بررسی و تحلیل بازار FMCG در ایران

۰۰/۱۱/۱۲

بازار کالاهای تند مصرف یا FMCG یکی از بازارهای جذاب در ایران است که سهم بازار آنلاین در آن به شدت پایین است. اندازه بزرگ این بازار در کنار سهم اندک بازار آنلاین از کل بازار FMCG، باعث شده است که شاهد رقابت بزرگ ترین استارتاپ های ایرانی(اسنپ و دیجی کالا) در کنار یکی از […]

بازار کالاهای تند مصرف یا FMCG یکی از بازارهای جذاب در ایران است که سهم بازار آنلاین در آن به شدت پایین است. اندازه بزرگ این بازار در کنار سهم اندک بازار آنلاین از کل بازار FMCG، باعث شده است که شاهد رقابت بزرگ ترین استارتاپ های ایرانی(اسنپ و دیجی کالا) در کنار یکی از بزرگترین فروشگاه های زنجیره ای(افق کوروش) برای جذب بیشتر مشتریان باشیم. (احتمالا در چند وقت اخیر پیامک هایی با مضمون ارسال فوق سریع و یا کدهای تخفیف گوناگون از اسنپ و دیجی کالا و اکالا دریافت کرده اید.)

به همین دلیل در گزارشی به “بررسی و تحلیل بازار FMCG در ایران” پرداخته‌ایم. در بخش اول این گزارش به محاسبه اندازه بازار و سهم بازار آنلاین از کل بازار پرداخته‌ایم و سپس سهم بازیگران اصلی بازار آنلاین (اسنپ مارکت، اکالا، دیجی جت) را بررسی کرده ایم و در نهایت با کمک داده‌هایی که ماتوریتی در اختیار راستا قرار داده است، نظرات کاربران درباره اسنپ مارکت، اکالا و دیجی جت تجزیه و تحلیل شده است.

در ادامه بخش‌هایی از این گزارش را مشاهده می‌کنید.

اندازه بازار FMCG در کشور چقدر است؟

براساس نمونه‌گیری سال 99 مرکز آمار، هر خانوار شهری به طور متوسط سالانه 16 میلیون و هر خانوار روستایی به طور متوسط سالانه 11 میلیون هزینه صرف خرید مواد خوراکی می‌کند. براساس تعداد خانوارهای شهری و روستایی می‌توان گفت، اندازه بازار موادخوراکی در کشور 388 هزار میلیارد تومان است.

البته بازار FMCG تنها محدود به فروش مواد خوراکی نیست و با نگاهی به صورت‌های مالی مجموعه افق کوروش و رفاه در سال 99، متوجه می‌شویم که حدود 20 درصد از این فروش این فروشگاه‌ها کالاهای بهداشتی و شوینده بوده است. با این حساب می‌توان اندازه بازار FMCG  در کشور را 485 هزار میلیارد تومان برآورد کرد.

سهم اُکالا، دیجی‌جت و اسنپ ‌مارکت از این بازار چقدر است؟

اُکالا، دیجی‌جت و اسنپ‌مارکت بازیگران اصلی بازار آنلاین FMCG هستند. اکالا امکان خرید از فروشگاه‌های افق کوروش، دیجی‌جت امکان خرید از جت‌مارت ها و فروشگاه‌های محلی و اسنپ‌ مارکت نیز امکان خرید از مجموعه هایپر استار و فروشگاه‌های محلی برای کاربران خود فراهم کرده‌اند.

در نظرسنجی صورت گرفته توسط تیم راستا از کاربران پرسیده شد که برای خرید اقلام سوپرمارکتی خود بیشتر از کدام یک از برنامه‌های بالا استفاده می‌کنند. در این نظرسنجی بیش از 22 هزار نفر شرکت کردند.

نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که در حال حاضر سهم اُکالا از بازار خرده فروشی 45%، اسنپ مارکت 37% و دیجی‌جت 18% است.

(نعیم ابراهیمیان، مدیر مارکتینگ افق کوروش، در یلدا سامیت 1400 عنوان کرد که مجموعه اُکالا روزانه 60 هزار فاکتور کالا را برای مشتریان خود ارسال می‌کند و سایر بازیگران نیز مجموعا روزانه همین مقدار فاکتور کالا را به فروش می‌رسانند.)

تجربه کاربران از خرید آنلاین

در ادامه به کمک داده‌هایی که ماتوریتی در اختیار راستا قرار داده، عملکرد سه بازیگر اصلی این حوزه اسنپ مارکت، اُکالا و دیجی‌جت براساس نظرات کاربران بررسی شده است. در این روش براساس الگوریتم هوش مصنوعی ماتوریتی، ابتدا نظرات کاربران درباره سه بازیگر اصلی این حوزه از منابع مختلف(توییتر، اینستاگرام، کافه بازار، گوگل پلی و …) جمع‌آوری شده است. و سپس با حذف نظرات زائد مانند نظرات تبلیغاتی، تجربه های خرید جمع آوری شده و این تجربه ها در دسته‌های مختلف تقسیم‌بندی شده است

ماتوریتی یک ابزار پایش و تحلیل شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند به نظرات کاربران در اینترنت دسترسی پیدا کرده و دیدگاه‌های‌شان را زیر نظر بگیرند. علاوه بر این، ماتوریتی با بهره‌گیری از هوش مصنوعی این امکان را به کسب‌وکارها می‌دهد تا با تجزیه و تحلیل داده‌های متنی و تبدیل آن‌ها به داده‌های کمی بر اساس داده و حقایق تصمیم‌های استراتژیک بگیرند.

در سه ماه گذشته بیش از 4 هزار تجربه خرید مثبت و منفی توسط کاربران در منابع مختلف ثبت شده است. در این بازه زمانی بیشترین درصد تجربه مثبت خرید توسط کاربران دیجی‌جت و بیشترین درصد تجربه منفی خرید نیز توسط کاربران اُکالا به ثبت رسیده است.

 

برای دانلود گزارش کامل این مقاله کلیک کنید.

آن چه در این گزارش می‌خوانید:

  • اندازه بازار FMCG در کشور چقدر است؟
  • چند درصد از این بازار آنلاین است؟
  • سهم اُکالا، اسنپ مارکت و دیجی‌جت از این بازار چقدر است؟
  • بررسی نظرات و تجربه کاربران درباره اسنپ مارکت
  • بررسی نظرات و تجربه کاربران درباره اُکالا
  • بررسی نظرات و تجربه کاربران درباره دیجی جت
  • بررسی نقاط ضعف و قوت اُکالا، اسنپ مارکت و دیجی‌جت

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد