استارت‌‌اپ‌های حوزه سلامت با وزارت بهداشت مذاکره کردند

۹۹/۰۵/۲۱

پس از گذشت حدود ۴ هفته از نامه وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت تست کرونا در منزل توسط استارت‌‌اپ‌های سلامت، شب گذشته  مدیرعامل استارت‌‌اپ دکتر چکاپ خبر از برگزاری جلسه استارت‌‌اپ‌های حوزه سلامت با نماینده‌ای از وزارت بهداشت داد. آرش هدایت‌پناه در لایو اینستاگرامی اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که نماینده وزارت بهداشت در این […]

Doctor’s desktop with medical healthcare tools and equipment, laptop, tablet and phone

پس از گذشت حدود ۴ هفته از نامه وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت تست کرونا در منزل توسط استارت‌‌اپ‌های سلامت، شب گذشته  مدیرعامل استارت‌‌اپ دکتر چکاپ خبر از برگزاری جلسه استارت‌‌اپ‌های حوزه سلامت با نماینده‌ای از وزارت بهداشت داد. آرش هدایت‌پناه در لایو اینستاگرامی اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که نماینده وزارت بهداشت در این جلسه قول همکاری داد و هدایت‌پناه هم ابراز امیدواری کرد که مشکل استارت‌‌اپ‌های حوزه سلامت به زودی حل شود.

در این لایو اینستاگرامی همچنین نایب رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران تعدد قوانین و همچنین نبود قوانین کامل و غنی در حوزه اقتصاد پلتفرمی و تعدد مجوز را مانعی برای فعالیت استارت‌‌آپ‌ها دانست.

 

مداخله دولت در کسب‌وکارهای استارت‌آپی

اتاق بازرگانی تهران شب گذشته در صفحه اینستاگرامی خود به بهانه ممنوعیت فعالیت استارت‌‌اپ‌های حوزه سلامت در آزمایش کرونا گفت‌وگوی زنده با عنوان «مداخله دولت در کسب‌وکارهای استارت‌آپی» برگزار کرد.

در این لایو اینستاگرامی آرش هدایت‌پناه، مدیرعامل استارت‌‌اپ دکترچکاب درمورد ممنوعیت ایجاد شده در زمینه تست کرونا در منزل توسط وزارت بهداشت گفت: «ما فعالیت خود را سال ۹۷ آغاز کردیم و در این مدت خدمات متنوعی ارائه دادیم.

به این صورت نبود که به خاطر شیوع کرونا فعالیت خود را آغاز کنیم. امکان تست کرونا را به خاطر درخواست مردم فراهم کردیم چون آنها می‌خواستند بدون مراجعه به بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها این تست را در خانه انجام دهند و وقتی پایلوت تست کرونا را انجام دادیم، استقبال از این خدمت بسیار زیاد بود. اگر استارت‌‌اپ‌ها به این حوزه وارد نمی‌شدند، بازار همچنان در انحصار چند بازیگر اصلی بود و قیمت تست کرونا همچنان در برخی مراکز یک میلیون تومان بود.»

او ادامه داد:

«وقتی استارت‌‌اپ‌ها امکان تست کرونا در خانه را فراهم کردند، سبب شد تا قیمت‌ها شکسته شود و به قیمت مصوب دولت رسید.

کیفیت خدمات افزایش پیدا کرد و استارت‌آپ‌ها از پتانسیل خاموش آزمایشگاه‌ها استفاده کردند. ورود استارت‌‌اپ‌ها به این حوزه ۲ مزیت داشت؛ سلامتی مردم تامین شد و دیگر نیازی به مراجعه به آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها نداشتند و دوم اینکه هزینه‌ها کاهش یافت.»

او همچنین در مورد نامه وزارت بهداشت و ممنوعیت فعالیت استارت‌‌اپ‌ها بیان کرد: «برای من نیز چنین سوالی ایجاد شد که چرا وزارت بهداشت فعالیت ما را متوقف کرد در حالیکه آزمایشگاه‌ها هم در خانه نمونه‌گیری انجام می‌‌دهند. براساس نامه تنها تست کرونا در خانه ممنوع شد و استارت‌آپ‌ها می‌توانند باقی آزمایش‌ها را انجام دهند.

البته استارت‌‌اپ‌ها کاملا از عرضه تست کرونا حذف نشدند. به تازگی با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جلسه خوبی با وزارت بهداشت داشتیم. در این جلسه اعلام کردیم که چرا فعالیت ما ممنوع است در حالیکه آزمایشگاه‌ها می‌توانند تست خانگی کرونا داشته باشند.

البته نماینده وزارت بهداشت دراین مورد پاسخ منطقی نداشت و قول همکاری داد. امیدواریم سریع‌تر این موضوع حل شود. چون وقتی دراین بازار رقبا حذف شوند تنها مصرف‌کننده ضرر می‌کند.»

استارت‌‌اپ‌های حوزه سلامت

به گفته آرش هدایت‌پناه،مدیرعامل استارت‌‌اپ دکتر چکاب به تازگی  جلسه‌ای با وزارت بهداشت به خاطر ممنوعیت تست کرونا در منزل توسط استارت‌‌اپ‌ها برگزار شد و نماینده وزارت بهداشت قول همکاری داد.

هدایت‌پناه با بیان اینکه در این جلسه محدودیت کیت برای تست کرونا هم مطرح کردند که به نظر این موضوع هم قابل قبول و منطقی نیست،گفت: «چون محدودیتی در کیت نداریم. مردم حتی حاضر هستند با وجود مشکلات خود بابت این آزمایش‌ها هم هزینه‌ای پرداخت کنند وحتی بابت این موضوع سوبسید یا از بیمه مبلغی دریافت نمی‌کنند.»

هدایت‌پناه همچنین بیان کرد: «استارت‌اپ‌ها و آزمایشگاه‌ها دو بازیگر اصلی در زمینه تست کرونا هستند. تخلفات را بازیگران سوم یعنی واسط‌ها انجام می‌دهند که ناشناس هستند. چون دولت نمی‌تواند با آنها برخورد کند، فعالیت ما را که شناخته شده هستیم، ممنوع می‌کند. در حالیکه حتی یک گزارش تخلف هم از ما نشده است.

ازمایشگاه‌ها سیستم جوابدهی و پیگیری ندارند و سیستم نظرسنجی ندارند؛اما استارت‌آپ‌ها چنین خدمات ارائه می‌دهند.

البته ما نمی‌گوییم بهترین هستیم و تلاش می‌کنیم تا نواقص خود را در خدمت‌رسانی برطرف کنیم؛ اما با فعالیت استارت‌‌آپ‌ها کیفیت خدمات آزمایشگاه‌ها هم افزایش یافته بود که با حذف بازیگران دوباره سیستم سنتی فعالیت خود را ادامه می‌دهد و نیازی هم ندارند تا فعالیت خود را بهبود ببخشد.»

به گفته هدایت‌پناه استارت‌‌اپ‌های سلامت حتی برای دریافت مجوز اقدام کردند؛ اما مجوزی در این زمینه وجود ندارد و وقتی اعلام آمادگی می‌کنند تا با همکاری وزارت بهداشت مجوزی ایجاد کنند، اراده‌ای در این زمینه وجود ندارد. او همچنین بیان کرد: «ما از تمام نهادهای مرتبط مجوز گرفتیم؛ اما  دوباره با یک نامه جلوی فعالیت ما گرفته می‌شود و این عدم ثبات ، مراحل آتی رشد و توسعه ما را با مشکل روبرو می‌کند.»

 

دولت جلوی فعالیت استارت‌‌اپ‌ها سنگ‌اندازی نکند

در این گفت‌وگوی زنده فرزین فردیس، نایب رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران در مورد پیامدهای منفی دخالت دولت در فعالیت استارت‌آپ‌ها گفت: «نخستین بار نیست که دولت چنین ممنوعیتی ایجاد می‌کند.

دولت به جای اینکه وظیفه اصلی خود را انجام دهد و فضای کسب‌و‌کار را برای بخش خصوصی فراهم کند، مدام برای شرکت‌هایی که می‌خواهند در فضای نوآورانه خدمات درست ارائه دهند، سنگ‌اندازی می‌کند. »

او ادامه داد: «دولت باید محیطی فراهم کند تا بنگاه‌های اقتصای با نیروی خلاقیت و رقابت‌پذیری فعالیت کنند؛ اما همواره این شرکت‌ها‌ با مشکلاتی چون بحث بیمه و مالیات درگیر هستند. اقتصاد پلتفرمی مفهوم جدیدی است که استارت‌‌اپ‌ها برمبنای آن شکل می‌گیرند.

قوانین در این حوزه غنی و کامل نیست. وزارت بهداشت در مصاحبه‌ای اعلام کرد که استارت‌آپ‌های سلامت از وزارت‌خانه مجوز نگرفتند. به جای اینکه دولت حضور شرکت‌های نوآور را تسهیل کند، با واژه «مجوز» اجازه نمی‌دهد آنها به فعالیت خود بپردازند.»

فردیس با بیان اینکه با تعدد مجوزها و تعدد نهادهای تصمیم‌گیر اجازه داده نمی‌شود تا فعالیت استارت‌آپ‌ها شکل بگیرد، گفت: «بنگاه اقتصادی به جای تمرکز بر توسعه محصولات جدید باید مدام پاسخگوی نهادها باشند. دولت هم به جای بهبود مستمر محیط کسب وکار،به صورت مستمر سنگ اندازی و مانع تراشی برای فعالیت استارت‌‌اپها انجام می‌دهد.»

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد