چگونه تبلیغ بسازیم؛ 10 گام اصلی برای ساخت یک تبلیغ

۰۰/۰۷/۱

تبلیغات در حال تغییر است. در واقع، در سال 2020، شرکت‌های مختلف در ایالات متحده، بیش از 250 میلیارد دلار برای تبلیغات رسانه‌ای هزینه کرده‌اند که در طول تاریخ آمریکا بی‌سابقه بوده است. امروزه شرکت‌ها بیش از هر زمان دیگری برای تبلیغات هزینه می‌کنند. در نتیجه، اکنون پلتفرم‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها […]

تبلیغات در حال تغییر است. در واقع، در سال 2020، شرکت‌های مختلف در ایالات متحده، بیش از 250 میلیارد دلار برای تبلیغات رسانه‌ای هزینه کرده‌اند که در طول تاریخ آمریکا بی‌سابقه بوده است.

امروزه شرکت‌ها بیش از هر زمان دیگری برای تبلیغات هزینه می‌کنند. در نتیجه، اکنون پلتفرم‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای تبلیغ محصول، خدمات یا کسب ‌و کار خود استفاده کنید.

اما چگونه می‌توانید رسانه مناسب را برای تبلیغ پلتفرم خود انتخاب کنید؟ و پس از انتخاب رسانه مناسب، چگونه باید یک تبلیغ بسازید؟

ایجاد تبلیغ مراحل مختلفی دارد. از تحقیقات بازار گرفته تا انتخاب رسانه مناسب با هدف توسعه ارزش‌های خلاقانه، همگی جزو مراحل تبلیغات هستند. برای ساده‌سازی فرآیند تبلیغات، اقداماتی ارائه می‌شود که با انجام آن‌ها می‌توانید تبلیغ بسازید و کسب و کار خود را به شکل مناسبی در معرض نمایش قرار دهید.

در ادامه این مقاله، 10 گام اصلی برای ایجاد تبلیغات ارائه می‌شود، که از این قرار هستند:

1. مخاطب هدف خود را انتخاب کنید

برای ایجاد یک تبلیغ، ابتدا می‌بایست درباره مخاطبی که قرار است آن تبلیغ را ببیند، تصمیم‌گیری کنید. افراد روزانه تا 10000 تبلیغ را مشاهده می‌کنند (بله این یک رقم واقعی است!)، بنابراین اگر انتخاب مخاطب هدف به درستی صورت نگیرد، تبلیغات شما بیهوده و بدون بازدهی خواهد بود.

یکی از راه‌کارهای کمک کننده برای شناسایی مخاطبان هدف تبلیغات شما، انتخاب تک تک افرادی است که می‌خواهید پیام شما به دست آن‌ها برسد. این موضوع به شما در انتخاب بهترین پیام و برترین بستر تبلیغاتی کمک خواهد کرد. این انتخاب باید بر اساس پرسونای خریداران شما انجام شود (تصویر ساختگی از مشتری ایده‌آل شما بر اساس تحقیقات بازار و داده‌های واقعی که در مورد مشتریان خود در دست دارید).

اگر برای ساخت پرسونا نیاز به کمک دارید، می‌توانید از ابزار HubSpot’s Make My Persona استفاده نمایید.
مخاطب هدف

2. انجام تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازار بخش مهمی از کمپین تبلیغاتی است. با توجه به شخصیت خریداران، تحقیقات بازار می‌تواند به سوالات کلیدی در مورد بازار هدف پاسخ دهد. برخی از این سوالات عبارت‌اند از:

  • مخاطبان چند سال دارند؟
  • مخاطبان بیشتر وقت خود را صرف انجام چه کاری می‌کنند؟
  • در صورت وجود، مخاطبان از چه پلتفرم‌های شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند؟
  • مخاطبان در کدام مناطق زندگی می‌کنند، مناطق حومه‌ای، شهری یا روستایی؟

داشتن آگاهی نسبت به پاسخ سؤالات فوق در مورد مخاطبان مورد نظر می‌تواند به شما در پاسخ به سوالاتی مانند: برای تبلیغات از تلویزیون استفاده کنید یا یوتیوب؟ از اینستاگرام یا LinkedIn؟ از بیلبورد یا اتوبوس؟ پاسخ دهد. زیرا نحوه دستیابی به مخاطب هدف برای شما مشخص خواهد شد.

شما می‌توانید از راهنمای تحقیقات بازار و قالب‌های از پیش آماده جهت شروع تحقیقات بازار برای تبلیغات خود استفاده نمایید.

تحقیقات بازاریابی

3. پلتفرم خود را انتخاب کنید

تحقیقات بازار باید بینش و اطمینان لازم را برای انتخاب موثرترین پلتفرم برای دستیابی به مخاطبان هدف را در اختیار شما قرار دهد. همچنین می‌بایست یک سری تحقیقات تکمیلی نیز در مورد هزینه‌ها، ROI (نرخ بازگشت سرمایه) و مزایای برخی از بسترها و روش‌های تبلیغاتی انجام دهید.

ممکن است به این نتیجه برسید که استفاده از چندین پلتفرم و روش تبلیغاتی به صورت هم‌زمان، بازدهی بهتری برای کمپین شما خواهد داشت. به عنوان مثال تبلیغات در شبکه‌‌های اجتماعی و موتورهای جستجو به صورت هم‌زمان. در واقع این اقدام یک استراتژی فوق‌العاده است زیرا شبکه گسترده‌تری را پوشش داده و امکان دست‌یابی به حوزه‌های بیشتری که مخاطبان در آن حضور دارند را فراهم خواهد کرد.

انتخاب پلتفرم

4. در مورد بودجه مورد نیاز تصمیم‌گیری کنید

نکته مهم در تبلیغات این است که برای کسب درآمد، باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید.

تعیین بودجه مناسب ممکن است کار دشواری باشد. بنابراین با استفاده از معیارهای زیر، می‌توانید مناسب‌ترین بودجه را تعیین کنید:

  • کل بودجه مورد نیاز چقدر است؟
  • هزینه‌ها چگونه تقسیم می‌شوند؟
  • ROI (یا Business impact) چقدر برآورد شده است؟

مطمئن شوید که پاسخ هر سوالی که می‌‌تواند در جلسات بودجه بندی مطرح شود را می‌دانید و توانایی دفاع از جرئیان آن را دارید.

به عنوان مثال، گفتن عبارت «ما برای راه‌اندازی یک کمپین تبلیغات گوگل به 10000 دلار نیاز داریم»، به اندازه کافی قانع‌کننده نیست. بلکه باید گفت «ما می‌خواهیم یک سری تبلیغات را در گوگل انجام دهیم، به این منظور لیستی از کلمات کلیدی مثبت و منفی را آماده کرده‌ایم. همچنین حجم جستجوهای ماهیانه و پیشنهاد اولیه ما برای هر یک مشخص است. با این پیش‌بینی‌ها، انتظار داریم که با هزینه 10000 دلار به 400 مخاطب جدید در ماه آینده دست پیدا کنیم».
بودجه

5. پیام مورد نظر را آماده کنید

در این مرحله، شما مخاطب مورد هدف خود و بستر تبلیغاتی مناسب را شناسایی کرده‌اید، اما هنوز مطمئن نیستید که چه پیامی را می‌خواهید انتقال دهید. در این مرحله باید در مورد هدف گسترده کمپین تبلیغاتی خود به منظور ایجاد یک تبلیغ الهام بخش فکر کنید.

می‌خواهید مردم از فروشگاه شما دیدن کنند یا به وب‌سایت شما سر بزنند؟ یا هدف فوری شما سوق دادن افراد به ثبت‌نام رایگان برای یک نرم‌افزار یا دانلود کتاب‌های الکترونیکی است؟ به پیام تبلیغ و چگونگی تقویت اهداف نهایی کمپین تبلیغاتی خود توسط آن فکر کنید.

6. ارزش‌های خلاقانه را توسعه دهید

همه تبلیغات به ارزش‌های خلاقانه نیاز دارند، چه برای تبلیغات در گوگل باشد و چه یک صفحه لندینگ جذاب که توسط طراحان داخلی شرکت شما ایجاد شده است. به احتمال زیاد، هر تبلیغی نیازمند یک یا چند مورد از موارد زیر است:

  • یک نسخه مختصر و در عین حال مفید (برای تبلیغات تصویری و تبلیغات آنلاین)
  • نسخه طولانی و کامل (برای اسکریپت‌های ویدئویی)
  • عکس (برای تبلیغات آنلاین)
  • تصاویر و انیمیشن‌های سفارشی (برای تبلیغات آنلاین و تبلیغات ویدئویی)
  • ویدئو (برای تبلیغات ویدئویی)
  • GIF (برای تبلیغات آنلاین)

استفاده از همه این موارد می‌توانند شما را دچار سردرگم کند و احتمالا فکر می‌کنید که “من همزمان عکاس، طراح، نویسنده و تولیدکننده ویدئو نیستم”. اما نگران نباشید! اگر همه این قابلیت‌ها در تیم شما وجود ندارد، تیمی از فریلنسرها یا آژانس‌های مرتبط با این کار را استخدام کنید که به شما در تهیه این موارد و در نهایت یک تبلیغات جذاب کمک کنند.

7. معیارهای موفقیت را تعیین کرده و آن‌ها را ارزیابی کنید

مهم نیست که هدف نهایی شما، تعداد لایک‌های صفحه، خریدهای آنلاین و یا میزان استفاده از کدهای تبلیغاتی باشد، بدون پاسخ به سوالات زیر نباید به راه‌اندازی تبلیغات اقدام کنید.

باید بتوانید در این مرحله به این سؤالات پاسخ دهید:

  1. انتظار دیدن چه بازخوردی را داریم تا این تبلیغات را موفق و مؤثر بدانیم؟
  2. چگونه این موفقیت را بسنجیم؟

قبلاً در گام پنجم به هدف تبلیغاتی خود پرداخته‌اید، بنابراین اکنون با تنظیم معیارهای مناسب ارزیابی تبلیغات، پیش‌بینی خود را از نتایج کمپین تبلیغاتی خود بررسی کنید.

اگر تبلیغ شما از نوع آنلاین است، احتمالاً پلتفرم مورد استفاده شما، یعنی فیس بوک، گوگل و یا LinkedIn، دارای ابزارهای مدیریت تبلیغات و ارزیابی است که به شما کمک می‌کند میزان بازخورد تبلیغات خود را بسنجید و ببینید که چقدر برای شما هزینه داشته است.

با این وجود، برای بهبود ارزیابی، موارد زیر می‌تواند کمک کننده باشد:

_از یک پلتفرم ارزیابی تبلیغات رایگان برای سنجش میزان ROI تبلیغات استفاده کرده و نحوه انطباق تبلیغات خود را با کمپین‌ها و پروژه‌های بازاریابی بزرگ‌تر، بررسی کنید. اگر بصورت همزمان در اینستاگرام و توییتر تبلیغ می‌کنید، می‌توانید از این پلتفرم برای مقایسه تبلیغات سایت‌های مختلف استفاده نمایید.

_یک صفحه ارزیابی آفلاین برای اندازه گیری میزان تعامل افراد با تبلیغات خود و داده‌های مهم دیگر مانند هزینه‌ها، نرخ تبدیل و ROI ایجاد کنید. این امر به ویژه زمانی که از تبلیغات آنلاین استفاده می‌کنید، کاربردی خواهد بود.

_از توکن‌های ارزیابی سفارشی برای لینک‌های تبلیغ شده در تبلیغات خود استفاده کنید تا بتوانید میزان مشارکت و نرخ تبدیل را در وب‌سایت خودتان تحلیل کنید.

 

معیار موفقیت

8. تبلیغات خود را راه‌اندازی کنید

در این مرحله، تبلیغات آماده شده است و می‌توانید آن را ارائه دهید.

نیازی به گفتن نیست که فرآیند راه‌اندازی تبلیغ در بسترهای مختلف مثل گوگل و Bing با هم تفاوت دارد. این مسئله در مورد شبکه‌های اجتماعی مختلف، تبلیغات تلویزیونی و یا تبلیغات روی وسایل حمل‌ونقل نیز صادق است.

 

بیش‌تر بخوانید: تبلیغات کلیکی؛ آیا سراغ این مدل از تبلیغات برویم؟

 

9. میزان عملکرد را ارزیابی و تجزیه و تحلیل کنید

برای کمپین‌های تبلیغاتی که زمان اجرای آن‌ها مشخص است (مانند تبلیغ تلویزیونی، تبلیغ در ناوگان حمل‌ونقل و غیره)، میزان اختلاف نتایج تبلیغ با انتظارات را تعیین کنید. از آنجایی که مقایسه یک به یک مولفه‌ها در این نوع تبلیغات دشوار است، بهتر است روند کلی کسب‌وکار، تغییر درآمد یا حتی میزان توجه شبکه‌های اجتماعی یا خبرگزاری‌ها را برای ارزیابی میزان موفقیت بررسی کنید.

برای تبلیغات آنلاین، این روند کمی ساده‌تر است. نتایج حاصل از تبلیغ آنلاین بلافاصله پس از راه‌اندازی تبلیغ، قابل تحلیل است. بنابراین می‌توانید ببینید که تبلیغات شما در لحظه یا در طول زمان تا چه حد خوب عمل کرده است. بر روی تبلیغ‌های پر بازده و با هزینه کمتر، بیشتر تمرکز کنید، زیرا می‌توانند عملکرد بهتری در مقایسه با تبلیغات پرهزینه داشته باشند.

به یاد داشته باشید که با ابزارهای رایگان ارزیابی تبلیغات آنلاین می‌توانید از دست ارزیابی دستی تبلیغات خلاص شوید.

ارزیابی عملکذد

 

10. تغییر، اصلاح و تکرار را فراموش نکنید

زمانی که کمپین تبلیغاتی خود را به پایان رساندید (یا در مورد کمپین‌های آنلاین، در صورتی که در حال اجرا هستید)، از آموخته‌ها و تجربیات خود برای بهبود تبلیغات بعدی کمک بگیرید.

به عنوان مثال، شاید به این نتیجه برسید که تبلیغاتی که محتوای کامل‌تری داشتند نسبت به آ‌ن‌هایی که مختصر بودند، عملکرد بدتری داشتند. یا اینکه تبلیغ روی یوتیوب نتیجه دلخواه را نداده است. نقاط قوت کمپین تبلیغاتی خود را بشناسید و جلوی نقاط ضعف را نیز بگیرید تا برنامه تبلیغاتی شرکت خود را بهبود دهید.

تبلیغ خود را ساده سازی کنید

در این مقاله، 10 گام ساده برای برنامه‌ریزی، ایجاد، راه‌اندازی و تجزیه و تحلیل تبلیغات ارائه شد. به یاد داشته باشید که از قالب‌های برنامه‌ریزی تبلیغات برای ترسیم کمپین تبلیغاتی خود، اطلاع‌رسانی ذینفعان و به منظور دست‌یابی به هدف نهایی کسب‌ و کار خود، استفاده نمایید.

 

منبع: Hubspot
مترجم: معین رفیعی مهر

 

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد