همه آنچه که باید درباره استارتاپ‌های فین‌تک معروف آمریکا بدانید

۹۹/۰۴/۱۱

حتی جوانان جویای نام کشورهای مطرح اروپایی هم مقصد نهایی بلندپروازی‌هایشان را آمریکا می‌دانند، کشوری که ما آن را به ینگه دنیا می‌شناسیم؛ دنیای جدیدی که پر از شگفتی‌هایی است که به دست انسان ساخته شده‌ و قطب بسیاری از صنایع پولساز دنیا شده است.در این مطلب همه آنچه که باید درباره استارتاپ‌های فین‌تک معروف […]

استارتاپ‌های فین‌تک

حتی جوانان جویای نام کشورهای مطرح اروپایی هم مقصد نهایی بلندپروازی‌هایشان را آمریکا می‌دانند، کشوری که ما آن را به ینگه دنیا می‌شناسیم؛ دنیای جدیدی که پر از شگفتی‌هایی است که به دست انسان ساخته شده‌ و قطب بسیاری از صنایع پولساز دنیا شده است.در این مطلب همه آنچه که باید درباره استارتاپ‌های فین‌تک معروف آمریکا بدانید را به شما می گوییم. با ما همراه باشید.

از شگفتی‌ها و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری گوناگون و شگفت‌انگیز ایالات متحده آمریکا و صنایع پرتب‌وتاب سینما و موسیقی آن که بگذریم، با روحیه بالای کارآفرینی در جامعه آمریکایی مواجه می‌شویم.

 

سیلیکون ولی مهد کسب وکارهای کوچک

نمود عملی این روحیه را در اهمیت بالای مفهومی مثل «گاراژ» در فرهنگ آمریکایی می‌توان جست که هر کدام یک اپل یا مایکروسافت بالقوه در دل‌شان نهفته است؛ بماند که حتی در چنین جامعه‌ای هم فقط یک اپل و یک مایکروسافت بیرون می‌آید!

با این حال، در فرهنگ آمریکایی کسب‌وکارهای کوچک اهمیت بالایی دارند تا حدی که بسیاری آن را تعبیر رویای آمریکایی می‌دانند؛ چراکه بسیاری از این کسب‌وکارهای کوچک در طول زمان به غول‌های بزرگ فناوری بین‌المللی تبدیل شده‌اند؛

آی‌بی‌ام کامپیوترهای شخصی را به یک واقعیت مقرون‌به‌صرفه تبدیل کرد، مایکروسافت با ویندوز، بسیاری از امور را دیجیتالی کرد، گوگل دسترسی به اطلاعات در سراسر جهان را در نوک انگشتان ما قرار داد، فیس‌بوک جهان پهناور ارتباطات را به کوچکی یک دهکده کرد و اپل فناوری لمسی را به حدی توسعه و ترویج داد که اکنون قبول‌کردن ابزارهای جدید بدون داشتن صفحه نمایش لمسی برایمان دور از انتظار به نظر می‌رسد.

اینها فقط گوشه‌ای از نوآوری‌های آمریکایی‌ها در فناوری است که امروز تمام دنیا را دربر گرفته‌اند. تاثیر و اهمیت «ینگه دنیا» را تقریبا در هیچ صنعتی نمی‌توان نادیده گرفت؛ چراکه به هر صنعتی که نگاه می‌کنیم آمریکا یا یک بازیگر اصلی در آن صنعت است یا یک مصرف‌کننده مهم و بزرگ.

به همین خاطر تقریبا در هیچ صنعتی نمی‌توان آمریکا را نادیده گرفت. صنایع مالی و استارتاپ‌های فین‌تک را هم نمی‌توان از این قاعده مستثنی کرد. همین بهانه‌ای بود تا با رنگ‌وبوی مالی به این کشور نگاهی داشته باشیم.

ایالات متحده تلاش زیادی را برای تبدیل‌شدن به هاب فین‌تک دنیا کرده است. وجود سیلیکون‌ولی، مرکز فناوری‌های نو در آمریکا نیز گواهی محکم بر این ادعاست. سیلیکون‌ولی از نظر تعداد شرکت‌های پیشرو در حوزه فین‌تک و مقدار کل سرمایه‌گذاری خطرپذیر آن همیشه بر سر زبان‌ها بوده است.

 

اهمیت فناوری در بانک های آمریکا

در سال ۲۰۱۸، ارزش‌گذاری روی برخی استارتاپ‌های فین‌تک پا را فراتر از حد انتظار گذاشت و در آمریکا، شاهد ظهور یونیکورن‌هایی بودیم که توانستند صنعت خدمات مالی را در بهت و حیرت فرو ببرند.

شاید بد نباشد در همین جا نگاهی هم به اهمیت فناوری اطلاعات در بانک‌های مهم آمریکا داشته باشیم؛ جی‌پی مورگان هر سال ۱۱ میلیارد دلار برای فناوری هزینه می‌کند. این رقم برای سیتی‌گروپ حدود ۵.۸ میلیارد دلار است که تقریبا ۲۰ درصد از کل هزینه‌هایش را شامل می‌شود.

بانک آمریکا هم سالانه تقریبا ۱۰ میلیارد دلار در حوزه فناوری هزینه کرده که حدود سه میلیارد دلارش برای انجام پروژه‌های جدید صرف شده است. اما این تمام ماجرا نیست و بچه‌غول‌های تازه‌وارد فناوری‌محور آمریکا از جمله فیس‌بوک هم از این صنعت سهم می‌خواهند.

فیس‌بوک با معرفی لیبرا به‌عنوان یک ارز دیجیتال، سعی در گرفتن سهم خودش از این بازار دارد که البته با برخورد سفت و سخت کنگره آمریکا مواجه شد. البته قبل از فیس‌بوک هم تلاش‌های بزرگ دیگری از سوی بازیگران سایر صنایع برای گرفتن سهم‌شان از فین‌تک آمریکا شده بود؛ برای مثال استارباکس را می‌توان موفق‌ترین اپلیکیشن پرداختی در آمریکا دانست که کاربرانش از اپل‌پی هم بیشتر است.

استارتاپ‌های فین‌تک معروف آمریکا

پی‌پال

شاید دیگر نشود پی‌پال را یک استارتاپ‌ دانست، اما یقینا ریشه بسیاری از استارتاپ‌های معروف و موفق آمریکایی به شکلی با «پی‌پال مافیا» گره خورده است. تقریبا ۲۱ سال پیش، یعنی در سال ۱۹۹۸ یک تیم جوان به امید اینکه فضای وب، دنیای آینده خواهد بود، دست به ارائه سرویسی زدند که در آن زمان بانک‌های بزرگ آمریکایی آن را رویایی بچگانه می‌دانستند!

مهم‌ترین ویژگی محصول این تیم ساده‌کردن فرایند دریافت درگاه پرداخت اینترنتی بود. اما امروز به شرکتی تبدیل شده که بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر دارد و سالانه بیش از ۱۷ میلیارد دلار درآمد دارد؛ یعنی چیزی حدود ۲.۵ درصد از GDP ایران.

استرایپ

با توسعه دنیای وب و تنوع خواسته‌ها و سلیقه‌ها در فضای مجازی، دیگر حتی سرویس‌های پی‌پال هم جوابگوی نیازهای بی‌پایان توسعه‎دهندگان وب نبود! نتیجه این نیاز بازار، تولد استرایپ بود که تقریبا ۱۰ سال پیش کارش را شروع کرد و الان به یک رقیب مهم برای پی‌پال تبدیل شده که تمرکز خدمت و سرویس خود را روی توسعه‌دهندگان وب گذاشته و توانسته به بیش از ۲۴۰ میلیون دلار درآمد در سال برسد.

استرایپ برای اینکه به پی‌پال برسد، باید درآمد خود را تقریبا ۷۰ برابر کند! هرچند مسیر سختی در پیش دارد، ولی جدی‌ترین رقیب فعلی پی‌پال محسوب می‌شود و اگر پی‌پال دیر بجنبد، ممکن است استرایپ همان کاری را با پی‌پال بکند که پی‌پال ۲۰ سال پیش با بانک‌های آمریکایی کرد!

کوین بیس

کوین‌بیس یک صرافی است که به سرمایه‌گذاران و تریدرهای رمز‌ارز از قبیل بیت‌کوین خدمت‌رسانی می‌کند. این شرکت که از سال ۲۰۱۲ راه‌اندازی شده، توانسته در این مدت رشد چشم‌گیری را تجربه کند و جایگاه برتر را در بین صرافی‌های کریپتوکارنسی ایالات متحده به دست آورد.

کوین‌بیس توجه خود را به امور مالی غیرمتمرکز معطوف کرده و بدین منظور، دست به توسعه چندین کانال زده است. علاوه بر آن، کوین‌بیس به‌شدت در حال تلاش است تا راهکارهایی خلاقانه برای استفاده از بلاکچین و رمزارزها پیدا کند.

در حال حاضر نیز حدود ۳۵ میلیون حساب را مدیریت می‌کند که ارزش دارایی‌ آنها به ۲۱ میلیارد دلار می‌رسد. علاوه بر این موارد، برایان آرمسترانگ، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل کوین‌بیس و تیمش در فعالیت بیش از ۶۰ استارتاپ‌ مختلف نقش دارند و در تلاش‌اند نقش سنتی موسسات مالی را در تجارت، وام‌دهی و دریافت وثیقه کمرنگ کنند و حتی از بین ببرند.

کردیت کارما

کردیت کارما، به کاربران کمک می‌کند به‌صورت رایگان، رتبه اعتباری‌شان را بدانند. افراد با توجه به عوامل مختلف و ریسک‌های مختلفی که درباره کارت‌های اعتباری وجود دارد، باید نرخ‌های متفاوتی برای بازپرداخت اقساط کارت‌های اعتباری بدهند که این استارتاپ‌ به مردم کمک می‌کند این موضوع که تا پیش‌ از این مثل سیاه‌چاله‌ای بود، به‌رایگان برایشان روشن و شفاف شود.

البته علاوه بر این موضوع، کردیت کارما اکنون دامنه خدماتش را توسعه داده و امکان پر کردن آنلاین پرونده مالیاتی و حساب‌های پس‌انداز با بازدهی بالا را نیز به‌صورت رایگان به سرویس‌هایش افزوده است. از دستاوردهای کردیت کارما می‌توان به داشتن بالغ بر یکصد میلیون کاربر در ایالات متحده، کانادا و بریتانیا اشاره کرد.

 

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد