یکی از روش های خرید آسان و مطمئن در دیجیکالا نیز بررسی نظرات کاربران در مورد محصولات است، اما روند تأیید نظرات برای این حجم از محصولات چگونه صورت میپذیرد؟ دیجیکالا از مهر ۹۹ برای تأیید یا رد نظرات کاربران سیستم هوش مصنوعی را پیادهسازی کرد.
چرا هوش مصنوعی؟
دیجیکالا تا پیش از این، از نیروی انسانی و به صورت دستی برای بررسی نظرات کاربران، جهت نمایش در وبسایت و اپلیکیشن خود استفاده میکرد که فرایندی سخت و زمانبر بود. نیروی انسانی با خواندن هر نظر که برای کالایی مشخص ثبت شده بود، تشخیص میداد که آیا این نظر برای نمایش در قسمت نظرات آن محصول مناسب است یا خیر؟
کاربران روزانه بیش از ۳۰ هزار نظر روی اقلام مختلف کالا در سایت و اپلیکیشن دیجیکالا ثبت میکنند. بررسی این حجم از نظرات توسط نیروی انسانی بسیار سخت و زمانبر بوده و احتمال بروز خطا را بالا میبرد. با افزایش روزافزون کاربران دیجیکالا و تسهیل در فرایند ثبت نظرات، این بخش نقش مهمی در راهنمایی کاربران هنگام انتخاب و خرید محصولات ایفا میکند. از این رو تعداد نظرات ثبت شده نیز رو به افزایش است.
اگر دیجیکالا برای تأیید و رد نظرات به سراغ هوش مصنوعی نمیرفت، نیاز بود که تیم انسانی بررسی نظرات را گسترش دهد و تا پایان سال ۹۹ به بیش از ۷۰ نفر برساند که با این تعداد، باز هم تأیید نظرات به سرعت انجام نشده و نظرات بایستی در صف بررسی دستی میماندند.
استفاده از این سیستم هوش مصنوعی موجب شد تا تیم محتوای دیجیکالا که راهبری پروژههای مرتبط با نظرات کاربران را برعهده دارد، با استفاده از یک راه حل سادهتر در تأیید و رد نظرات، فرصت بیشتری برای پرداختن به محتوای نظرات را پیدا کند. در واقع تأیید خودکار نظرات و کوتاه شدن زمان آن، این امکان را به تیم محتوا میدهد تا از ظرفیت نهفته در نظرات بهره بیشتری برده و به این ترتیب بتواند امکانات جدیدتر و ارزشمندتری را برای کاربران خود ارائه کند.
هوش مصنوعی برای تأیید یا رد نظرات در دیجیکالا چه میکند؟
استفاده ازهوش مصنوعی در کسب و کارهای آنلاین، در دنیا بسیار مرسوم است اما پیاده سازی این سامانه بسیار دشوار و زمان بر میباشد. درصورتی که اکثر کاربران گمان میکنند با مشخص کردن تعداد محدودی از کلیدواژهها و نوشتن یک برنامه ساده کامپیوتری، میتوان این فرایند را پیاده سازی کرد. در واقع برای آماده سازی چنین سامانهای باید از الگوریتمهای یادگیری ماشین (Machine learning) و پردازش زبان طبیعی (NLP) و ابزارهای دیگر بهره برد، تا به مرور زمان به نتیجه مطلوب رسید.
برای این کار باید هوش مصنوعی را با دادههای واقعی آموزش داد. این داده ها شامل نظراتی است که کاربران، در گذشته، در وبسایت دیجیکالا ثبت کرده بودند. این مدل با استخراج الگوهای مشخصی از محتوای یک نظر، آن را رد یا تأیید میکند. که سیاست های مربوطه توسط تیم محتوای نظرات تعیین کننده است مانند استفاده از کلمات خاص در یک نظر میتواند منجر به رد شدن آن شود، نامرتبط بودن نظر و محصول و … .
با هدف جلوگیری و احتمال بروز خطا، در کنار پیادهسازی سیستم هوش مصنوعی، تیم انسانی بررسی نظرات همچنان فعالیت خود را ادامه میدهد و به صورت تصادفی نظرات بررسی شده با هوش مصنوعی را بازبینی کند. هوش مصنوعی دیجیکالا ۷۵ درصد نظرات را بررسی میکند و بررسی ۲۵ درصد دیگر برعهده نیروی انسانی است. این کار باعث کاهش درصد خطا سامانه شده و برای به روز رسانی آن ایده و راهکارهای بهتری دردسترس خواهد بود.
کاربران چطور میتوانند در تأیید یا رد نظرها مشارکت کنند؟
با همه این اوصاف اما آیا سامانه هوش مصنوعی دیجیکالا به هیچ وجه خطا نمیکند؟ باید به این موضوع توجه کرد که هوش مصنوعی هم عاری از خطا نیست. بررسیها نشان میدهد این سامانه با موفقیت چشمگیری مواجه شده است و با دقت بیش از ۹۹ درصد نظرات کاربران را رد یا تأیید میکند.
دیجیکالا برای این خطاهای احتمالی و محدود هم چارهای اندیشیده و آن هم کمک گرفتن از کاربران برای گزارش نظراتی است که هوش مصنوعی به اشتباه آنها را تأیید کرده است. با فشردن علامت پرچم زیر هر نظر، آن نظر بلافاصله در صف بررسی دستی نیروی انسانی قرار میگیرد تا اگر هوش مصنوعی به اشتباه آن را تأیید کرده، رد شود.
دیدگاه کاربران