4 توصیه برای رهبری شرکت‌های ادغام شده

۰۰/۱۱/۱۶

معمولاً شرکت‌هایی که ادغام می‌شوند یا مالکیت آن‌ها واگذار می‌شود، راه دشواری را از جنبه رهبری و هدایت شرکت پیش روی خود می‌بینند. در واقع این شرکت‌ها به یک رویکرد متفاوت برای همگام شدن با مدیرعامل و هم‌تیمی‌های جدید نیاز دارند. ما اخیراً چنین تجربه‌ای را در مالکیت شرکت Auth0 پشت سر گذاشتیم. هر چند […]

معمولاً شرکت‌هایی که ادغام می‌شوند یا مالکیت آن‌ها واگذار می‌شود، راه دشواری را از جنبه رهبری و هدایت شرکت پیش روی خود می‌بینند. در واقع این شرکت‌ها به یک رویکرد متفاوت برای همگام شدن با مدیرعامل و هم‌تیمی‌های جدید نیاز دارند. ما اخیراً چنین تجربه‌ای را در مالکیت شرکت Auth0 پشت سر گذاشتیم.

هر چند که Okta و Auth0 تفاوت‌های خود را دارند، اما ساختن هویت آینده شرکت، یک هدف مشترک در مالکیت مشارکتی است. با اینکه زمان زیادی از بسته شدن قرارداد خرید (اوایل سال 2021) نمی‌گذرد، اما من و Eugenio Pace، مدیر عامل Auth0، راه درازی را در کشف بهترین راه‌ها برای پذیرش تفاوت‌هایمان، متحد کردن تیم‌ها و درک تفاوت‌های رهبری یکدیگر پیموده‌ایم.

از نتیجه این همکاری، تا کنون درس‌های زیادی گرفته‌ایم که این موارد می‌تواند تجربه‌های جذابی برای مدیران عامل یا سایر مدیران عالی رتبه پس از شریک شدن در مالکیت شرکت باشد. در ادامه این مقاله مهمترین این نکات را در طول یک سال گذشته برای شما بازگو می‌کنم.

1. کارهای آماده سازی را از قبل انجام دهید.

بنظر من ارزش آن را دارد که قبل از بستن قرارداد مشارکت در مالکیت، چشم انداز شرکت خود را مکتوب کنید. نوشتن اهداف باعث می‌شود تا بتوانید به راحتی آن‌ها را به اشتراک بگذارید. قبل از خرید مالکیت، در یک نوشته طولانی، چشم انداز 5 ساله خود را برای Okta ترسیم کردم.

در حالی که مشخص کردن نقشه راه Okta بخشی از وظایف من به عنوان مدیرعامل است، اما هرگز آن را با این دقت ننوشته بودم (که در نهایت طولانی‌تر از چیزی شد که فکر می‌کردم، حدود 15 صفحه!) این کار باعث شد به چیزی که برای Okta در 12 سال گذشته رخ داده و آنچه در آینده برای آن رخ خواهد داد فکر کنم.

زمانی که ما فرآیند دستیابی به بهترین روش‌ها برای همکاری و نزدیک کردن دو شرکت خود را آغاز کردیم، Eugenio از این اقدام من استقبال کرد. او نیز سندی مشابه تهیه کرده بود که در آن دیدگاه خود را برای چگونگی رسیدن به موفقیت در این مشارکت بیان می‌کرد.

در واقع این اسناد به ما کمک کردند تا اهداف خود را با یکدیگر هماهنگ کنیم و نشان دهیم که چگونه می‌خواهیم از فرصت‌های عظیم بازار نهایت استفاده را ببریم.

2. ویژگی‌های مشترک در نحوه رهبری خود را پیدا کنید.

یافتن ویژگی‌ها و ارزش‌های مشترک مدیران به بهبود روابط آن‌ها کمک می‌کند. من و Eugenio، هر دو می‌دانستیم که اهمیت زیادی برای اجرای دستورالعمل‌های “north star” جهت ادغام قائل هستیم: رشد پایدار، اولویت دادن به مشتری، نوآوری مستمر، حفاظت از برند و توانمندسازی تیم، از بخش‌های این دستورالعمل هستند.

احتمالاً کارمندان ما فکر می‌کنند که پرداختن به این اولولیت‌ها در ادغام استارتاپ‌ها، روندی تکراری و کلیشه‌ای بوده، اما همسویی با ارزش‌ها به افزایش شفافیت و ثبات تیم‌های ما در طول این زمان کمک زیادی کرده است.

من و Eugenio، با وجود ارزش‌های فرهنگی متقابل، شباهت‌هایی در سبک رهبری و ویژگی‌های شخصیتی خود داریم که مکمل یکدیگر هستند. هر دوی ما درونگرا هستیم و حتی در تست INTP، امتیاز یکسانی را ثبت کردیم که نشان از ویژگی‌های رهبری یکسان ماست. هر دوی ما قابل اعتماد و مسئولیت پذیر هستیم و سبک کار یکدیگر را درک می‌کنیم.

Eugenio در تولید و کار با فناوری تجربه زیادی دارد، بنابراین ما می‌توانیم هنگام بحث و تصمیم گیری در مورد آینده‌ شرکت‌هایمان، کاملاً فنی و با جزئیات صحبت کنیم. همچنین سابقه مشترک‌مان، ما را قادر می‌سازد تا به طور مؤثری نظرات‌مان را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و بازخورد آن را دریافت کنیم.

در نهایت، درک سبک منحصر بفرد شریک جدید خود و شباهت‌ها (و تفاوت‌هایتان)، می‌تواند باعث شود تا بطور کارآمدتری با یکدیگر کار کنید، سریع‌تر تصمیم بگیرید و به سرعت رشد کنید.

3. از نقاط قوت هر دو تیم استفاده کنید.

ادغام شرکت‌ها نشان دهنده این است که تقریباً فرصت دستیابی به موفقیت‌های قابل توجه برای هر دو شرکت طرف قرارداد به اتمام رسیده است. برای ادغام یا تحت مالکیت قرار گرفتن، شرکت‌ها باید این کار را به درستی انجام دهند: شناسایی نقاط قوت و ضعف هر شرکت که آن‌ها را به این مرحله رسانده است.

در واقع هنگام ترکیب تیم‌ها، ترکیب عناصر هر تیم که باعث هم‌افزایی می‌شوند و در عین حال از ویژگی‌های منحصر بفرد هر شرکت محافظت می‌کنند، ضروری است.

ادغام شرکت‌ها

به عنوان مثال، فرهنگ مشارکتی Auth0 به Okta کمک کرده است تا روحیه استارتاپی خود را دوباره احیاء کند. در واقع حفظ انرژی و سرسختی روزهای اولیه شرکت که به دنبال 10 مشتری اول خود بودیم (اکنون بیش از 14,000 نفر هستیم)، کار آسانی نیست!

اما Auth0 دیدگاه جدیدی را درباره نوآوری معرفی کرده که با وجود بهره گیری از آن، فضایی برای حفظ برندها و نقاط قوت منحصر بفرد هر دو شرکت‌ نیز فراهم شده است. Auth0 برندی است که توسعه دهندگان آن را دوست دارند و رویکرد دورکاری کارکنان آن به ما کمک کرد تا در سال گذشته بتوانیم یک محیط کاری پویا را تجربه کنیم.

بنابراین بهره مندی از نقاط قوت شرکتی که با شما ادغام شده، به رشد شرکت شما در زمینه‌های جدید کمک می‌کند.

4. وقتی شک دارید، بیش از حد ارتباط برقرار کنید!

در روزهای اولیه ادغام شرکت‌ها، دستیابی به موفقیت به این فاکتور بستگی دارد: میزان ارتباط عمدی و مکرر تیم‌ها و مدیران دو شرکت! سعی کنید جلسات مختلف را هم در سطح مدیران و هم در سطح کارمندان برقرار کرده و این رویه را حفظ کنید.

در سال گذشته، ما جلسات را بطور منظم و همچنین عمدی، با حضور همه کارمندان دو شرکت با نهایت شفافیت برگزار کردیم. ما برنامه‌های کاری را بر مبنای تصمیمات گرفته شده، موارد غیرقابل تغییر و همچنین موارد بلاتکلیف تنظیم کردیم. این اقدام به عنوان راهی برای آگاه نگه داشتن کارمندان و در عین حال صادق بودن با آن‌ها در مورد چیزهایی که هنوز در حال فهمیدن آن‌ها هستیم، مؤثر عمل کرده است.

در واقع در هر ادغامی، بحث در مورد فضاهای اداری، مزایای ادغام شده و زمان‌بندی ادغام تیم‌ها، بطور اجتناب ناپذیری مطرح می‌شود و دادن فرصت به کارمندان برای صحبت در مورد ابهامات و به اشتراک گذاشتن نگرانی‌ها، به ایجاد اعتماد و شفافیت در شرکت کمک زیادی می‌کند.

ادغام و تحت مالکیت قرار گرفتن شرکت‌ها ممکن است باعث شود تا نقاط قوت هر یک از شرکت‌ها به چالش کشیده شده و روحیه متحد هر شرکت تهدید شود، بنابراین برای حفظ همه افراد در مسیر و تلاش برای دستیابی به یک هدف واحد، ارتباط هدفمند نیاز است.

سخن آخر

صرف انرژی برای موفقیت این مشارکت ارزشش را داشت؛ من و Eugenio کمتر از یک سال است که با یکدیگر کار می‌کنیم و در حالی که وارد فصل بعدی این شراکت می‌شویم، تا کنون از دیدگاه‌ها و تجارب یکدیگر به شدت بهره برده‌ایم.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد