نگاهی عمیق تر به گزارش دیجی کالا

۹۸/۰۹/۲۵

چندی پیش گزارش عملکرد نیم سال اول 98 دیجی کالا منتشر شد. گزارشی که از بسیاری جهات یک نمونه اولیه جذاب و کاربردی برای فعالان حوزه فروش آنلاین محسوب می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به مهمترین آمارهای ارائه شده و ارائه نشده (!) در این گزارش داشته باشیم. مواردی مانند تعداد مشتریان، تعداد بازدید […]

چندی پیش گزارش عملکرد نیم سال اول 98 دیجی کالا منتشر شد. گزارشی که از بسیاری جهات یک نمونه اولیه جذاب و کاربردی برای فعالان حوزه فروش آنلاین محسوب می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به مهمترین آمارهای ارائه شده و ارائه نشده (!) در این گزارش داشته باشیم.

مواردی مانند تعداد مشتریان، تعداد بازدید ماهانه، میانگین رشد فروش، تنوع کالایی، میزان فروش کالاها و متوسط مبلغ سفارش مهمترین آمارهای ارائه شده در این گزارش بوده است. تقریبا تمام داده‌ های مهم دیجی کالا در این گزارش ذکر شده است. اما یک حلقه مفقوده در تکمیل اطلاعات وجود دارد و آن هم تعداد سفارش روزانه است. در واقع تعداد سفارش دیجی کالا در این گزارش ذکر نشده تا برخی اطلاعات کلیدی این شرکت مانند میزان فروش و اندازه بازار قابل محاسبه نباشد.

در این مقاله بعد از مرور اطلاعات ارائه شده توسط دیجی کالا، برخی اطلاعات این گزارش را با اطلاعات منتشر شده در گزارش پامگرنت، سرمایه گذار سوئدی سرآوا (سرمایه گذار و سهامدار عمده دیجی کالا) مقایسه کرده و در نهایت سعی می‌کنیم با استفاده از اطلاعات منتشر شده در گزارش پامگرنت، میزان فروش سالانه دیجی کالا و اندازه بازار خرده فروشی آنلاین ایران را تخمین بزنیم.

وضعیت بازار خرده فروشی آنلاین در ایران

سهم خرده فروشی آنلاین ایران

دیجی کالا با استناد به آمارهای Statista و eMarketer، سهم بازار خرده فروشی آنلاین ایران از کل میزان خرده فروشی را 1 تا 2درصد تخمین زده است. این در حالی است که این عدد در سایر کشورها اختلاف قابل توجهی با ایران دارد. در حالت کلی می‌توان نتیجه گرفت کمرنگ بودن خرده فروشی آنلاین در ایران، می‌تواند برای دیجی کالایی که حالا رهبر بلامنازع این بازار است، نویدبخش باشد.

از طرفی نیز اگر سهم خرده فروشی آنلاین ترکیه را به عنوان هدفی برای آینده ایران در نظر بگیریم، دیجی کالا حدود 90 درصد از بازاری را در اختیار دارد که هنوز به نیمی از پتانسیل رشد خود هم نرسیده است. بنابراین هنوز جای کار برای بازیگران جدید وجود دارد تا با روش‌های جدیدی سعی در فعال سازی بخش خاموش خرده فروشی آنلاین ایران نمایند. استارتاپ جدید «با من شاپ» با مدل پلتفرم خرید فروش eBay می‌تواند یکی از این بازیگران جدید باشد.

آمارهای عملکرد دیجی کالا

دیجی کالا در بخشی از این گزارش تعداد بازدیدکننده ماهانه منحصربفرد سایت را 20 میلیون نفر معادل یک چهارم جمعیت ایران عنوان کرده است که عدد بسیار شگفت انگیزی است.

تعداد بازدید کنندگان دیجی کالا

اما نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که الگوریتم‌های شمارش کاربر منحصربفرد معمولا بر اساس اطلاعات مرورگر یا IP ، کاربر منحصربفرد را شناسایی می‌کنند. بنابراین اگر یک فرد یک بار از مرورگر تلفن همراه یا اپلیکیشن و یک بار از مرورگر ویندوز برای ورود به دیجی کالا استفاده کرده باشد، به عنوان دو کاربر متفاوت شناسایی می‌شود. لذا باید گفت تعداد افرادی که ماهانه از دیجی کالا بازدید می‌کنند قطعا کمتر از 20 میلیون نفر است. هرچند در هر حال این عدد نشان دهنده ضریب نفوذ فوق العاده دیجی کالا در بین کاربران ایرانی است.

ارزش خالص ریالی فروش دیجی کالا (NMV) به طور متوسط سالانه 111 درصد رشد داشته است. همچنین نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) ارزش خالص ریالی فروش دیجی کالا نیز 105 درصد بوده است. با توجه به اینکه طبق گزارش پامگرنت نرخ رشد مرکب سالانه کل حجم فروش دیجی کالا (GMV) معادل 84 درصد و میزان رشد GMV در سال 97 ، 41 درصد بوده است، می‌توان نتیجه گرفت که دیجی کالا در مدیریت هزینه‌های فروش موفق عمل کرده است. چرا که شاخص NMV (که نشان دهنده میزان خالص فروش بعد از کسر هزینه‌های فروش مثل تخفیف ها، کمپین‌های فروش و … است) رشد حدودا 100 درصدی داشته، در حالی که کل حجم فروش که با شاخص GMV نمایش داده می‌شود، رشدی به مراتب کمتر داشته است.

میزان رشد فروش دیجی کالا
گزارش پامگرنت از عملکرد دیجی کالا
آمارهای ارائه شده در گزارش پامگرنت در مورد عملکرد دیجی کالا

تنوع کالایی دیجی کالا در نیم سال اول 98، 1.7 میلیون بوده و در نمودار زیر رشد تنوع کالایی بعد از اضافه شدن مدل مارکت پلیس به خوبی مشهود است.

در مهمترین اسلاید این گزارش، دیجی کالا آمارهایی از میزان فروش، سفارش و رفتار کاربران را ارائه کرده است. طبق این اطلاعات، دیجی کالا روزانه 10هزار مشتری جدید جذب می‌کند و 150 تا 200 هزار کالا را به فروش می‌رساند. متوسط مبلغ هر سفارش 418 هزار تومان است که البته تعداد سفارش روزانه در این گزارش مشخص نشده و بنابراین نمی توان میزان فروش دیجی کالا را محاسبه کرد. اما در پایان گزارش با استفاده از داده‌های گزارش پامگرنت این عدد را تخمین می‌زنیم.

آمارهای عملکرد دیجی کالا

متوسط ارزش سبد خرید در استان‌های مختلف در نمودار زیر نمایش داده شده است. ارزش سبد خرید یا همان مبلغ سفارش در 3 سال گذشته کاهش داشته که مشخصا به دلیل راه اندازی دیجی کالا فرش و اضافه شدن کالاهای ارزانتر سوپرمارکتی بوده است که حتی توانسته تاثیر تورم بالا و افزایش قیمت ارز را خنثی کند. البته احتمالا کاهش قدرت خرید مردم نیز در کاهش مبلغ سفارش تاثیرگذار بوده است.

مارکت پلیس دیجی کالا؛ بزرگترین بازار ایران

مارکت پلیس دیجی کالا امروز حدود 30 هزار فروشنده دارد. بر اساس اطلاعات گزارش، فروشندگان فعال دیجی کالا به طور متوسط ماهانه 23 میلیون تومان فروش داشته اند و البته اشاره ای نشده که چه تعداد از این 30هزار فروشنده فعال محسوب می‌شوند.

آمار فروشندگان مارکت پلیس دیجی کالا

بخش جالب دیگر از آمارهای مارکت پلیس دیجی کالا، نقشه سهم مارکت پلیس در میزان و تعداد فروش کالا در دسته بندی‌های مختلف است. با توجه به این نقشه، تامین کالای بخش کالای دیجیتال که نقطه شروع فعالیت دیجی کالا بود، تقریبا به طور کامل به بخش مارکت پلیس واگذار شده و سهم فروش مستقیم دیجی کالا در این دسته بندی بسیار محدود است. در مقابل، بخش مارکت پلیس در دسته خوردنی و آشامیدنی فعالیت چندانی نداشته و تمام فروش این دسته بندی توسط خود دیجی کالا انجام می‌شود.

سهم مارکت پلیس در فروش دسته بندی های مختلف دیجی کالا

میزان فروش سالانه دیجی کالا چقدر است؟

همانطور که گفته شد، در این گزارش تمامی اطلاعات کاربردی جهت تحلیل عملکرد دیجی کالا به «تعداد سفارش» ارائه شده است. در صورتی که تعداد سفارش روزانه دیجی کالا در دست نباشد، نمی توانیم تخمینی از میزان فروش این شرکت و در نتیجه اندازه بازار خرده فروشی آنلاین ایران داشته باشیم.

اما چندی پیش گزارش بررسی سرمایه گذاری های پامگرنت در ایران توسط راستا منتشر شد. این گزارش ترجمه و خلاصه شده گزارش های دوره ای شرکت پامگرنت، سرمایه گذار سرآوا (سهامدار عمده دیجی کالا) است. طبق اطلاعات ارائه شده در گزارش های پامگرنت، تعداد سفارش های روزانه دیجی کالا در سال 97 بیش از 20هزار سفارش عنوان شده است.

فرض می کنیم تعداد سفارش روزانه دیجی کالا در سال 97 همان 20هزار سفارش بوده باشد. با توجه به اینکه متوسط مبلغ سفارش در سال 97، 421 هزار تومان بوده است، احتمالا کل فروش دیجی کالا در سال 97 روزانه 8.4 میلیارد تومان و سالانه حدود 3هزار میلیارد تومان بوده است.

از طرفی طبق اطلاعات گزارش جدید دیجی کالا، میزان فروش خالص این شرکت به طور متوسط سالانه 111درصد رشد داشته است. این در حالی است که متوسط مبلغ سفارش تغییر محسوسی نداشته است. بنابراین می توان نتیجه گرفت تعداد سفارش دیجی کالا در سال 98 حدودا 2برابر شده است. اگر فرض کنیم در سال 98 دیجی کالا به طور متوسط روزانه 40هزار سفارش داشته باشد، فروش روزانه این شرکت معادل 16.7 میلیارد تومان و فروش سالانه 6100 میلیارد تومان خواهد بود.

اندازه بازار خرده فروشی آنلاین چقدر است؟

با توجه به اینکه گفته می‌شود دیجی کالا 90درصد سهم بازار خرده فروشی آنلاین کشور را در اختیار دارد، کل بازار خرده فروشی آنلاین ایران در حال حاضر سالانه حدود 7هزار میلیارد تومان می‌باشد. البته با توجه به سهم خرده فروشی آنلاین در ایران، احتمالا در سال‌های آینده این عدد تا 20هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

لازم به توضیح است که در صورت دریافت اطلاعات دقیق تر، این مقاله بروزرسانی خواهد شد. شما می‌توانید دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد

  1. یکتا

    یه جورائی تبلیغ زیرکانه بامن شاپ هم محسوب میشه

    ۹۸/۰۹/۲۷ ۱۸:۴۰ پاسخ