البته علاوه بر کرونا ضعف برنامه‌های تلویزیونی نیز در این اتفاق تاثیرگذار بود. این شبکه‌ها به شکل جدی به سریال‌سازی هم روی آوردند و توانستند تا اندازه زیادی از تلویزیون سبقت بگیرند و مخاطبان فراوانی را جذب کنند. افزایش عرضه در بازار شبکه‌های خانگی با افزایش قیمت‌ها همراه بود و باعث شد کاربران این شبکه‌ها نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند. فیلیمو و نماوا به عنوان دو پلت‌فرمی که در چند سال اخیر فعال بوده و بیشترین مشترک را دارند، تعرفه‌های اشتراک خود را حداقل  ۶۸ درصد افزایش داده‌اند. همان‌طور که گفته شد این افزایش در حالی رخ داده که کاربران این پلت‌فرم‌ها به واسطه افزایش اوقات فراغت شهروندان و تعطیلی سینماها در فروردین ماه گذشته تا ۶۵درصد افزایش پیدا کرده بود.

  قصه از چه قرار است؟

از ابتدای امسال حق اشتراک فیلیمو و نماوا برای مدت یک‌ماه ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان بود که اکنون به ۵۹ هزار تومان رسیده است. البته هر کاربر برای عضویت در این پلت‌فرم‌ها باید ۹ درصد مالیات ارزش‌افزوده را نیز به حق‌اشتراک اضافه کند. هزینه اشتراک ۳ و ۶ماهه نیز در نماوا به ترتیب ۱۴۱ و ۲۵۹ هزار تومان تعیین‌شده و فیلیمو نیز برای ۳ و ۶ماه اشتراک کاربرانش از آنها به ترتیب ۱۷۷ و ۲۴۷ هزار تومان پول می‌ستاند.

این درحالی است که شرایط کرونایی عرصه را بر جامعه تنگ کرده و بسیاری از افراد، دچار مشکلاتی از قبیل درآمد کم یا بیکاری، افسردگی، نگرانی و استرس شده و در نتیجه خیلی از خانواده‌ها به طور خودخواسته و در همراهی با شعار «در خانه بمانیم» یا ناخواسته خانه‌نشین شده‌اند. در این میان یکی از امکانات موجود برای پر کردن اوقات فراغت و روحیه‌بخشی آنها همین شبکه‌های خانگی است که کاربران زیادی می‌گویند با افزایش قیمت‌ها امکان استفاده از این سرویس‌ها برایشان وجود ندارد، هرچند  این دو شبکه معمولا طرح‌هایی را اجرا می‌کنند که کاربران بتوانند با تخفیف محصول موردنیاز خود را تامین کنند ولی افزایش قیمت‌ها باعث حذف درصد قابل‌توجهی از مشتریان می‌شود.

سعید رجبی‌فروتن معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی درباره این اتفاق  می‌گوید: «مجوز تاسیس سامانه‌های برخط یا همان پلت‌فرم‌های آنلاین نمایش فیلم و سریال را ساترا می‌دهد و به‌طور طبیعی نظارت بر فعالیت و نحوه سرویس‌دهی آنها هم بر عهده ساترا است. البته تا جایی‌که به یاد دارم مبحثی همچون افزایش قیمت خدمات آنها در مجموعه وظایف ساترا دیده نشده است، ضمن اینکه این امور به سازمان سینمایی هم که تنها نظارت بر محتوا را بر عهده دارد مربوط نمی‌شود.»البته دیروز ساترا در این رابطه اعلام کرد که این موضوع در دست بررسی است و نتیجه را اعلام خواهد کرد.

  گمانه‌زنی‌ها

روایت‌ها درباره علت گران‌کردن این تعرفه‌ها کم نیست اما در میان هیچ‌یک توضیح رسمی مالکان و مدیران این دو پلت‌فرم نیست و به‌نظر می‌رسد آنها در این‌باره همچنان توضیح مشخص و مستدلی ارائه نکرده‌اند. در میان گمانه‌زنی‌ها یک موضوع، بیش از همه موردتوجه قرار گرفته است. گویا  این دو پلت‌فرم در‌صددند تا تعداد سریال‌های جدید ایرانی خود را به ۶ عنوان در هفته برسانند و در واقع هر روز یک سریال جدید را به مخاطب خود عرضه خواهند کرد؛ اما معتقدند هزینه تامین (تولید) این سریال‌های ایرانی را کاربران باید بپردازند چون منبع دیگری وجود ندارد و هزینه مالی تعدادی از این سریال‌ها با استقراض از منابع بانکی است!

  قیمت‌گذاری اشتراک وی‌او‌دی‌ها

خبرگزاری موج با اشاره به گران‌شدن تعرفه‌های شبکه‌های خانگی نوشته است: درحالی‌که از کشورهای همجوار مثل ترکیه که یک بلیت دو نفره سینما در استانبول را حدود ۷ دلار قیمت‌گذاری کرده‌اند یا امارات که در دبی همان بلیت را ۲۲ دلار تعیین کرده‌اند گرفته تا ایتالیا که در شهر رم، در دل‌ اروپا‌ که ارزش یک بلیت سینما را نزدیک به ۱۰ دلار قیمت گذاشته‌اند ‌یا در نیویورک نزدیک به ۲۷ دلار و در گران‌ترین حالت در لندن ۳۷ و یا ۵۰ دلار نرخ هر بلیت سینما است، نرخ مطرح‌ترین پلت‌فرم نمایش آنلاین فیلم و سریال دنیا تقریبا در حد و اندازه قیمت یک بلیت سینمای ارزان‌قیمت تعریف شده است.

نت‌فلیکس برای اشتراک یک ماهه خود درحالی قیمت حدود ۱۲‌دلار را تعیین کرده است که امکان استفاده از یک اشتراک روی چهار نمایشگر آن هم با بهترین کیفیت ۴k را فراهم کرده است و اتفاقا تولیداتش هم با کیفیتی بسیار متفاوت، به رقیبی جدی برای سینمای تجاری دنیا تبدیل شده است.