AirGarage یک پارکینگ فضایی

۰۱/۰۸/۴

AirGarage یک استارتاپ موفق است که توسط سه دانشجوی آمریکایی_اسکات فیتسیمونز، چلسی بردر و جوناتان بارکل_ در سال 2017 راه‌اندازی شد. ماجرا از آنجا شروع شد که این دانشجویان دانشگاه ایالتی آریزونا از هزینه هنگفت جای پارک در دانشگاه به سطوح آمدند. آن‌ها به این فکر افتادند که اگر امکانی را فراهم کنند که ساکنان […]

AirGarage یک استارتاپ موفق است که توسط سه دانشجوی آمریکایی_اسکات فیتسیمونز، چلسی بردر و جوناتان بارکل_ در سال 2017 راه‌اندازی شد.

اسکات فیتسیمونز، چلسی بردر و جوناتان بارکل هم‌بنیانگذاران استارتاپ ایرگاراژ

اسکات فیتسیمونز، چلسی بردر و جوناتان بارکل هم‌بنیانگذاران استارتاپ ایرگاراژ

ماجرا از آنجا شروع شد که این دانشجویان دانشگاه ایالتی آریزونا از هزینه هنگفت جای پارک در دانشگاه به سطوح آمدند. آن‌ها به این فکر افتادند که اگر امکانی را فراهم کنند که ساکنان خانه‌های اطراف دانشگاه بتوانند جای پارک یا گاراژهای خود را با مبلغی کمتر به دانشجویان اجاره دهند، یک استراتژی برد-برد خواهد بود. به علاوه از نظر آن‌ها سیستم پارکینگ بسیار قدیمی و سنتی بود و باید به روز می‌شد. نیاز به حضور یک مسئول پارکینگ، صدور و جمع‌آوری قبض‌ها و دریافت پول به صورت دستی یا از طریق کارتخوان و… با وجود پیشرفت‌های عظیم تکنولوژی در دنیای امروز کاری غیرضروری و هزینه‌بر به نظر می‌رسید.

بارکل، یکی از هم‌بنیانگذاران این استارتاپ می‌گوید:” موضوع این است که ما متوجه شدیم فضایی وجود دارد که آنطور که باید و شاید مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و از آن درآمدزایی نمی‌شود و مدیریت ضعیفی دارد. ما تکنولوژی آن را داریم و اگر نرم‌افزار را نیز اضافه کنیم، می‌توانیم آن را تغییر دهیم.»

این استارتاپ به کسانی که جای پارک دارند این امکان را می‌دهد که این فضا را از طریق اپلیکیشن AirGarage به راحتی اجاره دهند. به این ترتیب رسیدگی به همه چیز از نصب علائم تا جمع‌آوری پرداخت‌ها، و حتی نظارت بر اجرای قوانین نیز به عهده این استارتاپ می‌باشد.

AirGarage هم اکنون بیش از 200 مکان در 30 ایالت تحت مدیریت خود دارد. این استارتاپ خلاقانه تاکنون (اواخر اکتبر 2022) به میزان 14.8 میلیون دلار از 4 سرمایه‌گذار، جذب سرمایه کرده است.

ایرگاراژ- رزرو جای پارک به صورت آنلاین

ایرگاراژ- رزرو جای پارک به صورت آنلاین

در سال 2018، این شرکت اولین تغییر خود را انجام داد و از فضای پارک خانه دور شد و به سمت مالکان با فضاهای پارکینگ مانند کلیساها و شرکت‌های کوچک رفت تا به آن‌ها کمک کند از دارایی های موجود و کم استفاده خود کسب درآمد کنند.

در سال 2020 نیز و با شروع پاندمی کرونا، علی رغم قرنطینه شدید این استارتاپ برای بار چندم سیاست خود را تغییر داد و بر روی پارکینگ املاک و مستغلات در مناطق مرکز شهر تمرکز کرد.

صنعت پارکینگ در آمریکا بیشتر به این صورت کار می‌کند که متولیان آن، فضا را از صاحب ملک اجاره کرده و از آن بهره‌برداری می‌کنند. اما با شروع پاندمی و قرنطینه با کاهش چشمگیر درآمد، بسیاری از آن‌ها از پرداخت اجاره ماهیانه مورد توافق سرباز زدند. در اینجا بود که مالکان با AirGarage تماس گرفته و خواستار استفاده از خدمات آن‌ها شدند. به این ترتیب این استارتاپ با دریافت تنها 30 درصد از درآمد حاصل، فضای مورد نظر را اجاره می‌داد. در این حالت 70 درصد درآمد به مالکین تعلق می‌گرفت که بسیار بیشتر از حالت قبل بود. تا قبل ورود AirGarage به این بازار، مالکین فقط اجاره ملک خود را دریافت می‌کردند و سهمی از سود حاصل نمی‌بردند. برای مثال پارکینگی که ماهانه 30 هزار دلار درآمد داشت، به مبلغ 10 هزار دلار اجاره داده می‌شد که حدود 40 درصد کمتر از درآمد به دست آمده از طریق AirGarage بود.

استارتاپ ایرگاراژ

استارتاپ ایرگاراژ

همچنین این استارتاپ امکان درآمدزایی برای افراد دیگر برای مثال رانندگان تاکسی‌های آنلاین را نیز به وجود آورده است. به این صورت که رانندگان می‌توانند در زمان‌های خالی بین دو سفر خود به محل‌های پارک رفته و با مطابقت دادن شماره پلاک ماشین‌های پارک شده به ازای هر پلاک مبلغی را دریافت کنند.

نمونه‌های مشابه ایرانی

در ایران نیز استارتاپ‌های مشابه AirGarage وجود دارد. استارتاپ‌های الوپارک، بی‌پارک و جاپارک 24 نمونه‌های مشابه ایرانی AirGarage هستند که البته در بعضی خدمات اندکی باهم تفاوت دارند.

الوپارک

پارکینگ آنلاین الوپارک

پارکینگ آنلاین الوپارک

الوپارک سامانه‌ای برای رزرو جای پارک و پارکینگ به‌صورت آنلاین، از طریق اپلیکیشن یا وب‌سایت است. از طریق الوپارک می‌توانید در هر منطقه از شهر، با چند کلیک، جای پارک خود را رزرو کنید. برای این کار می‌توانید با جست‌وجوی محدوده موردنظر خود و تاریخ ورود و خروج خودرو، پارکینگ‌های دورواطراف محل موردنظرتان را مشاهده کنید. در این سامانه، پارکینگ‌هایی که امکان رزرو اینترنتی دارند، همراه با هزینه هرکدام، مشخص شده است. شما می‌توانید از بین این پارکینگ‌ها نزدیک‌ترین گزینه به موقعیت مکانی مدنظرتان را انتخاب کنید.

هزینه پارکینگ باید به‌صورت آنلاین پرداخت شده و امکان پرداخت هزینه به‌صورت حضوری وجود ندارد. الوپارک در حال حاضر در شهرهای تهران، تبریز و قم فعالیت دارد. این سامانه، علاوه بر جای پارک، خدمات دیگری نظیر استعلام خلافی خودرو و استعلام بیمه را نیز ارائه می‌دهد.

بی‌پارک

سامانه رزروز جای پارک آنلاین بی‌پارک

سامانه رزروز جای پارک آنلاین بی‌پارک

بی‌پارک سامانه‌ای برای رزرو جای پارک به‌صورت آنلاین است که کاربران می‌توانند از آن درآمد نیز داشته باشند. برای رزرو آنلاین جای پارک می‌توانید از طریق اپلیکیشن یا وبسایت آن، محدوده موردنظر خود را جست‌وجو و از میان پارکینگ‌ها یکی را رزرو کنید. در این سامانه، علاوه بر جای پارک در پارکینگ‌های عمومی، می‌توانید جای پارک حاشیه‌ای را نیز رزرو کنید؛ البته رزرو جای پارک حاشیه‌ای برای روزهای آینده امکان‌پذیر نیست.

برای کسب درآمد در بی‌پارک، کاربران می‌توانند جای پارک حاشیه‌ای خود، جلوی درب منزل یا مغازه‌شان را به‌صورت رایگان یا باهزینه در بی‌پارک به اشتراک بگذارند.

جاپارک24

سامانه مدیریت آنلاین پارکینگ جاپارک 24

سامانه مدیریت آنلاین پارکینگ جاپارک 24

جاپارک 24 یک سامانه مدیریت آنلاین پارکینگ است که به شما کمک می‌کند پارکینگ خیابان و مجتمع‌ها و همچنین پارکینگ‌های شخصی را پیدا کنید. همچنین از طریق اپلیکیشن جاپارک 24 می‌توانید محل‌های پارک قابل خرید در اطراف خود را بیابید و هزینه آن را از طریق موبایل خود پرداخت کنید.

 

اگر مشابه ایرانی دیگری برای این استارتاپ سراغ دارید در قسمت کامنت برامون بنویسید.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد