نیم نگاهی به استارتاپ های حوزه املاک

۰۰/۰۷/۲۰

براساس داده های راستا حدود 132 استارتاپ در حوزه املاک و مستغلات فعالیت می‌کنند. که از این تعداد 33 استارتاپ به صورت کامل یا موقت غیرفعال هستند. با توجه به دسته‌بندی جهانی بازار املاک و مستغلات، 12 دسته بندی برای استارتاپ‌های این دسته وجود دارد. که استارتاپ‌های ایرانی در 8 دسته از این 12 دسته […]

براساس داده های راستا حدود 132 استارتاپ در حوزه املاک و مستغلات فعالیت می‌کنند. که از این تعداد 33 استارتاپ به صورت کامل یا موقت غیرفعال هستند. با توجه به دسته‌بندی جهانی بازار املاک و مستغلات، 12 دسته بندی برای استارتاپ‌های این دسته وجود دارد. که استارتاپ‌های ایرانی در 8 دسته از این 12 دسته فعالیت می‌کنند. (برای آشنایی بیشتر با نقشه جهانی بازار املاک و مستغلات کلیک کنید.)

براین اساس 27% استارتاپ‌های صنعت املاک در دسته جستجوی کوتاه مدت فعالیت می‌کنند. 22% و 18% از استارتاپ‌ها نیز به ترتیب در دسته‌های خدمات منزل و جستجوی بلندمدت قرار می‌گیرند. به این ترتیب دو سوم (67%) استارتاپ‌ها در این 3 دسته فعالیت می‌کنند. دسته جستجوی تجاری با حضور تنها یک استارتاپ و مدیریت املاک با 5 استارتاپ ظاهرا کمترین جاذبه برای حضور استارتاپ‌ها را داشته‌اند.

 

نمودار نوآوری نقشه جهانی صنعت املاک

شکل بالا، نمودار نوآوری نقشه جهانی صنعت املاک، موقعیت هر دسته را با توجه به متوسط عمر و متوسط جذب سرمایه استارتاپ‌هایش نشان می‌دهد. استارتاپ‌های دسته جستجوی تجاری، با توجه به جذب سرمایه زیاد در مدت زمان کوتاه از فعالیت خود در بخش تحول آفرین این حوزه قرار گرفته‌اند.

برای مشاهده تحلیل تیم راستا در خصوص وضعیت استارتاپ‌های صنعت املاک در ایران به نقشه املاک ایران مراجعه کنید.

رقابت در جستجوی کوتاه مدت، انحصار و قطبی شدن در بیمه

شاخص هرفایندال-هرشمن (Herfindahl–Hirschman Index) معیاری برای اندازه‌گیری بزرگی یک شرکت نسبت به صنعت خود و همچنین سنجه‌ای برای میزان رقابت میان آن‌هاست.

این شاخص برمبنای مفهومی اقتصادی ایجاد شده و به صورت وسیعی مورد استفاده و قبول واقع شده است. هر چه عدد محاسبه شده در این شاخص به 0 نزدیک‌تر باشد، میزان رقابت و هر چه به 1 نزدیک‌تر باشد، انحصار و قطبی شدن بیشتر خواهد بود. در نموداره زیر HHI هر دسته برای اپلیکیشن نمایش داده شده است. با توجه به شاخص، رقابت استارتاپ‌ها در جستجوی کوتاه مدت نزدیک است.

 

 

برای مشاهده سایر نمودارهای HHI مربوط به بازدید وبسایت و دانلود اپلیکیشن از گوگل پلی به نقشه املاک ایران مراجعه کنید.

 

پراکندگی جغرافیایی

تعداد 99 استارتاپ در صنعت املاک ایران شناسایی شدند. همچنان تمرکز در پایتخت با اختلاف زیادی از سایر شهرهای بزرگ مشاهده می‌شود.

پراکندگی جغرافیایی استارتاپ‌ها را در شکل زیر مشاهده می‌کنید.

 

 

پراکندگی جغرافیایی استارتاپ‌های حوزه املاک

 

برای مشاهده اطلاعات بیشتر و تحلیل تیم راستا در خصوص وضعیت استارتاپ‌ها به نقشه املاک ایران مراجعه کنید.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد