شده و محتوای حساب کاربری اینستاگرام آن‌ها […]

جنجال جدید روبیکا

در چند روز گذشته روبیکا حواشی زیادی رو به دنبال داشته، آغاز ماجرا با توییت یک کاربر توییتر و استوری‌های چند بازیکن تیم پرسپولیس از جمله حسین کنعانی، فرشاد فرج، سعید آقایی و… بود که اعلام کرده بودند، صفحه‌ای در روبیکا به نام آن‌ها ایجاد شده و محتوای حساب کاربری اینستاگرام آن‌ها در روبیکا منتشر شده، در حالی‌که هیچ‌وقت به این اپلیکیشن مراجعه نکرده و در اون حساب کاربری ایجاد نکرده بودند. جالب‌تر این که حتی به بعضی از این صفحات فیک، تیک آبی هم داده شده!

روابط عمومی این پلتفرم در پاسخ به این ماجرا گفته که صفحات این بازیکن‌ها در دی‌ماه 99 در حاشیه برگزاری دربی 94 استقلال پرسپولیس با هماهنگی کامل باشگاه و بازیکنان و در چارچوب کمپین مربوطه صورت گرفته؛ اما ماجرا به همین جا ختم نمیشه و تنها محدود به چند فوتبالیست و چند مورد اتفاقی نبوده! تا دیروز بعدازظهر که امکان جستجوی اکانت‌های روبیکا وجود داشت، افراد و پیج‌های فراوانی که در اینستاگرام حضور و فعالیت داشتند، نسخه دومی در روبیکا پیدا کردند!

تا دیروز افراد می‌توانستند بدون نصب این اپلیکیشن و با استفاده از مرورگر، نام حساب کاربری اینستاگرام خود را به همراه اسلش بعد از نشانی سایت روبیکا جستجو کنند و پی ببرند که آیا برای آن ها هم صفحه‌ای در روبیکا به وجود آمده یا نه؛ اما از دیروز این امکان دیگر وجود ندارد! بعضی از کاربران معتقدند که این امکان را روبیکا از دسترس خارج کرده تا افراد برای کنجکاوی هم که شده روبیکار را نصب کنند و روبیکا تعداد نصب‌هایش بالاتر برود!

روابط عمومی روبیکا در مورد حساب افراد دیگر که ساخته شده روز گذشته اعلام کرد: « این موارد اندک بوده و صفحاتی که به صورت عمومی یا همان پابلیک هستند در اینجا وجود دارند، موضوعی که در خود اینستاگرام هم رخ می‌دهد و گاهی یک صفحه تمام اطلاعات یک صفحه دیگر را عینا منتشر می‌کند و این امر توسط هر فردی ممکن است رخ دهد. کاربران می‌توانند در تماس با روبیکا و پس از اینکه احراز هویت شدند، یا کنترل این صفحات را برعهده بگیرند و یا خواستار حذفش شوند

سوالی که برای مخاطبان مطرح شده بود این بود که چطور قرار است این احراز هویت صورت پذیرد؟ فرض مطرح مخاطبان این بود که این اکانت‌های پابلیک به صورت محدود و اتفاقی درست نشده اند و توسط ربات از اینستاگرام کپی شد‌اند و اگر چنین باشد ایمیل یا شماره تماس را نمیتوانستند از اینستاگرام کپی کرده باشند؛ اما اکنون روبیکا می‌گوید ساخت شناسه کاربری (اکانت) به نام افراد مختلف، محدودیتی ندارد و اکانت‌هایی که جعلی خوانده می‌شوند، توسط افراد حقیقی ایجاده شده‌اند و روبیکا در ساخت آنها نقشی نداشته است.

این پلتفرم امروز و در اعلامیه‌ای جدید اعلام کرده است «سلب شناسه کاربری بدون کسب اجازه از مالک کانال یا صفحه امکان‌پذیر» نیست همچنین از صاحب‌نظران درخواست کرد تا راهکارهایی برای بهبود فرآیند ثبت کانال و صفحات را به این شرکت پیشنهاد کنند.

در پی این داستان هنوز مشخص نیست که چه تعداد از حساب‌هایی که در این شبکه فعال است، بدون اطلاع اشخاص ساخته شده و در حال فعالیت هستند، روند اعطای تیک آبی در روبیکا به چه نحو است، چرا که حتی اگر فرض را بر آن بگیریم که روبیکا نقشی در ساخت این حساب‌های فیک نداشته، باز هم در اعطای تیک آبی به آنها اشتباه کرده و روند تأیید اکانت را به درستی طی نکرده است.

چه ارتباطی بین این حواشی جدید روبیکا و طرح صیانت از فضای مجازی وجود دارد؟

آیا اکانت های فیک در روبیکا می‌تواند تلاشی برای نشان دادن استقبال کاربران از نسخه‌های داخلی و بهانه‌ای برای کم کردن پهنای باند سرویس‌های خارجی باشد؟

آیا مدافعان طرح صیانت از فضای مجازی که مدعی هستند در پلتفرم‌های مجازی امکان صیانت از حقوق کاربران وجود ندارد در برابر عملکرد مغایر حریم خصوصی در روبیکا که در ایران دفتر دارد چه خواهند کرد؟

و سوال اصلی تر این که آیا این نوع رقابت از سمت نسخه داخلی، یعنی ساخت‌ اکانت و نوعی اجبار در جذب کاربر با تنها امکان رای گیری مسابقات تلویزیونی بودن برای مثال، آن نوع از بومی سازی خدمات اینترنت است که مد نظر مسئولین است؟

نظر شما چیست؟!

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد