بررسی کسب و کارهای آنلاین حوزه کتاب

۹۹/۰۵/۱۳

با پیشرفت تکنولوژی شیوه های مختلفی برای مطالعه کتاب ایجاد شده است. این روزها علاقه افراد به مطالعه کتاب های چاپی به علت های مختلف از قبیل هزینه، میزان دسترسی، حمل و جابجایی کاهش پیدا کرده است و به مطالعه کتاب های الکترونیکی یا گوش کردن به کتاب های صوتی پرداخته اند. در زیر به […]

با پیشرفت تکنولوژی شیوه های مختلفی برای مطالعه کتاب ایجاد شده است. این روزها علاقه افراد به مطالعه کتاب های چاپی به علت های مختلف از قبیل هزینه، میزان دسترسی، حمل و جابجایی کاهش پیدا کرده است و به مطالعه کتاب های الکترونیکی یا گوش کردن به کتاب های صوتی پرداخته اند. در زیر به معرفی این کتاب ها می پردازیم:

کتاب الکترونیکی چیست؟

کتاب های الکترونیکی یا ایبوک ها کتاب هایی هستند که به صورت پرونده های دیجیتال تولید و خوانده می شوند. این کتاب ها برروی کامپیوتر، تبلت، گوشی هوشمند و یا کتابخوان های الکترونیکی قابل خواندن هستند. ایبوک ها فرمت های مختلفی دارند که رایج ترین آن ها EPUB است. این فرمت نسبت به PDF انعطاف پذیری بیشتری دارد.

کتاب صوتی چیست؟

کتاب های صوتی یا گویا کتاب هایی هستند که متن آن ها توسط یک یا چندگروه خوانده و ضبط می شود. این کتاب ها گاهی توسط خود نویسنده کتاب خوانده می شوند و گاهی توسط گویندگان حرفه ای. کتاب های صوتی می‌توانند به صورت نمایشنامه اجرا شوند و یا دارای موسیقی و جلوه‌های صوتی باشند.

اینکه افراد کدام سبک را برای خواندن کتاب انتخاب کنند. بستگی به شرایط زندگی و علاقه آن ها دارد. بعضی از افراد که بیشتر مشغول کار با کامپیوتر هستند، ترجیح می دهند از ایبوک ها بهره ببرند و عده ای که زیاد در رفت و آمدند به گوش دادن به کتاب های صوتی بسنده می کنند. یک سری از افراد هم همچنان به مطالعه کتاب های چاپی در یک اتاق آرام علاقه مندند.

به همین منظور در قالب یک نظرسنجی به بررسی این موضوع و کسب و کارهای آنلاین در حوزه کتاب پرداختیم. تا بدانیم کدام سبک کتاب خوانی محبوبیت بیشتری دارد، در ادامه با ما همراه باشید تا نتایج حاصل از نظرسنجی را بررسی کنیم :

در این نظرسنجی 252 نفر مشارکت کردند که 65 درصد این تعداد را آقایان و 35 درصد را خانم ها تشکیل می دهند. عمده شرکت کنندگان این نظرسنجی سنشان بین 25 تا 34 سال است.

تعداد شرکت کنندگان

 

طبق نتیجه نظرسنجی 50 درصد افراد همچنان علاقه به خواندن کتاب های چاپی دارند. 27 درصد کتاب های الکترونیکی می خوانند و 23 درصد به کتاب های صوتی گوش می دهند. در کل آقایان بیشتر مایلند کتاب های الکترونیک بخوانند و خانم ها کتاب های چاپی!

تنوع مطالعه کتاب

از بین افرادی که به مطالعه کتاب های چاپی علاقه دارند. کمتر از 50 درصدشان کتاب های خود را آنلاین تهیه می کنند. دیجی کالا و شهرکتاب در بین فروشگاه های آنلاین فروش کتاب بیشترین سهم در فروش آنلاین را دارند.

میزان محبوبیت فروشگاه های خرید آنلاین کتاب

یک سوم از افراد علاقه مند به خواندن کتاب های الکترونیکی، کتاب های خود را به صورت رایگان از طریق کانال های تلگرامی و یا وبسایت ها بدست می آورند. طاقچه و فیدیبو بیشترین سهم در فروش کتاب های الکترونیک را دارند.

میزان محبوبیت فروشگاه های دارای کتاب الکترونیک

🔸آن چه در این گزارش می خوانید:
▪️میزان محبوبیت فروشگاه های آنلاین فروش کتاب
▪️آمار بازدید فروشگاه های آنلاین فروش کتاب
▪️بستر های محبوب کتاب های الکترونیک
▪️بسترهای محبوب کتاب های صوتی
▪️و …

برای دانلود این گزارش کلیک کنید

 

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد