گزارش عملکرد بازار در نیم‌سال اول ۹۹ منتشر شد

۹۹/۱۰/۱۲

تیم اینسایت یا همان بینش بازار بتازگی گزارش جدیدی از سلسله گزارش‌های تالیفی شرکت کافه‌بازار را منتشر کرده است. این گزارش که مربوط به داده‌های دو فصل ابتدایی سال جاریست به بررسی عملکرد این شرکت در انتشار برنامه‌ها و بازی‌ها پرداخته است. در ادامه با حزییات این گزارش همراه باشید. زمان بررسی اپلیکیشن‌ها یکی از نکات […]

تیم اینسایت یا همان بینش بازار بتازگی گزارش جدیدی از سلسله گزارش‌های تالیفی شرکت کافه‌بازار را منتشر کرده است. این گزارش که مربوط به داده‌های دو فصل ابتدایی سال جاریست به بررسی عملکرد این شرکت در انتشار برنامه‌ها و بازی‌ها پرداخته است. در ادامه با حزییات این گزارش همراه باشید.

زمان بررسی اپلیکیشن‌ها یکی از نکات مهم در استورهاست که گاهی تاخیر در فرآیند آن باعث اعتراض کاربران و ناشران می‌شود. در این زمینه بازار می‌گوید زمان بررسی را از ۷۲ ساعت به ۲۴ ساعت کاهش داده است. در طی ۶ ماه اول امسال بیش از ۳۶ هزار درخواست برای انتشار و بروزرسانی اپ‌ها به بازار ارسال شده و ۵/۵ هزار برنامه جدید منتشر شده است. بیش از ۳ هزار برنامه به دلیل نقض قوانین بازار حذف شده‌اند و ۶۹۱ اپ توسط سپر امنیت بازار مخرب شناسایی شده است.

روند انتشار

هر بازی یا برنامه پیش از انتشار در استورها، معمولا توسط یک تیم متخصص با روش‌ها و ابزارهای مختلف بررسی و سپس تایید می‌شود. براساس گزارش بازار توسعه‌دهندگان همکار این شرکت در ۶ ماه اول امسال بیش از ۱۹ هزار درخواست برای انتشار ۹۹۱۵ برنامه و بازی جدید را به بازار ارسال کرده‌اند و کارشناسان انتشار این شرکت به طور میانگین هر ماه ۳۲۷۹ درخواست اننشار برنامه و بازی جدید را بررسی کرده‌اند که فراوانی آن در نمودار‌های زیر به تفکیک قابل مشاهده است.

گزارش

شیب صعودی انتشار اپ‌ها با تغییر قوانین

گزارش کافه‌بازار می‌گوید تغییر قوانین انتشار اپ‌ها در این استور ایرانی منجر به افزایش انتشار اپ‌ها شده است. بر این اساس در ۶ ماهه ابتدایی ۹۸ در مقایسه با زمان مشابه امسال روند انتشار از رقم ۶۲ به ۷۸ درصد رسیده است؛ رشدی ۱۶ درصدی که رقم قابل ملاحظه‌ای است و نشان از سهولت و یا تغییرات بنیادین در قوانین انتشار این شرکت است. پیش‌تر توسعه‌دهندگان برنامه یا بازی هرازگاهی انتقاداتی نسبت به عملکرد بازار در انتشار برنامه‌ها داشتند و اکنون به نظر می‌رسد بازار توجه جدی به این بخش کرده است. بازار می‌گوید پیشنهادهای لازم را به ناشرانی که برنامه آنها تایید نشده کرده است. همچنین نسبت درخواست‌های رد شده از ۳۸ درصد سال گذشته به ۲۲ درصد کاهش یافته است.

گزارش

خرید و آموزش، فاتحان دوران کرونا

این صفحه از گزارش بازار نشان می‌دهد که در ۶ ماه امسال و درست در زمان قرنطینه و کرونا، ۵۵۳۲ برنامه و بازی در این استور منتشر شده که بیشترین میزان آن مربوط به اپ‌های دسته خرید و سپس آموزش و دسته تفننی در بخش گیم بوده است. در ادامه این گزارش (صفحه ۱۱ فایل PDF) در بخش بروزرسانی‌های اپ‌ها، دسته خرید دومین دسته با بیشترین تعداد درخواست برای بروزرسانی بوده است.

گزارش

مهمترین دلایل رد درخواست انتشار اپ‌ها

گزارش

در این بخش از گزارش آمده است که توسعه‌دهندگان در ۶ ماه ابتدایی امسال بیش از ۱۷ هزار درخواست برای بروزرسانی حدود ۶ هزار اپلیکیشن را به بازار ارسال کرده‌اند؛ یعنی کارشناسان این شرکت به طور میانگین ماهانه حدود ۳ هزار درخواست را بررسی کرده‌اند.

گزارش

پیام‌های تعلیق و اخطار ارسال شده در دسته‌های مختلف

گزارش

روش‌های شناسایی تخلف اپلیکیشن‌ها

بازار در گزارش خود نحوه شناسایی تخلف برنامه‌ها و بازی‌ها را به تفکیک بیان کرده است. بر این اساس ۲۸ درصد تخلف‌ها توسط گزارش کاربران ثبت شده و ۷۲ درصد باقیمانده از طریق تیم کارشناسان فنی و سپر امنیت بازار. همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم ۶۹۱ برنامه مخرب در این مدت توسط سپر امنیت بازار شناسایی شده که بلافاصله حذف و به کاربرانی که آنها را نصب کرده بودند اطلاع رسانی شده است.

همانطور که دسته آموزش جز پر انتشارترین دسته‌ها بوده، در بخش حذفیات نیز بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است. براساس گزارش بازار طی این ۶ ماه ۴۲۵۶ برنامه و بازی از این استور حذف شده‌اند. ۶۰ درصد این برنامه‌ها مربوط به ۱۲ حساب توسعه‌دهنده‌ها بوده به دلیل تخلفات مکرر مسدود شده‌اند. دسته آموزش در بخش برنامه‌ها و اکشن در بخش گیم بیشترین تعداد اپ‌ها حذفی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

گزارش

بازار در گزارش خود می‌گوید سپر امنیت آن منجر به کاهش ۵۱ درصدی نصب فعال اپ‌های مخرب از طریق این استور شده است. از ابتدای آغاز به کار سپر امنیت ۱۴۰۴ برنامه توسط آن شناسایی شده و صفحه اختصاصی سپر امنیت بیش از ۲۵ میلیون بار توسط کاربران بازدید شده است. سپر امنیت بازار به گفته این شرکت از ۱۰ آنتی ویروس، کارشناسان فنی و گزارش‌های کاربران نیرو می‌گیرد.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد