اسکوپلی (استارتاپی که درآمد میلیارد دلاری اش، پاداش کشف صحیح نیاز بازار است)

۹۹/۰۹/۳

اسکوپلی، یکی از شرکت های غول پیکر در حوزه سرگرمی های دیجیتال و به طور خاص در مورد بازی های مخصوص موبایل است. این شرکت در حال حاظر ارزشی بیش از 1.9 میلیارد دلار دارد و حدود 800 نفر نیز در این کمپانی مشغول به کار هستند. فعالیت اصلی این استارتاپ، تولید بازی های موبایلی […]

اسکوپلی، یکی از شرکت های غول پیکر در حوزه سرگرمی های دیجیتال و به طور خاص در مورد بازی های مخصوص موبایل است. این شرکت در حال حاظر ارزشی بیش از 1.9 میلیارد دلار دارد و حدود 800 نفر نیز در این کمپانی مشغول به کار هستند. فعالیت اصلی این استارتاپ، تولید بازی های موبایلی مخصوص خود و یا انتشار بازی هایی که بقیه سازندگان آن را توسعه داده اند، می‌باشد. این استارتاپ فعال در لس آنجلس، در سال 2011 راه اندازی شد و در سال 2014 به درآمد خالص سالانه 34 میلیون دلار رسید. این شرکت در بارسلونای اسپانیا، ایرلند، انگلستان و ژاپن نیز دفاتر فعالیت خود را تاسیس کرده است.

وضعیت-فعلی-اسکوپلی

اما این استارتاپ فعالیت خود را در شرایط بسیار دشواری آغاز کرد. تقریبا هیچ کدام از بنیان گذاران این شرکت، تخصصی در زمینه بازی های ویدیویی و موبایلی نداشتند و متخصص علوم کامپیوتری نیز نبودند. اما انتخاب صحیح صنعت (از جهت کشف نیازمندی بازار) برای فعالیت و داشتن ایده های هیجان انگیز باعث شد این استارتاپ در کمتر از 10 سال به نتیجه مورد نظر خود و یک جایگاه مناسب در صنعت بازی های موبایلی برسد.

نگاهی به مسیر پیشرفت اسکوپلی

برای مشاهده دقیق تر، روی تصویر کلیک کنید.

تایم-لاین-اسکوپلی

اسکوپلی چگونه شکل گرفت؟

اسکوپلی توسط چهار شخصیت به صورت تیمی تاسیس شده است: آنکور بولسارا (Ankur Bulsara)، والتر درایور (Walter Driver)، ایتان الباز ( Eytan Elbaz) و اریک فوتوران (Eric Futoran). ایتان الباز قبلا شرکت  Applied Semantics را هم بنیان گذاری کرده بود که این شرکت در سال 2003 توسط گوگل خریداری شده بود.

همچنین بولسارا قبل از شروع استارتاپ اسکوپلی، به عنوان یک توسعه دهنده نرم افزار در شرکت My space مشغول بوده است. والتر درایور نیز دارای مدرک کارشناسی در رشته ادبیات انگلیسی و نمایش نامه نویسی از دانشگاه براون (Brown university) است و از سال 2004 بخاطر علاقه خود به سینمای هالیوود و نمایش نویسی، به لس آنجلس می‌رود.

در سال 2012، این شرکت 8.5 میلیون دلار سرمایه در مرحله بذری جمع آوری کرد و والتر درایور به عنوان مدیر اجرایی شرکت، ایتان الباز به عنوان مدیر ارشد استراتژی و آنکور بولسورا به عنوان مدیر ارشد فناوری انتخاب شدند. کمتر از یک سال بعد از تاسیس این استارتاپ توسط تیم هم بنیان گذاران در لس آنجلس، این گروه اولین بازی رایگان خود را تحت عنوان Dice with Buddies در ژانویه سال 2012 به بازار بازی های موبایل و تبلت ارائه داد.

در همان روزها بود که بازی‌های Jewels with Buddies  و Bubble Galaxy with Buddies نیز توسط این شرکت طراحی و روانه بازار شد. Bubble Galaxy with Buddies در اولین روزهای حضور خود در فروشگاه‌های بازی، به عنوان محبوب ترین بازی رایگان شناخته شد.

اولین بازی

در اوایل سال 2013، شرکت اسکوپلی شش استودیوی اول خود را که در ساخت و توسعه بازی ها با آن‌ها همکاری می‌کردند معرفی کرد. اسکوپلی، در همان سال، تعداد نیروی انسانی فعال خود را از 30 به 80 نفر افزایش داد.

دستاوردهای اسکوپلی در سال 2013 فراتر از حد انتظار بوده است:

– توسط مجله Entrepreneur به عنوان یکی از 30 استارتاپ جذاب و دیدنی معرفی شد.

– معرفی شدن به عنوان بزرگترین پتانسیل سال 2013 توسط Empact100.

– انتخاب شدن به عنوان یکی از 30 استارتاپ برتر ساخت بازی توسط Gaming Insiders.

در آوریل 2013 اسکوپلی، بازی Mini Golf MatchUp را ارائه کرد که توسط یک استودیو واقع در نیوزلند به نام Rocket Jump طراحی شده بود. این بازی به عنوان برترین برنامه رایگان در App Store در 49 کشور دنیا شناخته شد و در آمریکا نیز، به عنوان نرم افزار شماره یک در فروشگاه های iPad و iPod قرار داشت. در سپتامبر و نوامبر 2013 نیز، به ترتیب دو بازی Wordly و Skee-ball Arcade را ارئه داد که اولی عنوان برترین نرم افزار رایگان و دومی عنوان برترین برنامه برای موبایل را دریافت کردند.

سال 2014 برای این شرکت، نقطه ای بسیار کلیدی و مهم بود. در این سال مدیر عامل این شرکت یعنی والتر درایور به دنبال یک مدیر اجرایی ارشد همکار (CEO) با سابقه فعالیت در زمینه بازی های ویدیویی و یا انیمیشن می‌گشت و نتیجه تمام پرس و جوها و تحقیقات او به یک نام ختم می‌شد: خاویر فریرا (Javier Ferreira). خاویر قبلا در شرکت دیزنی (Disney) به عنوان مدیر اجرایی فعالیت می‌کرد.

همچنین تیم اوبرین (Tim O’Brien) نیز به عنوان مدیر ارشد درآمدها جذب شد. در همین سال نیز این استارتاپ مبلغ 35 میلیون دلار را برای سرمایه سری A دریافت کرد. در واقع شرکت اسکوپلی میزان درآمدهای خود را از سال 2011 تا 2014 به اندازه 19.556 درصد افزایش داد. بازی Slots Vacation که محصول این شرکت در سال 2014 بود نیز به عنوان یکی از 50 بازی برتر در طول تاریخ برای App Store انتخاب شد.

در آگوست 2015، اسکوپلی رتبه 9 را در لیست 5000 شرکت با سریع ترین رشد در کل قاره آمریکا و رتبه 1 را در ایالات متحده آمریکا کسب کرد. همچنین در بین شرکتهای تبلیغاتی و بازاریابی در سراسر کشور آمریکا در رتبه 2 قرار گرفت. در همان سال، شرکت Scopely، با رابرت کرکمن، خالق مجموعه‌های The Walking Dead و Skybound Entertainment برای خلق The Walking Dead: Road to Survival همکاری کرد. The Walking Dead: Road to Survival در کمتر از یک هفته 4 میلیون بار دانلود شد و توانست یکی از 25 بازی برتر پرفروش در App Store شود.

در اکتبر 2017، این شرکت اعلام کرد که یک استودیو در بارسلونای اسپانیا افتتاح می کند و مبلغ 60 میلیون دلار را نیز به عنوان سرمایه سری  C به رهبری شرکت سرمایه گذاری  Revolution Growth جذب کرد.

این استارتاپ در سال 2018 نیز یک مبلغ 100 میلیون دلاری دیگر را از شرکت Greenspring Associates جذب کرد.

اسکوپلی در سال 2019 نیز، مبلغ سرسام آور 200 میلیون دلاری را برای جذب سرمایه در سری D دریافت کرد. بعد از دریافت این مبلغ، ارزش این استارتاپ به 1.7 میلیارد دلار رسید. همچنین در ژوئن همین سال این شرکت اعلام کرد که جمع کل درآمدهایش از زمان تاسیس، از مبلغ 1 میلیارد دلار عبور کرده است.

اخیرا و در ماه مارس 2020، اسکوپلی 200 میلیون دلار دیگر را نیز برای سری D جذب کرد و به ارزشی بالغ بر 1.9 میلیارد دلار رسید.

جمع کل مبالغی که این استارتاپ به عنوان سرمایه جذب کرده است نزدیک به 998.5 میلیون دلار بوده است و یک خروج موفق را به ثبت رسانده است.

نکته قابل توجه در مورد این استارتاپ این است که هنوز سهام این شرکت عمومی نشده و مدیران ارشد آن، فعلا زمان دقیقی را برای ورود سهام اسکوپلی به بازار بورس مشخص نکرده اند.

نویسندگان:
حمید غفوری راد
زهرا رستگار

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد