گزارش بررسی کسب و کارهای آنلاین حوزه املاک (تابستان 1399)

۹۹/۰۶/۱۹

از زمان آغاز زندگی موجودات بر روی کره زمین، انسان­ها همواره به دنبال سرپناهی برای گذران زندگی خود بوده ­اند. این نیاز به نظر ذاتی، باعث شده که این موضوع همچنان برای انسان­ها حیاتی باقی بماند. برخی برای سکونت خانواده، برخی دیگر برای راه ­اندازی کسب­ و­ کار و عده­ ای برای کسب درآمد پیوسته […]

از زمان آغاز زندگی موجودات بر روی کره زمین، انسان­ها همواره به دنبال سرپناهی برای گذران زندگی خود بوده ­اند. این نیاز به نظر ذاتی، باعث شده که این موضوع همچنان برای انسان­ها حیاتی باقی بماند. برخی برای سکونت خانواده، برخی دیگر برای راه ­اندازی کسب­ و­ کار و عده­ ای برای کسب درآمد پیوسته در جست­ و­ جوی زمین و ملک هستند. فارغ از هدف نهایی، در هر صورت باید برای پیدا کردن بهترین و مناسب­ ترین گزینه، به جست ­و ­جو پرداخت. در گذشته نه چندان دور، اشخاص بصورت حضوری به بنگاه­ های معاملات املاک مراجعه می­ کردند و از این طریق زمان بسیار زیادی را تا پیدا کردن گزینه مدنظر خود صرف می­ کردند. اما امروزه، به لطف پیشرفت تکنولوژی و ظهور اینترنت، می­ توان به راحتی از طریق گوشی ­های هوشمند یا کامپیوتر، به آگهی­ های خرید و فروش مسکن دسترسی پیدا کرد.

به دنبال تشخیص این نیاز در بین مردم، استارتاپ­ های متعددی در زمینه معاملات املاک مسکونی و تجاری شکل گرفتند که هر کدام بسته به تنوع خدمات، گستره جغرافیایی تحت پوشش و سایر ارزش­ های پیشنهادی، تا کنون توانسته­ اند سهمی از این بازار کسب کنند. در ادامه فهرستی از بازیگران حوزه معاملات آنلاین املاک آورده شده که همه آنها در زمینه درج آگهی­ های خرید، فروش، رهن یا اجاره خانه و آپارتمان فعالیت می­ کنند.

در ادامه به بررسی وضعیت ترافیک وب­سایت، آمار نصب اپلیکیشن و دنبال­ کنندگان شبکه ­های اجتماعی کسب ­و­ کارهای آنلاین فوق می­ پردازیم. لازم به ذکر است آمار ترافیک وبسایت که در جدول زیر درج شده است، بر گرفته از Similar Web در بازه زمانی بهمن­ ماه 98 تا تیرماه 99 می باشد.

آمار اپلیکیشن و اینستاگرام

همانطور که در جدول بالا مشخص است، کسب ­و کارهایی مثل 2نبش، دلتا یا شابش میانگین ترافیک 6 ماهه بیشتری در مقایسه با ملکانا یا اینپین دارند. در نتیجه می ­بایست کسب و کارهایی که ترافیک بیشتری دارند، به عنوان بازیگرانی که در بازار آنلاین املاک نقش پر رنگ­تری دارند، بین گزینه­ های اصلی این نظرسنجی مطرح می­ شدند. اما متأسفانه انتخاب گزینه­ ها بدین شکل نبوده است. بنابراین، تیم پژوهشی راستا پیشاپیش بابت این اشتباه از همه مخاطبان خود پوزش می­ خواهد.

نمودار زیر، میانگین ترافیک 6 ماهه وب­سایت کسب ­و­کارهای فوق را نشان می­ دهد:

میانگین امار بازدید 6 ماه اخیر

در بین کسب­ و­ کارهایی که در بالا به آنها اشاره کردیم، دیوار و شیپور در حوزه نیازمندی­ های آنلاین فعالیت می­ کنند و خدمات آنها صرفاً در حوزه املاک نیست. کاربران می­ توانند آگهی خرید و فروش خود را در دسته­ بندی­ های مختلفی مثل لوازم خانگی، خودرو، سرگرمی و اوقات فراغت، لوازم الکترونیکی، املاک و … در دیوار و شیپور منتشر کنند و از این طریق مستقیماً و بدون هیچ واسطه ­ای معامله کنند.

برای آشنایی بیشتر و مشاهده پروفایل استارتاپ دیوار در وب­سایت راستا به این لینک مراجعه کنید.

نکته قابل تأمل در بین استارتاپ ­های حوزه املاک این است که اغلب آنها از سال 1390 به بعد، راه ­اندازی شدند و تقریباً همگی از روش ­های درآمدزایی مشابهی پیروی می­ کنند. فروش قابلیت پروموت آگهی بصورت اشتراکی یا تکی، مدل رایج درآمدزایی در این کسب ­و ­کارهاست. همچنین با توجه به ورود سرمایه­ گذارهای بزرگ اکوسیستم استارتاپی به حوزه املاک و رشد استارتاپ ­های این حوزه در چند سال گذشته می­ توان به این نکته پی برد که با بازار بزرگ و جذابی روبرو هستیم که هنوز پتانسیل توسعه بیشتری دارد.

سامانه های انلاین خرید و فروش 2

بر اساس گزارش فصل بهار 1399 وب­سایت ملک رادار (موتور جست ­و جوی آگهی­ های املاک) در مجموع 2،683،685 آگهی مربوط به حوزه املاک در این بازه زمانی ثبت شده که همانظور که انتظار می ­رود، سهم قابل توجهی از آنها در پلتفرم­ های آنلاین منتشر شدند. در فصل بهار، دیوار %74، شیپور %24 و رسانه­ های آفلاین مثل روزنامه­ های خراسان و همشهری تنها %4 از سهم کل آگهی­ ها را در اختیار دارند. نکته جالبی که در این گزارش به چشم می­خورد این است که کمترین تعداد آگهی­ های ملکی منتشر شده در یک سال احیر، در فصل بهار امسال بوده است. این اتفاق می­ تواند دلایل مختلفی مثل آشفتگی بازار مسکن و عدم تمایل مردم به اجاره یا خرید ملک، شیوع ویروس کرونا، عدم درج قیمت در آگهی ­ها و … داشته باشد.

آمار ملک رادار

به منظور بررسی جایگاه استارتاپ­ های حوزه املاک در بین کاربران آنلاین و شناخت بیشتر ذائقه آنها، در قالب یک نظرسنجی به بررسی این موضوع پرداختیم. با ما همراه باشید تا نتایج این نظرسنجی را بررسی کنیم. نظرسنجی استارتاپ­ های حوزه املاک در شهریورماه 1399 در بین مخاطبان کانال تلگرام راستا با مشارکت 30،000 کاربر برگزار شد. نمودار زیر، نتیجه نظرسنجی را نشان می­دهد:

نتیجه نظرسنجی کسب و کارهای املاک

بر اساس نمودار فوق، %80 مخاطبان شرکت­ کننده معادل 24،000 رأی در نظرسنجی، ترجیح می­ دهند از پلتفرم دیوار برای خرید، فروش، رهن یا اجاره خانه و آپارتمان استفاده کنند. دلایل بسیار زیادی را می ­توان برای پیشرو بودن دیوار در این نظرسنجی مطرح کرد از جمله، اولین بودن و مرجع بودن در حوزه نیازمندی­ های آنلاین و حتی گستره خدمات جغرافیایی در نقاط مختلف کشور. با توجه به اختلاف بسیار فاحش دیوار با سایر گزینه ­ها، می­ توان گفت که بازیگر اصلی این حوزه پلتفرم دیوار است.

با این حال، کسب­ و­ کارهای دیگری هم به این بازار ورود کردند و توانستند گوشه ­ای از بازار را مال خود کنند و هنوز هم سعی دارند با تمرکز ویژه بر حوزه املاک، سهم بازار خود را بیشتر کنند. بعد از دیوار استارتاپ­ های اینپین، شیپور توانستند به ترتیب %7 و %6 از آرای مردم را به خود اختصاص دهند و 3% از مخاطبان شرکت­ کننده هم خدمات استارتاپ­ های “2نبش”، “شابش”، “دلتا”، “ایران فایل”، “آنلاین­جو”، “دودوتا” و “متراژ” برای معامله خانه و آپارتمان ترجیح می­ دهند.

باید دید در درازمدت، پلتفرم های نیازمندی آنلاین مانند دیوار و شیپور هستند که در حوزه املاک موفق تر خواهند بود یا سایر استارتاپ ها مانند کیلید، آی هوم و …

شما برای اطلاع از قیمت خانه و آپارتمان و خرید، فروش یا اجاره آن ها از کدام پلتفرم ها استفاده می کنید؟

نظرات و پیشنهادات خود در ارتباط با این نظرسنجی را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد