3 بازاری که دیجی کالا در سالهای آینده به آن ورود خواهد کرد.
دیجی کالا که امروز به عنوان بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران شناخته می شود، در سال 85 توسط برادران محمدی تاسیس شد. دیجی کالا کار خود را با فروش کالاهای دیجیتال و به طور خاص دوربین عکاسی آغاز کرد. در حال حاضر در این فروشگاه آنلاین، گروه های مختلف کالا مانند کالای دیجیتال، لوازم خانگی، لوازم شخصی، فرهنگ و هنر و ورزش و سرگرمی با تنوعی بسیار بالا عرضه شده و علاوه بر آن بیش از 150 هزار فروشنده کالاهای خود را بر این بستر به فروش می رسانند.
علاوه بر فعالیت در حوزه تجارت الکترونیک(دیجی کالا، دیجی استایل، دیجی جت، کمدا، فیدیبو،پیندو،)، دیجی کالا در حوزه های پرداخت(دیجی پی)، نوآوری(دیجی نکست)، محتوا(دیجی کلا مگ) مارتک و لجستیک نیز حضور پیدا کرده است. باتوجه به شباهت زیاد مدل توسعه دیجی کالا و آمازون در این مقاله به بررسی بازارهایی خواهم پرداخت که احتمالا دیجی کالا در سالهای آینده به آن ورود خواهد کرد.
1- دارو
فروش اینترنتی دارو یکی از حوزههای جذابی است که انتظار می رود در سالهای آتی دیجی کالا با قدرتی بیشتری به آن ورود کند. با شیوع کرونا کسب و کارهای بسیاری از جمله دیجی کالا و اسنپ قصد ورود به این بازار را داشتند، اما دخالتهای عجیب و غریب قانونگذار مانع از حضور کسب و کارهای اینترنتی در این حوزه شده است.
با توجه به اندازه بازار قابل توجه فروش دارو در کشور (حدود 100 هزار میلیارد تومان) و سهم ناچیز(تقریبا صفر) بازار آنلاین از فروش دارو، ورود به این بازار فرصت جذابی برای کسب و کارهای اینترنتی به شمار می رود.
چرا دیجی کالا باید وارد بازار دارو شود؟
راحتی: احتمالا شما با این موضوع روبرو شده باشید که برای تهیه یک نسخه دارو به داروخانه مراجعه کرده باشید و زمانی را در صف انتظار از دست داده باشید. یا حتی در برخی موارد به دلیل نبودن برخی از داروها در آن داروخانه، مجبور باشید که به داروخانه دیگری مراجعه کنید. به نظر می رسد که نیازی در این بازار وجود دارد که هنوز پاسخ مناسبی برای آن یافت نشده است.( شاید باید گفت که قانون گذار تاکنون مانع حضور کسب و کارهای در این بازار شده است.)
تجربه: ارسال نادرست دارو و تاخیر در ارسال دارو ممکن است خسارت های غیر قابل جبرانی را به وجود بیاورد و همین اهمیت دریافت، بستهبندی و ارسال دارو بیش از سایر کالاها مشخص میکند. تجربه چندین ساله دیجی کالا در بازار خرده فروشی و FMCG (دریافت، بسته بندی و ارسال کالاهای مختلف) میتواند به این شرکت کمک کند تا با کاهش خطاهای مربوطه عملکرد بهتری نسبت به سایر رقبا در این بازار داشته باشد.
پایگاه مشتریان و شبکه توزیع: براساس آخرین گزارش منتشر شده توسط دیجی کالا این شرکت در سال 99 بیش از 30 میلیون بازدید کننده منحصر به فرد ماهانه از وب سایت خود داشته و در حال حاضر نیز بیش از 8 میلیون نصب فعال در کافه بازار دارد.
روزانه بیش از 4000 تعداد کالا توسط دیجی کالا تحویل مشتریان داده می شود( بدون در نظرگرفتن اقلام تند مصرف تحویلی توسط دیجی جت).بنابراین ظرفیت های لجستیکی و پایگاه مشتریان دیجی کالا، یکی از مهم ترین مزیت های دیجی کالا برای ورود به این بازار است.
مراکز جمع آوری، پردازش و توزیع کالا: تا پایان سال ۹۹ دیجیکالا با برخورداری از ۵۵ مرکز برای توزیع کالا، خدمات پس از فروش و ۳۲ محل جمعآوری کالای فروشندگان سراسر کشور، به توسعه مراکز زیرساختی و توان پردازشی خود ادامه دادهاست. این مراکز زیرساختی و توان پردازشی می توانند به عنوان یک هاب برای ارسال دارو به کمک دیجی کالا بیایند.
2- تامین مالی کسب و کارهای کوچک:
تامین مالی یکی از مهم ترین دغدغه های کسب و کارهای کوچک است و در حال حاضر تنها راه تامین مالی کسب و کارها کوچک در کشور دریافت تسهیلات بانکی است. از آن جا که وام های کوچک هزینه تقریبا یکسانی با وام های بزرگ دارند اما سود کمتری نصیب بانک ها می کنند، بانک ها تمایل کمتری به پرداخت این تسهیلات دارند. ضمن اینکه دریافت وام از بانک کار آسانی نیست و نیاز به تضامینی زیادی دارد( مخصوصا برای کسب و کارهای آنلاین که دارایی های فیزیکی کمتری دارند). بنابراین می توان گفت که دریافت وام برای کسب و کارهای کوچک کار بسیار سختی است.
چرا دیجی کالا باید وارد بازار تامین مالی کسب و کارهای کوچک شود؟
گسترش مارکت پلیس و کسب درآمد جانبی: در حال حاضر بیش از 150 هزار فروشنده در مارکت پلیس دیجی کالا مشغول به کار هستند که تخمین زده می شود حدود 80 درصد از کل فروش دیجی کالا توسط این کسب و کارها اتفاق میافتد. علاوه بر کارمزد دریافتی، تامین مالی این کسب و کارها برای مدیریت موجودی، گسترش محصولات و … می تواند فروش این کسب و کارها را افزایش داده و در نتیجه درآمد دیجی کالا نیز افزایش دهد. ضمن اینکه اعطای وام به کسب و کارهای فعال در دیجی کالا، تمایل کسب و کارها به حضور در مارکت پلیس دیجی کالا را افزایش می دهد.
( اگر برآورد کنیم که سالانه 5 هزار کسب و کار فعال در دیجی کالا تقاضای وام 200 میلیونی داشته باشند و کارمزد دریافتی دیجی کالا را 3 درصد درنظر بگیریم. در هر سال 30 میلیارد سود نصیب دیجی کالا خواهد شد که البته نسبت سود این شرکت از فروش مستقیم و مارکت پلیس عدد چشمگیری نیست اما نقش به سزایی در گسترش مارکت پلیس این شرکت خواهد داشت.)
کاهش ریسک پرداخت وام: مدیریت ریسک وام های اعطائی کار آسانی نیست ولی دیجی کالا با استفاده از دیتاهایی که از فروشندگان خود دارد می تواند فرآیند این کار را نسبت به بانک ها کوتاه تر و جذاب تر کند. ضمن اینکه بازپرداخت وام ها می تواند از طریق فروش کسب و کارها در مارکت پلیس دیجی کالا تامین شود.
3- بیمه:
همان طور که می دانید دیجی کالا کار خود را با فروش کالاهای دیجیتال و به طور خاص دوربین عکاسی در سال 85 آغاز کرد. و در حال حاضر نیز کالاهای دیجیتال سهم بالایی از فروش این شرکت را در اختیار دارند. با توجه به افزایش قیمت دلار و رشد چندبرابری کالاهای دیجیتال در سال های گذشته، خرید بیمه برای موبایل، لپ تاپ و … تا حدود زیادی توجیه پذیر شده است. بنابراین دیجی کالا می تواند در کنار فروش محصولات دیجیتال، بیمه این محصولات را نیز به فروش برساند.
براساس آخرین گزارش دیجی کالا بیش از 150 هزار فروشنده در سال 99 در این فروشگاه حضور داشتهاند.فروش بیمه سلامت، عمر و … به فروشندگان حاضر در مارکت پلیس دیجی کالا یکی دیگر از مزیت های حضور دیجی کالا در بازار بیمه است. البته اندازه بازار بیمه به مانند تامین مالی چندان بزرگ نیست و جذابیت این بازار با گسترش کسب و کارهای فعال در مارکت پلیس دیجی کالا افزایش پیدا میکند.
نویسنده: وحید وفایی
دیدگاه کاربران