هم-بنیان گذار کیست؟ (راهنمای کامل شناخت هم-بنیان گذار)

۹۹/۰۲/۳۰

راه اندازی یک استارتاپ به آن آسانی هم که فکر می کنید، نیست. حتی اگر بنیان گذار استارتاپ ایده ای داشته باشد که بتواند بازار را متحول کند، ولی مهارت هایی برای تحقق آن ایده ضروری است که او به تنهایی نمی تواند آنها را فرا بگیرد. اینجاست که وجود هم -بنیانگذار (کوفاندر) احساس می […]

راه اندازی یک استارتاپ به آن آسانی هم که فکر می کنید، نیست. حتی اگر بنیان گذار استارتاپ ایده ای داشته باشد که بتواند بازار را متحول کند، ولی مهارت هایی برای تحقق آن ایده ضروری است که او به تنهایی نمی تواند آنها را فرا بگیرد. اینجاست که وجود هم -بنیانگذار (کوفاندر) احساس می شود. هم -بنیانگذار را می توان شخصیت هم سو با بنیان گذار (فاندر) در نظر گرفت که مجموعه مهارت های لازم برای لانچ استارتاپ را تکمیل می کند و در تحقق چشم انداز شرکت نقش اساسی ایفا می کند.

در اغلب اوقات، بسیاری از ما در مورد تمایز بین یک بنیان گذار و یک هم-بنیان گذار یا مسئولیت های مرتبط با این موقعیت های شغلی دچار اشتباه می شویم. حتی خیلی اوقات این دو عنوان را به جای همدیگر استفاده می کنیم. اما این اشتباه نباید رخ دهد. هم -بنیانگذاران هویت خاص خود را دارند که با بنیان گذار کاملاً متفاوت است.

این مقاله یک راهنمای کامل برای شناخت هم-بنیانگذار، نقش ها و مسئولیت های وی و تفاوت های بنیان گذار با هم -بنیان گذار است.

هم -بنیان گذار کیست؟

هم-بنیان گذار شخصی است که یک شرکت یا هر کسب وکار تجاری دیگری را با کمک افراد دیگر شروع می کند.

این تعریف ممکن است گیج کننده باشد، چون هیچ تفاوت آشکاری بین بنیان گذار و هم-بنیان گذار قائل نمی شود. در واقع با این تعریف، هر شخص غیرحرفه ای دچار خطا می شود و هر دوی آنها را به عنوان جایگزینی برای دیگری در نظر می  گیرد. با این توضیحات، فرق اساسی بین یک بنیان گذار و یک هم-بنیانگذار در چیست؟ در ادامه بیشتر در این خصوص توضیح می دهیم.

بنیان گذار معمولاً شخصی است که ایده معینی برای راه اندازی یک کسب و کار دارد. اما ممکن است منابع مالی یا انسانی کافی یا حتی توانایی لازم برای تحقق آن را نداشته باشد. از طرف دیگر، هم-بنیان گذار شخصی است که بنیان گذار (شخص صاحب ایده) را در راه اندازی کسب و کار همراهی می کند.

بیایید برای فهم بهتر این تعریف، یک مثال بزنیم.

ایده شکل گیری فیس بوک از تفکرات دانشجویی به نام مارک زاکربرگ بود که از همان ابتدا فقط دانشجویان هاروارد امکان دسترسی به آن را داشتند. زاکربرگ برای توسعه بیزنس مدل فیس بوک، از دوستان خود کمک گرفت. داستین موسکوویتز، ادواردو ساورین، اندرو مک‌کولم و کریس هیوز کسانی بودند که مسئولیت های اساسی توسعه این پلتفرم را بر عهده گرفتند و از این رو، در کنار زاکربرگ به عنوان بنیان گذار، هم-بنیانگذاران این شبکه اجتماعی شناخته می شوند.

حال که با تعریف دقیق هم -بنیان گذار آشنا شدیم، به سراغ بررسی مسئولیت های کلیدی این سمت شغلی می رویم:

مسئولیت های هم -بنیان گذار

هم-بنیان گذار بودن کار آسانی نیست. او نه تنها پایه های شروع کسب و کار را محکم می کند، بلکه بر روند پیشرفت کارها نیز نظارت می کند. در ادامه برخی از مسئولیت هایی که به یک کوفاندر محول می-شود، معرفی می شوند. به خاطر داشته باشید که این مسئولیت ها با توجه به مقدار سرمایه گذاری اولیه، مقیاس تولید و … تغییر می کند.

1)  شناسایی فرصت های بازار

فاندر مغز متفکر کسب و کار است، اما کوفاندر مسئول طرح ریزی برنامه های ورود به بازار و اسکیل کردن استارتاپ است. او در زمینه فرصت های ارائه محصول با هدف جذب حداکثری مشتری تحقیق می کند و تصویر کلی از آن بخش از بازار که قرار است با فعالیت های بازاریابی خود، هدف قرار دهند، ارائه می دهد.

2)  توسعه محصول نهایی

هم-بنیان گذاران معمولاً قبل از لانچ محصول نهایی به تیم می پیوندند و از این رو با بنیان گذار هماهنگ کار می کنند تا با گرفتن بازخورد از نسخه MVP و بتای محصول، محصول نهایی را بهبود دهند.

3)  هدایت و راهبری اعضای هیئت مدیره

از آنجا که هم-بنیان گذار یکی از بزرگترین سهامداران شرکت است، اغلب تصمیم گیری در مورد نوع جلسات هیئت مدیره، موضوع مورد بحث و کل فرآیندی که در جلسه سپری می شود به کوفاندر محول می شود. برقراری تعادل بین اعضای هیئت مدیره و وجود یک رابطه خوب بین آنها، برای هر کسب و-کاری حیاتی است.

4)  تعریف چشم انداز شرکت

کوفاندر در تعریف مدل کسب وکار، مأموریت و چشم انداز شرکت با فاندر همکاری نزدیکی دارد.

5)  استخدام بهترین نیروی انسانی

نیروی انسانی به ارزش کلی سازمان اضافه می کند و در توسعه پایدار کسب و کار تأثیرگذار است. از این رو، هم-بنیانگذاران موظف هستند تا آنجا که ممکن است، استعدادهای بیشتری برای سازمان جذب کنند. اعضای تیمی که روحیه رو به رشد، سخت کوشی و سازگاری دارند، بهترین شروع ممکن را می-توانند برای یک کسب و کار رقم بزنند.

6)  تمرکز بر روی شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)

کوفاندرهای موفق همواره شاخص های کلید عملکرد کسب و کار را رصد می کنند تا بتوانند میزان بهره وری و عملکرد شرکت را ارزیابی کنند.

7)  طراحی بیزنس پلن

هم -بنیانگذاران باید بیزنس پلنی طراحی کنند تا تمام اهداف کوتاه مدت و بلند مدت کسب و کار را زیر نظر قرار دهد. بیزنس پلن باید شامل تمامی محرک های ناگهانی کسب و کار باشد و یک برنامه لحظه آخری برای مقابله با آنها فراهم کند.

8)  اتخاذ تصمیم های مالی

کلیه تصمیمات اعم از امور مالی قبل از تصمیم گیری نهایی باید از نزدیک مورد بررسی قرار گیرند. استفاده نامناسب از منابع، کابوسی برای شرکتهای در حال رشد است.

چطور یک هم-بنیان گذار خوب پیدا کنیم؟

چه ویژگی هایی می تواند یک شخص را برای این موقعیت شغلی ایده آل سازد؟ یک کوفاندر خوب چطور می تواند در رشد استارتاپ شما سهیم شود؟ تصمیم گیری جهت انتخاب چنین شخصی برای کسی که می  خواهد یک استارتاپ یا کسب و کار کوچک راه اندازی کند، سرنوشت ساز محسوب می شود. چرا که کوچک ترین کوتاهی در انجام وظایف از سوی هم-بنیان گذار می تواند ضرر هنگفتی به یک کسب وکار نوپا وارد کند.

مهمترین جنبه  تصمیم گیری برای داشتن چنین انتخابی، در نظر گرفتن تعادل بین مهارت ها است. هیچ کس نمی تواند در هر کاری بی نقص باشد. از این رو، اگر به دنبال یک هم-بنیان گذار هستید، لیستی از مهارت هایی که تاکنون کسب کرده اید و مهارت های لازم برای پیشبرد کسب و کار خود تهیه کنید. سپس به دنبال فردی باشید که مجموعه ای از مهارت های لازم را که متفاوت از مهارت های کنونی شما است، در اختیار داشته باشد. این کار به عملکرد بهتر و تعادل بین توانایی ها در کسب و کار کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر، هم-بنیان گذار باید برای پذیرش هر مسئولیتی، آماده باشد. اگرچه ایده اصلی کسب و کار متعلق به بنیان گذار است، اما او موظف است در هر کاری که انجام می دهد، تمام تلاش خود را برای کسب بهترین نتیجه به کار گیرد. این مسئولیت ها بسته به نوع کسب وکار متفاوت است. رسیدگی و مدیریت صحیح وظایف محوله، به رشد سریع کسب و کار کمک می کند. یک هم-بنیان گذار برای اجرای بهتر طرح ها و برنامه ها نیازمند یادگیری مهارت های متنوعی است. این مهارت ها عبارت اند از:

1)  مهارت های کلیدی مرتبط با کسب و کار

منظور از مهارت های کلیدی، آن دسته از مهارت هایی هستند که تکمیل کننده توانایی های بنیان گذار برای اداره موفق کسب و کار می باشند، مانند بازاریابی، فروش یا سایر مهارت های فنی و تکنولوژیکی

2)  مهارت های ارتباطی

کوفاندر باید اصول ارتباط موثر را بداند. مهارت های ارتباطی موثر به تخصیص آسان و سریع مسئولیت-ها، بهبود مکالمات با اعضای تیم و داشتن مذاکره های موفق کمک می کند. او چهره شرکت در زمینه  مراودات خارجی و داخلی است. داشتن مهارت های ارتباطی موثر در کنار سایر مهارت ها، برای چنین پوزیشن شغلی در استارتاپ ها ضروری است.

3)  مهارت های رهبری

در استارتاپ ها، سرمایه گذاری بر روی افرادی که با بهره وری بالا کار می کنند، امری واجب تلقی می شود. بنیان گذاران باید بدون توجه به شرایط، کارمندان خود را ترغیب کنند که بهترین تلاش خود را معطوف کار خود کنند.

4)  مهارت های حل مسئله

هر تصمیمی باید مبتنی بر هدف رشد و توسعه مستمر کسب و کار باشد. گاهی اوقات، یک کوفاندر ملزم به اتخاذ تصمیم های سختی است که ممکن است به تضاد منافع بین اعضای هیئت مدیره منجر شود. با این حال، تخصیص درست مسئولیت ها و داشتن ارتباطات مناسب، به جلوگیری از درگیری ها و تعارضات درون تیمی کمک می کند.

موقعیت شغلی کوفاندرها ممکن است شلوغ و پر از آشوب بنظر برسد، اما استارتاپ های موفق نتیجه ترکیب کار سخت و اشتیاقی است که هم-بنیان گذار و بنیان گذار در کسب و کارشان به کار می گیرند. یک هم-بنیان گذار متعهد، جایی برای اظهارنظرهای منفی یا نتایج ضعیف باقی نمی گذارد، بلکه بر دستیابی به استانداردهای بالاتر در رشد کسب و کار متمرکز است.

اگر صاحب یک استارتاپ هستید، آیا تا بحال کوفاندر انتخاب کرده اید؟ شما چه معیارهای کاری و شخصیتی در انتخاب خود لحاظ کرده اید؟ نظرات و تجربیات خود را در خصوص این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد