نگاهی به وضعیت سرمایه گذاری خطرپذیر در ایران

۰۰/۰۸/۱۱

براساس داده های جمع آوری شده توسط راستا، در طول سالیان اخیر بیش از 200 سرمایه گذار خطرپذیر در اکوسیستم استارتاپی کشور فعالیت داشته‌اند (بدون در نظر گرفتن صندوق های پژوهش و فناوری). که البته بخش عمده ای از این سرمایه گذاران را شتابدهنده ها و مراکز نوآوری تشکیل داده اند. براساس آخرین گزارش منتشر […]

براساس داده های جمع آوری شده توسط راستا، در طول سالیان اخیر بیش از 200 سرمایه گذار خطرپذیر در اکوسیستم استارتاپی کشور فعالیت داشته‌اند (بدون در نظر گرفتن صندوق های پژوهش و فناوری). که البته بخش عمده ای از این سرمایه گذاران را شتابدهنده ها و مراکز نوآوری تشکیل داده اند. براساس آخرین گزارش منتشر شده توسط تیم راستا از اکوسیستم شتابدهی، بیش از 90 شتابدهنده در طول سالیان اخیر در کشور فعال بوده اند که در حال حاضر تنها نیمی از آن ها فعال هستند.

براساس دیتابیس تیم راستا در طول سالیان اخیر بیش از 827 سرمایه گذاری مراحل اولیه در حدود 700 استارتاپ و کسب و کار انجام شده است.(بدون درنظر گرفتن آمار شتابدهنده ها و مراکز نوآوری).

که بیش از 13 درصد از این استارتاپ ها هم اکنون غیر فعال هستند.

در حالی که میانگین خروج از یک استارتاپ در جهان حدودا 7 سال است، بسیاری از سرمایه گذاران استارتاپ های قدیمی کشور هنوز موفق به خروج از سرمایه گذاری های خود نشده اند و تنها 5 درصد از سرمایه گذاری های انجام شده منجر به خروج (موفق و غیر موفق) شده است.

از بیش از 800 سرمایه گذاری انجام شده توسط سرمایه‌گذاران، بیشترین سرمایه گذاری در استارتاپ های حوزه خرید بوده است و حدود 60 درصد سرمایه‌گذاری های انجام شده در 4 حوزه خرید، کسب و کار، خدمات مالی و رسانه و سرگرمی بوده است.

تنها 1000 میلیارد تومان سرمایه گذاری در سال 99

براساس گزارش سال 99 انجمن سرمایه گذاری خطرپذیر ایران، حجم سرمایه گذاری خطرپذیر اعضای این انجمن در سال 99 تنها 750 میلیارد تومان بوده است. با توجه به عضو نبودن تمام سرمایه گذاران خطرپذیر در این انجمن، حجم سرمایه گذاری خطرپذیر در سال 99 را در بهترین حالت 1000 میلیارد تومان برآورد کرد.

در حالی میانگین حجم سرمایه گذاری خطرپذیر در کشور 1000 میلیارد تومان در سال 99 برآورد می شود که میانگین ارزش معاملات روزانه بورس در این سال، 5 برابر این مقدار بوده است.

بررسی وضعیت سرمایه گذاری خطرپذیر در نیم سال اول 1400

براساس داده های جمع آوری شده توسط تیم راستا در نیم سال اول 1400، 30 سرمایه گذاری خطرپذیر تا کنون در اکوسیستم استارتاپی ایران صورت گرفته است. ( با توجه به اینکه اخبار سرمایه گذاری معمولا با تاخیر توسط سرمایه گذاران منتشر می‌شود، ممکن است این عدد در آینده دچار تغییراتی شود.)

هوش مصنوعی، گردشگری و کسب و کار حوزه هایی هستند که بیشترین تعداد سرمایه در آن ها انجام شده است.( 4 سرمایه گذاری از 5 سرمایه گذاری انجام شده در حوزه هوش مصنوعی، توسط صندوق جسورانه پارتیان انجام شده است.)

 

تعداد سرمایه‌گذاری انجام شده در هر حوزه در نیم سال اول 1400

 

فعال ترین سرمایه گذاران نیم سال اول 1400

گروه های سرمایه گذاری هدهد، صندوق جسورانه پارتیان، صندوق پژوهش و فناوری اصفهان و اسمارت آپ ونچرز بیشترین تعداد سرمایه گذاری را در نیم سال اول داشتند.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد