ردیت (یکی از محبوب‌ترین وبسایت های اجتماعی در جهان)

۹۹/۱۲/۲۴

Reddit که به عنوان “اولین صفحه اینترنت” لقب گرفته است ، با بیش از 430 میلیون کاربر فعال، یکی از محبوب ترین وبسایت های اجتماعی در جهان است. درحال حاضر، Reddit با بازدید حدود 150 میلیون صفحه در هر روز ، رتبه 19 را در لیست پر بازدیدترین پلتفرم های جهان کسب کرده است. ساده […]

Reddit که به عنوان “اولین صفحه اینترنت” لقب گرفته است ، با بیش از 430 میلیون کاربر فعال، یکی از محبوب ترین وبسایت های اجتماعی در جهان است. درحال حاضر، Reddit با بازدید حدود 150 میلیون صفحه در هر روز ، رتبه 19 را در لیست پر بازدیدترین پلتفرم های جهان کسب کرده است. ساده ترین راه برای توصیف Reddit این است که ترکیبی از یک رسانه اجتماعی،رتبه بندی محتوای وب و یک سایت خبری است.

وضعیت-فعلی-ردیت

به کاربران ردیت، ردیتور ( redditor ) گفته می شود. ردیتورها می‌توانند پیج هایی که به ساب ردیت ( subreddit ) معروف هستند را بسازند و در این ساب ردیت ها هر چیزی که فکرش را می‌کنید، با ردیتور های دیگر به اشتراک بگذارند. از یک لینک گرفته تا خبر و عکس و فیلم و یا حتی سوال. همچنین کاربران می‌توانند به هر پست یک واکنش متفاوت نشان بدهند، مثلا رای دادن یا شرکت کردن در بحث ها یا حتی جایزه دادن به پست ها!

آمارو  ارقام ردیت

– ردیت ششمین شبکه اجتماعی معروف در جهان است.

– بیش از نصفی از ترافیک دسکتاپ سایت ردیت متعلق به آمریکا است.

– به ازای هر بازدید، کاربران ردیت بیش از 10 دقیقه و 23 ثانیه در ردیت وقت گذرانی می‌کنند.

– ردیت معروف ترین شبکه اجتماعی بین جوانان 25 تا 29 ساله است. یعتی از هر 4 جوان آمریکایی حداقل 1 نفرشان کاربر این شبکه اجتماعی است.

– بیش از 2.2 میلیون پیج ( ساب ردیت) در ردیت وجود دارد.

– بیش از 130 هزار گفتگو فعال در ردیت وجود دارد.

– کاربران، ماهانه بیش از 1.4 میلیارد ویدیو در ردیت تماشا می‌کنند.

نگاهی به مسیر پیشرفت ردیت

برای مشاهده دقیق تر، روی تصویر کلیک کنید.

تایم-لاین-ردیت

ردیت چگونه شکل گرفت؟

Reddit توسط دو دانشجوی دانشگاه بیرجینیا، استیو هافمن و الکسیس اوهانیان در سال 2005 ایجاد شده است. ( اسم ردیت بر گرفته از بازی با کلمات است ( read it ) ). ابتدا آنها می خواستند یک برنامه سفارش ساندویچ ایجاد کنند و ایده را به پل گراهام که در Y Combinator کار می کرد ارائه دادند. Y Combinator یک شتاب دهنده است. پل به برنامه ساندویچ علاقه‌ای نداشت ( برنامه های تلفن همراه یا اپلیکیشن، در آن زمان مرسوم نبود و شاید یکی از دلایل عدم جذابیت این برنامه برای پل همین عدم آشنایی بود)

او به عنوان گزینه دیگر از آنها خواست که یک وب سایت بسازند چرا که در آن زمان وب سایت ها شناخته شده تر بودند. آن ها برای طراحی سایت خود از 2 سایت معروف الهام گرفتند. یکی از آن سایت ها به delicious معروف بود که یک سایت نشانه گذاری اینترنتی بود و دیگری سایت Slashdot که یک سایت خبری بود. بنابراین پس از 3 هفته کد زدن، 2 بنیان گذار توانستند نمونه اولیه ردیت را پیاده سازی کنند.

reddit

چون کسی این سایت را نمی شناخت و به مانند امروزه دیباگر یا تستر وب سایت وجود نداشت، دو هم کلاسی مجبور بودند تا اکانت های فیک ساخته و نسبت به گذاشتن پست و امتحان کردن سایت تلاش کنند. در ابتدا شما تنها قادر بودید به کمک دو گزینه interesting و uninteresting نسبت به پست ها واکنش نشان دهید. آن ها برای اینکه بازدید سایت را بالا ببرند، در وبلاگ ها شروع به نوشتن پست می کردند و در داخل پست وبلاگ، به سایت خود یعنی ردیت ارجاع یا back-link می‌دادند تا کاربر مجبور به بازدید از سایت  شود.

اولین پیج های ردیت /r/science و /r/programming بودند که بعد در ادامه در سال 2007 پیج /r/politics به خاطر انتخابات سال 2008 آمریکا به ردیت اضافه شد. بعد از این در سال 2008، ردیت به کاربران این اجازه را داد تا آن ها هم بتوانند پیج بسازند. همچین چند ماه بعد از آن ردیت به صورت متن باز قرار گرفت و کاربران توانستند کدهای طراحی این پلتفرم را مشاهده کنند.

16 ماه پس از تاسیس ردیت توسط 2 بنیانگذار آن، این استارت آپ به شرکت Condé Nast به مبلغ بین 10 تا 20 میلیون دلار فروخته شد. در آن زمان هر دو بنیان گذار آن 23 سال سن داشتند و در قرارداد فروش استارتاپشان قید شده بود که می‌توانند در شرکت Advance Publications که سرمایه دار اصلی شرکت Condé Nast است، کار کنند. 3 سال بعد آن ها از آن شرکت استعفا دادند و هر کدام به مسیری متفاوت رفتند.

جذب سرمایه در گذر زمان

– ردیت در سال 2005 توانست مبلغ 100 هزار دلار جذب سرمایه داشته باشد ( که در واقع این سرمایه‌گذاری به صورت شخصی انجام شده بود و اطلاعات دقیقی از فرد سرمایه گذار در دست نیست )

– در سال 2012 نیز توانست مبلغ 1 میلیون دلار جذب سرمایه کند ( احتمالا این سرمایه گذاری هم به صورت شخصی بوده چرا که اطلاعی از سرمایه گذار در دست نیست )

– در سال 2014 نیز از شتابدهنده Y combinator مبلغ 50 میلیون دلار در مرحله Series A جذب سرمایه کرد.

– همچنین در سال 2019 در مرحله جذب سرمایه سری C، توانست مبلغ 200 میلیون دلار توسط هلدینگ تنسنت ( Tencent Holdings ) سرمایه جذب کند.

– همچنین بعد از ماجرای سهام شرکت Game Stop توانست در سال 2021 در مرحله سری E مبلغ 367 میلیون دلار از Vy Capital جذب سرمایه کند.

ماجرای سهام شرکت Game Stop و بر سر زبان ها افتادن دوباره Reddit

قضیه از یک پیج در ردیت شروع شد، WallStreetBets این پیج بیش از 2 میلیون دنبال‌کننده داشت و در آن در مورد سهام های بورس آمریکا بحث و تبادل نظر می‌شد. شرکت Game Stop یک شرکت قدیمی فروش بازی های ویدیویی است که در زمان خودش اسم و رسم فراوانی داشت. ولی با گسترش کنسول های بازی و فروش اینترنتی بازی ها و عدم نیاز به CD یا DVD، این فروشگاه های زنجیره ای فروش بازی های ویدیویی از رونق افتادند. تحلیلگران زیادی که به Value Investor ها معروف هستند، پیش بینی کرده‌بودند که به زودی این فروشگاه های زنجیره ای اعلام ورشکستی خواهند کرد و ارزش سهام آن ها به صفر خواهد رسید.

از تاریخ 11 ژانویه و بعد از اعلام رسمی ترکیب هیئت مدیره این شرکت و اضافه شدن یک فعال معروف بازار بورس آمریکا به ترکیب هئیت مدیره، سهام این شرکت از قیمت حدود 20 دلار به رشد 13 درصدی رسید و این رشد به قول آن سرمایه‌گذارن ارزشی و صندوق های بزرگ سرمایه‌گذاری و افراد سرمایه‌دار وال استریت غیر منطقی بود. پس در نتیجه ی این تفکر، به بستن معامله فروش پرداختند.

در این نوع قرار داد سود شما در ریزش قیمت سهام است. بیایید یک مثال بزنیم. فرض کنید شما سهامی را در قیمت 10 دلار به فروش می‌رسانید چرا که اعتقاد دارید قیمت سهام به 4 دلار خواهد رسید. پس وقتی قیمت سهام به 4 دلار رسید شما اقدام به خرید سهام می‌کنید تا در قیمت فرضا 6 دلار بفروشید ( خرید در کف و فروش در قیمت بالاتر ). پس در واقع ریزش قیمت سهام سبب سود شما می‌شود. پس این سرمایه داران بزرگ وال استریت شروع به بستن این قرارداد های فروش با حجم بالا کردند.

ولی در آن طرف قضیه در پیج  WallStreetBets قضیه به شکلی دیگر بود. افرادی که در رشد قیمت سهام Game Stop پس از 11 ژانویه سود کرده بودند، مردم عادی و دانشجویان و .. بودند که با سرمایه های اندک خود در این سهام سرمایه‌گذاری کرده بودند. بعد از اطلاع این سرمایه گذاران خرد از اینکه شرکت های بزرگ و سرمایه داران وال استریت روی این سهام قرارداد فروش با حجم بالا گرفته اند و قصد پایین آوردن قیمت سهام را دارند، شروع به ایجاد و فرستادن پیام هایی در این پیج کردند. آن ها در این پیام ها مردم عادی را به خرید سهام تشویق کردند تا با این کار و رشد دادن قیمت سهام، سرمایه داران بزرگ وال استریت را به اصطلاح Short Squeeze کنند.

به عبارتی وقتی شما معامله فروش می‌گیرید با بالا رفتن قیمت شما ضرر خواهید کرد پس برای اینکه این معامله فروش را ببندید بایستی سهام اصلی آن شرکت را خریداری کنید. پس این بالا رفتن تقاضا بر روی سهام شرکت، سبب افزایش قیمت آن می‌شود که به نفع سرمایه داران خرد این شرکت است. درواقع این بالا رفتن اندک قیمت سهام توسط سرمایه گذاران خرد سبب شد تا این سرمایه گذاران بزرگ که حجم بالایی سرمایه گذاری کرده بودند، شروع به خرید سهام اصلی کنند و قیمت سهام بالا برود. در نتیجه ی این کش مکش قیمت سهام به طور متوالی و در روز های مختلف به ترتیب  57% ، 27% ، 10% ، 10% ، 51%، 18، 93%، 93% رشد کرد و به قیمت حدود 350 دلار رسید!

این افزایش قیمت سبب خوشحالی خیلی از سرمایه گذاران خرد شد چرا که با استفاده از کارگزاری Robinhood و بدون پرداخت هیچ کارمزد معاملاتی و با سرمایه‌های خرد توانستند سود خیره کننده ای داشته باشند. در ادامه این ماجرا سرمایه گذار اصلی کارگزاری Robinhood که اتفاقا یکی از به قول معروف Short_seller های سهام Game stop بود، دستور به متوقف کردن گزینه “خرید” برای سهام شرکت Game stop داد تا بتواند جلو افزایش قیمت سهام را بگیرد و این کار باعث خراب شدن وجهه کارگزاری Robinhood برای سرمایه‌گذارن خرد شد که خود جریان مفصلی دارد. البته در این ماجرا توییت ایلان ماسک مدیر عامل شرکت تسلا  که کلمه Gamestonk را توییت کرده بود مزید بر علت افزایش قیمت سهام این شرکت شد.

-reddit-

هر چند بعد از این ماجرا SEC ( U.S. Securities and Exchange Commission ) معاملات این سهام را باطل نکرد، ولی مسبب این کار یعنی فردی که مردم را در آن پیج تشویق به Short-Sqeueeze کردن سرمایه داران کرده بود را محاکمه کردند اما همچنان جلسه محاکمه این شخص به پایان نرسیده و معلوم نیست چه حکمی برای او صادر خواهد شد.

پس از اینکه قیمت سهام Game stop به خاطر صحبت از آن در یک پیج Reddit افزایش پیدا کرد و این امر باعث به هم زدن بازار بورس آمریکا و ضرر کردن خیلی از سرمایه گذاران بزرگ وال استریت شد، reddit توانست سرمایه 367 میلیون دلاری جذب کند چرا که خیلی از شرکت های بزرگ به تاثیر گذاری این شبکه اجتماعی پی برده بودند.

یک نکته جالب هم اینکه مایکل بری که با فیلم the big short شناخته می شود، قبل از ماجرای Game stop سهام این شرکت را خریده بود. بنابراین احتمالا در این رشد چند هزار درصدی سود خوبی به جیب زده باشد. همچنین پیج WallStreetBets در حال حاضر بیش از 9 میلیون مخاطب دارد و بیش از 88 هزار کامنت و 4700 پست روزانه در آن گذاشته می‌شود.

در حال حاضر شرکت reddit هنوز در بازار بورس آمریکا عرضه اولیه نشده و به صورت خصوصی فعالیت می‌کند. در زیر به بررسی یک سری اطلاعات در مورد این شرکت می پردازیم:

سود سالیانه:

2014 – 8 میلیون دلار

2015 – 15 میلیون دلار

2016 – 25 میلیون دلار

2017 – 50 میلیون دلار

2018 – 80 میلیون دلار

2019 – 120 میلیون دلار

ارزش گذاری شرکت:

2014 –5 میلیارد دلار

2017 –8 میلیارد دلار

2019 – 3 میلیارد دلار

مجموع جذب سرمایه سالانه:

2005 –1 میلیون دلار

2014 – 50 میلیون دلار

2017 – 250 میلیون دلار

2019 – 550 میلیون دلار

تعداد کاربران این شبکه اجتماعی:

2013 – 70 میلیون کاربر

2014 – 85 میلیون کاربر

2015 – 120 میلیون کاربر

2016 – 170 میلیون کاربر

2017 – 250 میلیون کاربر

2018 – 330 میلیون کاربر

2019 – 430 میلیون کاربر

بازدید ماهانه ردیت :

2018 – 14 میلیارد بازدید

2019 – 21 میلیارد بازدید

2020 – 30 میلیارد بازدید

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد