دور جدید حمایت از کسب وکارهای آسیب‌دیده از کرونا آغاز شد

۹۹/۰۴/۳۰

صندوق نوآوری و شکوفایی تا کنون از ۱۷۰ هزار کسب و کار آسیب‌دیده از کرونا حمایت کرده است و حالا دور سوم اعطای تسهیلات و کسب وکارهای آسیب‌دیده از کرونا آغاز شده است. از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور یکی از اصلی‌ترین اهداف نهادهای مرتبط با کسب و کارهای نوین و شرکتهای دانش‌بنیان، حمایت […]

صندوق نوآوری و شکوفایی تا کنون از ۱۷۰ هزار کسب و کار آسیب‌دیده از کرونا حمایت کرده است و حالا دور سوم اعطای تسهیلات و کسب وکارهای آسیب‌دیده از کرونا آغاز شده است.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور یکی از اصلی‌ترین اهداف نهادهای مرتبط با کسب و کارهای نوین و شرکتهای دانش‌بنیان، حمایت از آنها و ممانعت از ورشکستگی آنها بود.

در همان اوایل فرایند شیوع، بسیاری از شرکتهایی که توان کمک به مقابله با ویروس را داشتند توسط صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت شدند تا با تولید محصولات مرتبط مانع از ایجاد حس کمبود کالاهای مورد نیاز بهداشتی شوند.

صندوق نوآوری و شکوفایی تا کنون در دو مرحله از شرکتهای آسیب دیده حمایت کرده و حالا دور سوم اعطای تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا ویژه شرکتهای دانش بنیان بزرگ و متوسط آغاز شده است.

در همین راستا، معاون برنامه‌ریزی صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد از زمان شیوع ویروس تاکنون  170 هزار کسب و کار آسیب دیده از کرونا شناسایی و به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

این حمایتها شامل حمایت از 68 طرح منتخب این صندوق و ارائه تسهیلات در چند مرحله به شرکتهای آسیب دیده می‌شد؛ به عنوان مثال در مرحله دوم اعطای تسهیلات 260 شرکت آسیب دیده، 40 شتاب‌دهنده و 79 شرکت خلاق مورد حمایت قرار گرفتند.

کسب وکارهای آسیب‌دیده از کرونا

اعطای تسهیلات 10 میلیارد تومانی برای شرکتهای دانش‌بنیان بزرگ و متوسط

دور سوم حمایتهای صندوق نوآوری و شکوفایی هم از امروز آغاز می‌شود؛ این حمایتها، شرکتهای مستقر در پارکهای علم و فناوری را شامل می‌شود و در انجام این فرآیند، سه بانک کارآفرین، آینده و صنعت و معدن همکاری دارند. حمایتها به صورت پرداخت وام با بازپرداخت 18 درصد و نرخ سود 9 درصد انجام می شود؛ سقف این تسهیلات هم 10 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

علی وحدت؛ رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی درباره جزئیات این دور از حمایتها گفته است پس از تامین مالی شرکت‌های فعال در حوزه ساخت تجهیزات و لوازم مرتبط و حمایت و کمک به تداوم کسب و کار شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور کوچک آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا و همچنین شتابدهنده‌ها و تأمین‌کنندگان فضای کار اشتراکی، در مرحله جدید کسب وکارهای آسیب‌دیده از کرونا، تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان متوسط و بزرگ (نیروی انسانی بیشتر از 50 نفر و فروش بیشتر از 20 میلیارد ریال در سال 98) را اجرا می‌کند.

 

جزئیات حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان در دوره سوم حمایتهای کرونایی

اما شرکتهای دانش بنیان بزرگ و متوسطی که می خواهند از حمایتهای صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنند باید نکاتی را مدنظر داشته باشند؛ اول اینکه نباید تعدیل نیرو در این شرکتها بیش از 10 درصد بوده باشد و به گفته رئیس صندوق نوآوری اعطای تسهیلات مشروط بر حفظ اشتغال 90 درصدی شرکت در زمان درخواست نسبت به آغاز شیوع ویروس (از طریق مقایسه آخرین لیست بیمه با لیست بیمه بهمن 98) است.

با توجه به اینکه این تسهیلات به شرکتهای دانش‌بنیان بزرگ و متوسط اعطا می‌شود، لازم است بیش از 50 نفر در شرکت فعالیت داشته باشند و در سال قبل بیش از 2 میلیارد تومان فروش داشته باشند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی شرایط بهره‌مندی شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان متوسط را به این شرح توضیح داد: متقاضیان اخذ تسهیلات کرونایی مرحله سوم باید یکی از شرایط بهره‌مندی از تسهیلات را دارا باشند. شرایط بهره‌مندی شامل دارا بودن فروش رسمی اظهار شده در سامانه الکترونیکی صورت معاملات از ابتدای سال 97 بوده که آسیب دیدگی آنها از شیوع ویروس کرونا، از طریق کاهش حداقل 20 درصدی در نسبت فروش زمستان 98 و بهار 99 به کل سال 98، در مقایسه با همین نسبت در سال 97 احراز شود. همچنین میزان تسهیلات تا سقف 10 میلیارد تومان بر اساس هزینه‌ها، فروش، حقوق و دستمزد توسط صندوق نوآوری و شکوفایی تعیین و مطابق با ظرفیت اعتباری تعیین شده توسط بانک پرداخت می‌شود.

شرکت‌هایی که در حوزه‌های «گردشگری»، «سلامت غیر دیجیتال»، «صنایع دستی»، «اسباب بازی و سرگرمی»، «حمل و نقل هوشمند» و «دیداری، شنیداری، معماری، هنری و رسانه‌ای» فعالیت داشته باشند می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند

وحدت در مورد حوزه فعالیت شرکت‌های واجد شرایط دریافت تسهیلات تاکید کرد: شرکت‌هایی که در حوزه‌های «گردشگری»، «سلامت غیر دیجیتال»، «صنایع دستی»، «اسباب بازی و سرگرمی»، «حمل و نقل هوشمند» و «دیداری، شنیداری، معماری، هنری و رسانه‌ای» فعالیت داشته باشند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند و شرکت هایی که از تسهیلات مقابله با آسیب‌های کرونا ویژه شرکت های کوچک استفاده کرده اند مشمول استفاده از این تسهیلات نیستند. این در حالی است که امکان دریافت این تسهیلات همزمان با استفاده از سایر خدمات صندوق وجود دارد.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد