نکات جالب درباره یونیکورن‌های دنیا در سال 2022

۰۱/۰۵/۲۰

یونیکورن شرکتی با مالکیت خصوصی است که ارزش تجاری آن به یک میلیارد دلار رسیده باشد. این اصطلاح برای اولین بار در سال 2013 توسط آیلین لی، یک سرمایه گذار خطرپذیر و بنیانگذار Cowboy Ventures در کالیفرنیا، استفاده شد. استفاده از واژه یونیکورن برای نامگذاری کاملا تعمدی و به این دلیل بوده است که طبق […]

یونیکورن شرکتی با مالکیت خصوصی است که ارزش تجاری آن به یک میلیارد دلار رسیده باشد. این اصطلاح برای اولین بار در سال 2013 توسط آیلین لی، یک سرمایه گذار خطرپذیر و بنیانگذار Cowboy Ventures در کالیفرنیا، استفاده شد.

استفاده از واژه یونیکورن برای نامگذاری کاملا تعمدی و به این دلیل بوده است که طبق آمارها فقط 0.07 درصد از استارتاپ هایی که در دهه 2000 تاسیس شدند، توانستند به ارزش تجاری یک میلیارد دلار برسند. از آنجایی که یونیکورن یا تک شاخ موجودی افسانه ای است که نمی‌توان آن را به سادگی یافت، استارتاپ های یونیکورن نیز همچون این موجود افسانه‌ای به سختی یافت می‌شوند. البته زمانی که آیلین لی اولین بار این اصطلاح را در سال 2013 معرفی کرد، تنها ۳۹ شرکت یونیکورن وجود داشت اما اکنون تعداد شرکت‌های یونیکورن در جهان بسیار بیشتر و به‌سرعت در حال افزایش است.

 

تعداد یونیکورن‌های دنیا

بر اساس  آخرین لیست منتشر شده توسط وبسایت CBInsights در ماه جولای 2022، هم اکنون تعداد 1170 یونیکورن در سرتاسر دنیا وجود دارد. این رقم در سال گذشته میلادی 832 عدد بود که با رشد بیش از 40 درصدی در مدت زمانی کمتر از یک سال اکنون به این تعداد رسیده است.

تعداد یونیکورن‌های دنیا (از 2017 تا کنون)

تعداد یونیکورن‌های دنیا (از 2017 تا کنون)

با ارزش‌ترین یونیکورن این لیست کمپانی چینی ByteDance با ارزش 140 میلیارد دلار می‌باشد. این استارتاپ در سال 2017 و  با پشت سر گذاشتن اوبر، گران‌ترین استارتاپ فناورانه‌ی دنیا شد.

5 یونیکورن برتر دنیا

5 یونیکورن برتر دنیا

 

تعداد یونیکورن در هر حوزه

بیشترین تعداد یونیکورن در این لیست مربوط به حوزه فین‌تک با 243 استارتاپ می‌باشد. نزدیک به نیمی (49%) از  استارتاپ‌های این لیست در یکی از سه حوزه فین‌تک، نرم افزار و خدمات اینترنتی، یا تجارت الکترونیک قرار دارند.

 

تعداد یونیکورن در هر حوزه

تعداد یونیکورن در هر حوزه

 

تعداد یونیکورن در هر کشور

تعداد 628 یونیکورن یعنی بیش از نیمی از یونیکورن‌های دنیا در ایالات متحده آمریکا قرار دارند. چین با دارا بودن 15% یونیکورن‌های دنیا در رتبه دوم این لیست است.

 

درصد تعداد یونیکورن در هر کشور

درصد تعداد یونیکورن در هر کشور

 

تعداد یونیکورن در هر قاره

85.7 درصد یونیکورن‌های دنیا در دو قاره‌ آمریکا و آسیا قرار دارند. نکته جالب اینکه قاره پهناور آفریقا با 5 یونیکورن تنها 0.4 درصد از یونیکورن‌های دنیا را دارا می‌باشد.

درصد تعداد یونیکورن در هر قاره

درصد تعداد یونیکورن در هر قاره

یونیکورن، دکاکورن و هکتوکورن

به‌جز اصطلاح یونیکورن، اصطلاحات دیگری هم برای توصیف اندازه‌ی یک شرکت استارتاپی به کار می‌رود. به شرکت‌هایی که ارزش آن‌ها بالای 10 میلیارد دلار باشد دکاکورن (decacorn) و شرکت‌هایی که ارزش آن‌ها بالای 100 میلیارد دلار باشد، هکتوکورن (hectocorn) گفته می‌شود.

در حال حاضر تنها 3 شرکت هکتوکورن در دنیا وجود دارد که ارزش آن‌ها مجموعا به 367 میلیارد دلار می‌رسد. با اینکه تعداد شرکت‌های هکتوکورن تنها 0.26% از تعداد کل یونیکورن‌ها می‌باشد، با این حال 9.52% از حجم ارزش بازار یونیکورن‌ها مربوط به هکتاکورن‌ها است.

تعداد و مجموع ارزش یونیکورن‌ها بر اساس بازه ارزش

تعداد و مجموع ارزش یونیکورن‌ها بر اساس بازه ارزش

یونیکورن‌های ایران

متاسفانه در این لیست نام هیچ‌کدام از استارتاپ‌های ایرانی دیده نمی‌شود و می‌توان گفت در حال حاضر هیچ یونیکورنی در ایران وجود ندارد. شاید بزرگترین دلیل این امر ارزش بسیار پایین پول ملی ما نسبت به دلار باشد.

می‌توان گفت در بین استارتاپ های ایرانی دیجی کالا ( با ارزشگذاری حدودا 950 میلیون دلاری توسط پامگرنت) و اسنپ از بیشترین شانس برای تبدیل شدن به اولین یونیکورن برخوردار هستند.

به نظر شما اولین یونیکورن ایرانی چه شرکتی خواهد بود؟

 

نویسنده: حانیه خادم

 

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد