تعیین ارزش میلیارد دلاری برای یک شرکت خصوصی در همان ابتدا، کار سختی است. مهمترین گام در این مسیر؛ ایجاد فرصت برای سرمایهگذاران، استخدامکنندگان و مشتریان بالقوه شرکتهای با ارزش در حوزه فناوری است.
Delian Asparouhov، از سرمایهگذاران معروف در این باره میگوید: “ما به بنیانگذاران شرکتها اعتماد میکنیم و با توجه به Pitch deck شرکتها، به آنها در جهت رشد و توسعه بیشتر، بودجه مالی میدهیم؛ با اینکه ممکن است این کار سرانجام خوبی نداشته باشد و فرصت را از دست بدهیم”.
در این مقاله، Pitch deck برخی از شرکتهای میلیارد دلاری کنونی را جمعآوری شده است؛ مانند سایت لینکدین و یا سایت کوچکی به نام BuzzFeed که تنها 2.5 میلیون بازدید در ماههای اول داشت.
آیا شما با دیدن این شرایط، در این شرکتها سرمایهگذاری میکردید؟
1. AIRBNB
ارزشگذاری در IPO (عرضه عمومی اولیه): 40.6 میلیارد دلار
Airbnb، شرکتی برای رزرو آنلاین خانه و هتل است که در اوایل کارش Couchsurfing، Craigslist، Hostels.com و Hotels.com را به عنوان رقبای خود معرفی کرده بود.
ارزش این شرکت تا پایان اولین روز معاملاتی در دسامبر 2020، به 86.5 میلیارد دلار رسید؛ که این رقم بیش از مجموع ارزش هتلهای Hilton، Marriott و InterContinental بود.
این استارتآپ معروف، در ابتدای همهگیری کرونا و تعطیل شدن سفرها، ضربه سختی خورد و ارزش آن در آوریل 2020 به 18 میلیارد دلار کاهش یافت.
اما با ایجاد سیر نزولی در پاندمی کرونا، کمکم سفرها و رزرو هتل به رونق اولیه خود بازگشت.
airbnb-first-pitch-deck-editable
2. ALAN
ارزش فعلی: 1.68 میلیارد دلار
شرکت Alan یک استارتآپ بیمه سلامت مستقر در فرانسه است که هدفش را ” بیمه سلامت پیشرو در فرانسه” اعلام کرده است.
این شرکت از زمان راهاندازی، 363 میلیون دلار جمعآوری کرده که در آخرین دور از محاسبات خود، ارزشی معادل 1.68 میلیارد دلار داشته است.
این شرکت بیمه، در هر وب سایت خود حدود 260000 کاربر شخصی به همراه 14000 مشتری را پوشش میدهد.
alans-deck
3. BREX
ارزش فعلی: 12.3 میلیارد دلار
Brex یک شرکت ارائهدهنده خدمات مالی و فناوری در کالیفرنیا است که کارتهای تجاری اعتباری برای شرکتهای حوزه فناوری صادر میکند.
این استارتآپ، تا به امروز 1.5 میلیارد دلار سرمایه جذب کرده است. ارائه دیدگاههای استارتآپی این شرکت در سال 2018، آن را به یکی از شرکتهای یونیکورن تبدیل کرد.
آخرین گزارش از ارزش این شرکت، 12.3 میلیارد دلار عنوان شده است. اگرچه این شرکت در دوران همهگیری کرونا مجبور شد 62 نفر از کارمندان خود را اخراج کند؛ اما توانست از ماه می 2020، حدود 1 میلیارد دلار سرمایه جمعآوری کند.
brex-pitch-deck
4. BUZZFEED
ارزش گذاری در زمان ادغام با شرکت SPAC برابر است با: 1.7 میلیارد دلار
BuzzFeed یک شرکت در حوزه اخبار، سرگرمی و رسانه اینترنتی در آمریکا است. این شرکت در سال 2006 با هدف تمرکز بر ردیابی دادههای ویروسی تاسیس شد.
در سال 2008، سایت این شرکت 2.5 میلیون بازدید در ماه را به ثبت رساند؛ اما با وجود کاهش دستمزد و اخراج 6 نفر از کارمندان در دوران کرونا، جهش سالانه 41 درصدی در تعداد بازدیدکنندگان را تجربه کرد و توانست در مارس 2020 برای هر صفحه از وبسایت، 1.2 میلیارد بازدید را ثبت کند.
این استارتآپ در سال 2021 با به روش SPAC عرضه اولیه عمومی شد.
5. COINBASE
ارزش گذاری در IPO (عرضه عمومی اولیه): 65.3 میلیارد دلار
Coinbase یک شرکت آمریکایی است که پلتفرمی برای مبادله ارزهای دیجیتال راهاندازی کرده است.
این شرکت توزیع شده است و تمام کارمندان آن دورکار هستند. در واقع Coinbase، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال از نظر حجم معاملات در آمریکا است.
این شرکت در همان اوایل کار، 600 هزار دلار سرمایه از سرمایهگذاران و بنیانگذارن شرکت جذب کرد و ارزش خود را به 539 میلیون دلار رساند.
Coinbase در آوریل 2021 با ارزش 65.3 میلیارد دلار عمومی شد؛ که این رقم، از 8 برابر آخرین ارزش این شرکت در سال 2108 نیز بیشتر است.
coinbase-seed-round-pitch-deck
6. DROPBOX
ارزشگذاری در IPO (عرضه عمومی اولیه): 12.6 میلیارد دلار
Dropbox یک سیستم میزبانی فایل در فضای ابری و مستقر در کالیفرنیا است.
پروپوزال استارتآپی این شرکت در سال 2007، به گونهای بود که 1.2 میلیون دلار سرمایه جذب کرد.
این شرکت در مارس 2018 با ارزشی بیش از 12.6 میلیارد دلار، عمومی شد.
dropbox-15k-of-vc-investment-turned-into-17b-dropboxs-initial-pitch-deck7. FACEBOOK
ارزشگذاری در IPO (عرضه عمومی اولیه): 104 میلیارد دلار
درست هفده سال پیش بود که فیسبوک، تنها شبکه اجتماعی دانشگاه هاروارد شروع به گسترش استارتآپ خود در سایر دانشگاههای ایالات متحده کرد.
این شبکه اجتماعی برای کاربران اعتیادآور بود و روز به روز کاربران بسیاری در آن عضو میشدند.
Thefacebook.com، توانست 500 هزار دلار سرمایه اولیه در آگوست 2004 توسط سرمایهگذار میلیاردر به نام Peter Thiel به دست آورد.
facebook-pitch-deck-87761364
8. FOURSQUARE
ارزش فعلی: 1.1 میلیارد دلار
Foursquare در سال 2009 با هدف “پیدا کردن دوست و راهنمای شهری” ایجاد شد؛ اما بعد از آن، به معرفی بیش از 15 میلیارد لوکیشن کاربردی براساس رفت و آمد کاربران پرداخت.
این شرکت در سال 2019 بیش از 100 میلیون دلار سرمایه جذب کرد که از آن زمان تاکنون به شدت تغییر کرده است.
این استارتآپ در آوریل 2020 به دو برنامه تقسیم شد و با یکی دیگر از برنامههای تعیین لوکیشن به نام Factual، ادغام شد.
foursquare-1stpitch2009
9. LINKEDIN
ارزش در هنگام خرید: 26.2 میلیارد دلار
Linkedin یک سرویس آنلاین آمریکایی برای کسب و کار است که از طریق وبسایت و اپلیکیشن موبایل در دسترس است. این پلتفرم که در 5 می 2003 راهاندازی شد، امکان ارسال رزومه به جویندگان و انتخاب افراد متخصص برای کارفرمایان را فراهم میکند.
این شرکت قبل از اینکه در سال 2011 عمومی شود، 103 میلیون دلار سرمایه جذب کرد و در سال 2016 توسط مایکروسافت به مبلغ 26.2 میلیارد دلار خریداری شد.
linkedin-deck-27367069
10. TINDER
ارزش فعلی: 3 میلیارد دلار
Tinder، یک اپلیکیشن دوستیابی است که در آن کاربران عکسها، علایق و بیوگرافی خود را به اشتراک میگذارند. این اپلیکیشن در سال 2012 با عنوان Match Box تاسیس شد.
در حال حاضر، این اپلیکیشن با استقبال زیادی رو به رو شده و ارزش فعلی آن 3 میلیارد دلار است.
tinder-pitch-deck
11. UBER
ارزشگذاری در IPO (عرضه عمومی اولیه): 75 میلیارد دلار
Uber، یک شرکت آمریکایی و ارائهدهنده خدماتی مانند اجاره ماشین است. این شرکت در 72 کشور در حال فعالیت است.
در حال حاضر، ارزش بازار Uber، حدودا 65 میلیارد دلار است.
uber-pitch-deck
12. WEWORK
ارزشگذاری در زمان ادغام با شرکت SPAC برابر است با: 9 میلیارد دلار
WeWork، شرکتی است که فضای کار اشتراکی را برای کاربران مهیا میکند.
این شرکت در سال 2019 مسیر پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت؛ به طوریکه ارزش این شرکت پس از اخراجیهای متعددی که داشت، از 47 میلیارد دلار به 8 میلیارد دلار کاهش یافت.
این شرکت در مارس 2021، اعلام کرد که از طریق ادغام با شرکت SPAC، به ارزشی برابر با 9 میلیارد دلار دست یافته است.
wework-pitch-deck_compress
منبع: CBInsights
دیدگاه کاربران