با اینکه معاونت دادستانی کل کشور اعلام کرد که پلتفرمهای آگهی باید در فاز اول طرح سامانه امتا، تمامی آگهیهای خودرو و مسکن را بر این اساس احراز هویت کنند اما تا به امروز کمتر سایتی به این سامانه پیوسته و انتقاداتی نسبت به عملکرد آن از سوی فعالان صورت گرفته است؛ انتقاداتی که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اکنون به برخی از آنها پاسخ داده است.
بسیاری از صاحبین کسبوکارهای اینترنتی نسبت به اینکه امتا به آنها API نمیدهد و یا طولانی بودن روند این سامانه و نحوه عملکرد آن که منجر به خروج کاربر از پلتفرم میشود را مورد انتقاد قرار دادند و سامانه امتا سعی کرده در اطلاعیه اخیر خود تمام این انتقادات را به نحوی پاسخ دهد.
در ابتدای امر باید گفت سامانه امتا اولین بار در الکامپ سال ۹۸ رونمایی شد در همان زمان نیز مقرر شده بود تا کسب و کارها با اتصال به آن امکان احراز هویت کاربران خود را فراهم کنند؛ اما تا امروز این موضوع محقق نشده است.
بررسی نحوه کارکرد سامانه امتا
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در اطلاعیهای موسوم به بررسی نحوه کارکرد سامانه احراز هویت اِمتا در وهله اول به انتقاد عدم ارائه API از سوی این سامانه پاسخ داده و تاکید کرده «این سامانه به صورت API در اختیار کسب و کارها قرار میگیرد». طبق اعلام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، یکی از اهداف اصلی تدوین و ابلاغ سند نظام هویت معتبر در فضای مجازی که برخی منتقدان به استناد آن به سامانه اِمتا ایراد گرفتهاند نیز لزوم صیانت از دادههای کاربران در فضای مجازی است، بنابراین فرآیند شناسایی و احراز کاربران باید در بستر این سامانه طی شود. ابزار احراز هویت گوگل (Login With Google Account) که مورد استفاده بسیاری از پلتفرم ها و کاربران ایرانی است نیز به همین شیوه است.
این اطلاعیه درباره طولانی بودن رویه احراز هویت این سامانه نیز گفته که به علت کامل بودن این نوع احراز هویت، طولانی بودن این روند تنها در بار اول حس میشود و پس از آن کاربر تنها با نام کاربری (شماره موبایل) و رمز عبور یکتای خود احراز میشود. این سامانه تاکید کرده که احراز هویتهای گوناگون انواع پلتفرمها و کسبوکارها به تنهایی کلی هزینهبر و وقتگیر است و تاکید داشته اگر تمامی این موارد به صورت یکپارچه در سامانه امتا باشد، تجربه کاربری مناسبتری برای مشترکین به وجود خواهد آمد.
همچنین در این اطلاعیه تاکید شده تا امروز ۸ میلیون شهروند ایرانی (تقریبا یک دهم جمعیت کشور) در این سامانه احراز هویت شدهاند که تنها با شماره موبایل خود به راحتی احراز میشوند.
در وهله بعدی به کارنامه امتا اشاره شده که یکی دیگر از نقاط مشترک انتقادات فعالین کسبوکارهای اینترنتی بود، کارنامهای که به زعم آنها در طرح فروش فوقالعاده خودرو خوب ظاهر نشده و آنها واهمه پیش آمدن مشکلات دوباره سامانه امتا را دارند. مرکز تجارت توسعه الکترونیکی اما گفته برخلاف اظهارات مطرح شده، تجربه امتا در احراز هویت طرح فروش فوقالعاده خودرو یک تجربه موفق بوده و برای گواه این ادعا اعلام کرده که در ده روز، هفت میلیون کاربر شناسایی و احراز هویت شدند.
این مرکز گفته برخی مشکلات پیش آمده در این فرایند به خاطر نقص کار کمیته خودرو بوده و نه نقص کار خود سامانه امتا. به گفته این مرکز «امتا تطابق شماره موبایل کاربران با کد ملی آنها را از طریق سرویس شاهکار که یکی از ابزارهای شناسائی و احراز هویت است انجام میدهد و این سرویس تمامی سیم کارتهای کشور اعم از دائمی و اعتباری را پوشش میدهد.»
در نهایت در بند پایانی اطلاعیه به موضوع ریزش کاربران پلتفرمهای آگهی و هدایت آنها به شبکه های اجتماعی خارجی اشاره شده که یک انتقاد مهم دیگر بازیگران اکوسیستم بود. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در برابر این انتقاد گفته که هیچ شبکه اجتماعی که کارکرد پلتفرمهای آگهی را داشته باشد وجود ندارد و همچنین ادعا کرده که صرفا کاربرانی که قصد انجام اقدامات سوداگرانه و خلافکارانه دارند در این بسترها فعالیت میکنند. این اطلاعیه در ادامه ضمن مخالف با حذف قیمتها از این سامانهها اعلام کرده که اگر همکاری درباره احراز هویت صورت میگرفت، نیازی به این اقدام نبود:
«قابل توجه تحلیلگران اینکه، یکی از عللی که کاربران به سمت شبکههای اجتماعی خارجی هدایت میشوند استعلام قیمت برخی کالاهاست که از سکوهای آگهی حذف شده است، که در این خصوص نظر کارشناسی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز عدم حذف قیمت هاست و درصورتی که این سکوها دستورالعمل ابلاغی از سوی کمیته عالی نظارت بر کسب و کارهای مجازی در شهریور ماه سال گذشته را که یکی از بندهای مهم آن الزام احراز هویت آگهی دهندگان است را رعایت میکردند، قیمت های خودرو و مسکن از این سکوها حذف نمیگردید.»
در پایان این اطلاعیه ذکر شده که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در آذرماه سال گذشته و مردادماه سال جاری با نمایندگان سکوهای آگهی و اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی جلساتی داشته و به تفاهماتی رسیده است و اصلاحاتی در سامانه امتا ایجاد کرده است. با این حال مرکز توسعه تجارت الکترونیکی میگوید که با وجود انجام این اصلاحات، هیچ همکاری با سامانه امتا از سوی بازیگران پلتفرمهای آگهی صورت نگرفته است.
دیدگاه کاربران