«بامن شاپ»، رقیب جدید دیجی‌کالا؟!

۹۸/۰۹/۱۴

دیروز خبری مبنی بر ورود بازیگر جدید به حوزه خرده فروشی آنلاین کشور در رسانه های استارتاپی منتشر شد. گفته می شود این بازیگر جدید که «بامن شاپ» نام دارد، با ترکیبی از سرمایه گذاران ایرانی و خارجی برای به چالش کشیدن سهم بازار دیجی‌ کالا پا به عرصه رقابت می گذارد. گفته می شود […]

دیروز خبری مبنی بر ورود بازیگر جدید به حوزه خرده فروشی آنلاین کشور در رسانه های استارتاپی منتشر شد. گفته می شود این بازیگر جدید که «بامن شاپ» نام دارد، با ترکیبی از سرمایه گذاران ایرانی و خارجی برای به چالش کشیدن سهم بازار دیجی‌ کالا پا به عرصه رقابت می گذارد. گفته می شود سرمایه گذاران آپ روی این فروشگاه اینترنتی سرمایه گذاری کرده اند.

براساس ادعای دیجیاتو، بامن شاپ علاوه بر خرده فروشی آنلاین، مدل پلتفرم خرید و فروش ebay را نیز در ایران راه اندازی خواهد کرد. Ebay فروشگاه اینترنتی است که علاوه بر فروش مستقیم کالا، به کاربران نیز امکان می دهد تا کالاهای خود را در این پلتفرم به فروش برسانند. البته فروشگاه هایی مانند ایسام مدت هاست در این حوزه فعالیت می کنند، اما هنوز نتوانسته اند به جایگاه واقعی این مدل کسب وکار در ایران دست یابند.

در حال حاضر خرید و فروش کالاها در ایران عمدتا از طریق دیوار و شیپور انجام می گیرد. مشکل اصلی این روش، امنیت پایین خرید و فروش کالاست. چرا که امکانی برای اعتبارسنجی و تضمین صحت ادعای فروشنده و خریدار وجود ندارد. اما در روش ebay، خرید و فروش کالا و حتی پرداخت مبلغ خرید تماما از طریق پلتفرم ebay انجام می شود که باعث می شود خریداران و فروشندگان با اطمینان به استفاده از این سرویس بپردازند.

با توجه به این موضوع به نظر می رسد چالش اصلی چنین کسب وکاری در ایران، مدیریت اختلافات و چالش ها میان فروشندگان و خریداران باشد. تجربه ثابت کرده است که میزان تقلب در اینگونه معاملات در کشور ما کم نیست و علاوه بر آن بدبینی خریداران و فروشندگان معمولا مشکلات را بیشتر هم می کند. از این رو پذیرش مسئولیت این شیوه از خرید و فروش برای استارتاپ های ایرانی هزینه های سنگین پشتیبانی را به دنبال دارد و به نظر می رسد همین موضوع عامل اصلی نبود ebay در ایران است. باید دید ebay جدید بازار ایران چگونه می تواند بر این چالش غلبه کند.

از این موضوع که بگذریم، رقابت کردن با دیجی‌کالایی که حالا با حذف بامیلو بیش از 90درصد سهم بازار خرده فروشی آنلاین را در اختیار دارد، کار ساده ای نخواهد بود. قطعا یکی از دلایل انتخاب مدل کسب و کار ebay، ایجاد اهرمی برای رشد سریع در برابر دیجیکالا بوده است. اما با این حال باز هم گرفتن سهم بازار قابل توجه از دیجی‌کالا ماموریت غیرممکنی است که البته موفقیت در آن در نهایت می تواند به سود کاربران این فروشگاه ها تمام شود. چرا که بازار انحصاری آن هم از نوع یک جانبه همیشه منجر به محدودیت انتخاب کاربران خواهد شد.

در نهایت باید گفت با توجه به اطلاعات اندک موجود، «بامن شاپ» با ریسک های بزرگی وارد بازار خرده فروشی آنلاین خواهد شد و احتمالا باید پشتوانه قوی برای عبور از این ریسک ها داشته باشد.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد