اولین تاکسی اینترنتی وارد بورس می‌شود

۹۹/۰۴/۲۶

مدت‌ها است که سخن از ورود استارتاپ‌ها به بورس است. یکی از استارتاپ‌هایی که قرار است به‌زودی وارد فرابورس شود، تاکسی اینترنتی «تپسی» است. استارتاپی که بعد‌ از چندسال فعالیت خود به این نتیجه رسیده که می‌تواند وارد فرابورس شده و مطمئن است که عرضه سهام آن با استقبال مردم روبه‌رو خواهد شد. میلاد منشی […]

مدت‌ها است که سخن از ورود استارتاپ‌ها به بورس است. یکی از استارتاپ‌هایی که قرار است به‌زودی وارد فرابورس شود، تاکسی اینترنتی «تپسی» است. استارتاپی که بعد‌ از چندسال فعالیت خود به این نتیجه رسیده که می‌تواند وارد فرابورس شده و مطمئن است که عرضه سهام آن با استقبال مردم روبه‌رو خواهد شد.

میلاد منشی پور مدیر عامل تپسی در رابطه با ورود تپسی به عنوان اولین تاکسی اینترنتی به بازار بورس گفت : درست است که زمان دقیق عرضه اولیه تپسی در بورس مشخص نیست اما اگر پروسه پذیره نویسی آن بدون مانع صورت بگیرد انتظار می رود که در اواسط تابستان عرضه اولیه آن انجام شود.

 

ورود تپسی به بازار بورس

میلاد منشی پور به شاخصه های مثبت کسب و کار های اینترنتی و استارتاپ ها اشاره کرد و گفت :

تپسی و دیگر کسب و کار های اینترنتی به نحوه شفاف و روشنی درآمد کسب می کنند که این یکی از ویژگی های برجسته استارتاپ ها برای مودیان مالیاتی و رگولاتورها محسوب می گردد.

وی در ادامه افزود: ورود شرکت هایی همچون تپسی در بازار سرمایه، بازاری که در آن سرمایه گذاران خورد و بزرگ مشغول فعالیت می باشند بسیار ارزشمند است زیرا این مدل شرکت های استارتاپی دارایی های پیچیده ای ندارند و مدل کسب درآمد آنها بسیار شفاف و مشخص می باشد.

منشی پور همچنان ادامه داد : کسب و کار های اینترنتی همچون دیجی کالا و تپسی که در راس کسب و کار های اینترنتی قرار دارند رشد و پس رفت آنها بسیار قابل درک می باشد و با شرکت های صنعتی بسیار متفاوت می باشند.

 

رابطه مستقیم بین رشد و درآمد کسب و کارها

مدیر عامل تپسی به پرسش های متداول در رابطه با اینکه آیا این تفاوت‌ها در مراحل پذیرش این تاکسی اینترنتی در بازار سرمایه مورد توجه است اینگونه پاسخ داد :

در طی پروسه پذیرش فرابورس تپسی به این نکته پی بردیم که تپسی برخلاف دیگر شرکت های استارتاپی از اولین روز تاسیس دارای حسابرس معتمد بورس بوده از این رو پروسه پذیرش تپسی در فرابورس با موفقیت پیش رفته است.

وی در ادامه از مدیران و صاحب نظران بازار بورس درخواست نمود تا به این موضوع توجه ویژه ای کنند و درآمد این مدل کسب و کار ها به میزان رشد آن ها وابسته بوده و ممکن است سود چندانی نداشته باشند و چه بسا با زیان کمی همراه باشند.

ورود تپسی به بازار بورس به عنوان اولین تاکسی اینترنتی

وی در ادامه اضافه کرد: اینگونه شرکت ها ممکن است سود کمی داشته باشند و یا حتی در سال اولیه با زیان نیز همراه باشند زیرا شرکت های استارتاپی در سال های اولیه مشغول گرفتن سهم بازار و رشد شبکه‌شان که مهم‌ترین داریی‌شان است می باشند.

 

آینده روشن استارتاپ ها در ایران

منشی پور در ادامه با اشاره به اینکه شبکه راننده و مسافر مهم‌ترین دارایی نامشهود این استارتاپ‌ها از جمله تپسی است اظهار کرد : استارتاپ ها نیز همچون معادن که در فاز اول نیاز به سرمایه جهت شناسایی محل و حفاری و بهره برداری در وضعیت اسمی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، می باشند.

زیرا تپسی برای شروع کار در شهر باید در گام اول رانندگان و مسافران خود را شناسایی کنند و پس از رشد این مجموعه به بازدهی برسند.

وی در ادامه اضافه کرد : اینکه چگونه دارایی های نامشهود این مدل بیزنس های جدید در سیستم حسابرسی و حسابداری ثبت شود در بازار ایران جدید است اما در بازار جهان این موضوع بخوبی جا افتاده است.

مدیر عامل تاکسی اینترنتی تپسی بر این باور است دید همه نسبت به استارتاپ ها خوب است و خوشبختانه زمینه ورود این شرکت ها در بورس وجود دارد پس از پذیرش این شرکت در فرابورس، شرایط بهتری برای ورود دیگر شرکت های استارتاپی نیز فراهم خواهد شد.

در بازار  بورس کشور های پیشرفته، شرکت های نتورکی و اینترنت بیس در ۱۰ مارکت کپ اول‌ قرار دارند و این بیانگر این موضوع است که این نوع کسب و کار ها آینده روشنی خواهند داشت.

در آینده نه چندان دور، تپسی و دیگر شرکت های اینترنت محور مانند دیجی کالا راه را برای ورود دیگر شرکت های بورسی صاف خواهند کرد.

وی در پایان حضور شرکت های استارتاپی در بورس را حرکتی مثبت دانست و گفت همه می توانند نتایج آن را به وضوح مشاهده نمایند.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد