دستورالعمل ساماندهی فروشگاه‌ها و سکوهای اینترنتی (پلتفرم‌ها) ابلاغ شد

۹۹/۰۶/۱۲

علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و دبیر کارگروه سامانه تدارکات الکترونیکی دولت طی نامه‌ای دستورالعمل  ساماندهی فروشگاه‌ها و سکوهای اینترنتی (پلتفرم‌ها) که با هدف مقابله با قیمت‌گذاری و قیمت‌سازی مجازی و درج قیمت‌های غیرقانونی و نامتعارف است را ابلاغ کرد و کسب‌وکارهای اینترنتی موظف به رعایت نکاتی شدند که در صورت رعایت نکردن، برابر قوانین […]

متن نامه بدین شرح است:

با سلام و احترام

در اجرای بند ۴ دستور اول نود و هفتمین جلسه کارگروه تنظیم بازار ابلامی به شماره ۶۰۸۵۱۹۷ مورخ ۹۹/۴/۶مبنی بر ساماندهی فروشگاه‌ها و سکوهای اینترنتی (پلتفرم‌ها) به منظور مقابله با پدیده قیمت‌گذاری و قیمت‌سازی مجازی و درج قیمت‌های غیرقانونی و نامتعارف، کسب‌وکارهای اینترنتی ملزم به رعایت الزامات زیر بوده و دستگاه‌های نظارتی از جمله پلیس فتا و دادستانی‌های کشور در صورت مشاهده تخلخ، ضمن درج اخطار نظارتی از طریق پنل نظارتی نماد اعتماد الکترونیکی و نهایتاً تعلیق نماد اعتماد الکترونیکی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برابر قوانین و مقررات با آنها برخورد خواهند کرد.

۱- فروشگاه‌ها و سکوهای اینترنتی (از جمله سایت‌های درج آگهی) موظفند طبق قانون و مقررات تجارت الکترونیکی نسبت به اخذ مجوز نماد اعتماد الکترونیکی و حسب مورد مجوزهای قانونی خاص پیش‌نیاز آن اقدام کنند، در غیر این صورت درگاه‌های پرداخت آنها (اعم از شرکت‌های خدمات پرداخت و پرداخت یار) با اعلام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مسدود خواهد شد.

۲- فروشگاه‌ها و سکوهای اینترنتی (از جمله سایت‌های درج آگهی)، موظفند طبق برنامه زمانبندی که بر اساس نوع و میزان فعالیت آن‌ها ابلاغ خواهد شد، نسبت به احراز هویت تأمین‌کنندگان کالا و آگهی‌دهندگان از طریق سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (امتا)اقدام کرده و با انجام کنترل‌های لازم، از درج قیمت‌های غیرقانونی و نامتعارف برای کالاها و خدمات خودداری کنند.

۳- قیمت کالاها و خدمات مشمول از جمله قیمت‌های موصوب و همچنین قیمت‌هایی که به صورت خوداظهاری می‌باشند، طبق ضوابط مربوط در سامانه ۱۴۴ درج و منتشر خواهد شد. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با همکاری اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌های مربوطه، برای کالاها و خدمات حسب ضرورت. سقف قیمت متعارف تعیین و از طریق سامانه مذکور اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

۴- فروشگاه‌ها و سکوهای اینترنتی موظفند طبق برنامه زمانبندی که بر اساس نوع و میزان فعالیت آن‌ها ابلاغ خواهد شد. در مورد اشخاص با بیش از سه آگهی در ماه نسبت به کنترل مجوز قانونی مانند پروانه کسب واحدهای صنفی از طریق سامانه امتا اقدام کنند.

۵- سایت‌های درج آگهی موظفند طبق برنامه زمانبندی که بر اساس نوع و میزان فعالیت آن‌ها ابلاغ خواهد شد در مورد اشخاص با بیش از سه آگهی در ماه، نسبت به کنترل مجوز قانونی مانند پروانه کسبه واحدهای صنفی از طریقی سامانه امتا اقدام کنند.

۶- سایت‌های درج آگهی موظفند. طبق برنامه زمانبندی که ابلاغ خواهد شد. در مورد خودرو بر اساس شماره خودرو با بیمه شخص ثالت و در مورد ملک بر اساس اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان، قبل از انتشار آگهی نسبت به وجود خودرو و یا ملک موضوع آگهی از طریق سامانه امتا اطمینان حاصل کنند.

۷- دسترسی به سامانه امتا به منظور احراز هویت و مجوزهای قانونی اشخاص و همچنین استعلام وجود خودرو و یا مسکن، یا درخواست فروشگاه‌ها و سکوهای اینترنتی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با رعایت ملاحظات فنی و امنیتی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد