از زمان آغاز زندگی موجودات بر روی کره زمین، انسانها همواره به دنبال سرپناهی برای گذران زندگی خود بوده اند. این نیاز به نظر ذاتی، باعث شده که این موضوع همچنان برای انسانها حیاتی باقی بماند. برخی برای سکونت خانواده، برخی دیگر برای راه اندازی کسب و کار و عده ای برای کسب درآمد پیوسته در جست و جوی زمین و ملک هستند. فارغ از هدف نهایی، در هر صورت باید برای پیدا کردن بهترین و مناسب ترین گزینه، به جست و جو پرداخت. در گذشته نه چندان دور، اشخاص بصورت حضوری به بنگاه های معاملات املاک مراجعه می کردند و از این طریق زمان بسیار زیادی را تا پیدا کردن گزینه مدنظر خود صرف می کردند. اما امروزه، به لطف پیشرفت تکنولوژی و ظهور اینترنت، می توان به راحتی از طریق گوشی های هوشمند یا کامپیوتر، به آگهی های خرید و فروش مسکن دسترسی پیدا کرد.
به دنبال تشخیص این نیاز در بین مردم، استارتاپ های متعددی در زمینه معاملات املاک مسکونی و تجاری شکل گرفتند که هر کدام بسته به تنوع خدمات، گستره جغرافیایی تحت پوشش و سایر ارزش های پیشنهادی، تا کنون توانسته اند سهمی از این بازار کسب کنند. در ادامه فهرستی از بازیگران حوزه معاملات آنلاین املاک آورده شده که همه آنها در زمینه درج آگهی های خرید، فروش، رهن یا اجاره خانه و آپارتمان فعالیت می کنند.
در ادامه به بررسی وضعیت ترافیک وبسایت، آمار نصب اپلیکیشن و دنبال کنندگان شبکه های اجتماعی کسب و کارهای آنلاین فوق می پردازیم. لازم به ذکر است آمار ترافیک وبسایت که در جدول زیر درج شده است، بر گرفته از Similar Web در بازه زمانی بهمن ماه 98 تا تیرماه 99 می باشد.
همانطور که در جدول بالا مشخص است، کسب و کارهایی مثل 2نبش، دلتا یا شابش میانگین ترافیک 6 ماهه بیشتری در مقایسه با ملکانا یا اینپین دارند. در نتیجه می بایست کسب و کارهایی که ترافیک بیشتری دارند، به عنوان بازیگرانی که در بازار آنلاین املاک نقش پر رنگتری دارند، بین گزینه های اصلی این نظرسنجی مطرح می شدند. اما متأسفانه انتخاب گزینه ها بدین شکل نبوده است. بنابراین، تیم پژوهشی راستا پیشاپیش بابت این اشتباه از همه مخاطبان خود پوزش می خواهد.
نمودار زیر، میانگین ترافیک 6 ماهه وبسایت کسب وکارهای فوق را نشان می دهد:
در بین کسب و کارهایی که در بالا به آنها اشاره کردیم، دیوار و شیپور در حوزه نیازمندی های آنلاین فعالیت می کنند و خدمات آنها صرفاً در حوزه املاک نیست. کاربران می توانند آگهی خرید و فروش خود را در دسته بندی های مختلفی مثل لوازم خانگی، خودرو، سرگرمی و اوقات فراغت، لوازم الکترونیکی، املاک و … در دیوار و شیپور منتشر کنند و از این طریق مستقیماً و بدون هیچ واسطه ای معامله کنند.
برای آشنایی بیشتر و مشاهده پروفایل استارتاپ دیوار در وبسایت راستا به این لینک مراجعه کنید.
نکته قابل تأمل در بین استارتاپ های حوزه املاک این است که اغلب آنها از سال 1390 به بعد، راه اندازی شدند و تقریباً همگی از روش های درآمدزایی مشابهی پیروی می کنند. فروش قابلیت پروموت آگهی بصورت اشتراکی یا تکی، مدل رایج درآمدزایی در این کسب و کارهاست. همچنین با توجه به ورود سرمایه گذارهای بزرگ اکوسیستم استارتاپی به حوزه املاک و رشد استارتاپ های این حوزه در چند سال گذشته می توان به این نکته پی برد که با بازار بزرگ و جذابی روبرو هستیم که هنوز پتانسیل توسعه بیشتری دارد.
بر اساس گزارش فصل بهار 1399 وبسایت ملک رادار (موتور جست و جوی آگهی های املاک) در مجموع 2،683،685 آگهی مربوط به حوزه املاک در این بازه زمانی ثبت شده که همانظور که انتظار می رود، سهم قابل توجهی از آنها در پلتفرم های آنلاین منتشر شدند. در فصل بهار، دیوار %74، شیپور %24 و رسانه های آفلاین مثل روزنامه های خراسان و همشهری تنها %4 از سهم کل آگهی ها را در اختیار دارند. نکته جالبی که در این گزارش به چشم میخورد این است که کمترین تعداد آگهی های ملکی منتشر شده در یک سال احیر، در فصل بهار امسال بوده است. این اتفاق می تواند دلایل مختلفی مثل آشفتگی بازار مسکن و عدم تمایل مردم به اجاره یا خرید ملک، شیوع ویروس کرونا، عدم درج قیمت در آگهی ها و … داشته باشد.
به منظور بررسی جایگاه استارتاپ های حوزه املاک در بین کاربران آنلاین و شناخت بیشتر ذائقه آنها، در قالب یک نظرسنجی به بررسی این موضوع پرداختیم. با ما همراه باشید تا نتایج این نظرسنجی را بررسی کنیم. نظرسنجی استارتاپ های حوزه املاک در شهریورماه 1399 در بین مخاطبان کانال تلگرام راستا با مشارکت 30،000 کاربر برگزار شد. نمودار زیر، نتیجه نظرسنجی را نشان میدهد:
بر اساس نمودار فوق، %80 مخاطبان شرکت کننده معادل 24،000 رأی در نظرسنجی، ترجیح می دهند از پلتفرم دیوار برای خرید، فروش، رهن یا اجاره خانه و آپارتمان استفاده کنند. دلایل بسیار زیادی را می توان برای پیشرو بودن دیوار در این نظرسنجی مطرح کرد از جمله، اولین بودن و مرجع بودن در حوزه نیازمندی های آنلاین و حتی گستره خدمات جغرافیایی در نقاط مختلف کشور. با توجه به اختلاف بسیار فاحش دیوار با سایر گزینه ها، می توان گفت که بازیگر اصلی این حوزه پلتفرم دیوار است.
با این حال، کسب و کارهای دیگری هم به این بازار ورود کردند و توانستند گوشه ای از بازار را مال خود کنند و هنوز هم سعی دارند با تمرکز ویژه بر حوزه املاک، سهم بازار خود را بیشتر کنند. بعد از دیوار استارتاپ های اینپین، شیپور توانستند به ترتیب %7 و %6 از آرای مردم را به خود اختصاص دهند و 3% از مخاطبان شرکت کننده هم خدمات استارتاپ های “2نبش”، “شابش”، “دلتا”، “ایران فایل”، “آنلاینجو”، “دودوتا” و “متراژ” برای معامله خانه و آپارتمان ترجیح می دهند.
باید دید در درازمدت، پلتفرم های نیازمندی آنلاین مانند دیوار و شیپور هستند که در حوزه املاک موفق تر خواهند بود یا سایر استارتاپ ها مانند کیلید، آی هوم و …
شما برای اطلاع از قیمت خانه و آپارتمان و خرید، فروش یا اجاره آن ها از کدام پلتفرم ها استفاده می کنید؟
نظرات و پیشنهادات خود در ارتباط با این نظرسنجی را با ما درمیان بگذارید.
دیدگاه کاربران