چگونه متوجه شویم که ایده‌های تجاری ما خوب است یا بد؟

۹۹/۰۵/۱۵

با حدود 100 میلیون ایده کسب و کار جدید که سالانه در سطح جهان راه اندازی می شوند، شانس ایجاد یک ایده کسب و کار بی نظیر هر سال کمتر از قبل می‌شود. با این حال، حتی اگر محصول یا خدمات مشابهی داشته باشید، باز هم می توانید یک تجربه منحصر به فرد را ارائه […]

با حدود 100 میلیون ایده کسب و کار جدید که سالانه در سطح جهان راه اندازی می شوند، شانس ایجاد یک ایده کسب و کار بی نظیر هر سال کمتر از قبل می‌شود. با این حال، حتی اگر محصول یا خدمات مشابهی داشته باشید، باز هم می توانید یک تجربه منحصر به فرد را ارائه دهید که به شما مزیت رقابتی بدهد.

چالش های امروز، مشاغل بزرگ و کوچک را وادار کرده است که نیازهای جدید مشتریان خود را محوری و مورد توجه قرار دهند. کسب و کارهایی که نتوانند به وضوح ارزش خود را برای مصرف کنندگان هدف خود نشان دهند، محکوم به داشتن عمر مفید کوتاهی هستند. و در شرایط رکود اقتصادی، کاهش قدرت خرید باعث می‌شود ایده کسب و کاری که شاید سال گذشته مفید بود اکنون کمتر موفق باشد یا بلعکس.

ریچ واگل (Rich vogel)، هم بنیان گذار و مدیر اجرایی مالی Loeb.c معتقد است بنیان گذاران مشتاق باید یک تعادل بین برطرف کردن نیاز و تقاضای مصرف کنندگان در دوره بحران و اطمینان از اینکه محصول آن‌هاny پنج سال بعد هم ارزشمند است، بیابند.

” کارآفرینان جدید باید به این فکر کنند که آیا فقط برای مشکلات امروز یک کسب و کار را راه‌اندازی می‌کنند یا محصول مورد نظر بعد از دوران بحران نیز مورد نیاز است. آنها باید پتانسیل طولانی مدت کسب و کار خود را درک کنند.”

این چهار پرسش ‌می‌تواند به شما کمک کند ارزیابی کنید که آیا واقعا یک برتری ماندگار دارید؟ و چگونه بهترین بهره را برای پیدا کردن مزیت نسبت به رقبا، از آن ببرید.

1- آیا من یک مشکل جدید را حل می‌کنم؟

با تغییر بازار به صورت پویا، شما باید در جایی که نیازهای مصرف کننده قرار دارد تمرکز کنید. در اصل، بر طبق یک استعاره در ورزش هاکی شما باید به سمتی که دیسک (صفحه‌ای دایره‌ای که به عنوان توپ در ورزش هاکی استفاده می‌شود) حرکت می‌کند بروید نه به سمت محلی که دیسک هم اکنون قرار دارد. یکی از مزیت‌های یک استارتاپ بودن این است که شما چابک تر هستید. شما می توانید سریع تر از شرکت های بزرگ جا به جا شوید و حرکات دیسک هاکی را راحت‌تر ردیابی کنید.

پرتاپ دیسک هاکی

روند مصرف کنندگان که در حال حاضر مشاهده می‌شود، شامل افرادی است که با آگاهی بیشتر خرید می کنند، از خرده فروشان محلی خرید می کنند و از ابزارهای دیجیتالی برای ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند. با توجه به این موارد، فکر کنید که ممکن است مشتریان با چه مشکلاتی روبرو شوند. شاید هزینه کالاهای پایدار خیلی زیاد باشد، شاید خرده فروشان محلی تحویل درب خانه را ارائه ندهند یا افراد شک و تردیدهای جدیدی در مورد حریم خصوصی آنلاین داشته باشند.

برای تعیین اینکه آیا محصول شما می تواند راه حل یکی از این مشکلات جدید را ارائه دهد، خود را آزمایش کنید : آیا می توانید ایده کسب و کار خود را به روشنی توضیح دهید و بگویید چرا در بازار امروز ارزشمند است؟ اگر برای شرح دادن ارزش محصول خود مشکل دارید، شاید به این دلیل است که هنوز محصول خود را در یک بخش تعریف شده از بازار قرار نداده‌اید.

شما می توانید با قرار دادن خود در جایگاه بازار هدف خود، پیشنهاد کسب و کار خود را اصلاح کنید. با مشتریان بالقوه خود همدردی کنید، در نظر بگیرید که ایده شما چگونه زندگی آنها را بهبود می بخشد و اگر متوقف شود، آیا مردم جای خالی آن را احساس می‌کنند؟ زمانی که صحبت از شرح دادن ارزش کسب و کار شما می‌شود، از اینکه از تجربه‌های شخصی خود استفاده کنید، ترسی نداشته باشید. شاید لازم باشد ماجرای خود را شرح دهید. اینکه چگونه این محصول در سناریوهای مختلف به شما کمک کرده است.

ریچارد سینگ، مدیر اجرایی توسعه در Loeb.nyc:  برخی از بهترین کسب و کارها توسط افرادی که واقعاً دچار مشکلی شده‌اند، شکل گرفته است. ” آن‌ها به گوشه‌ای رفته و راهی برای این مشکل پیدا کردند.”

2- آیا من یک مشکل موجود را با روشی جدید حل می‌کنم؟

برخی از شرکت ها با پرداختن به یک مشکل موجود با یک رویکرد جدید، یک مزیت رقابتی به دست می آورند. هنوز بسیاری از مشکلات مصرف کنندگان که پیش از قرنطینه وجود داشتند، باید برطرف شوند. اما ممکن است روشی که مصرف کنندگان از کسب و کارها انتظار دارند تا آن‌ها را حل کنند تغییر کرده باشد.

مزیت رفابتی

به عنوان مثال، بیشتر مصرف کنندگان معتقدند که اکنون مجبور هستند هزینه های خود را برای بیشتر کالاها کاهش دهند. قیمت گذاری یک مشکل دردناک قدیمی است. شما می توانید با وارد کردن قیمت های پایین تر یا انعطاف پذیر تر به بازار بدون اینکه کیفیت محصول را کاهش دهید، این مشکل را به روشی جدید حل کنید. در حال حاضر در طول همه گیری ویروس کرونا، قیمت گذاری برای ایجاد مزیت در صنایع مختلف استفاده شده است. مایکروسافت آفیس 365 E1 به مدت شش ماه رایگان است ،آکادمی CTO اشتراک سالانه خود را بیش از 80 درصد و HubSpot قیمت بسته‌ها را تا 50 درصد کاهش داده است.

این تخفیف ها باعث تقویت مشترکین شرکت ها و قرار گرفتن در معرض دید مثبت می شود. اگرچه ممکن است شما زودتر از قیمت رقبای خود نتوانید قیمت های ارزان تری را ارائه دهید، اما می توانید با تنظیم قیمت یا داشتن گزینه “سبک بوفه” طوریکه مصرف کنندگان از محصول شما استفاده نامحدود می‌کنند، خود را جدا کنید.

از طرف دیگر، می توانید پیشنهاد و استراتژی تجاری خود را تغییر دهید تا به مشتریان ارزش افزوده پیشنهاد دهید. شما می توانید یک محصول که بصورت سنتی آفلاین ارائه می‌شده است را به صورت آنلاین ارائه کنید و یا فرآیندهای تولید و تحویل خود را بهداشتی تر کنید. رویکرد اخلاقی نیز مؤثر است: شما می توانید روی مواد تجدید پذیر یا حمایت از SME های محلی (شرکت های کوچک تا متوسط) که در معرض خطر ورشکستگی هستند، تمرکز کنید.

برای کسب و کارهای B2B (نوعی از کسب و کار که مشتریان آن، خود نیز یک کسب و کار مستقل هستند)، انتخاب فردی که راه حل خود را برای او مطرح می‌کنید می تواند بسیار مهم و کلیدی باشد. افراد زیادی در تصمیم گیری درباره خرید درگیر هستند و هرکدام ممکن است مشکل را از زاویه دیدهای بسیار متفاوتی مشاهده کنند.

دن ویتلی (Dan Wheatley) مدیر عامل Straight Talk Consulting در این باره می‌گوید: از خود بپرسید که مساله را برای چه کسی حل می‌کنید؟ تصمیم گیرنده نهایی ممکن است در تماس با مشکلات کاربران به اندازه یک مدیر اجرایی سطح متوسط ​​قرار نگیرد، بنابراین سعی کنید به طور جداگانه به هریک از آنها دسترسی پیدا کنید.

3- آیا مزیتی دارم؟

به صرف اینکه شما یک راه حل برای مشکل دارید به این معنی نیست که شما در برابر رقبای خود دارای مزیتی (برتری) هستید. شما باید بتوانید ایده خود را پیشگام کنید و از همه مهمتر، از اینکه دیگران مدل شما را کپی برداری کنند، جلوگیری کنید. این می تواند به معنای تبدیل شدن به رهبر (پیشرو) بازار باشد در حالی که همه افراد هنوز در حال تدوین یک استراتژی هستند.

آیا رقبای شما می توانند به محصول شما دست یابند (ایده شما را پیاده کنند) یا شما برای چندین ماه تنها کسی هستید که یک مدل در حال اجرا دارد؟ اگر رقبای اصلی شما کسب و کارهای بزرگ و دارای بودجه خوبی هستند، زمان توسعه و ایجاد یک مدل بسیار کوتاه تر خواهد بود. بنابراین باید منابع خود را روی اصلاح فرآیند توسعه و تولید متمرکز کنید. شرایط محیط رقابتی بازار هر گونه که باشد شما بایستی به صورت قانونی از ایده خود با استفاده از یک IP (مالکیت معنوی) یا نشان تجاری، محافظت کنید.

توسعه ایده

 

هرچه بیشتر ایده خود را توسعه داده باشید، بهتر می توانید آن را مرتبط سازید، به خصوص در حالت عادی. واگل معتقد است سازگاری بهتر از قبل انجام می‌شود. او می‌گوید: هنگام تولید و توسعه محصول، ممکن است متوجه شوید که دنیا به X دیگری نیاز ندارد. هرچه زودتر این موضوع را درک کنید، زمان بیشتری برای جا به جایی و تغییر خواهید داشت.

شما باید از همان ابتدای کار خود به اهمیت اعتبار سنجی مداوم نتایج و بازخورد گرفتن (به ویژه بازخورد منفی) بپردازید. شاید اطلاعات کافی جمع کنید تا متوجه شوید که راه حلی که برای مادران خانه دار در نظر گرفته اید برای مردان میانسالی که در قرنطینه در خانه هستند نیز مناسب است. هر تحقیق که در طول زمان برپا کرده اید، بهترین ابزار شما در یافتن تناسب محصول / بازار در شرایط با تغییرات دائم است.

4- آیا من چیز جدیدی برای ارائه دارم؟

شما، شبکه ارتباطات شما، داستان زندگی شخصی شما و پیش زمینه شما از ارزش های منحصر به فردی برخوردار هستید که سایر رقبای شما فاقد آن هستند. در صورتی که باید ترسیم کنید که چه چیزی به شما می دهد، ابتدا از خود بپرسید: چرا من بهترین فرد هستم که این ایده را به وجود آورده و اجرا کنم؟ چه چیزی مرا برای این لحظه آماده کرده است؟

به تجربیات، ارتباطات و منابعی که در طول سال ها ایجاد کرده اید، نگاه کنید. لیستی از افراد و ابزارهایی را که شما دارید اما رقبای شما ندارند، تهیه کنید. با این افراد مکالمه ای را شروع کنید، آنها را در مورد محصول خود به روز کنید و از تخصص آنها بهره ببرید تا بهترین روش برای شکستن قالب گذشته و ایجاد ابتکاری جدید در صنعت را بیابید.

موفقیت در کسب و کار

تام فاستر، مدیرعامل شرکت پروتئین گیاهی Beyond Meat در مزرعه ای بزرگ شد و با تهیه کنندگان و تجارت کشاورزی آشنا بود. او همچنین می دانست که آب و هوا یکی از بزرگترین مشکلات جهان است. او با استفاده از شبکه شخصی و درک فرآیندهای کشاورزی، گوشت وگان (نوعی گوشت مخصوص رژیم غذایی گیاه خواران) را در مقیاس گسترده در دسترس قرار داد. در کمتر از 10 سال، Beyond Meet بیش از 10 میلیارد دلار ارزش داشت.

کارآفرینانی که قبل از شناختن مزیت رقابتی خود، شروع به راه اندازی (کسب و کار) می کنند، برای دستیابی به یک تغییر واقعی، کار بسیار دشواری در پیش خواهند داشت. داستان کاری خود را با تعیین ارزش منحصر به فردی که فقط شما می توانید برای مصرف کنندگان به ارمغان بیاورید، شروع کنید.

 

مترجم: حمید غفوری راد
منبع: Entrepreneur

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد