استارتاپ هایی که با جذب سرمایه بیش از 100 میلیون دلار شکست خوردند!

۰۱/۰۲/۱۸

آیا جذب سرمایه زیاد، تضمین کننده موفقیت یک استارتاپ است؟ از کلاهبرداری مالی تا تمام شدن سرمایه، دلایل مختلفی هستند که منجر به شکست گران‌ترین استارتاپ‌ها شده اند. در این مقاله به بررسی استارتاپ‌‌هایی پرداخته شده است که با وجود جذب سرمایه بیش از 100 میلیون دلاری نیز شکست خوردند.   شرکت Nice Tuan سرمایه […]

آیا جذب سرمایه زیاد، تضمین کننده موفقیت یک استارتاپ است؟

از کلاهبرداری مالی تا تمام شدن سرمایه، دلایل مختلفی هستند که منجر به شکست گران‌ترین استارتاپ‌ها شده اند. در این مقاله به بررسی استارتاپ‌‌هایی پرداخته شده است که با وجود جذب سرمایه بیش از 100 میلیون دلاری نیز شکست خوردند.

 

شرکت Nice Tuan

سرمایه گذاران خطرپذیر: مجموعه علی بابا، GGV Capital و DST Global

کل بودجه مشخص شده:  1.2 میلیارد دلار

حوزه فعالیت: کالای تند مصرف

با بزرگ شدن این استارتاپ و گسترش آن به شهرهای کوچک، هزینه ها به شکل نامتناسبی افزایش پیدا کردند. این استارتاپ برای ترغیب مشتریان به خرید، کالاها را با قیمت کمتری می فروخت. در پایان هر ماه تعدادی خریدار جعلی برای خرید کالاها ظاهر می شدند تا شرکت به اهداف فروش خود دست یابد. بعد از مدتی رگولاتورها نگران شدند.

طبق گزارشی که Nice Tuan ارائه کرده بود، قرار بر فروش 80 میلیارد یوان در سال 2021 بود؛ اما در بهترین شرایط، فروش این استارتاپ از 2 میلیارد یوان بیشتر نشد. در ماه مارس، Nice Tuan، Pinduoduo و Xingsheng Youxuan که از بنیانگذاران استارتاپ بودند هر کدام 1.5 میلیون یوان به دلیل کلاهبرداری و دامپینگ قیمتی جریمه شدند. در ماه مه، Nice Tuan به دلیل تبلیغات نادرست و گمراه کننده هم جریمه شد. یکی از کارمندان سابق این استارتاپ گفته که جریمه ها دست شرکت را بسته بود و نمی توانستند تبلیغات را متناسب با فعالیت رقبا انجام دهند و این موضوع به فروش‌شان آسیب رسانده است.

منبع Jiemian News

 

شرکت Fast

سرمایه گذاران خطرپذیر: Index Ventures، Stripe، Addition و Global Founders Capital

کل بودجه مشخص شده:  125 میلیون دلار

حوزه فعالیت: فین تک

One-Click Checkout Platforms: Which Option Is Right For You?

استارتاپ فین تک Fast که امکان تسویه و پرداخت سریع فروشگاه های آنلاین را فراهم کرده بود، قرار است به طور کامل تعطیل شده و محصولات و برند خود را متوقف کند.

فروپاشی این استارتاپ یک فروپاشی خیره کننده است؛ چرا که Fast بیش از 120 میلیون دلار از حامیان بزرگی همچون Index Ventures، Stripe و Lee Fixel’s Addition دریافت کرده بود. این استارتاپ قصد داشت با ارائه راهکارهای خود خرید آنلاین را در حوزه ایکامرس (Ecommerce) ساده کرده و تغییرات زیادی در آن ایجاد کند.

منبع The Information

 

شرکت LendUp

سرمایه گذاران خطرپذیر: Andreessen Horowitz، Google Ventures، Y Combinator و PayPal Ventures

کل بودجه مشخص شده:  366 میلیون دلار

حوزه فعالیت: فین تک

LendUp - Customer Success | Heroku

روهیت چوپرا، مدیر CFPB (دفتر حمایت مالی از مصرف کنندگان در آمریکا) در بیانیه ای اظهار کرد که استارتاپ LendUp که توسط نام های بزرگی در حوزه سرمایه گذاری خطرپذیر حمایت می‌شد، حمایت مالی خود را از دست داد. طبق گفته چوپرا این استارتاپ فین تک به دلیل دروغگویی های مکرر و کلاهبرداری از مشتریانش، برای همیشه متوقف خواهد شد.

منبع MarketWatch

 

شرکت Yunniao

سرمایه گذاران خطرپذیر: GSR Ventures، Matrix Partners China و Sequoia Capital China

کل بودجه مشخص شده:  210 میلیون دلار

حوزه فعالیت: حمل و نقل

YUNNIAO

مدیر حسابداری این استارتاپ که در زمینه پلتفرم حمل و نقل آنلاین فعالیت می کرد، مدیرعامل آن را محکوم کرده و اظهار داشته که مدیر عامل مردم را برای شکایت از او تشویق می کرده و برخی از کارمندان شرکت نزدیک به سه ماه حقوق نگرفته اند. بعد از این محکومیت سروکله کارمندان و رانندگان ناراضی بیشتری پیدا شد که ادعا کردند مجبور به خرید محصولات مالی شرکت هستند. رانندگان پیش از آن که در شرکت استخدام شوند باید 4000 یوان (626 دلار) سپرده پرداخت کنند و این سپرده هیچ گاه به آنها برنگشته است.

منبع SupChina

 

شرکت KupiVIP

سرمایه گذاران خطرپذیر: MCI Capital، Accel، Balderton Capital و Intel Capital

کل بودجه مشخص شده:  119.5 میلیون دلار

حوزه فعالیت: خرید

KupiVIP

یکی از اعضای مجموعه سرمایه گذاری خطرپذیر Mangrove Capital Partners در رابطه با استارتاپ KupiVIP گفته که مدل کسب و کار این استارتاپ دیگر منحصر به فرد نیست. این استارتاپ نوآورانه که یک باشگاه خرید آنلاین و تخفیف دار از برندهای لوکس است، در روسیه معرفی شد؛ اما بعدها تخفیف های آنلاین و آفلاین آن عادی شدند.

KupiVIP سعی کرد که به بازاریابی اومنی چنل (omnichannel) متوسل شده و فعالیت خود را در وب سایت، اپیلیکیشن موبایلی و فروشگاه های خرده فروشی گسترش دهد. با این حال این فعالیت ها با توجه به وسعت بازار روسیه نیاز به سرمایه قابل توجهی داشت. از طرفی زمینه برای حضور بین المللی استارتاپ مساعد نبود و سرمایه گذاران محلی مایل به سرمایه گذاری بیشتری روی این شرکت نبودند.

منبع The Moscow Times

 

شرکت Katerra

سرمایه گذاران خطرپذیر: SoftBank Group، Greenoaks Capital Management، Foxconn Technology Company و Khosla Ventures

کل بودجه مشخص شده:  1.5 میلیارد دلار

حوزه فعالیت: ساخت و ساز

Katerra.

سقوط استارتاپ Katerra بزرگ ترین شکستی بود که SoftBank از زمان عرضه اولیه سهام WeWork در سال 2019 تجربه کرد. هر چند این استارتاپ در سال گذشته و در بحبوحه افزایش سهام فناوری، پیشرفت هایی را در پرتفولیو Vision Fund( مجموعه سرمایه گذاری خطرپذیر SoftBank) مشاهده کرد؛ با این حال سوددهی این کسب و کار در ماه های اخیر کاهش داشته است.

در مصاحبه ای ماسایوشی سون (Masayoshi Son)، مدیرعامل SoftBank، حمایت مالی از استارتاپ Katerra و سرمایه گذاری در Greensill را یک پشیمانی بزرگ برای خود عنوان کرده است. دیگر حامیان مالی این استارتاپ Khosla Ventures، DFJ Growth، Greenoaks Capital و Celesta Capital بودند.

منبع TechCrunch

 

شرکت Quibi

سرمایه گذاران خطرپذیر: Goldman Sachs، NBC Universal و JPMorgan Chase

کل بودجه مشخص شده:  1.75 میلیارد دلار

حوزه فعالیت: سرگرمی

Quibi

استارتاپ Quibi تنها 6 ماه بعد از راه اندازی و فعالیت سرویس استریم خود تعطیل می شود! این یک سقوط فراموش نشدنی برای استارتاپی است که بسیاری تبلیغ شد و برزگ ترین نام های هالیوودی را به خود جذب کرد. قرار بود این استارتاپ انقلابی در صنعت سرگرمی ها ایجاد کند.

Jeffrey Katzenberg بنیانگذار این استارتاپ و Meg Whitman به عنوان مدیر اجرایی آن نامه سرگشاده ای برای سرمایه گذاران و کارمندان خود نوشتند و در آن گفتند: «شکست ما به خاطر عدم تلاش نبود. ما همه گزینه های موجود را زیر نظر گرفتیم و استفاده کردیم.»

منبع Wall Street Journal

 

شرکت Loon

سرمایه گذاران خطرپذیر: HAPSMobile

کل بودجه مشخص شده:  125 میلیون دلار

 

loon

رویای گوگل برای ارائه اینترنت جهانی و بدون مرز با ناوگانی از بالون های استراتوسفری شناور به پایان رسید! شرکت مادر این استارتاپ، یعنی Alphabet، فاش کرد که پروژه 9 ساله استارتاپی Loon در حال تعطیلی است.

Astro Teller، رئیس X، اظهار کرده که علی رغم دستاوردهای فنی پیشرفته تیم در طول 9 سال گذشته، مسیر توسعه تجاری این استارتاپ بیشتر از آنچه تصور می شد طولانی و ریسک پذیر است. او درباره این که چرا دیدگاهش نسبت به چشم اندازهای تجاری پروژه Loon در شش ماه گذشته تغییر کرد، صحبتی نکرده است.

منبع Financial Times

 

شرکت Xinja

سرمایه گذاران خطرپذیر: Equitise و World Investments

کل بودجه مشخص شده:  100.6 میلیون دلار

حوزه فعالیت: فین‌تک

xinja

Xinja که یک بانک دیجیتال است با بررسی بازار و شرایط سخت جذب سرمایه پس از کرونا تصمیم گرفت، دیگر در قالب یک استارتاپ بانکی فعالیت نداشته باشد. بنیانگذاران این استارتاپ از این تصمیم سخت خود گفته اند و امیدوارند اگر شرایط اجازه دهد بتوانند کسب و کاری در زمینه های دیگر مانند محصول معاملاتی سهام ایالات متحده را راه اندازی کنند.

منبع Finextra

 

شرکت Essential Products

سرمایه گذاران خطرپذیر: Redpoint Ventures، Playground Global و Tencent Holdings

کل بودجه مشخص شده: 330 میلیون دلار

essential

استارتاپ Essential که سه سال از رونمایی اولین گوشی هوشمند آن می گذرد، قرار است تعطیل شود. تنها محصول این استارتاپ با نام Essential Phone فروش ضعیفی داشت و نقد و نظرات مختلفی را دریافت کرد. محصولات دیگر این استارتاپ که قرار بود تولید شوند، لغو شدند و تعدادی از دستگاه هایی که وعده داده شده بود، هرگز محقق نشدند.

منبع The Verge

 

شرکت ScaleFactor

سرمایه گذاران خطرپذیر: Bessemer Venture Partners، Canaan Partners و Coatue Management

کل بودجه مشخص شده: 104 میلیون دلار

حوزه فعالیت: کسب و کار

ScaleFactor.

طبق گفته Forbes، استارتاپ ScaleFactor پیش از آن که ناقوس مرگ توسط کووید-19 نواخته شود، در جاده ای سنگلاخی گیر کرده بود! سرمایه گذاران خطر پذیر برای حمایت مالی استارتاپ های فناوری از شعار «fake it ‘til you make it»، یعنی «تقلبی بساز تا روزی که بتوانی واقعیش رو بسازی» استفاده می کنند تا استارتاپ ها برای تولید محصولی که انتظارش را دارند، حمایت شوند. اما طبق مصاحبه ای که فوربس با 15 نفر از کارمندان و مدیر اسبق استارتاپ ScaleFactor داشته، این استارتاپ از تاکتیک های فروش تهاجی استفاده کرده و به جای طراحی نرم افزاری که وعده داده بود، تعقیب سرمایه را اولویت خود قرار داده است. زمانی که مشتریان این استارتاپ فراری شدند، مدیران سعی کردند خسارت واقعی شرکت را پنهان کنند.

منبع Forbes

 

شرکت LeSports

سرمایه گذاران خطرپذیر: HNA Capital، Caissa Travel، Zhongtai Securities و Fortune Link

کل بودجه مشخص شده: 1.7 میلیارد دلار

حوزه فعالیت: سرگرمی

LeSports

استارتاپ LeSports به عنوان شاخه ای از شرکت بزرگ چینی LeEco که در زمینه ویدیوهای ورزشی استریم فعالیت داشت و در هنگ کنگ مستقر بود، به دلیل کمبود بودجه مالی و اجاره های عقب افتاده تعطیل شد. LeSports HK تعطیلی خود را در میان مشکلات دیگر استارتاپ تایید کرد. شورای مصرف کنندگان نیز فاش کرد که بیش از 30 شکایت مربوط به این شرکت دریافت کرده است.

منبع South China Morning Post

 

شرکت Singulex

سرمایه گذاران خطرپذیر: OrbiMed Advisors، Fisk Ventures، Prolog Ventures، Advantage Capital و GE Capital

کل بودجه مشخص شده: 219 میلیون دلار

حوزه فعالیت: سلامت

Singulex

در طول محاکمه دو هفته ای که در چارلستون کارولینای جنوبی برگزار شد، دولت شواهدی را ارائه کرد که نشان می دهد استارتاپ Singulex و شرکت HDL به پزشکانی که بیماران را مجبور می کردند به آزمایشگاه های این دو شرکت مراجعه کنند، حق الزحمه پرداخت می کردند.

علاوه بر این شواهد دیگری نیز علیه این دو شرکت وجود دارد که نشان می دهد بیماران برای انجام آزمایش های غیر ضروری به آزمایشگاه های زیر نظر این دو شرکت ارجاع داده می شدند.

منبع US Department of Justice

 

شرکت Tink Labs (hi Inc.)

سرمایه گذاران خطرپذیر: SoftBank Group، FIH Mobile (شرکت تابعه Foxconn) و Sinovation Ventures

کل بودجه مشخص شده: 125 میلیون دلار

حوزه فعالیت: تبلیغات و بازاریابی

Tink Labs (hi Inc.)

مصاحبه های FT با چند کارمند اسبق این استارتاپ، تصویری از سازمانی را ترسیم کرد که به شدت به دنبال رشد بوده؛ اما زمانی که نمی توانسته به چشم انداز سودش نزدیک شود، به زمین می خورد. Terence Kwok، بنیانگذار این استارتاپ صرفا از صورت حساب های معوقه شرکت صحبت کرد و اشاره ای به اختلاف نظرهای احتمالی در زمان انجام پروژه و جزئیات معاملات تجاری نداشت. او گفت من هرچه در توانم بود انجام دادم و در حال حاضر بسیاری از امور از دست من خارج شده است.

منبع Financial Times

 

شرکت uBiome

سرمایه گذاران خطرپذیر: 8VC، Y Combinator و Dentsu Ventures

کل بودجه مشخص شده: 110 میلیون دلار

حوزه فعالیت: سلامت

uBiome

بنیانگذاران این استارتاپ از سمت خود استعفا دادند؛ این شرکت در حال حاضر عملا مراحل ورشکستگی را طی می کند. شواهد نشان می دهد استارتاپ uBiome که استارتاپی علمی در زمینه میکروبیوم انسانی بود، در حال تسویه دارایی ها بوده و تعطیلی آن ناگزیر است.

منبع Forbes

 

شرکت Beequick

سرمایه گذاران خطرپذیر: Sequoia Capital China، Eastern Bell Capital و Tiantu Capital

کل بودجه مشخص شده: 110 میلیون دلار

حوزه فعالیت: خرید

bee

بر اساس گزارش هایی که رسانه ها ارائه کردند، Beequick فضای اصلی اداری خود را ترک کرده و اپلیکیشن آن از پلی استورهای بزرگ اپل و شیائومی حذف شده و مالک استارتاپ نیز اخطار رسمی تعلیق را دریافت کرده است. این استارتاپ که به عنوان یک فروشگاه آنلاین برای ارسال محصولات تازه شروع به فعالیت کرده بود با تغییرات خود و حرکت به سوی آفلاین شدن، عملا به پایان رسید.

منبع 36Kr

 

شرکت Anki

سرمایه گذاران خطرپذیر: Andreessen Horowitz، Index Ventures و Two Sigma Ventures

کل بودجه مشخص شده: 205 میلیون دلار

حوزه فعالیت: رباتیک

anki

استارتاپ Anki توسعه محصولات خود را متوقف کرده و دیگر رباتی تولید نمی کند. بنیانگذار این شرکت از شرکا و مشتریانی که در طول این مسیر همراهی و حمایتشان کردند، سپاسگزاری کرد و از تعطیلی شرکت خود خبر داد.

منبع Anki

 

شرکت Roadstar.ai

سرمایه گذاران خطرپذیر: CMB International Capital، Shenzhen Capital Group و Vision Plus Capital

کل بودجه مشخص شده: 128 میلیون دلار

حوزه فعالیت: حمل و نقل

roadstar

در اطلاعیه ای که اواخر ماه ژانویه در WeChat منتشر شد، Tong و Heng، بنیانگذاران استارتاپ Roadstar.ai اعلام کردند که Zhou، شریک خود را به دلیل دریافت رشوه در حین جمع آوری کمک های مالی، پنهان کردن عمدی کدها و ارائه گزارش های نادرست به رگولاتوری، اخراج کرده اند. این استارتاپ در سال 2017 تعطیل شد.

منبع Synced Review

 

شرکت Panda TV

سرمایه گذاران خطرپذیر: Bright Stone، HanFor Holdings و Woken Asset Management

کل بودجه مشخص شده: 194 میلیون دلار

حوزه فعالیت: سرگرمی

panda

این استارتاپ اعلام کرد که در معرض ورشکستگی قرار گرفته و با انتشار تصویری از عروسک پاندا که در مقابل غروب خورشید قرار گرفته در کنار کلمه «Bye»، از تعطیلی خود خبر داده است. دلایل ورشکستگی این استارتاپ هنوز به صورت رسمی منتشر نشده اند.

منبع Esports Observer

 

شرکت Seven Dreamers Laboratories

سرمایه گذاران خطرپذیر: Panasonic Semiconductor Solutions، Daiwa House Group و KKR

کل بودجه مشخص شده: 104 میلیون دلار

حوزه فعالیت: هوش مصنوعی و رباتیک

seven

این استارتاپ که در زمینه توسعه هوش مصنوعی و رباتیک فعالیت داشت، محصولی جاه طلبانه تولید کرد. هر چند که نسخه ساده تر محصول آنها فقط لباس ها را تا و مرتب می کرد، با این حال مدل نسل اول محصول آنها، ترکیبی پیچیده از رباتیک، علم آنالیز تصویر و هوش مصنوعی برای دستیابی به اهداف خود نیاز داشت.

منبع Engadget

مترجم: مرضیه زارع

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد