محاسبه هزینه نیروی انسانی استارتاپ

۹۸/۰۹/۱۳

هزینه نیروی انسانی در کنار هزینه تبلیغات بیشترین سهم هزینه‌ای را در سبد هزینه‌ای استارتاپ‌ها دارد. بنابراین هنگامی که قصد دارید یک پیش‌بینی مالی برای استارتاپ خود (Startup Financial Projection) بنویسید باید توجه ویژه‌ای به این بخش از هزینه‌ها داشته باشید. تجربه نشان داده که یکی از مواردی که استارتاپ‌ها در تخمین آن دچار اشتباه […]

هزینه نیروی انسانی در کنار هزینه تبلیغات بیشترین سهم هزینه‌ای را در سبد هزینه‌ای استارتاپ‌ها دارد. بنابراین هنگامی که قصد دارید یک پیش‌بینی مالی برای استارتاپ خود (Startup Financial Projection) بنویسید باید توجه ویژه‌ای به این بخش از هزینه‌ها داشته باشید. تجربه نشان داده که یکی از مواردی که استارتاپ‌ها در تخمین آن دچار اشتباه می‌شوند، هزینه نیروی انسانی است. معمولا این هزینه‌ در سند پیش‌بینی مالی کمتر از مقدار واقعی تخمین زده می‌شود (Underestimation).

چگونه هزینه نیروی انسانی استارتاپ خود را تخمین بزنیم؟

گام‌های زیر به شما کمک خواهند کرد تا بتوانید هزینه نیروی انسانی خود را بهتر تخمین بزنید.

1- ابتدا یک چارت سازمانی کلی از کسب و کار خود را رسم کنیم. هدف از انجام این کار دسته‌بندی نیروها به منظور برآورد بهتر تعداد نیروی کار مورد نیاز است.

2- در مرحله دوم باید مشخص کنیم در هر بخش به چه عناوین شغلی و به چه تعداد نیرو احتیاج داریم.

در بسیاری از استارتاپ‌ها در شروع کار ممکن است که یک نیرو در پست‌های مختلف فعالیت کند به عنوان مثال ممکن است فردی هم در تیم بازرگانی و هم در تیم تحقیق و توسعه استارتاپ مشغول باشد. در این گونه موارد باز هم عناوین شغلی مختلفی را که توسط یک فرد انجام می‌شود را در نظربگیرید.

3- حقوق دریافتی برای هریک از افراد را برآورد کنید. با کمی گشت و گذار در اینترنت و یا مشورت می‌تونید بازه حقوق دریافتی برای هر عنوان شغلی را پیدا کنید. ( جاب ویژن گزارشی براساس داده‌های سال 97 خودش منتشر کرده که میتوانید از آن برای محاسبه حقوق دریافتی استفاده کنید. این گزارش را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.)

4- هزینه‌ای که برای هر نیروی انسانی می‌شود تنها معادل با حقوق پرداختی به آن فرد نیست. در کنار حقوق پرداختی، هزینه‌های دیگری مانند بیمه، عیدی و مرخصی هم هست که باید در هزینه نیروی انسانی لحاظ شود. برای محاسبه این هزینه‌ها کافی است که حقوق دریافتی هر فرد را در یک ضریب بین 1.5 تا 1.8 ضرب کنیم. این ضریب براساس جدول زیر محاسبه شده است.

هزینه نیروی انسانی استارتاپ
جدول محاسبات کلی هزینه نیروی انسانی

بنابراین با در نظر گرفتن حق بیمه، عیدی و سنوات و با فرض اینکه هر کارمندی باید از مرخصی‌های خود استفاده کند و نمیتواند در ازای آن پول دریافت کند، این ضریب تقریبا برابر با 1.5 میشود. حالا اگه بخواهیم مرخصی و مزایای دیگری مانند حق اولاد، مسکن، بن نقدی و …  را هم اضافه کنیم، این ضریب تا 1.8 هم می‌تواند افزایش پیدا کند. 

5-  متناسب با رشد استارتاپ خود در سند پیش‌بینی مالی، ساختار سازمانی و تعداد نیروی انسانی خود را افزایش دهید و جدول نیروی انسانی خود را بروز کنید.

محاسبه هزینه نیروی انسانی یک استارتاپ فرضی

برای درک بهتر موضوع در قالب یک مثال هزینه نیروی انسانی را تخمین می‌زنیم. فرض کنیم شما بنیان‌گذار یک پلتفرم سفارش آنلاین غذا هستید و قصد دارید برای تهیه سند پیش‌بینی مالی هزینه نیروی انسانی کسب و کار خود را برآورد کنید.

1- به نظر می‌رسد برای کسب و کار سفارش آنلاین غذا در شروع کار به بخش‌های فنی، بازرگانی، پشتیبانی، توسعه کسب و کار و مالی نیاز داشته باشیم.

2- برای هریک از بخش‌ها به سمت‌های شغلی و تعداد نیرو مطابق جدول زیر نیاز داریم.

برآورد نیروی انسانی مورد نیاز

3- در این مرحله باید حقوق دریافتی برای هر سمت شغلی را تعیین کنیم. این کار را با تحقیق و پرسش انجام می‌دهیم.

برآورد حقوق و دستمزد نیروی انسانی

4- در مرحله آخر نیز حقوق دریافتی را در ضریب بیمه و مزایا ضرب می‌کنیم. ما اینجا این ضریب رو 1.5 در نظر میگیریم.

محاسبه هزینه نهایی نیروی انسانی

این جدول برای سال اول و فعالیت در شهر تهران پلتفرم تهیه شده و برای سال دوم که استارتاپ در نظر دارد فعالیت خود را در شهر اصفهان نیز آغاز کند. علاوه بر بروز رسانی تعداد و عناوین شغلی متناسب با رشد استارتاپ در سند پیش‌بینی مالی نیاز است تا حقوق کارمندان نیز هرساله با توجه به ضریب افزایش حقوق و دستمزد افزایش یابد.

جمع بندی

همان طور که مشاهده کردید، تفاوت بسیاری بین حقوق پرداختی به کارکنان و حقوق تمام شده وجود دارد. برخی از استارتاپ‌ها در سند پیش‌بینی مالی خود مجموع حقوق پرداختی به کارکنان را به عنوان هزینه نیروی انسانی در نظر می‌گیرند که این امر موجب تخمین کم‌تر از واقع هزینه‌ نیروی انسانی خواهد شد. رعایت این نکته می تواند خطای تخمین شما را تا حد زیادی کاهش دهد.

نویسنده: وحید وفایی | تحلیل‌گر مالی

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد