استارتاپ ریمک (Rimac Automobili) استارتاپی در حوزه اتومبیل های تمام برقی است که بنیان گذار آن مت ریمک می باشد. مت ریمک را ایلان ماسک تسلای اروپایی می نامند. هر دوی آنها پیشگامان خودروسازان الکتریکی هستند که ادعای رکورد سرعت و برنده شدن افتخارات را دارند. تسلا در کالیفرنیا و ریمک در حومه زاگرب در کرواسی می باشد.
وقتی تسلا اولین اتومبیل خود، رودستر را در سال 2008 به بازار عرضه کرد، ایلان ماسک 37 ساله بود اما ریماک فقط 30 سال دارد. با این حال، او علاقه ای به مقایسه شدنش با ایلان ماسک ندارد. تسلا سال گذشته 100000 ماشین ساخت و امسال تقریباً تعدادش سه برابر خواهد شد اما خروجی خودروی Rimac تا این لحظه را می توان روی انگشتان دو دست حساب کرد. Rimac می گوید:مقایسه اش با ایلان افتخار است، اما تسلا بسیار بزرگتر از آن ها است. آن ها قابل مقایسه با مرسدس هستند.
نگاهی به مسیر پیشرفت ریمک
داستان ریمک از کجا آغاز می شود؟
استعداد ریمک در زمینه نوآوری در اوایل جوانی ظهور کرد. او در یک مسابقه بین المللی با اختراع یک دستکش که به عنوان صفحه کلید و ماوس برای کامپیوتر عمل می کرد، برنده شد. او از جایی به فکر خودروساز شدن افتاد که در سال 1984 و در جریان یک مسابقه اتومبیلرانی، پیشرانه درونسوز خودرو بامو E30 نسل دوم سری3 وی منفجر شد.
پس از این ماجرا، ریمک اقدام به جایگزینی پیشرانه منفجر شده با یک پیشرانه برقی 600 اسب بخاری کرد که این امر باعث موفقیت وی در مسابقات شد تا جایی که خودرو او بانام Green Monster یا هیولای سبز شهرت پیدا کرد. بعد از این ماجرا، Rimac سفارشهای زیادی از سوی دیگر مالکان خودروهای بامو (بهخصوص اتاق E30) دریافت کرد و برخی از این سفارشها را به مرحله اجرا رساند. بعد از رسیدن به این موفقیت، تصمیم گرفت تا خودرو خودش را با برندی اختصاصی تولید کند.
جهش از سرگرمی به سمت تجارت زمانی رخ داد که نماینده ای از خاندان سلطنتی ابوظبی، خواستار دیدن کارهای خودرویی او شد. اما ریمک هیچ شرکت، برند یا ایده ای نداشت و این مساله سبب شد تا تیم طراحی ایجاد کند و در نمایشگاه اتومبیل 2011 فرانکفورت – که تنها 12 ماه دیگر به شروع آن مانده بود – یک جایگاه رزرو کند و کار جدی خود را آغاز کند.
بودجه خانواده و دوستان او از بین رفته بود زیرا سرمایه گذاران ابوظبی فقط پس از تحویل خودروها هزینه پرداخت می کردند. آن ها در سخت ترین شرایط کار را پیش می بردند، از خوابیدن روی مبل ها یا روی زمین گرفته تا کار در طول شب و آخر هفته. در نهایت در 13 سپتامبر 2011 ، Rimac Automobili برای اولین بار به نمایش درآمد اما این تازه اول ماجرا بود چرا که در آخرین مراحل مذاکره برای تامین بودجه 4.5 میلیون یورویی، سرمایه گذاران ابوظبی خواستار انتقال محل کسب و کار به ابوظبی شدند و ریمک با این مساله موافقت نکرد.
با این تصمیم، شرکت این خودروساز در معرض خطر جمع شدن قرار گرفت اما او اکنون می گوید این بهترین تصمیمی بود که در آن زمان گرفته است. پس از عقب نشینی سرمایه گذاران ابوظبی، ریمک با ارائه همه چیز – نمونه اولیه خودرو ، دارایی معنوی و مارک تجاری – به یک بانک محلی، توانست وام نیم میلیون یورویی بگیرد. اما بازهم تا سال های متمادی در مضیقه مالی بود و حتی گاهی پول برای دستمزد دادن هم نداشت.
با گذشت زمان سفارشات هشت خودروی کانسپت وان با برچسب 1.2 میلیون دلاری برای هرکدام ، به پایدار ماندن شرکت کمک کرد. در همین حین ریمک، نمونه های اولیه الکتریکی را برای سازندگان کمتر شناخته شده خودرو طراحی کرد و ساخت.
تا سال 2012 این شرکت وضعیت خوبی نداشت اما در سال 2016 توانست به سود پیش از مالیات 6.1 میلیون یورویی دست پیدا کند. اگرچه سال گذشته به دلیل هزینه های سنگین در تحقیق و توسعه محصولات خود، با وجود درآمد 20 میلیون دلاری، زیان قبل از مالیات آن ها به 5.8 میلیون رسید. درنهایت ریمک با تلاش های بسیار توانست سرمایه گذاران بزرگی را به خود جذب کند.
بلاخره کانسپت One برای اولین بار در نمایشگاه خودرو فرانکفورت سال 2011 رونمایی شد. طراحی فضایی و متفاوت این سوپراسپرت متولد کرواسی توانست در نمایشگاه آن سال نظرهای بسیاری را به خود جلب کند. تمامی مراحل طراحی تا ساخت و تولید خودرو کانسپت One بهصورت کاملا بومی توسط شخص ریمک و تیم حرفهای او در کرواسی انجامشده بود.
پس از آمادهشدن خودرو، و به نمایش گذاشتن نخستین نمونه آن در نمایشگاه خودرو فرانکفورت 2011 و نمایشگاه خودرو پاریس 2012، نظرات مثبت و تشویقهای بسیاری از سوی مخاطبان صورت گرفت و این اتفاقات ریمک را در ادامه فعالیتهای خود، مصممتر کرد.
در سال 2013 نخستین نمونه عملی این خودرو به یک مشتری گمنام اسپانیایی تحویل داده شد و تا پایان سال 2014، ریمک موفق شد تا 7 دستگاه دیگر از Concept One را تولید کرده و به فروش برساند.
حال این خودرو که مورد تست و بررسیهای فنی و میدانی زیادی قرارگرفته است، میتواند بعد از اعمال یکسری تغییرات کوچک، با خودروهای سوپراسپرت قدرتمند بازار جهانی رقابت کند. قیمت پایه در نظر گرفتهشده برای این خودرو حدود 980 هزار دلار است که در مقایسه با بسیاری از سوپراسپرتهای رقیب (که قیمتهای بالای 1 میلیون دلار دارند) قیمتی رقابتی محسوب میشود.
درصد مالکیت شرکت ریمک:
- مت ریمک 47.7%
- شرکت پورشه 15.5%
- گروه کمل 14%
- شرکت هیوندای 11%
- شرکت کیا موتورز 2.7%
امروزه ،در Rimac حدود 500 نفر در محل های حومه زاگرب و چین زندگی می کنند. رویکرد اصلی این شرکت در طراحی، توسعه و تولید کلیه هایپرکارهای برقی و اجزای الکتریکی با عملکرد بالا برای شرکای آن ها در صنعت خودرو است. از طرح روی کاغذ گرفته تا ماشین تمام شده! Rimac جایی است که همه چیز اتفاق می افتد!
نویسندگان:
دیدگاه کاربران