چگونه محبوب اینستاگرام شویم؟

۹۸/۰۸/۱۱

بر اساس گزارشی که TechCrunch در سال 2018 منتشر کرد، اینستاگرام با رسیدن به یک میلیارد کاربر فعال ماهانه در سراسر دنیا، به یکی از بزرگترین شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد. دلایل متعددی وجود دارد که زمینه‌ساز رشد خیره‌کننده این پلتفرم شده‌اند که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌شود: جذابیت بصری توجه زیاد به […]

بر اساس گزارشی که TechCrunch در سال 2018 منتشر کرد، اینستاگرام با رسیدن به یک میلیارد کاربر فعال ماهانه در سراسر دنیا، به یکی از بزرگترین شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد. دلایل متعددی وجود دارد که زمینه‌ساز رشد خیره‌کننده این پلتفرم شده‌اند که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌شود:

  • جذابیت بصری
  • توجه زیاد به تجربه کاربر در هنگام استفاده از پلتفرم
  • اضافه کردن تدریجی فیچرهای موردنیاز کاربر
  • راه‌انداری E-Commerce

مجموعه عوامل فوق در کنار خریداری اینستاگرام توسط Facebook، باعث شد تا این پلتفرم به جایگاه کنونی خود در بین غول‌های شبکه اجتماعی همچون لینکدین و توییتر دست پیدا کند. به همین خاطر کمتر شخص یا کسب‌و‌کاری را می‌توان پیدا کرد که فرصت دیده شدن در این شبکه اجتماعی را از دست بدهد.

در سال‌های ابتدایی فعالیت این شبکه اجتماعی، پست‌هایی که کاربران در فید خود مشاهده می‌کردند، بر اساس رابطه تأخر نمایش داده می‌شدند. یعنی بعد از ورود به اینستاگرام، اول پست‌های جدیدتر نشان داده می‌شدند. اما بعد از اینکه اینستاگرام الگوریتم نمایش پست‌ها را معرفی کرد، اوضاع فید کاربران به کلی تغییر پیدا کرد. نتیجه‌ای که از راه‌اندازی این الگوریتم بدست آمد، این بود که کاربران کامنت و لایک بیشتری بر روی پست‌ها می‌زنند و به طور کلی مشارکت بیشتری در این شبکه اجتماعی از خود نشان می‌دهند. وقتی بحث مشارکت با محتوا پیش می‌آید، قطعاً میزان آن در بین کاربران به خاطر متمایز بودن علاقمندی‌ها و ذائقه، متفاوت است. یعنی اگر حتی دو کاربر دقیقاً صفحات مشابهی را دنبال کرده ‌باشند، به خاطر واکنش‌های مختلفی که نسبت به محتواهای یکسان از خود بروز می-دهند، الگوریتم اینستاگرام پیش‌بینی‌های متفاوتی را نسبت به آنها انجام می‌‌دهد و در نتیجه فید متفاوتی را به هر دوی آنها نشان می‌دهد. بنابراین اگر بخواهید محتوای صفحه شما بیشتر در معرض دید دنبال‌کنندگانتان قرار گیرد، باید آنها را به مشارکت دعوت کنید و به عبارت دیگر از طریق مشارکت بیشتر کاربران، به الگوریتم اینستاگرام سیگنال دهید که محتوای موردعلاقه‌اش را منتشر کردید!
در ادامه، پیرامون مشارکت در اینستاگرام و راه‌های افزایش آن، بیشتر صحبت می‌کنیم.

درصد مشارکت (Engagement Rate) یک صفحه اینستاگرامی چه اهمیتی دارد؟

اولین نکته‌ای که در مورد اینستاگرام باید بدانید، این است که الگوریتم اینستاگرام عاشق مشارکت است. مشارکت چیزی فراتر از لایک، کامنت، ذخیره، اشتراک‌گذاری، پیام‌های دایرکت، کپی کردن لینک یا فعال کردن نوتیفیکیشن انتشار یک پست خاص است. الگوریتم اینستاگرام همه موارد یاد شده را رصد می‌کند و علاوه بر این، پیوسته در حال به‌روزرسانی شیوه‌های جدید مشارکت کاربران با محتوا است. اما نه هر محتوایی! محتوایی که ازدید الگوریتم کیفیت بالا باشد. در حقیقت، سوای تعداد فالووری که دارید، بر اساس مشارکتی که محتوای شما در یک مدت زمان مشخص دریافت می‌کند، الگوریتم میزان کیفیت آن را ارزیابی می‌کند و هر چه کیفیت بیشتر باشد، آن محتوا را به افراد بیشتری نشان می‌دهد.

با این حال، صرف نظر از اینکه شما یک اینفلوئنسر یا کسب‌و‌کار هستید، اینستاگرام به شما کمک می‌کند تا از طریق نشر محتوای تصویری جذاب آگاهی از برند خود را ارتقاء دهید، مخاطبین هدف خود را پیدا کنید و حتی میزان فروش خود را افزایش دهید. با رشد تعداد کاربر فعال ماهانه و همچنین تمایل زیاد کسب‌و‌کارها نسبت به حضور در شبکه‌های اجتماعی، اینستاگرام به یک محیط شلوغ و کاملاً رقابتی تبدیل شده است. بنابراین برای بهتر دیده شدن در این آشفته بازار، هر بازاریاب دیجیتال یا صاحب کسب‌و‌کاری باید بداند که چه استراتژی باید اتخاذ کند.

دو دلیل وجود دارد که نشان می‌دهد، درصد مشارکت مهم‌ترین سنجه اینستاگرامی است:

  1. درصد مشارکت نشان می‌دهد که آیا شما مخاطبین هدف برند خود را جذب می‌کنید یا نه!
  2. درصد مشارکت نشان می‌دهد که آیا محتوایی که خلق و توزیع می‌کنید، به درد مخاطبین هدف برند شما می‌‌خورد یا نه!

در همین راستا، اگر در اینستاگرام با صفحه‌هایی روبرو می‌شوید که با وجود تعداد فالوورهای بالا (مثلاً K100)، لایک (مثلاً 250 تا) و کامنت (10 تا) پایینی دارند، آن هم اگر توسط ربات نگذاشته شده باشند، می‌توانید مطمئن شوید که صفحه موردنظر فالوور فیک خریداری کرده است! از سوی دیگر، هر چه درصد مشارکت یک صفحه بالاتر باشد، تعامل کاربران با آن صفحه بیشتر است و در نتیجه اثرگذاری آن صفحه بر مخاطبانش نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین درصد مشارکت می‌تواند به عنوان یک فاکتور تعیین کننده هزینه خدمات (تبلیغات) صفحه شما باشد. چرا که هر چه اثرگذاری شما بر مخاطبان بیشتر باشد، می‌توانید هزینه بیشتری بابت ارائه خدمات از سایرین طلب کنید.

به همین دلایل اغلب بازاریابان، درصد مشارکت را به عنوان یک KPI (یک شاخص قابل اندازه‌گیری که نشان می‌دهد یک کسب‌و‌کار تا چه اندازه به شکل موثر به اهداف مدنظر خود دست پیدا می‌کند) در نظر می‌گیرند. اما واقعاً منظور از مشارکت چیست؟

مشارکت (Engagement) چیست؟

مشارکت یعنی “تعداد تعاملاتی که مخاطب با محتوای منتشر شده توسط شما دارد”. “تعامل” معمولاً همان Like و Comment در نظر گرفته می‌شود، اما با اضافه شدن قابلیت‌های Story و IGTV، مواردی مثل View و Share نیز می‌تواند به عنوان سنجه‌های میزان مشارکت یک محتوا در اینستاگرام در نظر گرفته شود. به طور کلی هر برند بسته به اولویت‌های خود، تعریف منحصر بفردی از مشارکت برای خود دارد و بنابراین این‌طور می‌توان گفت که تعریف جهانی در مورد مشارکت وجود ندارد. برای مثال، ممکن است یک برند تنها تعداد بازدید از محتوای ویدئویی برایش اهمیت داشته باشد و برای برندی دیگر تعداد Comment. به همین خاطر در ادامه برای داشتن یک تعریف مشترک، فرض می‌کنیم که 4 شاخص تعداد “Like”، “Comment”، “Share” و “Save” بیانگر مشارکت مخاطبان با محتوا است.

چطور درصد مشارکت (Engagement Rate) یک صفحه اینستاگرامی را محاسبه کنیم؟

اگر بخواهید بصورت خیلی سریع درصد مشارکت یک صفحه اینستاگرامی را محاسبه کنید، می‌توانید از فرمول زیر به عنوان یک روش دم دستی استفاده کنید:

[100] * تعداد فالوور / (تعداد لایک + تعداد کامنت) = درصد مشارکت

همچنین اگر قصد دارید بصورت کاملاً موشکافانه درصد مشارکت یک صفحه اینستاگرامی را بدست آورید، پیشنهاد می‌شود که از فرمول زیر برای بدست آوردن درصد مشارکت چند پست آخر استفاده کنید و در نهایت از مقادیر بدست آمده میانگین بگیرید:

[100] * تعداد فالوور / (تعداد دفعات ذخیره شدن + تعداد دفعات اشتراک‌گذاری + تعداد لایک + تعداد کامنت) = درصد مشارکت

از روش‌های بالا می‌توانید برای محاسبه درصد مشارکت هر تعداد پست که بخواهید استفاده کنید ولی ابزارهای آنلاین متعددی هم وجود دارند که درصد مشارکت یک صفحه اینستاگرامی را که عمومی (Public) هست، بر اساس چند پست آخر در لحظه محاسبه می-کنند. برخی از این ابزارها در زیر معرفی شده‌اند:

از چه راههایی میتوان درصد مشارکت کاربران را ارتقاء داد؟

با اضافه شدن IGTV، دنبال کردن هشتگ‌ها و راه پیدا کردن استوری‌ها و ویدئوهای IGTV به اکسپلور، مشارکت چیزی فراتر از کامنت و لایک معنی می‌دهد. به همین خاطر روش‌های متعددی برای جذب مشارکت مخاطبان وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان همانی شد که محبوب الگوریتم اینستاگرام است!

1) استیکرها

استیکرهای استوری‌ یک راه بسیار خوب برای تشویق فالوورها به ارسال دایرکت، اشتراک‌گذاری تجربه‌ها و نظراتشان است. هر چه فالوورها صفحه‌های بیشتری را دنبال کنند، احتمال دیده شدن محتوای شما نیز پایین خواهد آمد. بنابراین هر چه استوری‌ها جذاب‌تر باشد، فالوورها را به مشارکت بیشتری دعوت خواهد کرد. نمونه‌هایی از این استیکرها در زیر آمده است:

استیکر استوری 1
نمونه استیکرهای استوری1
استیکر استوری2
نمونه استیکرهای استوری2
استیکر استوری3
نمونه استیکرهای استوری3
استیکر استوری4
نمونه استیکرهای استوری4

استیکرها قطعاً مشوق­‌های خوبی برای آغاز گفت­­گو با برند شما خواهند بود.

2) کپشن‌های گیرا و تأثیرگذار

2200 کاراکتر! یک فرصت فوق‌العاده برای صحبت کردن در مورد برند، محصولات یا خدمات، اهداف و مأموریت کسب‌و‌کارتان. یکی از عواملی که باعث بهبود عملکرد محتوای شما از دید الگوریتم اینستاگرام می‌شود، “مدت زمان سپری شده بر روی پست” است. پس هر چه کپشن شما جذاب‌تر و طولانی‌تر (ضرورتی ندارد از همه 2200 کاراکتر برای نوشت کپشن استفاده کنید. کپشنی که مفهومی را منتقل کند و کاربران را به انجام فعالیت خاصی تشویق کند، در هر اندازه و شکلی که باشد، ارزشمند است.) باشد، کاربر زمان بیشتری صرف خواندن آن می‌کند و در نتیجه محتوای شما شانس بیشتری برای دیده شدن خواهد داشت.

3) بهینه‌سازی استوری‌ها

برای اینکه استوری‌هایتان بیشتر دیده شود و اجتماع خود را بزرگتر کنید، این 3 کار را فراموش نکنید:

اضافه کردن استیکر @Mention
وقتی با کسب‌وکارها و برندهای دیگر مشارکت می‌کنید یا محتوای UGC منتشر یا بازنشر می‌کنید، آن‌ها را منشن کنید تا هم متوجه مشارکت شما شوند و هم  این احتمال وجود دارد تا آنها نیز محتوای شما را برای فالوورهای خود بازنشر کنند و از شما تشکر کنند.

اضافه کردن استیکر @Location
وقتی در مورد یک مکان خاص استوری می‌گذارید، آن مکان را منشن کنید تا استوری شما هنگامی کاربران آن مکان را در اینستاگرام جست‌و‌جو می‌کنند، مشاهده کنند.

اضافه کردن هشتگ
همانطور که در کپشن پست هشتگ می‌گذارید، در استوری‌ها هم می‌توانید تا 10 هشتگ تعریف کنید تا بهتر و بیشتر دیده شوید. برای اینکه هشتگ‌ها از زیبایی استوری کم نکنند، می‌وانید هشتگ‌ها را کوچک کنید و آنها زیر یک Gif یا Image Sticker پنهان کنید. همچنین می‌توانید آنها را ابزارهای تغییر رنگ استوری، به رنگی متناسب با رنگ پس زمینه استوری در بیاورید و آن‌ها را مستتر کنید!

4) پاسخ دادن به دایرکت‌ها و کامنت‌ها

نسبت به بازخوردهای مثبت و منفی فالوورها در کامنت‌ها و دایرکت بی ‌توجه نباشید. همانطور که گفتیم، اساس اینستاگرام بر ایجاد اجتماع و شبکه بزرگتر و مشارکت آنها استوار است، پس صرف نظر از اندازه و بزرگی صفحه اینستاگرامی خود، این اصل را بر هم نزنید و به مخاطبان خود نشان دهید که به حرف آنها گوش می‌دهید.

5) استوری گذاشتن بعد از انتشار پست جدید

بعد از اینکه پست جدیدی منتشر می‌کنید، الگوریتم اینستاگرام پست شما را به درصد محدودی از فالوورهایتان نشان می‌دهد و در یک بازه زمانی یک ساعته اگر تشخیص دهد که محتوای شما با کیفیت است، آن را به بقیه نیز نشان می‌دهد. پس یک ساعت وقت دارید تا کیفیت محتوای خود را به رخ الگوریتم اینستاگرام بکشانید. بدین منظور می‌توانید نیم ساعت (کمتر یا بیشتر) بعد از انتشار پست جدید، استوری بگذارید. بنابراین با انجام این کار، اگر پست شما در بین انبوه پست‌های Feed فالوورهایتان گم شده باشد، به آنها یادآوری می‌کنید که به آن سر بزنند و همچنین می‌توانید با طرح سوال یا یک عبارت جذاب در استوری، آنها را به مشارکت دعوت کنید.

6) توجه به سفر مشتری

در پروسه خلق و توزیع محتوا، بهتر است با توجه به سفر مشتری، محتوا در پیج منتشر کنید تا پیکره محتوایی شکل مشخصی به خود بگیرد. هر محتوا در پیج اینستاگرام باید دارای 4 قسمت باشد:
الف) عکس با کیفیت: که توجه کاربر را به عنوان کپشن جذب کند.
ب) عنوان: که توجه کاربر را به متن اصلی کپشن جلب کند.
ج) متن اصلی: که توجه مخاطب را به Call to Action (یا دکمه فراخوان یک لینک متنی، تصویری، دکمه یا لینک وب‌سایت است که مخاطب را به کلیک بر روی آن تشویق می‌کند) جلب کند.
د) Call to Action: انتهای سفر مشتری

از یک Call to Action جذاب غافل نشوید. یک Call to Action جذاب می‌تواند مثل یک قلاب مخاطبان را گیر بیاندازد و آنها را به مشارکت دعوت کند.

7) تحلیل Insights

اگر هنوز صفحه اینستاگرامی خود را بیزنسی نکرده‌اید، در اولین فرصت این کار را انجام دهید. در صفحه‌های بیزنسی بخشی به نام Insights وجود دارد که می‌توانید به اعداد و ارقام جالبی از شرایط صفحه خود دست پیدا کنید. با استفاده از Insights نگاهی به پست‌ها و استوری‌‌ها بیاندازید و آنهایی را که بیشترین و کمترین بازدید‌ها را داشته‌اند، به دقت بررسی کنید. تحلیل‌هایی که از این بخش بدست می‌آورید و به همراه سایر اطلاعاتی که در بخش Audience وجود دارد، می‌تواند سیگنال‌ خوبی برای تعیین یا حتی اصلاح پرسونای مخاطبین باشد. با شناسایی دقیق‌تر پرسونا، می‌توان متوجه شد که مخاطبان چه محتواهایی را بیشتر می‌پسندند و تمایل بیشتری برای مشارکت در آنها دارند.

جمعبندی

تا اینجا متوجه شدیم که اینستاگرام یک شبکه اجتماعی اجتماع-محور (Community-Based) است و هر چه این اجتماع مشارکت بیشتری داشته و فعال‌‌تر باشند، محتوا بهتر و بیشتر دیده خواهد شد. به بیانی دیگر، شما در جاده‌ای یک طرفه حرکت نمی‌کنید. اگر می-خواهید دنبال‌کنندگانتان با محتوای شما ارتباط بیشتری بر قرار کنند و در ارسال پالس‌های مثبت به الگوریتم ، تأثیر بگذارند، نمی‌‌توانید از اینستاگرام به عنوان یک رسانه یک طرفه استفاده کنید. اینستاگرام یک شبکه تعاملی است، پس باید ارتباط و مشارکت بیشتری در آن ایجاد کنید. از همین رو، مشارکت به شکل‌های مختلفی در اینستاگرام صورت می‌گیرد؛ از لایک و کامنت گرفته تا پیام‌های دایرکت و کلیک روی لینک در استوری‌ها. بنابراین بهتر است با توجه به هدف کسب‌و‌کار، مشارکت را برای خود تعریف کنید و از آن برای محاسبه درصد مشارکت استفاده کنید. به عبارت دیگر، اینطور می‌توان گفت که با توجه به تفاوت سنجه‌های هدف هر برند، روش استاندارد و بین‌المللی برای محاسبه درصد مشارکت وجود ندارد، اما به عنوان یک قانون کلی بدانید که هر چه تعداد فالوور صفحه‌تان بالاتر رود، سطح انتظارتان از درصد مشارکت باید پایین‌تر بیاید. در مجموع روش‌های خلاقانه زیادی برای بهبود مشارکت وجود دارد که به تناسب محتوا می‌توانید از آنها استفاده کنید و تأثیر هر یک از آنها را در خروجی کار خود ارزیابی کنید.

لازم به ذکر است که این مقاله با توجه شرایط و تغییرات پلتفرم اینستاگرام، به تدریج به روز رسانی می‌شود.

امیدوارم از خواندن این مقاله بهره کافی را برده باشید و اگر لازم است بخشی ویرایش شود، می‌توانید در بخش نظرات آن را درج کنید. همچنین اگر شما روش جالبی برای جلب مشارکت فالوورهایتان دارید و توانسته‌اید بازخورد خوبی از آن بگیرید، می‌توانید آن را در اینجا به اشتراک بگذارید.

نویسنده: امیر حسین‌پور | تحلیل‌گر کسب‌وکار

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد