پرونده خبری: بایــا، شبکه هوشمند خرید و فروش کالا و خدمات

۹۹/۰۸/۲۷

جریان کانالی با نام “شبکه بایا” در بستر تلگرام (آپدیت شده در تاریخ 99.09.15) در روزهای اخیر همگی شاهد تبلیغات بیشتر و پررنگ تر بایا در همه شبکه های تلویزیون با حضور سیامک انصاری بوده ایم. با وجود گذشت حدود یک هفته از تاریخی که بایا برای شروع فعالیتش اعلام کرده بود، اما همچنان خبری […]

جریان کانالی با نام “شبکه بایا” در بستر تلگرام (آپدیت شده در تاریخ 99.09.15)

کانالی با نام بایا

در روزهای اخیر همگی شاهد تبلیغات بیشتر و پررنگ تر بایا در همه شبکه های تلویزیون با حضور سیامک انصاری بوده ایم. با وجود گذشت حدود یک هفته از تاریخی که بایا برای شروع فعالیتش اعلام کرده بود، اما همچنان خبری مبنی بر شروع کارش منتشر نشده است.

ممکن است شما هم با باز کردن صفحه تلگرامتان کانالی با اسم “شبکه بایا” را دیده باشید. من با دیدن این نام آشنا بیشتر راغب شدم تا ببینم قضیه از چه قرار است. کانالی را دیدم که در آن افراد را به اد کردن ممبر راغب می‌کردند و اظهار داشتند با اضافه کردن تعداد مشخصی ممبر در کانال که از طریق ربات شمرده می‌شود به حساب افراد پول واریز خواهد شد.

در این کانال متنی با این عنوان منتشر شده بود که شبکه بایا برای تبلیغ تلویزیونی خود ثانیه ای 19 میلیون تومان هزینه می‌کند به همین خاطر در نظر گرفته تا علاوه بر تبلیغ تلویزیونی از شبکه های مجازی هم بی بهره نماند و از قدرت شبکه های مجازی استفاده کند.

تبلیغ-بایا-در-تلگرام

طبق صحبتی که با یکی از کارشناسان مجموعه بایا صورت گرفته، هرگونه کانال یا گروهی در بستر تلگرام با نام بایا از جانب آن ها رد شده است. بنابراین کانال های این چنینی صحت ندارند و فقط افرادی قصد دارند تا از این جریان سواستفاده و سودجویی کنند. اگر قرار باشد کانالی به صورت رسمی از جانب شبکه بایا در تلگرام شکل بگیرد حتما در سایت این مجموعه اعلام خواهد شد.

ایشان هم چنین علت عدم افتتاح رسمی شبکه بایا در تاریخ مقرر را توضیح دادند و اعلام کردند که به دلیل تقاضای زیاد تامین کنندگان برای ارسال مدارک و هم چنین وجود محدودیت های جدید کنترل ویروس کرونا تصمیم گرفتند تا زمان افتتاح را به تعویق بیاندازند. زمان دقیق افتتاح مجموعه بایا در هفته جاری در سایت بایا اعلام خواهد شد.

همانطور که قبل تر گفتیم بایا برای ارزیابی و بررسی مدارک و همچنین بازدید از محل‌های کسب و کار، دریافت، تطبیق و تایید مدارک عضویت، کارشناس اعزام خواهد کرد. این شبکه در سایت خود اعلام کرده است که هزینه این ارزیابی که فقط یکبار دریافت می شود مبلغ سیصد هزار تومان است که به مناسبت افتتاحیه با 50 درصد تخفیف برای مدتی کوتاه مبلغ یکصد و پنجاه هزار تومان خواهد بود.

 


 

اگر در چند هفته گذشته تنها برای دقایقی کوتاه به تماشای تلویزیون نشسته باشید و یا رادیو گوش کرده باشید، محال است که این جمله با صدای بهنام تشکر را نشنیده باشید: “بایا، شبکه هوشمند خرید و فروش کالا و خدمات”

تبلیغات گسترده بایا در صدا و سیما، کنجکاوی ما را برانگیخت تا نگاهی به این شبکه هوشمند خرید و فروش کالا و خدمات بیندازیم. در این مقاله سعی کردیم نگاهی به سرمایه گذاران بایا و مدل کسب و کار این شرکت بیندازیم.

baya shop

بایا چیست؟

با وارد شدن به سایت شرکت، اولین چیزی که توجهتان را جلب خواهد کرد، بنر ابتدای سایت با حضور سیامک انصاری است. تبلیغات گسترده در صدا و سیما و استفاده از صدا و تصویر شخصیت های معروف کنجکاوی ما را بیش از پیش برمی انگیزد تا هرچه سریع تر سرمایه گذاران آن را پیدا کنیم.( با خودمان فکر می کنیم که حتما یک سازمان بزرگ و احتمالا دولتی- حکومتی پشت قضیه است).

سریع تر به بخش درباره ما می‌رویم ولی آن جا تنها متوجه می شویم که شکل گیری ایده و طرح اولیه سامانه بایا به سال 1395 برمی‌گردد و اطلاعاتی درباره سرمایه گذاران نیست. متن های ابتدایی صفحه را سریع اسکرول می کنیم و دوان دوان خود را به پایین سایت و نماد الکترونیکی آن می رسانیم.

با نگاه به شناسه کسب و کار “بایا” متوجه می شویم که صاحب امتیاز آن شرکت دانش بنیان پارسیان است.

نمادالکترونیکی بایا

بنابراین به سراغ شرکت دانش بنیان پارسیان می رویم. طبق اطلاعاتی که در سایت این شرکت نوشته شده است، مطالعات بایا از سال 1395 در شرکت دانش پارسیان، شرکت صاحب امتیاز بایا، شروع شده و در سال 1399 آماده‌سازی زیرساخت‌ها و سامانه‌های نرم‌افزاری به پایان رسیده است و مذاکرات برای عقد قرارداد اطلاع‌رسانی و تبلیغات آغاز گردیده است و در نهایت در پایان شهریور ماه سال 99 شرکت موفق شده است، بزرگترین کمپین تبلیغاتی کشور را برای امر مهم اطلاع‌رسانی و تبلیغات منعقد و اجرایی نماید.

بر اساس بررسی های صورت گرفته اطلاعات زیر را در مورد شرکت دانش پارسیان بدست آوردیم:

این شرکت در سال 1382 تاسیس شده است و در حوزه تولید نرم‌افزارهای مقیاس بزرگ (Large Scale) فعالیت می‌کند و پروژه‌های بزرگی را در سطح ملی به انجام رسانده است. دانش پارسیان در سال 1397 به عنوان شرکت برتر در صنعت تولید نرم‌افزار توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انتخاب شد.

بایا چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

اما فارغ از بحث مالکیتی که همیشه جذاب ترین بحث برای جامعه ایرانی است، بد نیست نگاهی به مدل کسب و کار بایا  هم بیندازیم:

کسب و کارها، شرکت ها و موسسات، محصولات و خدمات خود را به همراه اطلاعات مرتبط با کسب و کار در سامانه بایا ثبت می‌کنند. بعد از ثبت نام، بایا کارشناسان ارزیاب خود را برای بررسی مدارک و شرایط و امضای قرارداد با صاحبان کسب و کار ارسال می‌کند. این سامانه برای فروش کالاها 1 تا 3 درصد و برای خدمات بین 3 تا 5 درصد کارمزد حق فروش را دریافت می‌کند. خدماتی که این سامانه برای تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات، ارائه می‌دهد به شرح زیر است:

1- تبلیغات

فعالیت اصلی و مهم ترین بخش کار بایا، ایجاد شبکه ای از مشتریان برای فروشندگان کالا و خدمات است. در واقع این فروشندگان کالا و خدمات با قراردادن محصولات و خدمات خود در این شبکه، می‌توانند محصولات خود را در معرض دید مشتریان قرار داده و به فروش برسانند.

2- تامین شبکه زنجیره تامین و لجستیک

بایا یک سامانه تحویل کالا و خدمات به مشتریان را ایجاد کرده و فرآیند ارسال کالاها را نیز انجام می‌دهد.

فروشگاه بایا

در حال حاضر بایا با ثبت نام فروشندگان کالا و خدمات، در حال تقویت سمت عرضه خود است و براساس اطلاعاتی که در سایت آن منتشر شده است، فعالیت خود برای فروش محصولات و خدمات به مشتریان را از تاریخ 9 آذر ماه جاری آغاز خواهد کرد. حال باید منتظر باشیم و ببینیم که حوزه فروشگاه آنلاین با ورود این بازیگر پر سر و صدا چه تغیراتی خواهد کرد و در ادامه شاهد چه اتفاقات مهمی در این حوزه خواهیم بود.

اکنون بازیگر اصلی حوزه فروش آنلاین دیجی کالا است و براساس اطلاعات منتشر شده توسط خود دیجی کالا، این شرکت سهم 96 درصدی از این بازار را در اختیار دارد.

به نظر شما پس از بامیلیو، بایا می تواند رقیب جدیدی برای دیجی کالا باشد؟!

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد

  1. ناشناس

    به نظر میرسه بیشتر قصدش پول چاپیدن از کسب و کار ها باشه تا مشتری اوردن

    شبیه مدل درآمدی سایت هایی مثله کوجاس و …
    حق عضویت از کسب و کار رو میگیرن و میرن بدون اینکه حتی یه مشتری بیاد

    ۹۹/۰۸/۲۸ ۰۱:۲۳ پاسخ