درک بازارهای NFT

۰۰/۰۹/۱۵

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) ممکن است یک تب زودگذر بنظر برسند، اما با ثبت معامله بیش از 10 میلیارد دلار در سه ماهه سوم سال 2021، مشخص شد که این فناوری نوظهور (یک ابزار مبتنی بر بلاکچین که هر کسی را قادر به کسب درآمد از محتوای دیجیتال می‌کند) در حال تبدیل به یک صنعت […]

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) ممکن است یک تب زودگذر بنظر برسند، اما با ثبت معامله بیش از 10 میلیارد دلار در سه ماهه سوم سال 2021، مشخص شد که این فناوری نوظهور (یک ابزار مبتنی بر بلاکچین که هر کسی را قادر به کسب درآمد از محتوای دیجیتال می‌کند) در حال تبدیل به یک صنعت بزرگ است.

در ماه مارس سال جاری، 3LAU (نوازنده) با Origin Protocol -استارتاپ فعال در حوزه کریپتو- جهت ایجاد یک پلتفرم اختصاصی برای فروش آلبوم جدید خود در قالب NFT همکاری کرد که در نهایت توانست آن را به قیمت 11.6 میلیون دلار به فروش برساند. Beeple (هنرمند فعال در حوزه هنرهای تجسمی)، یک اثر هنری دیجیتالی توکن شده (Tokenized) را آشکارا به قیمت 69 میلیون دلار از طریق خانه حراجی Christie فروخت. NBA Top Shot نیز که متعلق به پلتفرم کریپتوی Dapper Labs است، به طرفداران NBA این امکان را می‌دهد تا کلیپ‌های ویدئویی توکن شده از تصاویر برجسته بازی را خرید و فروش کنند. حجم تراکنش‌های این پلتفرم نیز به بیش از 715 میلیون دلار رسیده است.

در پاسخ به این رشد عظیم، هم تولیدکنندگان محتوا بصورت فردی و هم شرکت‌های فعال در این حوزه در بخش‌های خرده فروشی، موزیک، سرگرمی، محصولات مصرفی، مد و فشن و موارد دیگر، بطور فعال در حال جستجو برای پیدا کردن راهکارهایی برای تعامل با دنیای NFT ها هستند. به ویژه، در حالی که برخی از فروشندگان به دنبال ایجاد بازار NFT خود هستند، اکثر آن‌ها دریافته‌‌اند که مشارکت‌ با پلتفرم‌های شخص ثالث مناسب‌تر است. زیرا باعث کاهش هزینه‌های اولیه شده، دسترسی به پایگاه مشتریان بزرگ‌تری را ممکن کرده و سرویس‌های ارزش افزوده مانند بازاریابی، حقوقی و پشتیبانی فنی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

بازار NFT چیست؟

برخلاف پلتفرم‌هایی مانند Spotify و Netflix که در ازای هزینه اشتراک، محتوای دیجیتالی نامحدودی را ارائه می‌کنند، پلتفرم‌های NFT بر مبنای این ایده شکل گرفته‌اند که درست مانند محتوای فیزیکی، محتوای دیجیتالی نیز ممکن است کمیاب و محدود باشد (از نظر کمیت). بنابراین محتوای دیجیتالی می‌تواند بصورت هدفمندی قابل معامله و مالکیت باشد.

این پلتفرم‌ها از فناوری بلاکچین برای تایید مالکیت محتوای دیجیتالی استفاده می‌کنند، مشابه یک مرکز حراج سنتی که اصالت یک اثر هنری خاص را تایید می‌کند.

برخی از پلتفرم‌ها حتی امکان از بین بردن (Burn) این آثار را فراهم کرده که باعث تقویت مفهوم محدودیت و کمیاب بودن این محصولات دیجیتالی می‌شود. همچنین گزارش‌های تراکنش مبتنی بر بلاکچین، می‌توانند انتقال حق امتیاز را تسهیل کرده و هر بار که NFT معامله می‌شود، بطور خودکار درصدی از درآمد حاصل از فروش‌های بعدی را با سازنده اصلی اثر به اشتراک بگذارند.

البته مانند هر سرمایه گذاری

جدیدی، در حالی که مشارکت با پلتفرم‌های مناسب می‌تواند باعث پیدایش بازارها و جریان‌های درآمدی کاملا جدیدی شود، همکاری با پلتفرم‌های اشتباه می‌تواند نتیجه کاملا معکوسی داشته باشد. و هنگامی که صحبت از فناوری‌های جدید و به سرعت در حال تغییر مانند NFT می‌شود، همواره گزینه درست مشخص نیست.

برای جلوگیری از گرفتن تصمیمات اشتباه و پرهزینه، درک چشم انداز پلتفرم‌هایی که در حال حاضر در دسترس هستند و تعیین بهترین گزینه برای ارائه NFT شما، بسیار حیاتی است.

چه نوع بازارهایی در این حوزه وجود دارد؟

در حالی که فاکتورهای زیادی باید در نظر گرفته شوند، ما به این نتیجه رسیدیم که دسته بندی بازارهای NFT در بازه‌ای از پلتفرم‌های ساده (Streamlined) تا موارد پیشرفته‌تر (Augmented) می‌تواند بسیار مفید باشد. پلتفرم‌های ساده از طیف وسیع‌تری از NFT ها پشتیبانی کرده و خدمات محدودتر و در عین حال عمومی‌تری را به فروشندگان ارائه می‌دهند، در حالی که بازارهای پیشرفته‌تر کاملا تخصصی بوده و تجربه خدمات کامل‌تری را ارائه می‌دهند.

پلتفرم‌های Streamlined شامل سرویس‌هایی مانند  OpenSea و Rarible می‌شوند که میزبان حراج‌ها و فروش‌های با قیمت ثابت برای طیف گسترده‌ای از NFT ها هستند. در واقع این پلتفرم‌ها بیشتر شبیه پلتفرم‌های سنتی مانند eBay، Esty یا Mercari می‌باشند. این بازارها عمدتا بر روی فعالسازی تراکنش‌های کارآمد تمرکز کرده و اغلب زیرساخت‌هایی را برای پذیرش کارت‌های اعتباری و پرداخت با کریپتو مانند بیت‌کوین، اتریوم و بعضا برخی توکن‌های اختصاصی دیگر فراهم می‌کنند. آن‌ها حداقل خدمات سفارشی ممکن را ارائه داده و به دلیل گستردگی آن‌ها، معمولا پایگاه‌های کاربری نسبتا بزرگ و متنوعی دارند.

از سوی دیگر پلتفرم‌های Augmented تمایل دارند تا بر روی بازارهای بکر و تخصصی‌تر تمرکز کنند. آن‌ها خدمات ارزش افزوده متعددی مانند تولید (ایجاد NFT)، بازاریابی، ساماندهی، توصیه‌های مربوط به قیمت‌گذاری، ردیابی اثر و حتی ساخت بازی‌های جذابی برای NFT ها را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، NBA Top Shop منحصرا بر روی کلکسیون‌های بسکتبالی تمرکز داشته و آن‌ها را بسته بندی و به بازار عرضه می‌کند. SuperRare بر روی هنرهای تجسمی متمرکز بوده و خدمات گسترده مشاوره و سازماندهی در این حوزه ارائه می‌دهد. Sorare نیز که بر روی کارت‌های ورزشی دیجیتالی تمرکز دارد، میزبان مسابقات فوتبال فانتزی است و کارت‌های خود را در این پلتفرم عرضه می‌کند.

این خدمات تخصصی می‌توانند ارزش افزوده زیادی ایجاد کنند. اما البته که هزینه زیادی دارند. برای در نظر گرفتن منابع مورد نیاز برای ساخت، ادغام و پشتیبانی مجموعه از ابزارها و تجریبات سفارشی سازی‌شده، پلتفرم‌های Augmented معمولا دارای نرخ یا کارمزد تراکنش بالاتر و همچنین هزینه‌های راه‌اندازی بالاتری هستند.

اما پلتفرم‌های Streamlined عموما هزینه‌های اولیه و جاری کمتری دارند، اما ممکن است فروشندگان را ملزم کنند که منابع خود را سرمایه گذاری کنند یا متخصصان خارجی‌ای برای طراحی، تولید و بازاریابی NFT های خود بکار بگیرند.

چگونه می‌توان با این بازار تعامل داشت؟

بنابراین چگونه می‌توانید تعیین کنید که کدام نوع پلتفرم برای کسب و کار شما مناسب است؟

شرکت‌هایی که دارای حجم وسیعی از حق مالکیت معنوی (حق امتیاز) و مخاطبان هدف در یک حوزه خاص هستند، ممکن است همکاری با یک پلتفرم Augmented را مناسب‌تر بدانند. حجم بیشتری از محتوای درآمدزا عموما به این معنی است که سرمایه گذاری اولیه بیشتری برای دریافت نتیجه مورد نیاز است. و این پلتفرم‌های اختصاصی می‌توانند از تجربه تخصصی خود برای اطمینان از یک عرضه موفق بهره ببرند و از طریق ابزارها و خدمات ثانویه، ارزش افزوده ایجاد کنند.

اگر مطمئن نیستید که چه نوع خدمات تخصصی می‌تواند برای کسب و کار شما مناسب باشد، می‌توانید برای الهام گرفتن، از تجربیات NFT سایر تولیدکنندگان محتوا بهره ببرید. به عنوان مثال، هنرمندان می‌توانند از این پلتفرم‌ها برای ارائه محتوای ویدئویی انحصاری استفاده کنند. یا تیم‌های ورزشی ممکن است با ایجاد امکان خرید با NFT، نشست‌هایی برای آشنایی عموم مردم (Greet-and-Meet) برپا کرده یا اشتراک VIP را برای باشگاه خود راه‌اندازی کنند.

اخیرا McLaren Racing برنامه‌ای را راه‌اندازی کرده است که طرفداران در آن می‌توانند اجزای مختلف یک ماشین مسابقه فرمول 1 را به صورت دیجیتالی جمع‌آوری کنند. اولین نفری که بتواند همه 22 NFT مورد نیاز برای مونتاژ کامل نسخه دیجیتالی ماشین را گردآوری کند، برنده یک سفر به مسابقات فرمول 1 خواهد شد.

علاوه بر این، برخی از پلتفرم‌های Augmented، تجزیه و تحلیل دقیق داده‌ها هنگام ایجاد NFT در این حوزه، تعداد NFT های رقیب موجود، میانگین قیمت‌ها، تعداد فروش و موارد دیگری را ارائه می‌دهند. سپس شرکت‌ها می‌توانند از این داده‌ها برای تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد نحوه ایجاد و قیمت‌گذاری محصولات دیجیتالی خود استفاده کنند.

به عنوان مثال، NBA Top Shot یک صفحه تجزیه و تحلیل دقیق برای هر NFT ارائه می‌دهد که شامل تفکیک فعالیت‌های مرتبط در حوزه موردنظر، تاریخچه مالکیت، و سایر اطلاعات در مورد کلیپ ویدئویی برجسته است. بطور مشابه، RCRDSHP (فعال در حوزه موسیقی الکترونیک)، تجزیه و تحلیل گسترده‌ای را در مورد NFT های انفرادی و وضعیت کلی بازار به کاربران ارائه می‌دهد. اگرچه این پلتفرم‌های خاص در هر صنعت ممکن است دسترسی محدودتری داشته باشند، اما می‌توانند در آن حوزه خاص بسیار موثر عمل کنند. به عنوان مثال، حجم تراکنش‌های Sorare در ماه گذشته نزدیک به 20 میلیون دلار و در سال گذشته به بیش از 100 میلیون دلار رسیده است.

با این حال برای محصولاتی با تقاضای گسترده‌تر، ممکن است برای افراد تولیدکننده (محتوا) و شرکت‌ها، بهتر باشد که با یک پلتفرم Streamlined همکاری کنند.

برای مثال، Coca-Cola برای به حراج گذاشتن Loot Box” NFT” با OpenSea همکاری کرد. این NFT شامل نسخه‌های دیجیتالی یک دستگاه خنک کننده قدیمی، ژاکت و لوگوی Coca-Cola و همچنین یک یخچال واقعی که به برنده تحویل داده ‌شد، بود. این یک پیشنهاد فروش کاملا ساده بود که نیاز چندانی به سفارشی‌سازی و تخصص در این حوزه نداشت. بنابراین پلتفرم OpenSea (از نوع Streamlined) انتخاب مناسبی برای این کار بود (مجموع NFT در نهایت به قیمت بیش از 575 هزار دلار فروش رفت که شرکت کوکاکولا آن را به المپیک افراد استثنایی اهدا کرد).

آینده NFT ها

در این مرحله ممکن است از خود بپرسید که کدام یک از این پلتفرم‌های متعدد به عنوان یک استاندارد در این صنعت (مانند آمازون در بازار سنتی) مطرح خواهند شد. بازارهای سنتی بیشتر تمایل دارند تا مفهوم “همه چیز برای برنده” را تکرار کنند. به این معنی که هنگامی که یک پلتفرم به یک اندازه و مقیاس معین دست پیدا کند، سبقت گرفتن از آن برای رقبا تقریبا غیرممکن می‌شود. با این حال، برخلاف بازارهای سنتی، ما معتقدیم که هیچکدام از پلتفرم‌های NFT به چنین جایگاه متمایزی دست پیدا نخواهد کرد. دو دلیل اصلی برای این استدلال وجود دارد:

– بازارهای NFT ذاتا نسبت به همتایان سنتی خود آزادتر هستند.

زیرا NFT ها بر اساس زیرساخت‌های بلاکچین کاملا عمومی و آشکار ساخته شده‌اند و همچنین بیشتر داده‌های تراکنش‌ها در دسترس عموم قرار دارند. بنابراین این امر می‌تواند گستردگی انواع خندق‌های داده‌ای این پلتفرم‌ها را که منجر به انحصار می‌شود را محدود ‌کند.

خندق داده (Data Moat): مزیت رقابتی یک کسب و کار به دلیل بهره‌مندی از مجموعه داده‌های اختصاصی. برای دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

– موفقیت پلتفرم‌های Augmented نشان می‌دهد که وجود تمایز هم برای خریداران و هم برای فروشندگان بسیار ارزشمند است.

ما در حال حاضر شاهد آن هستیم که تقاضای زیادی برای چندین بازار NFT بطور همزمان وجود دارد که هر کدام از آن‌ها در حوزه متفاوتی متمرکز شده‌اند و ابزارهای تخصصی‌ای را برای موفقیت شرکای خود ارائه می‌دهند. حتی در داخل یک صنعت نیز پلتفرم‌های متعدد می‌توانند در کنار هم عمل کنند، اما تا زمانی که در ابزارها و تجربیاتی که ارائه می‌دهند تمایز وجود داشته باشد. به عنوان مثال، یک پلتفرم NFT هنری ممکن است در ایجاد کارآمدی تخصص داشته باشد، در حالی که یک پلتفرم دیگر ممکن است بر روی تجربه‌ بازی‌های ساخته شده در برترین NFT های هنری تمرکز کند.

در حالی که مفهوم “همه چیز برای برنده” ممکن است در میان پلتفرم‌های Streamlined محتمل‌تر باشد، در بازاری که کمترین هزینه برای تراکنش‌ها را ارائه داده و احتمالا اکثریت خریداران و فروشندگان را جذب می‌کند، این پلتفرم‌ها خدمات سفارشی‌سازی و پشتیبانی تخصصی که توسط پلتفرم‌های Augmented فراهم می‌شود را ارائه نمی‌کنند. و بنظر می‌رسد که سرمایه گذاران نیز با این امر موافق هستند: در حالی که پلتفرم‌های Streamlined عملکرد خوبی داشته‌اند، پلتفرم‌های Augmented نیز مشکلی در جذب سرمایه نداشته‌اند، بطوری که Dapper Labs از ارزش 7.6 میلیارد دلاری خود محافظت می‌کند و Sorare نیز با ارزش 4.3 میلیارد دلار، افزایش سرمایه بی‌سابقه 680 میلیون دلاری را تجربه می‌کند.

بنابراین اگر یک تولیدکننده محتوا هستید، احساس نکنید که باید منتظر ظهور “آمازون NFT ها” باشید. بازارهایی که در حال حاضر با پیشنهادات منحصر بفرد و نیازهای تجاری شما متناسب هستند را ارزیابی کنید و اگر موردی را پیدا کردید که برای شما مناسب بنظر می‌رسد، در آن وارد شوید.

در حالی که NFT ها هنوز یک صنعت در حال رشد هستند، پتانسیل سودآوری بالا و امکان ایجاد ارزش واقعی برای خریداران و فروشندگان را از خود نشان داده‌اند.

ممکن است که NFT ها به عنوان یک پروژه علمی که عمدتا توسط علاقمندان به بازار کریپتو و هنرمندان آشنا با فناوری و دوستدار ریسک شروع شده باشند، اما اکنون NFT ها به سرعت در حال رونق گرفتن هستند.

چه یک برند بزرگ مانند NBA باشید و چه یک هنرمند مستقل جویای نام، شراکت با یک پلتفرم مناسب می‌تواند اولین گام حیاتی برای جذب مشتریان و تضمین موقعیت شما در این اقتصاد دیجیتالی جدید باشد.

جمع بندی

NFT ها یا توکن‌های غیرقابل تعویض، به یک صنعت بزرگ تبدیل شده‌اند. اما مانند بسیاری از تکنولوژی‌های نوظهور، رویکردها و پلتفرم‌های رقیب زیادی برای رشد در این صنعت وجود دارد، و مثل همیشه مشخص نیست که کدام بازار مناسب‌تر است.

در این مقاله، استدلال کردیم که چطور پلتفرم‌های NFT گستره‌ای از یک مفهوم ساده و کارآمد یا Streamlined (سرویس‌های کم هزینه و عمومی‌تر) تا یک مفهوم تکمیل شده یا Augmented (سرویس‌های با هزینه بالا و تخصصی‌تر) را دربر می‌گیرند.

و سپس توضیح دادیم که تولیدکنندگان محتوا باید روی این تفاوت‌های کلیدی برای تشخیص اینکه با کدام پلتفرم کار کنند، تمرکز کنند. چندین مثال نیز برای درک بهتر تازه‌واردان صنعت NFT ارائه شد. این مثال‌ها طیف گسترده‌ای از راهکارها را نشان داد که در آن‌ها پلتفرم‌های NFT می‌توانند برای خریداران و فروشندگان ارزش بیافرینند.

در مرحله بعد، توضیح داده شد که برخلاف بازار پلتفرم‌های سنتی مانند آمازون، به 2 دلیل بعید بنظر می‌رسد که تنها یک برنده در این صنعت وجود داشته باشد:

1- پذیرش دسترسی عموم به فناوری بلاکچین

2- ارزش قابل توجهی که توسط انواع سرویس‌های اختصاصی ارائه می‌شود

به این ترتیب، افراد (تولیدکنندگان محتوا) و شرکت‌ها در حال حاضر، باید وجود گزینه‌های مختلف و تطبیق آن با نیازهای کسب و کار خود را ارزیابی کنند. و اگر تصور کردند که یک پلتفرم یا استراتژی خاص، فرصت خوبی به شمار می‌رود، در آن ورود کرده و آن را امتحان کنند.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد