بنیانگذاران مهاجر شرکت‌های میلیارد دلاری آمریکا

۰۱/۰۶/۶

بر اساس جدیدترین تجزیه و تحلیل بنیاد ملی سیاست آمریکا (NFAP)، بیش از نیمی از شرکت های نوپای آمریکایی که ارزش یک میلیارد دلاری یا بیشتر دارند توسط مهاجران این کشور راه اندازی شده‌اند. این رقم شامل 319 شرکت از 582 شرکت در آمریکاست که نزدیک به 55 درصد شرکت‌ها را تشکیل می‌دهند. علاوه بر […]

بر اساس جدیدترین تجزیه و تحلیل بنیاد ملی سیاست آمریکا (NFAP)، بیش از نیمی از شرکت های نوپای آمریکایی که ارزش یک میلیارد دلاری یا بیشتر دارند توسط مهاجران این کشور راه اندازی شده‌اند. این رقم شامل 319 شرکت از 582 شرکت در آمریکاست که نزدیک به 55 درصد شرکت‌ها را تشکیل می‌دهند. علاوه بر این مهاجران یا فرزندان آن‌ها، بنیانگذار یا هم‌بنیانگذار حدود دو سوم (64 درصد) از شرکت‌های میلیارد دلاری (یونیکورن ها) در ایالات متحده هستند. مهاجران در نزدیک به 80 درصد از یونیکورن‌های آمریکایی نقش موسس یا رهبر کلیدی (مدیرعامل یا معاون) دارند. این مطالعه اهمیت حضور مهاجران را در شرکت‌های پیشرفته و اقتصاد ایالات متحده به خوبی نشان می‌دهد؛ اما این اهمیت زمانی دو چندان می‌شود که سیاست‌های مهاجرتی ایالات متحده این افراد را به کشورهای دیگر هدایت کند.

اکوسیستم استارتاپی آمریکا وابسته به مهاجران

بر اساس این مطالعه افزایش استارتاپ‌های میلیارد دلاری یا همان یونیکورن‌ها در اکوسیستم استارتاپی آمریکا وابسته به مهاجران بوده است. اگر مهاجران را از ایالات متحده حذف کنیم، تقریبا نیمی از یونیکورن‌های ایالات متحده هم از دنیای اقتصاد آن‌ها حذف خواهد شد. تا تاریخ 1 اکتبر 2018، 91 استارتاپ یونیکورن در ایالات متحده وجود داشته که 50 مورد از آن‌ها موسس مهاجر داشتند و تا تاریخ می 2022 نیز 55 درصد از یونیکورن‌های ایالات متحده، یعنی 319 شرکت از 582 شرکت توسط بنیانگذار مهاجر راه اندازی شده‌اند. زمانی که رشد استارتاپ‌های یونیکورن بین این سال‌ها را مقایسه می‌کنیم به افزایش 500 درصدی شرکت‌های میلیارد دلاری می‌رسیم که بدون شک بدون حضور مهاجران امکان پذیر نبوده است.

مطالعه اخیر NFAP آمارهای مربوط به سال های 2016 و 2018 را به روز کرد و بیش از 300 شرکت یونیکورن در ایالات متحده شناسایی شدند که بنیانگذار مهاجر داشتند. آمارها نشان می دهد در 58 درصد از شرکت‌های میلیارد دلاری که توسط مهاجران تاسیس شدند، فقط یک مهاجر یا چند هم‌بنیانگذار مهاجر وجود داشته و هیچ فرد بومی آمریکایی در شکل‌گیری یونیکورن نقش نداشته است. در 86 درصد از شرکت‌های یونیکورن تعداد بنیانگذاران مهاجر نسبت به بومی‌ها برابر یا بیشتر بوده و فقط در 14 درصد از یونیکورن‌ها، اکثریت بنیانگذاران بومی بوده اند. با توجه به اینکه در این شرکت‌های میلیارد دلاری حداقل یک هم‌بنیانگذار مهاجر وجود دارد که در موفقیت استارتاپ نقش داشته، اگر از ورود این فرد مهاجر به آمریکا جلوگیری می‌شد، یونیکورنی هم متولد نمی‌شد.

وجود استارتاپ‌های پیشگام برای اقتصاد کشورها اهمیت زیادی دارد؛ چراکه نوآوری به کمک کارآفرینی معرفی می‌شود. بهترین ایده‌ها هم اگر کسی نباشد که از آن‌ها استفاده کند، به کار نمی‌آیند و به کمال نمی‌رسند. شرکت‌های میلیارد دلاری یا استارتاپ‌های یونیکورن از خلاقانه‌ترین کسب و کارهای آمریکا محسوب می‌شوند.

اشتغال‌زایی مهاجران برای آمریکایی‌ها

در این مطالعه اطلاعات مربوط به بیش از 580 استارتاپ یونیکورن آمریکایی (تا ماه می 2022) جمع آوری شده و با آن‌ها مصاحبه شده است. این شرکت ها هنوز به صورت عمومی در بازار سهام ایالات متحده عرضه نشده‌اند و توسط شرکت CB Insights ردیابی می‌شوند. شرکت‌های میلیارد دلاری که به اصطلاح آن‌ها را یونیکورن می‌نامیم، همگی شرکت‌های خصوصی هستند که ارزش آن‌ها از یک میلیارد دلار فراتر رفته و سرمایه‌گذاری خطرپذیر دریافت کردند.

ارزش کل 300 یونیکورن آمریکایی که توسط مهاجران شکل گرفته حدود 1.2 تریلیون دلار است. این رقم از ارزش تمام استارتاپ‌های لیست شده در بازارهای اصلی سهام بسیاری از کشورها از جمله آرژانتین، کلمبیا، پرو، پرتغال، ایرلند، روسیه و مکزیک بیشتر است! ارزش یونیکورن های آمریکایی مهاجران به 1.5 تریلیون می رسد اگر یکی از شرکت‌های میلیارد دلاری که در سال 2016 خریداری شدند (مانند Moderna و Zoom Video) را به این لیست اضافه کنیم. در سال 2018 ارزش کل 50 شرکت میلیارد دلاری تاسیس شده توسط مهاجران 248 میلیارد دلار بوده است.

طبق این مطالعه، یونیکورن های آمریکایی مهاجران به طور متوسط 859 جایگاه شغلی در هر شرکت ایجاد کردند.

شرکت‌های پیشرو برای اشتغال در میان یونیکورن‌های آمریکایی مهاجران شامل این موارد است: REEF Technology (15 هزار کارمند)، Gopuff (15 هزار کارمند)، SpaceX (12 هزار کارمند)، Stripe (7 هزار کارمند)، Epic Games (6356 کارمند)، com (5800 کارمند)، Brandtech Group (5 هزار کارمند)، HighRadius (3635 کارمند)، Databricks (3043 کارمند)، Instacart (3 هزار کارمند)، Mu Sigma (2665 کارمند)، KeepTruckin (2592 کارمند)، Flexport (2573 کارمند)، Axtria (2463 کارمند)، Automation Anywhere (2449 کارمند)، Indigo Ag (2422 کارمند)، Rubrik (2344 کارمند)، Talkdesk (2200 کارمند)، Tanium (2200 کارمند)، TripActions (2200 کارمند)، Icertis (2100 کارمند).

یونیکورن‌های آمریکایی با بنیانگذاران مهاجر پیشرو برای اشتغال

یونیکورن‌های آمریکایی با بنیانگذاران مهاجر پیشرو برای اشتغال

بنیانگذارانی با چند یونیکورن

از بین بنیانگذاران مهاجر در آمریکا می توان حداقل 10 نفر را نام برد که در شکل‌گیری چند یونیکورن در ایالات متحده نقش داشتند:

  • Al Goldstein (متولد ازبکستان، بنیانگذار استارتاپ های Avant و Amount)
  • Noubar Afeyan (متولد لبنان، بنیانگذار استارتاپ های Moderna و Indigo Ag)
  • Ignacio Martinez (متولد اسپانیا، بنیانگذار استارتاپ های Indigo Ag و Inari)
  • Elon Musk (متولد آفریقای جنوبی، بنیانگذار استارتاپ های SpaceX و OpenAI و The Boring Company)
  • Mohit Aron (متولد هندوستان، بنیانگذار استارتاپ های Nutanix و Cohesity)
  • Ashutosh Garg (متولد هندوستان، بنیانگذار استارتاپ های Bloomreach و ai)
  • Ajeet Singh (متولد هندوستان، بنیانگذار استارتاپ های Nutanix و ThoughtSpot)
  • Sebastian Thrun (متولد آلمان، بنیانگذار استارتاپ های Cresta و Udacity)
  • Ion Stoica (متولد رومانی، بنیانگذار استارتاپ های Databricks و Anyscale)
  • Jyoti Bansal (متولد هندوستان، بنیانگذار استارتاپ های AppDynamics و Harness)

 

کارآفرینان ایرانی، بنیانگذاران 8 یونیکورن آمریکایی

کارآفرینان مهاجر که استارتاپ‌های میلیارد دلاری را تاسیس کردند، پیشینه‌های متنوعی دارند و از 57 کشور آمده اند. هند با 66 یونیکورن، پیشروترین کشور مبدا بنیانگذاران مهاجر محسوب می‌شود. بعد از آن اسرائیل با 54 شرکت قرار می‌گیرد. سایر کشورها و تعداد شرکت‌های تاسیس شده توسط بنیانگذاران آن‌ها شامل این موارد است: بریتانیا (27 شرکت)، کانادا (22 شرکت)، چین (21 شرکت)، فرانسه (18 شرکت)، آلمان (15 شرکت)، روسیه (11 شرکت)، اوکراین (10 شرکت)، ایران (8 شرکت)، استرالیا (7 شرکت)، رومانی (6 شرکت)، ایتالیا (6 شرکت)، لهستان (6 شرکت)، نیجریه (6 شرکت)، کره جنوبی (5 شرکت)، نیوزیلند (5 شرکت)، پاکستان (5 شرکت)، آرژانتین (5 شرکت)، برزیل (5 شرکت)، اسپانیا (4 شرکت)، پرتغال (4 شرکت)، دانمارک (4 شرکت) و چند کشور دیگر.

 

ملیت و تعداد بنیانگذاران مهاجر یونیکورن‌های آمریکایی

ملیت و تعداد بنیانگذاران مهاجر یونیکورن‌های آمریکایی

در بین یونیکورن‌های آمریکا، 8 یونیکورن توسط بنیانگذاران یا هم‌بنیانگذاران ایرانی تاسیس شده است.

یونیکورن‌های آمریکایی با بنیانگذاران ایرانی

یونیکورن‌های آمریکایی با بنیانگذاران ایرانی

یافته‌های کلیدی مطالعه NFAP

143 یونیکورن در آمریکا وجود دارد که بنیانگذار آن‌ها به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در یکی از دانشگاه‌های ایالات متحده تحصیل کرده است. 25 درصد (143 از 582 شرکت) از استارتاپ‌های یونیکورن در ایالات متحده، بنیانگذاری دارند که برای اولین بار به عنوان دانشجو به این کشور پا گذاشته است. یونیکورن‌هایی که توسط دانشجوی بین‌المللی در ایالات متحده شکل گرفتند به طور میانگین 860 موقعیت شغلی ایجاد کردند. چندین استارتاپ میلیارد دلاری با چند دانشجوی بین‌المللی شکل گرفته‌اند. 174 دانشجوی بین‌المللی وجود دارند که بنیانگذار یا هم‌بنیانگذار یونیکورن‌های ایالات متحده بودند. دانشجویان بین‌المللی فقط در صورتی می‌توانند برای زمان طولانی در آمریکا بمانند که وضعیت H-1B داشته باشند یا گرین کارت نشان دهنده اشتغال در این کشور را به دست آورند.

رشد شغلی در شرکت‌های موفق آمار چشمگیری داشته؛ به طوری که در SpaceX تعداد کارمندان در سال 2016 حدود 4 هزار نفر بوده و در سال 2018 این تعداد به 8 هزار نفر و در سال 2022 به 12 هزار نفر رسیده است. شرکت Stripe هم از 380 کارمند در سال 2016 به 1100 کارمند در سال 2018 و بیش از 7 هزار کارمند در سال 2022 رسیده است. شرکت Gusto هم که یک پلتفرم حقوق و دستمزد منابع انسانی است از 300 کارمند در سال 2018 به 2 هزار کارمند در سال 2022 رسیده است.

یونیکورن‌های ایالات متحده که حداقل یک بنیانگذار مهاجر داشتند به ترتیب ارزش‌گذاری عبارتند از: SpaceX (125 میلیارد دلار)، Stripe (95 میلیارد دلار)، Instacart (39 میلیارد دلار)، Databricks (38 میلیارد دلار)، Epic Games (31.5 میلیارد دلار)، Miro (17.5 میلیارد دلار) و Discord (15 میلیارد دلار).

7 یونیکورن‌ با ارزش‌تر ایالات متحده که حداقل یک بنیانگذار مهاجر دارند

7 یونیکورن‌ با ارزش‌تر ایالات متحده که حداقل یک بنیانگذار مهاجر دارند

بسیاری از زنان مهاجر نیز بنیانگذار شرکت‌های میلیارد دلاری آمریکا هستند. ریحانا (Rihanna) از باربادوس به این کشور مهاجرت کرده و شرکت Savage X Fenty را در حوزه مد و پوشاک تاسیس کرده که یک میلیارد دلار ارزش دارد. Sherry Wei که متولد چین است، مدرک دکترای مهندسی برق را از دانشگاه Purdue گرفته و Aviatrix که یک پلتفرم شبکه ابری است را به ارزش 2 میلیارد دلار تاسیس کرده است. Jen Rubio، مهاجر فیلیپینی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت Away است که در زمینه چمدان و لوازم جانبی سفر فعالیت می کند. Joanna Kochaniak، مهاجر لهستانی، یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد فناوری Upside است که 300 کارمند داشته و 1.5 میلیارد دلار ارزش دارد.

بسیاری از کارآفرینان مهاجر در کودکی به همراه خانواده به ایالات متحده مهاجرت کردند. Juan Rodriguez در ۹ سالگی از جمهوری دومینیکن به میامی آمد و در ارتش آمریکا خدمت کرد. او از بنیانگذاران شرکت FLASH است که بیش از ۷۰۰ کارمند دارد و از شرکت‌های میلیارد دلاری محسوب می شود. آرا مهدسیان و واهه کوزویان در سنین کودکی از ایران و ارمنستان مهاجرت کردند و یکی از یونیکورن‌های خصوصی آمریکا را به ارزش 9.5 میلیارد دلار به نام ServiceTitan راه‌اندازی کردند. Hari Ravichandran در سن 14 سالگی به همراه خانواده از هندوستان مهاجرت کرد و از استنفورد و واردتون مدرک گرفت. در سال 2017 او Aura را تاسیس کرد که 660 کارمند دارد و امنیت دیجیتالی را برای حساب های هویتی و آنلاین فراهم می‌کند.

بیش از 25 استارتاپ یونیکورن مهاجران در ایالات متحده، محصولات، خدمات یا پلتفرم‌های پیشرفته از جمله هوش مصنوعی (AI) تولید می‌کنند. شرکت Databricks که توسط چندین مهاجر از جمله علی قدسی (مدیر عامل شرکت) تاسیس شده در استفاده از هوش مصنوعی در آمریکا پیشرو محسوب می‌شود. سایر شرکت‌های میلیارد دلاری ایالات متحده از هوش مصنوعی به روش‌های نوآورانه برای کمک به تحقیقات پزشکی، افزایش بهره‌وری، تولید سخت افزارهای هوش مصنوعی و سیستم‌های یکپارچه و دفاع ملی استفاده می‌کنند.

بیش از 30 یونیکورن که توسط مهاجران تاسیس شدند روی بهبود مراقبت‌های بهداشتی و نتایج پزشکی در آمریکا تمرکز دارند. به عنوان مثال شرکت Biosplice Therapeutics توسط عثمان کیبار، مهاجری از ترکیه تاسیس شده که 12 میلیارد دلار ارزش دارد. شرکت Somatus هم توسط دکتر Ikenna Okezie تاسیس شده که در کودکی از نیجریه به آمریکا مهاجرت کرده؛ این شرکت روی مراقبت‌های یکپارچه از کلیه فعالیت دارد.

شرکت‌هایی که مهاجران بنیان نهادند محصولات و خدماتی دارند که برای مصرف کنندگان آمریکایی طراحی شده و بهره‌وری در شرکت‌های آمریکایی را بیشتر می‌کند. به عنوان مثال SpaceX موشک محموله‌های فضایی را ساخته و ماهواره‌ها را در مدارها قرار داده؛ Gusto مدیریت حقوق و دستمزد را برای کارفرمایان آسان‌تر کرده؛ Stripe پرداخت آنلاین را برای مشاغل و مشتریان آنها تسهیل کرده؛ Formlabs فناوری چاپ سه بعدی را توسعه داده و بسیاری از استارتاپ‌های دیگر خدمات امنیت سایبری را برای محافظت از کسب و کارها ارائه داده‌اند.

اهمیت یافته‌های این مطالعه زمانی قابل توجه می‌شود که بدانید طبق قانون مهاجرت ایالات متحده به طور کلی هیچ راه قابل اعتمادی برای اتباع خارجی وجود ندارد که ماندن آن‌ها را در آمریکا بعد از تاسیس شرکت تضمین کند. کارآفرینان موفق در آمریکا تقریبا همیشه به عنوان پناهنده یا مهاجر تحت حمایت خانواده و کارفرما باقی می‌مانند. ویزای استارتاپی برای مهاجرانی که شرکتی تاسیس کرده و شغل ایجاد می کنند، افزوده‌ای حیاتی برای سیستم مهاجرت ایالات متحده است. این در حالی است که شرایط دریافت اقامت در آمریکا، دشواری‌های زیادی بر سر راه کارآفرینان مهاجر قرار می‌دهد.

انتظار طولانی برای دریافت گرین کارت که اجازه اشتغال بدون محدودیت را فراهم می‌کند، باعث شده بسیاری از مهاجران در وضعیت H-1B قرار داشته باشند که در این وضعیت اجازه راه‌اندازی یک تجارت را ندارند. طبق آمار مربوط به سرویس تحقیقات کنگره، گرین کارت‌های معوقه فقط برای هندی‌ها از مرز 2 میلیون نفر هم فراتر رفته است. از طرف دیگر محدودیت سالانه ویزای موقت H-1B نیز می‌تواند استخدام کارمندان جدید را هم برای استارتاپ‌های رو به رشد و هم ماندن دانشجویان بین‌المللی دشوار کند. طبق گزارش USCIS نزدیک به 484 هزار نفر در سال مالی 2023 برای دریافت ویزای H-1B ثبت نام کردند که 82 درصد از این درخواست‌ها به دلیل سقف سالانه آمریکا (85 هزار درخواست) رد شده است.

اهمیت مهاجران در پیشرفت ایالات متحده آمریکا

اهمیت همیشگی کارآفرینان مهاجر عجیب نیست. آلن گرینسپن و آدریان وولدریج، نویسندگان کتاب تاریخ سرمایه‌داری در آمریکا می گویند: «بخش قابل توجهی از قهرمانان کارآفرین آمریکا، مهاجر یا فرزند مهاجران بودند. الکساندر گراهام بل و اندرو کارنگی (Andrew Carnegie) در اسکاتلند به دنیا آمدند. اندی گروو (Andy Grove) و سرگئی برین (Sergey Brin) به ترتیب در مجارستان و اتحاد جماهیر شوروی به دنیا آمدند.»

طبق آمار Ewing Marion Kauffman Foundation، مهاجران تقریبا 2 برابر یک فرد بومی آمریکایی تبدیل به یک کارآفرین می‌شوند. سیاست‌های مهاجرتی تسهیل شده باعث ایجاد شرکت‌های نوپای بیشتری در آمریکا می‌شود که می‌تواند صنایع را متحول کند و رضایت مصرف کنندگان را به همراه بیاورد. از طرف دیگر برای بسیاری از بومیان آمریکا هم موقعیت شغلی ایجاد کند.

کارآفرینی توسط مهاجران به معنای غلبه بر موانع و دستیابی به رویاهاست و ثابت می کند آمریکا زمانی سود خواهد برد که درهایش را به روی افرادی که به دنبال فرصت در سرزمین جدیدی هستند، باز کرده باشد.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد