گزارش کامل مراسم یلدای کارآفرینان

۹۸/۱۰/۴

روز چهارشنبه 27 آذر چهارمین گردهمایی یلدای کارآفرینان توسط هفته نامه شنبه برگزار شد. در این مراسم 3هزار نفر از فعالان اکوسیستم استارتاپی ایران حضور داشتند و به بررسی چالش ها و فرصت های پیش روی حوزه کارآفرینی در ایران پرداختند. نکته عجیب این مراسم، عدم حضور گروه اسنپ (IIG) در این مراسم بود. به […]

روز چهارشنبه 27 آذر چهارمین گردهمایی یلدای کارآفرینان توسط هفته نامه شنبه برگزار شد. در این مراسم 3هزار نفر از فعالان اکوسیستم استارتاپی ایران حضور داشتند و به بررسی چالش ها و فرصت های پیش روی حوزه کارآفرینی در ایران پرداختند. نکته عجیب این مراسم، عدم حضور گروه اسنپ (IIG) در این مراسم بود. به نظر می رسد دلیل موضوع حواشی بوجود آمده در مراسم سال گذشته بوده است. در مراسم یلداسامیت 97، اکبر هاشمی و آرش برهمند در گفتگوی رودررو با ژوبین علاقبند مدیرعامل اسنپ، سوالاتی را مطرح کردند که به زعم برخی کارشناسان با هدف تخریب گروه اسنپ طراحی شده بود.

در این گزارش خلاصه ای از مهمترین اتفاقات مراسم یلدای امسال را مورد بررسی قرار داده و برخی واکنش های کاربران در فضای مجازی را مرور می کنیم.

برنامه برگزاری مراسم یلدا

  1. ارائه بنیانگذاران 3 استارتاپ آریامدتور، رادین و طنین
  2. گفتگوی رو‌ در رو با دو شرکت استارتاپی تخفیفان و ایران تلنت
  3. سخنرانی محمود‌رضا هاشمی (عضو هیات علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران)
  4. پنجره‌‌های رو به فردا: فرصت‌های موجود در حوزه Big Data محسن ارجمندی بنیانگذار میراث
  5. رونمایی از کتاب سال استارتاپ‌های ایران و اهدای تندیس یلدا
  6. ارائه میلاد منشی‌پور هم‌بنیانگذار تپسی
  7. ارائه مجید دودهکی بنیانگذار ECM (ارائه گزارشی از سهم اینترنت از اقتصاد دیجیتال)
  8. پنل اول: اقتصاد دیجیتال و اقتصاد سنتی ایران؛ چالش‌ها و فرصت‌های مشترک
  9. گزارش وضعیت سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سال 98(محمدمهدی فریدوند رئیس انجمن وی‌سی ایران)
  10. گفتگوی رو در رو با مدیران اپلیکیشن‌های نقشه و مسیریاب نشان و بلد
  11. ارائه رضا قربانی بنیانگذار راه پرداخت و امیرعباس امامی بنیانگذار کارچین در مورد بلاکچین
  12. پنل بررسی دلایل شکست استارتاپ‌ها و ناکامی شتابدهنده‌ها در ایران
  13. ارائه مجید حسینی نژاد بنیان‌گذار علی بابا

1) ارائه بنیانگذاران 3 استارتاپ آریامدتور، رادین و طنین

هادی شجاری، بنیان‌گذار پلتفرم گردشگری سلامت «آریامدتور»: در دو سال گذشته از بیش از ۶۵ کشور جهان ۱۰ هزار درخواست کننده داشتیم.

خلیل طاهری، بنیانگذار استارتاپ «رادین» فعال در حوزه سخت افزارهای امنیتی: در آذر 97 بود که در رادین اولین دستگاه HSM بومی به نام سربن را ساختیم و اواسط سال 98 بود که کیف پول سخت‌افزاری را راه‌اندازی کردیم. سیم‌کارتی که افراد می‌توانند به وسیله آن دارایی خود را حفظ کنند.

سمیرا کوشکستانی، هم‌بنیانگذار «طنین»: سالانه دوهزار کودک ناشنوا متولد می‌شوند که ممکن است تا آخر عمر نشنوند. اما راه‌حل‌هایی مانند سیستم‌های کاشت حلزون راه‌اندازی کردیم که امکان شنیدن برای ناشنوایان را فراهم می‌کند.

2) گفتگوی رو‌ در رو با دو شرکت استارتاپی «تخفیفان» و «ایران تلنت»

نازنین دانشور بنیانگذار «تخفیفان»: بعد از 3 سال مذاکره، نت برگ رسما با تخفیفان ادغام شده و قرارداد ۴۸ ساعت قبل انجام شد. این ادغام چالش‌های زیادی داشته و تمام تلاش ما این است که نت‌برگ باقی بماند و از بین نرود. در حال حاضر هر دو تیم در یک مکان فعالیت می‌کنند.شاید به نظر برسد نت برگ و تخفیفان پلتفرم‌هایی مشابه هستند، اما تفاوت‌های بسیاری دارند و ما تنها ۹ درصد کاربر مشترک داشتیم که البته این موضوع جای امیدواری زیادی دارد.

آسیه حاتمی بنیانگذار «ایران تلنت»: اطلاعات حدود یک میلیون کاربر در ایران تلنت موجود است. حدود 8 هزار شرکت در این سایت حضور دارند و 12 هزار نفر سالانه توسط این کسب‌وکار در شرکت‌ها جذب می‌شوند. حدود ۷۰ درصد شغل‌هایی که در سایت ما هستند، مشاغل میانی و ارشد سازمانی هستند.

3) سخنرانی محمود‌رضا هاشمی- عضو هیات علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران

در سال ۱۹۹۵ موج اول، ظهور فروشگاه‌های آنلاین بود. موج دوم با ظهور شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۰۴ و موج سوم با ارائه خدمات مبتنی بر موبایل در سال ۲۰۱۰ ظاهر شدند. در ایران موج اول در سال ۱۳۸۳، موج دوم در سال ۱۳۸۹ و موج سوم در سال ۱۳۹۲ ظاهر شدند.

موج چهارم بازگشت به ریشه‌ها همگرا شدن کانال‌های سنتی و آنلاین است که از سال‌های ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ در دنیا به وجود آمدند و کلید اصلی این موج را “اومنی‌چنل” می‌باشد؛ اینکه مشتریان امروز باید بتوانند همه‌چیز را خودشان انتخاب کنند. بر اساس تجربیات والمارت و آمازون، بین کانال‌های سنتی و کانال‌های آنلاین نباید تفکیکی ایجاد شود.

4) سخنرانی محسن ارجمندی بنیانگذار استارتاپ میراث

استارتاپ میراث توانسته رکورد ذخیره‌سازی را با ۱۳۰ درصد سریع‌تر بودن نسبت به شرکت خارجی دیگری، در دنیا بشکند و در سال ۱۳۹۶ هم توانست انتخابات ریاست جمهوری ایران را با دقت بسیار زیادی پیش‌بینی کند.

ما در «میراث» دستاوردهای زیادی داشتیم اما یک ضعف پررنگ به نام مدیریت درآمد هم وجود داشت. در نهایت فهمیدیم باید چیزی بسازیم که آدم‌ها «عاشق» آن باشند. پلتفرمی ساختیم که یکپارچه‌سازی و حفظ اطلاعات خصوصی افراد رو انجام می‌دهد.

5) رونمایی از کتاب سال استارتاپ‌های ایران و اهدای تندیس یلدا

در این مراسم از ‏کتاب سال استارتاپ‌های ایران رونمایی شد. در این کتاب تمام اطلاعات 2هزار استارتاپ برتر ایران و حوزه فعالیت آنها وجود دارد. این کتاب در حالی در مراسم یلداسامیت رونمایی شد که طبق اعلام هفته نامه شنبه، قرار است بهمن ماه منتشر شود.

در ادامه تندیس‌های یلدا اهدا شد که البته انتخاب‌های این بخش مورد انتقاد کاربران قرار گرفت. نازنین دانشور مدیرعامل تخفیفان، امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران جزو کسانی بودند که تندیس یلدا دریافت کردند.

6) ارائه میلاد منشی‌پور هم‌بنیانگذار تپسی

باید تصمیم بگیریم که می‌خواهیم بین شاد بودن و معنادار بودن، کدام را انتخاب کنیم. ۱۵ سال پیش من روی یک سکوی نفتی احساس شادی از کارم داشتم. اما بعد دیدم صدها چاه نفت در دنیا وجود دارد، پس کاری که می‌کنم چندان معنادار نیست. تصمیم گرفتم به ایران برگردم، با تپسی روی زندگی مردم تاثیرگذار باشم و زندگیم «معنا» پیدا کند. موفقیت هیچوقت نهایی نیست و شکست هم موجب مرگ نمی‌شود؛ این شجاعت ادامه مسیر است که تعیین‌کننده است.

7) ارائه مجید دودهکی بنیانگذار ECM

در دهه گذشته ۱۳۲ نهاد سرمایه‌گذاری خطرپذیر داشتیم که در ۴۸۰ استارتاپ سرمایه‌گذاری کردند. ۱۶ اگزیت، ۲۰ ادغام داشتیم و ۴۰ استارتاپ در دو راند و بیشتر سرمایه جذب کردند.

8) پنل اول: اقتصاد دیجیتال و اقتصاد سنتی ایران؛ چالش‌ها و فرصت‌های مشترک

در پنل با حضور محسن جلال‌پور(فعال اقتصادی)، پدرام سلطانی(فعال اقتصادی، علی صحرایی(مدیرعامل بورس تهران)، حمید محمدی (دیجی‌کالا)، حسام میرآرمندهی (بنیانگذار کافه بازار) و شهرام شریف (روزنامه نگار حوزه فناوری) برگزار شد. قرار بود آذری جهرمی وزیر ارتباطات نیز در این پنل حضور داشته باشد که به دلایل نامشخصی این اتفاق رخ نداد.

علی وحدت: صندوق نوآوری و شکوفایی ۲ هزار میلیارد تومان از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری به شرکت‌های دانش بنیان تزریق شده است. در کنار این موضوع روش هم سرمایه گذاری را با صندوق‌های جسورانه بورسی و صندوق‌های پژوهش و فناوری اجرا کرده ایم و بسته به فعالیت صندوق ها، از 25% تا 400% سرمایه اولیه صندوق را تامین می‌کنیم. همچنین برای ایجاد صندوق‌های بورسی جدید، 40درصد سرمایه صندوق توسط دولت تامین خواهد شد.

محسن جلال‌پور: بستر «زمان» و «اطلاعات» در کنار «سرمایه» در کمک دولت به استارتاپ‌ها اهمیت دارد. اصلی‌ترین بستر، اینترنت یعنی همان بستر «اطلاعات» است که تکلیفش مشخص نیست. برای آیتم «زمان» هم به اندازه کافی احترام و ارزش قائل نیستیم. سرمایه نیز به تنهایی جواب نمی دهد که البته آن هم وجود ندارد.

تا زمانی که نگاه حاکمیت به موضوع جذب سرمایه خارجی تغییر نکند، اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد.

حمید محمدی: GDP ایران یک سی ام چین است اما بزرگترین e-commerce ایران، یک هشتصد ام بزرگترین e-commerce چین یعنی Alibaba است. این نشان می‌دهد که کسب و کار‌های ایرانی به اندازه ظرفیت خود رشد نکرده اند.

ورود دیجی‌کالا به بورس وابسته‌ به ذهنیت مسئولان بورس است. نسبت‌های کلاسیک سود برای ورود استارتاپ‌ها به بورس باید کنار گذاشته شود و باید با شاخص‌های رشد و اثرگذاری‌شان بر زندگی مردم قضاوت شوند.

حسام میر آرمندهی: کافه بازار و دیوار بیش از سه سال است که سود‌ده هستند و از این جهت آماده حضور در بورس هستند. مدتی است که در حال مذاکره برای ورود به بورس هستیم.

پدرام سلطانی: تشکیل صندوق‌های جسورانه با مشارکت 40درصدی دولت تهدید بزرگی برای اکوسیستم استارتاپی است. به استارتاپ‌ها توصیه می‌کنم در صورت نیاز وام بگیرید اما خود را درگیر دردسرهای سرمایه دولتی نکنید. ورود نهادهای حاکمیتی به اکوسیستم استارتاپی خطرناک است. نگاه حاکمیت به بزرگ شدن بنگاه‌های اقتصادی یک نگاه توام با احتیاط و نگرانی است و به همین دلیل میزان رشد بنگاه‌های خصوصی در ایران سقف دارد.

نرخ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در کشور ما منفی است. در چنین شرایطی ورود به بورس هم نمی تواند نتیجه مطلوبی برای استارتاپ‌ها داشته باشد.

9) گزارش وضعیت سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سال 98

محمدمهدی فریدوند رئیس انجمن وی‌سی ایران: در سال ۲۰۱۹ تعداد شرکت‌های سرمایه‌گذار کمتر شد اما مبالغ سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کرد. حوزه نرم‌افزار بیشترین سهم سرمایه‌گذاری در جهان را دارد.

حوزه‌های سرمایه گذاری مورد استقبال در ایران، فناوری اطلاعات و ارتباطات، انرژی، دارو و تجهیزات پزشکی، نانو و مواد پیشرفته هستند. پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۹۹ بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه فناوری روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری شود.

10) گفتگوی رو در رو با مدیران اپلیکیشن‌های نقشه و مسیریاب نشان و بلد

حسین بخشایی، مدیر استراتژی نشان: تعداد کاربران فعال مسیریاب نشان 3.8 میلیون نفر است. در یک ماه ۲۰ هزار سرعت‌گیر به نشان اضافه شد و در حال حاضر آپشن کی کجاست را در دست راه اندازی داریم. مساله فیلترینگ رقبا برای ما هم چالش است. امیدواریم دولت جایی بایستد که به جای فیلتر کردن، نقش قانون گذار را داشته باشد، با انحصار مبارزه کند و نگذارد پلتفرمی قانون آنتی تراست (مقابله با انحصارگرایی) را نقض کند و اگر همین نقش را داشته باشد برای رشد اکوسیستم کافی است.

زویا نیکنام، مدیر روابط عمومی بلد: بلد 3.5 میلیون کاربر فعال دارد. برای به روز کردن داده‌های اولیه از برخی سازمان‌ها دیتاها را جمع آوری و با خودروهای تصویربرداری‌ خیابان‌‌ها را جارو‌ کردیم. بلد سعی کرده است با مسیریابی ترکیبی با حمل‌ونقل عمومی یک مزیت ارائه کند. ما معتقدیم ایجاد محدودیت برای رقبای ما نتیجه‌ ای نخواهد داشت. ما در حضور رقبا هم در حال رشد بودیم.

11) ارائه رضا قربانی بنیانگذار راه پرداخت و امیرعباس امامی بنیانگذار کارچین

رضا قربانی: ‏اثبات مالکیت، اقتصاد واقعا اشتراکی، انتقال پول، اطلاعات و مالکیت محتوا 5 نمونه از کاربردهای اصلی بلاکچین است و کسب‌وکارهای بزرگی در حال کار کردن در این زمینه‌ها هستند.

امیرعباس امامی: ما در آینده از اقتصاد مبتنی بر واسطه‌ها به سمت اقتصاد مبتنی بر بلاکچین می‌رویم. کارچین انحصار پلتفرم‌ها را می‌شکند. کارچین یک پلتفرم است که شرکت‌های تاکسیرانی و همچون اسنپ و تپ‌سی میتوانند روی آن سوار شوند.

12) پنل بررسی دلایل شکست استارتاپ‌ها و ناکامی شتابدهنده‌ها در ایران

این پنل با حضور علی فیاض‌بخش (مدیر استراتژی سرآوا)، رضا زرنوخی (صندوق توسعه تکنولوژی ایران)، حمیدرضا احمدی (بنیانگذار ایوند)، علیرضا اسکندری (بنیانگذار بقچه)، رضا کلانتری‌نژاد (مدیرعامل هم آوا)، محسن سیدین (قائم مقام مدیرعامل شناسا)، مهدی محمدی (دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی) و اکبر هاشمی (بنیانگذار شنبه) برگزار شد.

علی فیاض بخش: قطعا در اکوسیستم استارتاپی ایران وجود شتابدهنده‌ها لازم است. اما دانش و تجربه کافی در مورد عملکرد شتابدهنده‌ها وجود نداشت و نتیجه این شد که تعداد زیادی شتابدهنده با کارایی پایین در کشور ایجاد شد. باید 6 یا 7 شتابدهنده بزرگ و معتبر داشته باشیم که مثل دانشگاه‌ها عمل کرده و فرصت‌ها خوبی را برای سرمایه گذاران مراحل بعدی ایجاد کنند.

علیرضا اسکندری: دلایل کوچک و پیش پا افتاده، از دیر آمدن بچه‌ها گرفته تا گران شدن متریال پارچه و اعتصاب کامیون‌دارها در مسیر شیراز و اصفهان، از دلایل شکست بقچه بود.‌

حمیدرضا احمدی: ایوند رشد کرده اما بنظرم موفق نیست و هنوز خیلی جای کار دارد. به نظر من دلیل شکست استارتاپ‌ها پرریسک بودن آن است و برای همین هم شکست یک استارتاپ ننگ نیست.

کلانتری‌نژاد: در موج اول اکوسیستم و بعد از شکل گیری استارتاپ‌های بزرگ، دامن زدن به ایجاد و توسعه استارتاپ‌ها به شتابدهنده‌ها لطمه زد. در ایران شتابدهنده هایی که نقش خودشان را می‌دانند، کم داریم.

محسن سیدین: باید شتاب‌دهنده‌ها را به عنوان یک نهاد اقتصادی نمایان و قابل رویت کنیم.

مهدی محمدی: اکوسیستم دچار یک مکانیزم خودتکراری و شکست در استارتاپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و حتی وی‌سی‌ها شده است.طبق آمار، سال گذشته سرمایه گذاری در حوزه‌های هوش مصنوعی، رباتیک و بلاکچین در مقیاس جهانی 250 درصد افزایش داشته است. این در حالی است سرمایه گذاری روی استارتاپ‌های خدماتی در ایران کاهش یافته و اکوسیستم ایران نیز باید این تنوع را ایجاد کند.

رضا زرنوخی: شکست همیشه تابو است اما وقتی که فرد موثر در شکست اشتباهات خود را بپذیرد اتفاق ارزشمندی است. در مورد شتابدهنده‌ها در ایران شوآف شده است.

13) سخنرانی مجید حسینی نژاد بنیان‌گذار علی بابا

ارائه مجید حسینی نژاد با موضوع انگیزشی برگزار شد و مورد استقبال حضار قرار گرفت.

سایر توییت های کاربران در مورد مراسم یلدا

منابع برخی تصاویر و توضیحات: استارتاپ 360، شنبه پرس، راه پرداخت

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد

  1. MelvinCon

    Appreciating What You Have In Your Life

    You have finally decided to go for a graduate degree, and just about every article you could find on the Internet tells you how cutthroat the application process is. Well, that is true, but you should not let that be a setback for you. As the best assignment writing service UK, we deliver excellently penned essays that undergo detailed quality control verifications. Essay writing help is just a click away, and our company provide essay writing help that can guide you if you are asking something like that write my essay for me”.

    However, across the whole of this essay, the writer demonstrates effective understanding of the text’s central idea (he’s building an arguement to persuade his audience to preserve natural darkness) and important details. Using our paper writing assistance is also 100% anonymous, so your academic integrity is safe and sound.

    official site
    at yahoo
    your input here

    Melissa Explains It All My Life Unfiltered…All In Good Humor

    English is a is an intemational languagelt is spoken all over the people of the world communicata with each other by this lainguagthis languag is used in everyday life-at home,in the market,in the office,at school,in college , is also the medicion of communication through email and intemet.moreover, english has been the medium of education in all parts of the important subgect like english,science, economics,history,geography,medicine,engenerring, taught in english.without understanding english the intemational student cannot get scholarship in america,britain,japan,china or other rich countries. The Topics for example essays are mostly drawn from the common subject matters that students write essay papers on. With the readers rendered attentive by the introduction and informed by the statement of fact, you must show why your position concerning the facts should be accepted and believed.

    Why Conclusion Is Important In Term Papers Writing
    Best Rush Essay Discount Code’s ? December 2019
    Common Academic Writing Mistakes And How To Avoid Them By Terence Reed
    f7fcec4

    ۹۸/۱۰/۸ ۱۹:۱۴ پاسخ
  2. MelvinCon

    My Visit To Badshahi Mosque. Lahore, Pakistan

    When you apply to a college or university, you will probably be asked to write an essay or personal statement. The company offering essay writing help should set relatively cheap pricesThis will help students get essay writing help from the firm. 2- You must be very clear about the idea that you are going to show in your GMAT essays, for this, you should make an outline of ideas that must be clearly expressed to the audience.

    College essays are written by Prospect College students, with the mandate of convincing the college committee that the writer is most suitable for the college admission. The reason essay writing services companies are thriving is our flawed system of education that places misplaced expectations in students.

    url
    full article
    recommended you read

    Step By Step For Writing Cause And Effect Essay

    Books Lindsay Ellis’s latest video essay is about Barthe’s Death of the Author and the relevance it has to some modern texts, especially John Green’s The Fault In Our Stars. The minimum or maximum number of pages or words for admission essays is often given, so you have to write one that is concise but comprehensive. Lots of colleges and universities have developed different kinds of degree programs which can provide you a fruitful degree from someone else life experience and that is known as a life experience degree This is only a graduate degree.

    What Are GMAT Essays?
    The Purpose Of An Essay
    Homeschool Vs Public School Compare And Contrast Essay
    7_3eb84

    ۹۸/۱۰/۳۰ ۲۰:۰۲ پاسخ