نوآوری و نوسازی در ارائه خدمات مالی و بانکی به استارتاپ‌های کشور

۹۹/۰۴/۱۲

مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بانک ایران زمین و سازمان فناوری اطلاعات ایران و رونمایی از بسته خدمات مالی و بانکی و بانکداری باز دیروز در مرکز نوآوری این بانک برگزار شد. با این تفاهم، استارتاپ‌های طرح نوآفرین به خدمات بانک ایران زمین متصل خواهند شد. مرکز نوآوری ایران زمین با هدف حمایت از زیست بوم […]

مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بانک ایران زمین و سازمان فناوری اطلاعات ایران و رونمایی از بسته خدمات مالی و بانکی و بانکداری باز دیروز در مرکز نوآوری این بانک برگزار شد. با این تفاهم، استارتاپ‌های طرح نوآفرین به خدمات بانک ایران زمین متصل خواهند شد.

مرکز نوآوری ایران زمین با هدف حمایت از زیست بوم کسب‌وکارهای نوپا کشور قصد دارد با همکاری سازمان فناوری اطلاعات بسته خدمات مالی و بانکی، ارتباطی رایگان ارائه کند.

وحید محمودیان مدیرعامل مرکز نوآوری ایران زمین در ابتدای این مراسم ضمن خیرمقدم از میهمانان گفت: «هدف از تفاهم‌نامه همکاری بانک ایران زمین و سازمان فناوری اطلاعات ایران این است که بتوانیم مجموعه‌ای از خدمات مالی و بانکی را به استارتاپ‌های طرح نوآفرین ارائه و از کسب‌وکارها حمایت کنیم.»

به گفته محمودیان، هدف‌گذاری بانک ایران زمین به سمت بانکداری دیجیتال است تا بتواند بازیگر موثری در این حوزه باشد، درنتیجه در این مسیر زیرساخت‌هایی را در جهت ارایه بهتر خدمات مالی و بانکی فراهم کرده است.

مرکز نوآوری ایران زمین نیز بر بستر Open API سرویس‌های بانکی بسیار زیادی را در اختیار کسب‌و‌کارها قرار می‌دهد. او در این خصوص گفت:

«تفاوت مهمی که مرکز نوآوری ایران زمین سعی می‌کند نسبت به سایر شتابدهنده داشته باشد، تمرکز آن روی زیرساخت‌ها است و تنها نگاه حمایت مالی و سرمایه‌گذاری ندارد. درواقع قصد دارد بسترسازی انجام دهد تا کسب‌وکارها بتوانند از آن برای ارائه خدمات متفاوت استفاده کنند.»

 

شاخص های نشان دهنده مسیر درست دیجیتالی شدن

سپس فرهاد اینالویی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در خصوص شاخص‌هایی که می‌توان ازطریق آن پی به دیجیتالی‌شدن یک سازمان برد، اشاره کرد. با توجه به صحبت‌های او، اولین شاخص میزان تراکنش‌های غیرحضوری یک سازمان است؛ ۹۷ درصد از تراکنش‌های بانک ایران زمین به‌صورت غیرحضوری و بیرون از شعبه انجام می‌شوند.

شاخص دیگر بحث داده‌های دیجیتایزشده است و مهم است که داده‌ها قبل از دیجیتالی شدن، دیجیتایز شوند.

«همچنین تعداد سرویس‌ها در یک پلفترم باز نیز یک شاخص محسوب می‌شود؛ ما در مرکز نوآوری ایران زمین بیش از ۲۰۰ سرویس بانکی بانک ایران زمین را قرار داده‌ایم. علاوه بر این، تعداد کانال‌های ارائه خدمت نیز مهم است؛ اینکه یک سازمان از چند کانال برای ارائه سرویس‌های خود به مشتری استفاده می‌کند.»

اینالویی موضوع کاهش هزینه‌ها را نیز در این راستا بسیار مهم دانست و گفت: «برخی از بانک‌ها و سازمان‌ها می‌گویند که حرکت به سمت دیجیتالی شدن هزینه دارد ولی باید توجه کرد که اگر سازمانی به سمت تحول دیجیتال حرکت کرد و حداقل ۳۰ درصد از هزینه‌های عملیاتی آن کاسته نشد، مسیر را اشتباه انتخاب کرده است.

انجام یک تراکنش در شعبه بانک بیش از ۱۰۰ برابر یک تراکنش آنلاین هزینه دارد؛ در نتیجه هر چه به سمت دیجیتالی شدن حرکت می‌کنیم باید هزینه‌هایمان نیز کاهش پیدا کند.»

طبق گفته‌های اینالویی، در نهایت نیز سازمان باید در حین دیجیتالی‌شدن تغییر رفتار مشتری را حس کند. باید براساس داده‌ای که از مشتری دارد، تجربه مناسبی را برای او ایجاد کند. اگر مشتری از سازمان و سرویس‌هایی که ارائه می‌دهد راضی باشد، می‌توانیم بگوییم که در مسیر دیجیتالی شدن درست قرار دارد.

ضرورت داشتن مرکز نوآوری بانک ها

در ادامه امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به اینکه در حوزه بانکداری سه بخش بانک، اپراتور و فین‌تک با یکدیگر به تعارض رسیده‌اند، توضیح داد:‌

«بانک‌ها به‌عنوان بازیگران سنتی حوزه پولی و بانکی، اپراتورها که در یکسری از کشورها جانشین بانک‌ها شده‌اند و فین‌تک‌ها که بازیگرانی جدید هستند و می‌خواهند کیف‌پول‌ها و ابزارهای بانکی خود را ایجاد کنند، با یکدیگر در تعارض هستند؛ درنتیجه یکی از کارکردهای مرکز نوآوری در حوزه بانکداری نزدیک‌‌تر کردن این سه بخش به یکدیگر است.»

طبق گفته‌های ناظمی، ۱۰ سال پیش اگر بانکی، شرکت PSP خود را زودتر از دیگری تشکیل می‌داد می‌توانست در بازی برنده باشد. امروز نیز این بازی در حوزه کیف پول وجود دارد و سازمانی که بتواند کیف پول و ابزارهای فین‌تکی خود را زودتر معرفی کند و کاربر بیشتری جذب کند، موفق‌تر خواهد بود. درست همانند بانک‌هایی که موفقیت خود را مدیون داشتن PSP یا کربنکینگ‌های قوی هستند.

معاون وزیر ارتباطات سپس به سه سرفصلی اشاره کرد که رابطه یک بانک با حوزه نوآوری در آنها تعریف می‌شود. «اولین بخش که سنتی‌ترین آنها است، حوزه سرمایه‌گذاری جسورانه است که در دنیا مشاهده می‌کنیم اولین گام‌هایی که بانک‌ها به سمت نوآوری برداشته‌اند، در حوزه سرمایه‌گذاری جسورانه بود. دومین بخش موضوع کاربر است.

عبدالمجید پورسعید مدیرعامل بانک ایران زمین نیز در پایان این مراسم با بیان این که حدود سه سال و نیم است که بانک ایران زمین در مسیر تحول دیجیتال در حرکت است، گفت:

«بانک ایران زمین باور دارد که باید با ایجاد پلتفرم باز و ارائه API بهاستارتاپ‌هاو فین‌تک‌ها امکان ارائه سرویس‌ها و خدمات جدید و متفاوت را به مشتریان فراهم کند.» به عقیده او، سازمان‌هایی که سریع‌تر و زودتر بتوانند در این مسیر گام بردارند، موفق‌تر خواهند بود.

ایجاد بزرگترین پایگاه داده اکوسیستم استارتاپی کشور

سعید روشنی، مشاور رئیس سازمان نوآوری و مجری طرح ایران‌نوآفرین نیز نوآفرین را بزرگترین درگاه ارائه خدمات دولتی به اکوسیستم استارتاپی ایران دانست و گفت: «در این سامانه ارائه خدمات دولتی در یک پلتفرم واحد و یکپارچه به اکوسیستم نوآورانه دنبال می‌شود.»

وی با مروری بر تاریخچه و دستاوردهای سامانه نوآفرین اظهار کرد: «اردیبهشت ۹۷، طرح نوآفرین تصویب شده و در یکسال گذشته موفق شده‌ایم ۲۵۴۸ کسب و کار نوپا، ۱۳۰ سرمایه‌گذار، ۲۲۲مرکز رشد، شتابدهنده و فضای کار اشتراکی، ۱۹۲۴تیم نوپا، ۶۳۰ شرکت بزرگ رشدیافته و ۲۵۵علاقمند به حوزه کارآفرینی را به این سامانه اضافه کنیم.»

به گفته روشنی هم‌اینک بزرگترین پایگاه داده اکوسیستم استارتاپی ایران ایجاد شده و اختیار فعالان این عرصه قرار داده شده است. وی اضافه کرد:

«۱۳سامانه دولتی در قالب‌های مختلف به اکوسیستم نوآرفرینی معرفی شده که منجر به ایجاد یک پلتفرم کسب‌وکار به نام بوم‌واره شده و از یک ماه پیش فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر ۲۴ سرویس روی آن عرضه می‌شود.»

مجری طرح ایران‌نوآفرین با بیان اینکه تاکنون ۷۵۰ سرویس از پلتفرم بوم‌واره استفاده کرده‌اند، آن را یکی بزرگترین دستاوردهای بخش دولتی خواند که در اکوسیستم نوآوری کشور رقم خورده است.

آنطور که روشنی گفته در یکسال آینده هر ماه یک سرویس جدید به اکوسیستم نوآفرین اضافه خواهد شد و مهم‌ترین آن سرویس بوسرمایه است که ارتباط سرمایه‌گذاران را به کسب و کارها متصل می‌کند.»

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد