استارتاپ‌های حوزه تکنولوژی دنیا با موج بیکاری گسترده دست و پنجه نرم می‌کنند

۹۹/۰۴/۲۰

براساس گفته تحلیلگران صنعت، استارتاپ‌های حوزه تکنولوژی در سراسر دنیا برای کاهش فشارهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا تاکنون هزاران نفر از نیروهای خود را اخراج کرده اند و به این ترتیب یکی از مسیرهای اصلی نوآوری در بازار فناوری اطلاعات را مسدود کردند. مکس آزاهام مدیر ارشد تحقیقات در شرکت مشاوره و پژوهش گارتنر […]

براساس گفته تحلیلگران صنعت، استارتاپ‌های حوزه تکنولوژی در سراسر دنیا برای کاهش فشارهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا تاکنون هزاران نفر از نیروهای خود را اخراج کرده اند و به این ترتیب یکی از مسیرهای اصلی نوآوری در بازار فناوری اطلاعات را مسدود کردند.

مکس آزاهام مدیر ارشد تحقیقات در شرکت مشاوره و پژوهش گارتنر در این باره می گوید:

استارتاپ ها منبعی فوق العاده برای نوآوری در صنعت آی تی محسوب می شوند اما حالا با بحران شدید مالی روبرو شده اند.

به گفته این پژوهشگر کرونا ویروس باعث شده که سرمایه گذاران استارتاپی خطرپذیری کمتری داشته باشند و در نتیجه با افت شدید سرمایه گذاری در شرکت های آی تی روبرو شویم.

تا پایان هفته گذشته، تقریبا ۷۰ هزار نفر از کارکنان استارتاپ های حوزه تک در سطح جهان مشاغل خود را به خاطر شیوع کووید ۱۹ از دست دادند (از ابتدای ماه مارس). این استارتاپ ها نیز در حوزه های مختلفی چون حمل و نقل، مالی و گردشگری فعالیت می کنند.

از ابتدای شیوع کووید ۱۹ هفتاد هزار نفر ازنیروهای استارتاپی حوزه تک در سطح جهان مشاغل خود را از دست داده اند

طبق گزارش ها استارتاپ های فعال در منطقه سانفرانسیسکو از جمله سیلیکون ولی تاکنون ۲۵۰۰۰ نفر را اخراج کرده اند و اخراج ها هم در شرکت های کوچک و هم شرکت های بزرگی نظیر اوبر و Airbnb صورت گرفته است.

در ماه می گذشته شرکت اوبر اعلام کرد که بالغ بر ۶۵۰۰ نفر از نیروهایش (حدودا یک چهارم آنها) را اخراج می کند. ماه گذشته شرکت رقیب آن یعنی لیفت از اخراج ۱۷ درصد نیروهای خود و کاهش حقوق آنها برای جبران خسارت های ناشی از کرونا ویروس خبر داد.

استارتاپ هایی که هوش مصنوعی یا دیگر ابزارهای نوظهور دیجیتالی را توسعه می دهند نیز در گروه تکنولوژی جای میگیرند و طبق گزارشات طی چهار ماه گذشته با اخراج گسترده نیروهای کاری در آنها روبرو بوده ایم.

در واقع استارتاپ با هدف جبران کاهش سرمایه گذاری روی پروژه های خود اقدام به اخراج نیروهای کاری شان کرده اند.

اخراج، راه حل اجباری خروج از این بحران؟!

سرمایه گذاری بخش خصوصی روی استارتاپ ها در سطح جهانی طی چهار ماهه نخست امسال با افتی ۲۲ درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه در سال قبل به رقم ۶۷ میلیارد دلار تنزل پیدا کرد.

بدتر از همه اینکه استارتاپ های تحت حمایت شرکت های سرمایه گذار در آمریکا به موجب قانونی که این شرکت ها را بخشی از شرکت سرمایه گذار قلمداد می کرد امکان برخورداری و دریافت کمک های مالی دولت این کشور را پیدا نکردند.

استارتاپ‌ها و کرونا

لیست شغل های از دست رفته ی استارتاپ‌های مختلف

همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره شد استارتاپ‌های حوزه تکنولوژی و شرکت های کوچک مربوطه سال هاست که منبعی عظیم از تکنولوژی های نوظهور و نیروهای با مهارت برای شرکت های بزرگ تر بوده اند. علاوه بر این سازمان ها و شرکت های بزرگ همواره خریداری استارتاپ ها را به عنوان راهکاری برای تحقیق و توسعه بخش آی تی خود قلمداد می کرده اند و حالا با اخراج های گسترده در این صنعت معلوم نیست چه روزهایی برای این شرکت ها در پیش است.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد