پروفایل فیلیمو

۹۹/۰۹/۱۶

فیلیمو به عنوان اولین سینمای خانگی آنلاین ایران – سامانه ویدئو به درخواست (VOD) – در بهمن 1393 شروع به کار کرد که یکی از محصولات شرکت فناوران ایده‌پرداز صبا (صباایده) است. کاربر به سادگی می‌تواند از میان محتوای موجود در این سرویس، اثر مورد علاقه‌ی خود را انتخاب و آن را بر روی تلفن […]

فیلیمو به عنوان اولین سینمای خانگی آنلاین ایران – سامانه ویدئو به درخواست (VOD) – در بهمن 1393 شروع به کار کرد که یکی از محصولات شرکت فناوران ایده‌پرداز صبا (صباایده) است. کاربر به سادگی می‌تواند از میان محتوای موجود در این سرویس، اثر مورد علاقه‌ی خود را انتخاب و آن را بر روی تلفن همراه، تبلت، رایانه‌ی شخصی یا تلویزیون هوشمند خود تماشا کرده و از آن لذت برد.

وضعیت فعلی

فیلیمو در حال حاضر از اصلی‌ترین سرویس‌های VOD کشور با اعلام 1.5 میلیارد دقیقه تماشای فیلم در ماه، تعداد 25000 اثر ویدئویی در 48 ژانر مختلف و 1.5 میلیون نصب اپلیکیشن بر روی گوشی و تبلت است. برنامه‌های موجود در فیلیمو در 13 ژانر اصلی (تاریخی-مذهبی، خانوادگی، کمدی، فیلم تئاتر، وحشت، فیلم کوتاه، اکشن، عاشقانه، مستند، انیمیشن، علمی تخیلی، تاک شو و کنسرت) و به تفکیک کشور سازنده، دوبله یا زبان اصلی (به همراه زیرنویس) و رده‌بندی سنی قابل جستجو و دسترسی هستند.

وضعیت-فعلی-فیلیمو

امکان خرید اشتراک فیلیمو از ماهانه 35 هزار تومان تا 6 ماهه 147 هزار تومان وجود دارد. همچنین در قسمت قوانین، فیلیمو حق نمایش تبلیغات در هنگام پخش ویدئو را نیز برای خود محفوظ دانسته است.

خروج از انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئوی آنلاین کشور

در فرودین ماه 1399، فیلیمو و نماوا با انتشار اطلاعیه‌ای مشترک، به‌طور رسمی کناره‌گیری‌شان را از عضویت، فعالیت و هرگونه تصمیم‌گیری در صنف نمایش ویدئوی آنلاین اعلام کردند. انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئوی آنلاین ایران در نیمه دوم سال ۹۶ برای پیشبرد صنعت VOD و IPTV در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی فعالیت خود را آغاز کرد.

اعضای این انجمن از مدیران پلتفرم‌های فعال وقت (فیلیمو، نماوا، لنز، آیو، فیلم‌نت، کاناپه، آی‌سیما، تیوا، آسمان و …) بودند. در متن این اطلاعیه آمده است: روند سازماندهی‌شده پس از مدت کوتاهی ادامه پیدا نکرد و فعالیت صنف از تمرکز بر موضوعات اصلی مطرح‌شده خارج شد و انجمن نه کارایی تعریف‌شده را داشت و نه از سوی اعضای فعال آن به رسمیت شناخته می‌شد. تا اندازه‌ای که در همان دوره نیز کناره‌گیری فیلیمو و نماوا به‌صورت شفاهی به اعضای انجمن اطلاع‌رسانی شده بود.

در نهایت علت اطلاع‌رسانی مشترک و رسمی فیلیمو و نماوا در این خصوص، تاکید بر عدم دخل و تصرف در امور انجمن در طول حدود سه سال فعالیت آن، شرایط موجود و برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی از سوی برخی از اعضای انجمن اعلام شد.

فیلیمو باکس

فیلیمو در مرداد 1399 باکس اختصاصی خود را با نام تجاری «فیلیمو باکس» جهت استفاده آسان و تجربه کاربری بهتر بر روی نمایشگرهای بزرگ، تولید و به بازار عرضه کرده است. توانایی پخش تصاویر با کیفیت 4K، پشتیبانی از ۶۰ فریم در ثانیه، جستجوی صوتی از طریق کنترل بلوتوث و از راه دور، امکان استفاده از سرویس‌های گوگل از قابلیت‌های این باکس است. پردازنده‌ 64 بیتی چهار هسته‌ای AMLogic S905X2 دو گیگاهرتزی، 16 گیگابایت حافظه RAM از نوع DDR4، حافظه داخلی EMMC، دو درگاه USB، خروجی HDMI و امکان اتصال به شبکه WiFi از ویژگی‌های سخت‌افزاری فیلیموباکس است.

فیلیمو مدرسه

اواخر شهریور 1399 خبر راه‌اندازی سرویس جدیدی با نام «مدرسه فیلیمو» در اواسط پاییز امسال اعلام شد: محتوای مربوط به پایه‌های تحصیلی اول تا نهم، کاملا منطبق با سرفصل‌های کتب درسی با رویکرد «تحول‌ و کیفی سازی آموزش» تدریس خواهد شد. این مدرسه مبتنی بر اصول «لذت یادگیری» و «عدالت آموزشی» خواهد بود. این سرویس در آبان ماه با تغییر اندکی در عنوان (فیلیمو مدرسه) اجرایی شده است. تعداد معلم‌های فعال در این سرویس 150 نفر در 20 بخش آموزشی با انتشار 70 قسمت در هفته اعلام شده است.

محمدجواد شکوری مقدم، مدیرعامل هلدینگ صبا ایده، در مصاحبه‌ای با دیجیاتو به مناسبت شروع به کار این سرویس اعلام کرد در مناطق محروم مانند سیستان و بلوچستان، زاهدان و … خدمات آموزشی فیلیمو مدرسه، کاملا رایگان و برای مناطق کم‌برخوردار تخفیفات جدی بر اساس کد ملی اعمال می‌شود. سایر کاربران نیاز به تهیه اشتراک دارند اما قیمت این محصول برای هر سال تحصیلی اعلام نشده است. با این حال این محصول برای تمام مقاطع تا ۱۵ آذر ماه به صورت رایگان ارائه شده است.

فیلیمو و کرونا

از روز چهارشنبه ۷ اسفند ۹۸ همزمان با شیوع بیماری کرونا در کشور، دسترسی به بخش انیمیشن‌های وب‌سایت فیلیمو رایگان شد. طبق اعلام روابط عمومی فیلیمو، طی ۱۰ روز (7 تا 16 اسفند)، تماشای آنلاین انیمیشن ۷۴ درصد رشد داشته است. همچنین در بازه زمانی 7 اسفند 98 تا 15 فروردین 99، میانگین دقیقه تماشای روزانه در فیلیمو نسبت به بازه زمانی مشابه ماه گذشته رشدی در حدود 65 درصد داشته است. پنج دسته‌بندی با بیشترین دقیقه تماشا در این ایام به ترتیب انیمیشن، اکشن، خانوادگی، کمدی و عاشقانه بودند.

مسیر توسعه فیلیمو

برای مشاهده دقیق تر مسیر توسعه روی تصویر کلیک کنید.

Filimo

 آمار و ارقام

در ابتدا نگاهی به آمار بازدید و وضعیت سایت فیلیمو می‌اندازیم:

آمار و ارقام فیلیمو

آمار بازدید 6 ماهه وب‌سایت فیلیمو نیز در نمودار زیر آمده است:

بازدید 6 ماهه فیلیمو

در خصوص سایر جنبه‌ها، اطلاعات محدود موجود از گزارش‌ها و مصاحبه‌ها به شرح ذیل جمع‌آوری شده‌اند:

محمدجواد شکوری مقدم در مصاحبه‌ای با دیجیاتو در خردادماه 1397 تعداد مشترکین فیلیمو که به صورت ماهانه حق اشتراک پرداخت می‌کردند را 400 هزار نفر عنوان کرد. با توجه به گزارش فیلیمو در خصوص رشد 581 درصدی کاربران در سال 1396، به حدود 59 هزار کاربر می‌رسیم. همچنین با توجه به گزارش یکساله فیلیمو (از خرداد 97 تا خرداد 98) «تعداد مشترک‌هایمان در مقایسه با سال ۹۶، رشدی نزدیک به ۱۲۰ درصد داشته»، می‌توان تعداد مشترکین فیلیمو در سال 97 را حدود 880 هزار نفر در نظر گرفت.

این در حالی است که فیلیمو خود را بازیگر اصلی حوزه VOD می‌داند و البته مانند اکثر استارتاپ‌ها و شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات ایران، صرفا آمارهای جسته گریخته، درصدی و کلی بیان می‌کنند. به عنوان مثال محمدجواد شکوری مقدم در بهمن‌ماه 1398 مصاحبه‌ای با ایرنا داشته که در آن مجموع کاربران آپارات و فیلیمو بیش از ۳۷.۵ میلیون کاربر اعلام شده است که در مقایسه با مصاحبه خرداد 97 دیجیاتو «در حال حاضر آپارات ۳۴ و کل صبا ایده ۳۷ میلیون کاربر یونیک دارد که حدود ۱۵ درصد آن خارج از ایران هستند.» تفاوت زیادی ندارد.

تعداد کاربران فیلیمو

در خصوص نیروی انسانی نیز با توجه به مصاحبه خرداد 97 دیجیاتو، حدود 160 نفر به صورت مستقیم در صبا ایده مشغول به کار بودند « و نمی‌توان در این میان گفت که میهن بلاگ چه تعداد کارمند را به خود اختصاص داده و یا تعداد پرسنل آپارات چند نفر هستند. علت این است که صبا ایده تیم‌های مختلفی دارد که به همه محصولات این هلدینگ سرویس می‌دهند. برای مثال تیم فنی صبا ایده که در خدمت تمام قسمت‌هاست، حدود 80 نفر نیرو دارد.»

ارقام و اطلاعات مربوط به محتوا و تماشای آن‌ها – احتمالا به دلیل بزرگ بودن اعداد و ارقام – با شفافیت بیشتری در گزارش‌های فیلیمو ارائه شده‌اند.

تعداد محتوای موجود در فیلیمو از 4.500 اپیزود در سال 95 به بیش از 19 هزار اپیزود تا سال 98 افزایش داشته است.

تعداد اپیزود

همچنین مجموع زمانی محتوای موجود از 336 هزار دقیقه در سال 95 به بیش از 1 میلیون دقیقه تا سال 98 رسیده، که در نمودار زیر روند آن قابل مشاهده است.

دقیقه محتوا

مجموع میزان مشاهده محتوای موجود در سال 95 حدود 210 میلیون دقیقه، در سال 96 نزدیک به 2 میلیارد دقیقه و در سال 97 بیش از 4.5 میلیارد دقیقه بوده است.

دقیقه تماشا

با بررسی نسبت دقیقه‌تماشا به دقیقه‌محتوا و دقیقه‌تماشا به تعداد کاربران و مقایسه آن با رشد بالای هر بخش به تنهایی (رشد 120 درصدی کاربران، 140 درصدی دقیقه تماشا و 80 درصدی اپیزودها از سال 96 تا 97)، میزان رشد 9 درصدی دقیقه‌تماشا/کاربر حاصل شده که می‌تواند تا حدی بیانگر میزان سختی کار در این حوزه باشد.

دقیقه تمشا به محتوا و کاربر در فیلیمو

گزارش «بررسی صنعت VOD در ایران» را به کسانی که علاقه‌مند به بررسی بیشتر این صنعت هستند توصیه می‌کنیم. در این گزارش مطالب جامعی از مهم‌ترین بازیگران این صنعت، پرنصب‌ترین اپ‌ها، مقایسه هزینه اشتراک و ترافیک و همچین نتایج نظرسنجی از کاربران گردآوری شده است.

بنیان‌گذاران

شرکت فناوران ایده‌پرداز صبا «صبا ایده» (محمدجواد شکوری مقدم، محمدمهدی شکوری مقدم، محمد فضل‌اللهی)

سرمایه‌گذاری

صبا ایده با سرمایه‌گذاری شخصی شروع به کار کرده و در طول سال‌های گذشته هیچ‌گونه سرمایه از داخل یا خارج از کشور جذب نکرده است. خرداد 97 در مصاحبه‌ای با دیجیاتو اعلام شده است: «هیچ‌زمان جذب سرمایه از سرمایه‌گذار داخلی و خارجی نداشته است. مدت‌هاست که سودآور هستیم و همیشه از پولی که خودمان درآورده‌ایم خرج توسعه سرویس‌های جدید کرده‌ایم. برای مثال امروز فیلیمو پروژه‌ای است که به شدت دارد از کل شرکت جذب سرمایه می‌کند و آینده روشنی هم دارد».

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد