آشنایی با برترین سرمایه‌گذاران خطرپذیر دنیا

۰۰/۰۶/۷

چه سرمایه گذارانی بیشترین سهم را از شرکت های یونیکورن دارند؟ هر سرمایه گذاری تمایل دارد که در یک شرکت به اصطلاح “یونیکورن” سرمایه گذاری کند. عبارت یونیکورن به استارتاپ‌هایی گفته می‌شود که ارزش آن‌ها بیش از 1 میلیارد دلار باشد. اما چه کسانی بیشترین سهم را از شرکت‌های یونیکورن در سبد سرمایه گذاری خود […]

چه سرمایه گذارانی بیشترین سهم را از شرکت های یونیکورن دارند؟

هر سرمایه گذاری تمایل دارد که در یک شرکت به اصطلاح “یونیکورن” سرمایه گذاری کند. عبارت یونیکورن به استارتاپ‌هایی گفته می‌شود که ارزش آن‌ها بیش از 1 میلیارد دلار باشد. اما چه کسانی بیشترین سهم را از شرکت‌های یونیکورن در سبد سرمایه گذاری خود دارند؟ قطعا کسانی که زودتر از بقیه افراد آن‌ها را شناسایی کرده‌اند!

در حال حاضر بیش از 750 کمپانی خصوصی با ارزش بیش از 1 میلیارد دلار وجود دارد (می‌توانید اطلاعات مربوط به آن‌ها را بصورت لحظه‌ای از لینک global unicorn tracker دنبال کنید).

در طول سال‌های گذشته، بیش از 3600 سرمایه گذار در شرکت‌های یونیکورن سرمایه گذاری کرده‌اند. در حالی که اکثر آن‌ها (67% این شرکت‌ها) تنها در یک کمپانی یونیکورن سهم داشتند، اما تعدادی از این سرمایه گذاران نیز در 10، 20 و حتی بیش از 100 کمپانی یونیکورن سرمایه گذاری کردند.

با استفاده از داده‌های شرکت معتبر CB Insights، می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که چه سرمایه گذارانی بیشترین سهم را در شرکت‌های یونیکورن داشتند و همچنین کدامیک از آن‌ها در بهترین موقعیت برای خارج شدن از این سهم‌ها هستند.

در این مقاله، به موارد زیر اشاره خواهد شد:

  • برترین سرمایه گذاران در شرکت‌های یونیکورن و باارزش‌ترین کمپانی‌ها در سبد سرمایه گذاری آن‌ها
  • تاثیر روندهای جغرافیایی بر سرمایه گذاری در شرکت‌های یونیکورن
  • سرمایه گذارانی که در مراحل اولیه در این کمپانی‌ها سهیم شدند
  • پرسودترین سرمایه گذاران شرکت‌های یونیکورن

نکته: داده‌های مورد استفاده در این مقاله مربوط به سه ماهه دوم سال 2021 می‌باشد.

برترین سرمایه گذاران در شرکت‌های یونیکورن

10 سرمایه گذار برتر در شرکت‌های یونیکورن (بر مبنای وجود بیشترین تعداد کمپانی‌های یونیکورن در سبد دارایی) عبارتند از:

  1. Tiger Global Management
  2. SoftBank Group
  3. Coatue Management
  4. Tencent Holdings
  5. Sequoia Capital China
  6. Accel
  7. Sequoia Capital
  8. Andreessen Horowitz
  9. DST Global
  10. Insight Partners

شرکت آمریکایی مدیریت سرمایه Tiger Global، دارای بیشترین تعداد کمپانی‌های یونیکورن در سبد سرمایه گذاری خود است (سهامدار بیش از 120 کمپانی یونیکورن).

همچنین گروه سرمایه گذاری ژاپنی SoftBank با داشتن سهم 77 کمپانی یونیکورن در رتبه دوم قرار دارد. شرکت مدیریت سرمایه Coatue نیز با سرمایه گذاری در 61 کمپانی یونیکورن در رتبه بعدی جای گرفته است.
لیست 10 سرمایه‌گذار برتر یونیکورن‌ها

حداقل 5 شرکت یونیکورن در سبد سرمایه گذاری بیش از 350 شرکت سرمایه گذاری (سرمایه گذار حقوقی) وجود دارند.

در میان سرمایه گذاری‌های این ده شرکت برتر، کمپانی Instacart با حضور در سبد سرمایه گذاری 6 مورد از آن‌ها، بیشترین رقم را به خود اختصاص داده است. شرکت‌هایی که در کمپانی Instacart سرمایه گذاری کرده‌اند، عبارتند از:

Tiger Global Management، Coatue Management، Sequoia Capital، Andreessen Horowitz، DST Global، Fidelity Investments.

اپلیکیشن پِیک مواد غذایی Instacart با ارزش 2 میلیارد دلار در سال 2014 به جمع شرکت‌های یونیکورن پیوست و اخیرا یعنی در مارس 2021 به ارزش 39 میلیارد دلار رسید.

سهام کمپانی Stripe نیز توسط 5 شرکت از 10 کمپانی برتر سرمایه گذاری خریداری شده است، همچنین سهام کمپانی‌های ByteDance (با ارزش 140 میلیارد دلار به عنوان باارزش‌ترین کمپانی یونیکورن)، Checkout.com، Chehaoduo، Databricks، Fanatics و Nubank در سبد 4 شرکت سرمایه گذاری برتر وجود دارد.

تاثیر روندهای جغرافیایی بر سرمایه گذاری در شرکت‌های یونیکورن

امروزه اکثر کمپانی‌های یونیکورن در ایالات متحده و چین مستقر هستند.

همچنین 10 سرمایه گذار برتر در شرکت‌های یونیکورن نیز عمدتا در آمریکا و سپس چین حضور دارند. علاوه بر آن، جالب است بدانید که بطور نسبی شرکت‌های سرمایه گذاری چینی بیشتر از کمپانی‌های یونیکورن چینی و آمریکایی‌ها نیز به همین ترتیب از یونیکورن‌های آمریکایی حمایت کرده‌اند.

شرکت‌های آمریکایی حاضر در لیست ده شرکت برتر سرمایه گذار در شرکت‌های یونیکورن، حداقل نیمی از سبد سرمایه گذاری خود را به شرکت‌های یونیکورن آمریکایی اختصاص داده‌اند. از بین شرکت‌های چینی این لیست نیز، کمپانی Sequoia Capital China، بیشترین حمایت را از یونیکورن‌های هم‌وطن خود داشته است (79%). در حالی که گروه سرمایه گذاری ژاپنی SoftBank، بیشترین حمایت را از شرکت‌های یونیکورن خارج از آمریکا و چین مانند هند، انگلیس، برزیل و دیگر کشورها در سبد خود ثبت کرده است (47%).

سرمایه گذارانی که در مراحل اولیه در کمپانی‌های یونیکورن سهیم شدند

یکی از راه‌ها برای اندازه گیری میزان استعداد شرکت‌های یونیکورن برای سرمایه گذاری، بررسی نسبت تعداد کل سرمایه گذاری‌های انجام شده در شرکت به تعداد سرمایه گذاری‌های انجام شده در مراحل اولیه است.

برای سرمایه گذارانی که به دنبال کسب سودهای بزرگ از سرمایه گذاری خود هستند، تنها سرمایه گذاری در شرکت‌های پربازده مهم نیست، بلکه سرمایه گذاری زودهنگام در آن‌ها نیز اهمیت دارد. بطور کلی مشارکت زودهنگام در شرکت‌های یونیکورن به معنای سهام بیشتر، کنترل بیشتر و بازده نهایی بیشتر است.

در میان 10 شرکت برتر سرمایه گذار در یونیکورن‌ها، کمپانی Accel با 51% سرمایه گذاری در مراحل اولیه (موسوم به مرحله بذر یا سرمایه گذاری سطح A) در یونیکورن‌های حاضر در سبد این شرکت، عملکرد بهتری نسبت به رقبا دارد. شرکت Andreessen Horowitz نیز با 37% در رتبه دوم و کمپانی Sequoia Capital China با 36% در رتبه سوم قرار دارند.

پرسودترین سرمایه گذاران شرکت‌های یونیکورن

با نگاهی عمیق به سرمایه گذارانی که حداقل 10 شرکت یونیکورن را در سبد سرمایه گذاری خود دارند، مشاهده می‌شود که شرکت سرمایه گذاری پول هوشمند Benchmark بیشترین بازدهی (80%) را با سرمایه گذاری زودهنگام در شرکت‌های یونیکورن بدست آورده است. در رتبه بعدی کمپانی آمریکایی Social Capital با بازدهی 75% و سپس شرکت چینی 5Y Capital با 71% حضور دارند.

دیدگاه کاربران

پیام‌های حاوی کلمات رکیک و توهین آمیز منتشر نخواهد شد