آنچه که باید درمورد اینستاگرام برای سال 2020 بدانید!

۹۹/۰۵/۸

میزان مشارکت و درگیری(Engagement) کاربران در اینستاگرام چقدر است و چگونه می‌توان به میزان مشارکت را افزایش داد؟ هاب اسپات(Hubspot) در گزارش خود با عنوان «آن چه باید در مورد اینستاگرام در سال 2020 بدانید» به بررسی این موضوع پرداخته است. در این مقاله باهم نگاهی به مهم‌ترین نکات و موارد این گزارش خواهیم داشت. […]

میزان مشارکت و درگیری(Engagement) کاربران در اینستاگرام چقدر است و چگونه می‌توان به میزان مشارکت را افزایش داد؟

هاب اسپات(Hubspot) در گزارش خود با عنوان «آن چه باید در مورد اینستاگرام در سال 2020 بدانید» به بررسی این موضوع پرداخته است. در این مقاله باهم نگاهی به مهم‌ترین نکات و موارد این گزارش خواهیم داشت.

برای تهیه این گزارش حجم زیادی اطلاعات از حساب‌های تجاری مختلف در اینستاگرام جمع آوری شده است. در حقیقت  81,258,182 از پست‌های اینستاگرام و 1,676,748 از پیج‌های با رتبه بالا مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

موارد برجسته از نتایج گزارش:

  • پست‌های تصویری به میزان 27.55 درصد لایک‌های (Likes) بیشتری نسبت به پست‌های فیلم دائمی دریافت کرده‌اند.
  • به طور متوسط هر پست اینستاگرام شامل 10.74 از هشتگ‌ها می‌باشد.
  • بیشترین حساب‌های تگ شده (برچسب خورده) با بیشترین میزان مشارکت مخاطبان در اینستاگرام مربوط به زیبایی و لوازم آرایشی هستند.
  • 35 درصد از کاربران اینستاگرام کمتر از 1000 نفر دنبال کننده دارند.

اینستاگرام در یک نگاه:

  • بیش از یک میلیارد کاربر فعال در ماه
  • 25 میلیون حساب تجاری
  • درآمد پیش بینی شده 14 میلیارد دلار

مشارکت اینستاگرام (Instagram Engagement)

منظور از میزان مشارکت یا درگیر شدن مخاطبان اینستاگرام در واقع تعداد لایک‌ها (مورد پسند واقع شدن یک پست توسط یک دنبال کننده) و کامنت‌هایی (نظرات) است که در پایان یک روز کاری برای پست‌های خود (پست: مطالب منتشر شده که به صورت دائمی در اینستاگرام بارگذاری می‌شوند) بدست می‌آورید.

میزان مشارکت  و درگیر شدن مخاطبان در اینستاگرام یک شاخص بسیار ارزشمند است. چرا که مشخص می‌کند مخاطبان و دنبال کنندگان شما در این برنامه به چه میزان با پست‌ها و محتوای شما در تعامل هستند. یک تصویر معمولی در اینستاگرام به طور متوسط 23 درصد میزان مشارکت بیشتری نسبت به همان تصویر در برنامه Facebook دارد. برای محسابه میزان مشارکت میتوان متوسط مجموع تعداد لایک‌ها و کامنت‌هایی که به ازای هر پست دریافت می‌کنید را بر تعداد کل دنبال کنندگان خود تقسیم کنید.

با این وجود ذکر دو مورد بسیار ضروری است که باید به آن‌ها توجه کنید: امروزه میزان مشارکت محدود به موارد بالا (لایک و کامنت) نمی‌شود و موارد بسیار بیشتری را شامل می‌گردد، هیچ تعریف جهانی دقیقی از مفهوم میزان مشارکت وجود ندارد.

اما در کل میزان مشارکت و درگیر شدن مخاطبان تنها چیزی نیست که باید به آن توجه کنید بلکه موارد دیگری نیز وجود دارد که باید بر اساس اهمیت این موارد در برند (نشان تجاری) شما میزان توجه به آن‌ها را تنظیم کنید. به عنوان مثال اگر شما یک برند دوچرخه هستید ممکن است که در مقایسه با تعداد لایک‌های تصاویر خود به میزان بازدید استوری‌های روزانه خود در اینستاگرام که ویژگی‌های محصولات شما را به مخاطبان نمایش می‌دهند اهمیت بیشتری بدهید.

لایک‌ها در اینستاگرام

میزان لایک‌ها در اینستاگرام در واقع تعداد بازدیدهایی است که یک تصویر یا پست دریافت می کند و مورد پسند کاربران قرار میگیرد. به همین دلیل است که شرکت‌ها در سراسر دنیا در تلاش هستند تا میزان لایک‌های خود را افزایش دهند. از این رو با شروع بحث بازاریابی تاثیر گذار (influencer marketing) بیشتر برندهای دنیا به سمت افراد تاثیر گذار در اینستاگرام رفته‌اند تا محصولات و خدمات خود را از طریق این افراد در معرض دید قرار دهند. ما برای لایک‌ها عمدتا سه نوع از پست‌های اصلی را بررسی میکنیم: تصاویر، فیلم‌ها و تصاویر چندگانه یا اسلایدی(photo carousels).

نمودار زیر میزان متوسط لایک برای انواع مختلف پست‌ها در اینستاگرام را نمایش می‌دهد:

نمودارمیزان متوسط لایک برای انواع مختلف پست‌ها در اینستاگرام

 

همانطور که در نمودار نیز مشخص است تصاویر میزان 27.55% لایک بیشتری از ویدیوها  و 13.55% نیز بیشتر از تصاویر چندگانه دریافت کرده‌اند.

کامنت‌ها در اینستاگرام

اگر مقدار لایک‌ها را در نظر نگیریم (در برخی کشورها اینستاگرام قانون مخفی کردن لایک‌ها را اعمال کرده است)، مهم ترین مورد از نظر مقدار مشارکت مخاطبان، تعداد و کیفیت نظرات (کامنت‌ها) می‌باشد.

در نمودار زیر مقدار متوسط کامنت‌ها بر اساس انواع پست‌ها آمده است:

نمودار کامنت ها

 

همان طور که مشخص است بیشترین میزان متوسط کامنت‌ها نیز مربوط به پست‌های تصویری است.

در نمودار نیز مقدار میانه کامنت‌ها برای انواع پست‌ها بررسی شده است. (مقدار میانه اثر تاثیرگذارندگان بزرگ اینستاگرام را تا حدودی کاهش می‌دهد)

نمودار میانه کامنت ها

به نظر می‌رسد که مقدار میانه برای کامنت‌ها نیز 106 می‌باشد. به این معنی که 50 درصد از کاربران اینستاگرام مقدار کمتر از 106 کامنت برای هر پست دریافت می‌کنند. قبل از اینکه شما شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) سالانه خود را مشخص کنید پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا مشخص کنید چه شاخصی از اینستاگرام برای کسب و کار و برند شما مناسب است و چرا این شاخص را انتخاب می‌کنید.

هشتگ‌ها (Hashtags)

هشتگ‌ها اولین بار در Twitter مورد استفاده قرار گرفتند تا کاربران مطالب به خصوصی را با موضوعات خاص جست و جو کنند. بعدا هشتگ‌ها وارد نرم افزارهای اینستاگرام و بقیه شبکه‌های مجازی شدند.

آیا استفاده از هشتگ‌ها میزان مشارکت و درگیر شدن مخاطبان را افزایش می‌دهد؟

 

در مورد تاثیرگذاری هشتگ‌ها برخی از بازاریابان تجارت الکترونیک شک دارند اما یک چیز قطعی است. هشتگ‌ها همه جا در اینستاگرام پراکنده هستند. هشتگ‌ها بسیار قدرتمند هستند. آن‌ها کمک می‌کنند تا مطالب شما به مخاطب‌های به خصوصی برسند. با استفاده از هشتگ‌ها مخاطب‌های جدید شما را آسان تر پیدا می‌کنند.

میزان مشارکت در مقابل تعداد هشتگ‌ها

 

استفاده از هشتگ‌های مرتبط و هدف‌دار در پست‌ها و استوری‌ها می تواند میزان مشارکت و دنبال کنندگان شما را افزایش دهد.

به طور متوسط هر پست اینستاگرام شامل 10.743886135116517 هشتگ می‌باشد. اما مقدار میانه برابر 6 می‌باشد که یعنی 50 درصد از پست‌های اینستاگرام کمتر از 6 عدد هشتگ دارند.

نمودار زیر میزان مشارکت متوسط را بر اساس تعداد هشتگ مورد استفاده نشان می‌دهد:

نمودار مشارکت هشتگ ها

نتایج نمودار نشان می‌دهد که استفاده از بیش از 6 هشتگ در واقع باعث می‌شود که میزان مشارکت و درگیر شدن مخاطبان شما کاهش یابد.

محبوب‌ترین هشتگ‌های اینستاگرام

 

احتمالا صدها هزار هشتگ در اینستاگرام وجود دارد به علاوه مواردی که هر دقیقه به تازگی ایجاد می‌‌شوند.

نمودار زیر هشتگ‌هایی را نشان می‌دهد که به بیشترین دفعات مورد استفاده قرار گرفته‌اند:

نمودارهشتگ‌هایی که به بیشترین دفعات مورد استفاده قرار گرفته‌اند

شما باید بین استفاده از هشتگ‌های محبوب و میزان تقاضای بالای آن‌ها یک تعادل ایجاد کنید.

هشتگ‌ها با بیشترین میزان مشارکت و جذب مخاطبان

 

استفاده از هشتگ های محبوب لزوما باعث جذب مخاطبان و افزایش میزان مشارکت و درگیر شدن آن‌ها با محتوا و مطالب شما نمی‌شود. بلکه باید هشتگ‌هایی را استفاده کنید که بیشترین میزان جذب مخاطبان و مشارکت آن‌ها را برای شما به همراه دارد.

در نمودار زیر هشتگ‌هایی را می‌بینید که بیشترین میزان لایک و کامنت را برای پست‌ها به همراه داشته‌اند:

نمودار هشتگ‌هایی که بیشترین میزان لایک و کامنت را برای پست‌ها به همراه داشته‌اند

برای هر پست در اینستاگرام شما می‌توانید تا سقف 30 هشتگ را مورد استفاده قرار دهید. اما لزوما به این معنی نیست که باید  این تعداد هشتگ را در پست خود استفاده کنید بلکه توصیه میشود که از 5 یا 6 عدد هشتگی استفاده کنید که بیشترین میزان ارتباط را با پست شما دارند. به این معنی که از هشتگ‌های بسیار محبوب که عمومی هستند اجتناب کنید و از هشتگ‌های تخصصی در زمینه کاری برند خود و موضوع پستی که بارگذاری می‌کنید استفاده کنید. اگر تاکنون شرکای کاری خود، رقبا و همکاران خود را در اینستاگرام دنبال نکرده‌اید، هر چه سریعتر آن‌ها را دنبال کنید تا از هشتگ‌هایی که آن‌ها برای پست‌های خود استفاده می‌کنند مطلع شوید.

برچسب زدن یا تگ کردن(Tagging)

تگ کردن افراد در تصاویر به این منظور انجام می‌شود که اشخاصی که در آن تصویر یا پست حضور دارند را به بقیه معرفی کنند. با گذشت زمان این کار به یک روش خوب برای در معرض دید قرار دادن محتوا تبدیل شده است.

وقتی شما کسی را در اینستاگرام تگ می‌کنید بلافاصله او یک پیام دریافت می‌کند و شانس اینکه در محتوای شما درگیر شود (لایک، کامنت و اشتراک گذاری) را افزایش می‌دهد.

تگ در اینستاگرام

حال باید بررس کنیم که آیا تگ کردن افراد واقعا میزان جذابیت محتوا و مشارکت کاربران را افزایش می‌دهد یا خیر.

برای این کار ابتدا نمودار زیر رسم شده است که نشان‌ می‌دهد تعداد پست‌ها برای هر میزان از تعداد افراد تگ شده چقدر بوده است:

نمودارتعداد پست‌ها برای هر میزان از تعداد افراد تگ شده

در حال حاظر 34.4 درصد از پست‌های اینستاگرام بدون افراد تگ شده می‌باشند. در سال گذشته این عدد برابر 40 درصد بوده است که نشان می‌دهد میزان تگ کردن افراد در اینستاگرام افزایش یافته است. (داده‌های مورد بررسی استوری‌ها را شامل نمی‌شود)

مقدار میانه لایک‌ها به ازای هر فرد تگ شده

واقعیت این است که پست‌هایی با بیشترین میزان جذابیت و مشارکت کاربران، معمولا هیچ فردی را تگ نمی‌کنند. این پست‌ها معمولا توسط حساب‌های بسیار تاثیرگذار با تعداد بسیار زیادی دنبال کننده منتشر می‌شوند که طبیعتا باعث می‌شود که تعداد لایک‌های زیادی دریافت کنند. اگر موارد استثنا را کنار بگذاریم، تگ کردن 1 تا 3 نفر بیشترین میزان لایک و کامنت را به همراه دارد.

نمودار زیر نیز میزان میانه تعداد لایک‌ها را بر اساس تعداد افراد تگ شده نشان می‌دهد. استفاده از شاخص آماری میانه به جای میانگین باعث می‌شود که نتایج کمتر تحت تاثیر حساب‌های بسیار تاثیرگذار و معروف قرار گیرند:

نمودار میزان میانه تعداد لایک‌ها بر اساس تعداد افراد تگ شده

برای استفاده از ویژگی تگ کردن کاربران توجه به چند نکته ضروری است: فقط اشخاصی را تگ کنید که به پست شما مرتبط هستند، اگر مطلبی را از صفحه دیگری دوباره به اشتراک میگذارید آن صفحه را تگ کنید. مشتریان، همکاران، کارکنان و سایر افراد مرتبط به کسب و کار خود را تگ کنید.

اجتماع (Community)

شکی نیست که جمعیت دنبال کنندگان واقعی بیشتر در صفحه اینستاگرام به معنی لایک و کامنت‌های بیشتر است اما امروزه افزایش دنبال کنندگان سخت‌تر و هزینه برتر از هر زمان دیگری است. سعی کنید تمرکز خود را بر افزایش تدریجی اما  واقعی دنبال کنندگان بگذارید ضمن اینکه دنبال کنندگان فعلی خود را در تعامل با خود نگه می دارید.

تعداد دنبال کنندگان (FOLLOWERS)

بیش از 50 درصد از کاربران اینستاگرام کمتر از 1000 نفر دنبال کننده دارند.

نمودار زیر میزان رشد تعداد دنبال کنندگان را برای کاربران نشان می‌دهد:

نمودار میزان رشد تعداد دنبال کنندگان برای کاربران

همچنین 37.41 درصد از کاربران اینستاگرام بین 1000 تا 10000 دنبال کننده دارند. 7.58 درصد از کاربران بین 10001 تا 50000 دنبال کننده دارند. 1.2 درصد از کاربران بین 50001 تا 100000 دنبال کننده دارند. و کاربرانی که بالای 100000 دنبال کننده دارند فقط 0.32 درصد از جمعیت کاربران را تشکیل می‌دهند.

برای افزایش سریع نرخ رشد دنبال کنندگان خود می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید:

  1. مطمئن شوید که اطلاعات بیوگرافی صفحه شما کامل است.
  2. مطالب را با کیفیت بالا در اینستاگرام پست کنید.
  3. به کامنت‌ها و نظرات کاربران توجه کرده و به آن‌ها پاسخ بدهید.
  4. با افراد تاثیر گذار کوچک و بسیار کوچک و شرکای تجاری همکاری داشته باشید.
  5. یک تعادل خوب بین انواع پست‌ها (تصاویر، پست‌ها و ویدیوها) ایجاد کنید.

تاثیرگذارها (Influencers)

افراد تاثیرگذار در شبکه اینستاگرام ارتباطات واقعی و دائمی بین صفحه خود و طرفداران و دنبال کنندگان خود ایجاد می کنند که باعث می‌شود در بازاریابی نقش بسیار مهمی داشته باشد.

انواع اشخاص تاثیرگذار

اشخاص تاثیرگذار بر اساس تعداد دنبال کنندگان به سه دسته اصلی تقسیم ‌ می‌شوند: افراد تاثیرگذار بسیار بزرگ (users highly influential)، افراد تاثیرگذار کوچک (micro-influencers)، افراد تاثیر گذار بسیار کوچک (Nano-influencers)

نمودار زیر درصد از کل هر یک دسته‌های افراد تاثیرگذار با توجه تعداد دنبال کنندگان آن‌ها دسته بندی می‌کند:

نمودار درصد از کل هر یک دسته‌های افراد تاثیرگذار با توجه تعداد دنبال کنندگان آن‌ها

افراد تاثیر گذار کوچک معمولا بین 5k-100k دنبال کننده دارند. افراد تاثیرگذاری بسیار کوچک نیز کاربران عادی هستند که بین 1000 تا 5000 دنبال کننده دارند. کار کردن با این دو دسته از افراد تاثیرگذار به دلیل هزینه کمتر و در دسترس بودن بیشتر آن‌ها، بسیار مناسب است. همچنین صفحات این افراد دارای نرخ بازدید مناسب و نرخ مشارکت بسیار خوبی نیز می‌باشد.

نمودار زیر میزان مشارکت افراد تاثیرگذار براساس تعداد دنبال کنندگان آنها نشان می دهد:

نمودار میزان مشارکت افراد تاثیرگذار براساس تعداد دنبال کنندگان آنها

توضیحات زیرنویس (Captions)

بهتر است توضیحات شما برای پستی که قرار می‌دهید کامل و همراه با جزییات باشد چون هر چه توضیحات شما طولانی تر باشد خواننده وقت بیشتری روی خواندن محتوای شما میگذارد و این یعنی پست شما رتبه بهتری در الگوریتم اینستاگرام به دست می‌آورد.

کپشن اینستا

میزان مشارکت در مقابل طول توضیحات

نمودار زیر نشان می‌دهد که هر چه تعداد کارکترهای مورد استفاده در متن کپشن شما بیشتر باشد (با در نظر گرفتن هشتگ‌ها) میزان شاخص میانه برای مشارکت و درگیری مخاطبان نیز بیشتر است:

نمودار میزان مشارکت در مقابل طول توضیحات

استوری‌های اینستاگرام (Instagram Stories)

استوری‌ها می توانند شامل طیف وسیعی از مطالب باشند. از قبیل عکس‌ها، مطالب تلوزیون اینستاگرام، تصاویر متحرک و غیره. این مطالب دائمی نبوده و بعد از مدتی از صفحه شما خارج می‌شوند. اینستاگرام این قابلیت را از رقیب اصلی خود یعنی اسنپ چت الگو برداری کرده است. اما به شدت روی میزان کاربران اینستاگرام اثر مثبت گذاشته است.

مطابق یک نظر سنجی که از تعداد زیادی از کاربران اینستاگرام انجام شده است:

37 درصد از کاربران اینستاگرام بیش از یک بار درهفته از قابلیت استوری استفاده می‌کنند.

58 درصد از کاربران روزانه چندین استوری را مشاهده میکنند

26 درصد از کاربران بر روی استوری‌ها کامنت می‌گذارند یا آن‌ها را به اشتراک میگذارند.

19 درصد از کاربران اینستاگرام استوری ها را از ابتدا تا انتها مشاهده می‌کنند.

همچنین برای استوری های تجاری:

22 درصد از کاربران استوری های تجاری مربوط به شرکت‌ها یا کسب و کارها را بیش از یک بار درهفته مشاهده میکنند.

67 درصد از کابران نظرنسجی تا کنون  لینک‌های استوری‌های تجاری را باز کرده‌اند.

36 درصد از کاربران استوری ها را لایک کرده‌اند، کامنت گذاشته اند و یا آن‌ها را به اشتراک گذاشته‌اند.

44 درصد از کاربران نظرسنجی از استوری برای معرفی محصولات و خدمات جدید استفاده می‌کنند.

 

منبع: Hubspot
مترجم: حمید غفوری راد

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد