لزوم شفاف سازی فعالیت کسب وکارهای اینترنتی دارای نماد اعتماد

۹۹/۰۴/۱۱

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در اطلاعیه‌ای از لزوم اعلام به روز قیمت و موجودی کالا در کسب وکارهای اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی خبر داده است. با تشدید نوسانات ارزی و عواملی همچون کرونا و رکود بازار این اتفاق که از یک فروشگاه اینترنتی خرید کنید و سپس آن کالا به بهانه‌های مختلف از سوی […]

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در اطلاعیه‌ای از لزوم اعلام به روز قیمت و موجودی کالا در کسب وکارهای اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی خبر داده است.

با تشدید نوسانات ارزی و عواملی همچون کرونا و رکود بازار این اتفاق که از یک فروشگاه اینترنتی خرید کنید و سپس آن کالا به بهانه‌های مختلف از سوی فروشنده برای شما ارسال نشود و یا اعلام شود که قیمت فروش نوسان پیدا کرده، در این روزها چندان غیرمعمولی به شمار نمی‌رود. این مساله باعث نارضایتی بسیاری از مشتریان شده و بر همین اساس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اطلاعیه‌ای برای سایت‌های دارای ای‌نماد منتشر ساخته که به موجب آن این سایت‌ها باید قیمت‌ها را در فروشگاه اینترنتی خود به روز به نمایش در بیاورند.

این مرکز در اطلاعیه خود با مورد خطاب قرار دادن  فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی و با استناد به قانون تجارت الکترونیکی نوشته است:

«مطابق با ماده ۳۳ فصل اول از باب سوم قانون تجارت الکترونیکی، فروشندگان کالا و ارائه‌دهندگان خدمات باید اطلاعات مؤثر در تصمیم‌‌گیری مصرف‌کنندگان برای خرید یا قبول شرایط را از زمان مناسبی پیش از عقد قرارداد در اختیار مصرف ‌کنندگان قرار دهند.»

این مرکز تاکید کرده که این اطلاعات موثر شامل اعلام کلیه هزینه‌هایی که برای خرید کالا بر عهده مشتری خواهد بود (شامل از قیمت کالا و یا خدمات، میزان مالیات، هزینه حمل و هزینه تماس) است.

در این اطلاعیه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تاکید کرده که چنانچه کسب وکارهای اینترنتی دارای نماد اعتماد کالایی را موجود ندارند باید عدم موجودی کالا را در سایت شان اعلام کنند. از سوی دیگر قیمت کالاها باید در سایت به‌ روز شده باشد و چنانچه این سایت‌ها به‌دلیل نوسانات بازار از قیمت نهایی کالایی اطمینان ندارند، باید در سایت خود این موضوع را اعلام کنند تا خریدار قبل از اقدام به سفارش کالا، قیمت نهایی را استعلام کند.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد